Gympasal

Sök bland lekarna
Lekar som passar bara att använda i gympasalen. De går givetvis att leka på andra ställen med.
217 lekar hittades.

Ultimate konboll

Material
  • Tennisboll
  • Koner till alla spelare
  • Lagband
Kategori
Betyg 4.30/10

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag och varje spelare får en kon att hålla i handen. Spelplanen delas i två planhalvor och lagen har en varsin målzon längst ner på motståndarnas sida.

Man spelar med en tennisboll och den får endast spelas med hjälp av konen. Man fångar upp bollen i konen och passar den vidare genom att kasta den ur konen till en medspelare. Det är inte tillåtet att springa när man har bollen i sin kon utan bara stå still där man fångade den och därifrån passa den vidare till lagkompisar.

Om bollen skulle nudda golvet blir det frikast till motståndarlaget, de startar från där bollen landade.

Poäng ges om man lyckas passa till en medspelare som står i den egna målzonen (alltså på motståndarnas planhalva). För att poängen ska gällas måste bollen fångats i spelarens kon.
Då lämnas bollen över till motståndarlaget som startar spelet igen från egen målzon.

Det är inte tillåtet att slå på en motståndares kon eller tackla spelare. Man får inte heller fånga bollen med händerna och stoppa ner den i konen. Då blir det frikast.

Det kan vara en god idé att låta deltagarna träna på att passa bollen tillvarandra innan man börjar spela! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsetagen

Material
  • Ärtpåse
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.13/8

Beskrivning
En deltagare är tagare och får ett lekband som visar det. Övriga sprider ut sig i salen. En av deltagarna får en ärtpåse att hålla i handen.
Det är personen som håller ärtpåsen som ska fångas, men den som har ärtpåsen får när som helst lämna över den till någon annan. Då blir det den personen som skall fångas. Viktigt att tänka på är att man inte får kasta ärtpåsen till någon långt borta på andra sidan salen, utan den måste lämnas över.
Blir man fångad med ärtpåsen i handen blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Blixt rugby

Material
  • Lagband
  • Boll
Kategori
Betyg 3.60/10

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Båda lagen har en målzon längst ner på motståndarnas planhalva, precis som i rugby eller amerikansk fotboll, dit bollen ska föras för att ge poäng.

Det är tillåtet att springa med bollen i handen men om man blir kullad av en motståndare måste man stanna och passa bollen till en medspelare från där man blev tagen. Det går bara att vinna bollen då den passas. Inte dra den ur händerna på motståndaren. Man får inte tacklas.

Det går att göra en begränsning av hur många steg man får springa innan man måste passa, eller ha reglen att man bara får passa bakåt eller att varannan pass måste gå till en kille och varannan till en tjej.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kapten

Material
Kategori
Betyg 3.17/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Om man leker i en gymnastiksal ställer sig lagen längs varsin kortsida. Mitt i salen ställs två stolar eller plintar med ett mellanrum av ungefär en meter från varandra. De ska föreställa ett smalt sund.

Varje lag utser sedan en som ska vara skepp och en som ska vara kapten. De som ska vara skepp får ögonbindlar.
Kaptenerna ska sedan, endast med hjälp av sina röster, styra sina skepp genom sundet, utan att kollidera med något eller någon!

Den som är kapten får inte röra sig över kortlinjen utan står still bakom. Den kapten som får sitt skepp genom sundet först vinner ett poäng till sitt lag. Krockar skeppen med varandra får ingen poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hajarna!!!

Material
  • Stor fallskärm
Kategori
Betyg 4.25/12

Beskrivning
Till denna lek behövs en fallskärm, helst en stor.

Barnen sitter i en ring på golvet med fallskärmen utspänd emellan sig och benen under.Det är viktigt att alla håller ett ordentligt tag i fallskärmen. Fallskärmen är havet.
De som håller i fallskärmen kan röra på armarna så att havet vågas, då blir det svårare att se var hajen är.

En person kryper in under fallskärmen och är haj! Hajen ska försöka dra ner de andra i havet genom att ta tag i deras ben och dra in. Den som känner att hajen tar tag i en sträcker upp armarna och ropar hjälp! Då gäller det för badvakten (ledaren eller andra elever) att försöka rädda eleven från hajen. Lyckas hajen dra in eleven under fallskärmen blir den indragna eleven också haj. Om livräddaren lyckas rädda eleven innan den åkt under fortsätter hajen att söka nya byten. Tillslut är de flesta hajar och leken börjar om eller avslutas.

Denna lek funkar lika bra för mindre barn som för vuxna!
Bidrag från:
Cissi
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåse leken

Material
  • Ärtpåsar till alla deltagare
Kategori
Betyg 3.99/15

Beskrivning
Alla deltagare får en ärtpåse att lägga på huvudet. Sedan får de gå runt i rummet utan att nudda vid varandra eller störa på annat sätt. Ledaren säger sedan saker som deltagarna ska göra tex hoppa, springa, snurra, gå på tå, gå bakåt osv.

Tappar man sin ärtpåse står man alldeles still. Precis i den position man stod när man tappade ärtpåsen. Som om batteriet skulle lossnat på en apparat. Då ska någon av de övriga lägga påsen tillbaka på huvudet igen så att man kan vara med igen.

Givetvis går det att låta barnen skiftas om att leda och säga rörelser.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Terminator

Material
  • Plintar
  • Madrasser
  • Mjuka bollar
  • Ärtpåsar
  • Rockringar
  • Lagband
Kategori
Betyg 4.14/14

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. På varje planhalva ställs en plint nära och i linje med mittlinjen. En tjockmadrass lutas sedan mot varje plint så att den är vänd mot motståndarsidan och det ska vara möjligt att springa mellan och sidan av dem. Dessa används som skydd under leken. Exakt var skydden placeras på planen och hur de ser ut kan säkert anpassas efter tycke.

Varje lag ska också ha en rockring som läggs ungefär mitt på lagets planhalva. Rockringen är lagets "skattkista". Där i läggs ett antal ärtpåsar, lika många påsar i varje lags ring.

Mitt i gympasalen lägger man ut massor av mjuka bollar.

Innan leken börjar utser lagen några som ska få börja på planen. Är man tio i laget kan det vara lagom att fem börjar på planen och resten sitter på en avbytarbänk vid sidan av planen. De som startar får lagband så man tydligt ser vilka som är på plan och vilket lag man tillhör.

De som startar leken på plan ställer sig bakom kortlinjen med en hand i väggen på "sin" sida.

Sedan blåser ledaren en startsignal och så börjas det.

Leken går ut på att ta det andra lagets ärtpåsar och lägga i sin egen skattkista. Det är bara tillåtet att bära en ärtpåse åt gången. Bollarna som ligger i mitten av planen är till för att kasta på motståndare och på så vis skydda sina ärtpåsar.

Blir man träffad av en boll springer man till avbytarbänken och lämnar bandet till den som sitter först i kön, själv sätter man sig sist i kön.
Blir man träffad av en boll och håller en ärtpåse i handen släpps ärtpåsen ner på golvet där man stod då man blev träffad. Då ligger ärtpåsen fri och då får båda lagen ta ärtpåsen.

Det är fritt att springa med en boll eller två i händerna och man kan bli bränd och bränna ut över hela planen. Om en boll studsar i golvet eller i väggen är den död och fri att plockas upp av vem som helst.

Leken är slut när ett lag har alla ärtpåsar i sin rockring.

<strong>Tips från tipsaren:</strong>
En bra sak från början är att man bestämmer att några springer direkt till det andra lagets ärtpåsar och tar en. För då har kanske inte det andra laget några bollar att kasta på den som har ärtpåsen.

Man kan också bestämma att alla ska springa på samma gång medans man kastar bollar åt alla håll. (För att förvirra)
Man ska helst vara ganska många på den här leken.

Leken passar för lite äldre. Från ca åk 5

Bidrag från:
Julia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bil leken

Material
  • Skyltar av papper i olika färger
Kategori
Betyg 4.11/9

Beskrivning
Gör skyltar genom att ta papper i färgerna grönt, svart, rött, gult och blått. Det behövs 2 st av färgerna gul och svart, det räcker med en skylt av de andra färgerna. Laminera gärna för hållbarhet!

Av de som det finns dubbelt, gult och svart, av ska den ena i paret sättas på någon vägg i gympasalen eller lekhallen där man leker.

Barnen är sedan bilar som "kör runt" dvs rör sig fritt över lekytan. Ledaren håller upp en skylt som visar vad bilarna ska göra eller var de ska köra.

Grönt = bilarna kör runt fritt på vägarna.

Rött = stopp bilarna stannar genast och står still.

Gul = bilen har fått punktering, hoppa på ett ben till verkstaden som är vid den gula skylten på väggen.

Blå = bilen ska tvättas, alla lägger sig på golvet och rullar i tvätten.

Svart = det blir natt och bilarna kör hem och parkerar i garaget vid den svarta skylten.

Denna lek passar även barn i förskolan då den kan förenklas med färre skyltar eller göras svårare om du så vill med flera skyltar som orange = tanka eller vad du nu vill hitta på!! Fungerar utmärkt som uppvärmning och även barnen kan sköta skyltarna och ingen förlorar eller åker ut!
Bidrag från:
Åsa Wiborgh
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollströmmen

Material
  • Tennisbollar
Kategori
Betyg 3.62/19

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, en person håller en tennisboll i handen. Tennisbollen ska passas till någon annan i ringen. Gärna långa diagonala passningar. Den som tar emot tennisbollen ska passa den vidare till någon annan. Man får inte passa någon som redan tagit emot en passning.

Det är viktigt att komma ihåg exakt från vem i ringen man fick tennisbollen OCH vem man själv passade till.

För när alla i ringen fått en passning och tennisbollen kommer tillbaka till den som startade fortsätter man att passa vidare exakt i den ordning man gjorde första rundan.

Tennisbollen tas emot och passas vidare från och till samma personer hela tiden.

När man blivit säker på ordningen ökar man svårigheten genom att passa flera tennisbollar samtidigt!
Hela tiden i samma mönster.

Det går att göra denna leken till en namnlek om deltagarna säger sitt namn samtidigt som de tar emot bollen


Läs eller lämna kommentarer (1)

Kom hem alla barn

Material
Kategori
Betyg 3.80/14

Beskrivning
Alla samlas längs ena kortsidan. Ledaren ställer sig i mitten och ropar: "Kom hem alla barn!" Barnen svarar: "På vilket sätt?". Då svarar ledaren med något valfritt sätt, som t.ex. hoppande grodor, skuttande harar, snabba blixtar osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Följa John med rymmare

Material
Kategori
Betyg 3.75/8

Beskrivning
Denna variant fungerar nästan som vanlig följa John. Alla deltagare går i ett led. Den som är först är ledaren, John och de övriga gör och går som John. Men personen som går bakom John kan när som helst avvika (rymma) från John och då följer resten med den nya ledaren istället tills dess att den som nu är nummer två rymmer med ledet.
Den som varit John ställer sig sist i ledet.

Det kan vara bra att göra upp en regel för hur länge man ska följa en ledare innan det är tillåtet att rymma.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Boll prick

Material
Kategori
Betyg 3.00/7

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp sig längs kortsidorna på varsin sida. Alla deltagare har en boll i händerna.
Ledaren står på kanten vid mittlinjen och rullar en boll långsamt tvärs över planen. Det gäller för deltagarna att pricka bollen medan den rullar.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

1-2-3

Material
Kategori
Betyg 3.76/8

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par och ställer sig i en ring. Den ena i paret ska stå framför den andra och båda har näsorna mot mitten. Ledaren ropar antingen 1,2 eller 3 då gäller följande.

1 - Den som står bakom springer ett varv runt ringen medsols och ställer på sin utgångsplats igen.

2 - Byt plats i paret.

3 - Den som står bakom kryper mellan benen på den som står framför.

Det går att lägga till fler övningar med lite äldre elever, 4 kan kanske vara att man ska hoppa bock över den som står framför osv.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hopprepspjätt

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.50/2

Beskrivning
Några utses till tagare, de får ett hopprep var som de knyter ihop till ringar (öglor). Sedan börjar de jaga. De som blir tagna håller ochså tag i hopprepsringen och hjälper till att fånga. Leken pågår tills alla är tagna och håller i en ring.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tunnelkull i par

Material
Kategori
Betyg 3.87/8

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par som håller hand i hand. Ett par utses som jägare. Om man blir tagen ställer man sig så att det bildas en tunnel. Man blir befriad om något annat par tar sig genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sol vind och vatten

Material
  • Tre lekband i olika färger
Kategori
Betyg 3.67/6

Beskrivning
Tre deltagare ska vara jägare. En är sol och får ett gult lagband, en är vind och får ett grönt band och den tredje är vatten med ett blått band.
Blir man bränd av solen ställer man sig på ett ben med händerna uppsträckta mot taket. Man blir befriad om någon tar en på axlarna.
Blir man fångad av vinden ställer man sig med hukad rygg och blir befriad om någon hoppar bock över. Blir man tagen av vattnet ställer man sig med fötterna isär och blir befriad om någon kryper genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rullhandboll

Material
  • Mjukboll
  • Lagband
  • Två gymnastikbänkar
Kategori
Betyg 3.00/7

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Varje lag har en bänk som mål. När spelet ska börja samlas lagen vid sitt bänkmål med en fot på bänken. Man spelar med en mjukboll som läggs mitt på planen.
När startsignalen går får lagen rusa fram mot bollen, men den får inte lyftas utan bara spelas längs golvet med handen. Man daskar iväg bollen genom att slå till den med öppen hand.
Mål blir det om man träffar motståndarnas bänkmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Svensson, Svensson!

Material
  • Pall
Kategori
Betyg 3.06/15

Beskrivning
Deltagarna ställer sig två och två i en ring. En deltagare är själv och står mitt i ringen på en pall. Personen som står i mitten ska tala om för de andra hur de ska stå. T.ex. rygg mot rygg, knä mot fot, ända mot ända o.s.v. Men om personen i mitten istället säger "Svensson, Svensson!" ska alla hitta en ny partner, även utroparen i mitten. Den som blir själv får ställa sig på pallen i mitten.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Under alla broar

Material
Kategori
Betyg 4.20/5

Beskrivning
Deltagarna delas in i minst två grupper. Den ena heter grupp 1 och den andra blir då grupp 2. Grupperna får sedan röra sig fritt över golvet, gärna till musik. När ledaren ropar "Ett!" ställer alla i grupp 1 sig som broar där de står, dvs med båda fötter och händer i golvet och ryggen i en båge.

Sedan ska grupp 2 krypa under så många broar de hinner under en förutbestämd tid. Kanske 10-15 sekunder.
När ledaren sätter stopp får alla röra sig fritt över golvet igen tills ledaren ger ny signal.

Istället för att ropa ett eller två kan man ge signal på annat sätt, t.ex. en eller två signaler med en visselpipa eller med handklappningar.
Istället för att ställa sig som broar kan man ställa sig som bockar det andra laget ska hoppa över.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll

Material
  • 4 plintar
  • ca 8 bänkar
  • ca 12 koner
  • ca 2-3 mjukbollar
Kategori
Betyg 4.04/20

Beskrivning
Till denna aktivitet behövs 4 plintar, ca 8 bänkar, ca 12 koner, ca 2-3 mjukbollar

Hallen delas med hjälp av bänkarna in i 4 lika stora delar. Bygg ett kryss i mitten med 2 bänkar på varje del.
Ställ en plint mitt i varje område så att det finns lite plats runt om den. 3 koner (eller fler) placeras på plintarna.

Deltagarna delas in i fyra lag som ställer sig i varsin ruta. De fyra lagens uppgift består av att pricka konerna på motståndarnas plintar så att de trillar ner. En person kan få som särskild uppgift att skydda konerna. Beroende på deltagarnas ålder kan det bara vara tillåtet för konvakten att nicka bort bollar och ej använda händer.

Blir en lagmedlem träffad, "bränd", måste denne springa 1 eller 2 varv runt hela planen, detta gäller även personen som skyddar konerna. Spelarna är fria att skydda sig från bollen med händer och huvud som i gränsbrännboll.

Det är bara tillåtet att röra sig inom sitt område såvida man inte blivit bränd och springer runt planen, men man får kasta mot vilka koner man vill.

Brukar bli hög aktivitet och vara uppskattat bland eleverna. De lag som har flest koner kvar efter en viss tid vinner, eller de som "överlever" längst, ända tills sista konan är nere...

Bidrag från:
Josef
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hemlig befriare

Material
Kategori
Betyg 3.70/10

Beskrivning
Två personer utses till tagare. De får kliva bort en bit och blunda så att de inte kan se vem som de övriga utser till den hemliga befriaren.
Sedan börjar man leka tagen som vanligt och om man blir tagen står man blixtstilla som förstenad. Om den hemliga befriaren då i smyg nuddar vid den tagne blir man befriad och får springa vidare igen.
Leken fortsätter tills den hemliga befriaren själv blir tagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Övningsjägare

Material
  • Lekband
  • Olika redskap till övningar
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Man börjar med att förbereda fyra olika övningar som får varsin färg. Röd övning kan vara hopprepshoppning, gul övning kan vara kullerbyttor, grön jämnfota hopp och blå att gå balans på en uppochnervänd bänk. Man kan välja vilka övningar som helst.

Sedan får fyra deltagare bli tagare och de får ett lekband var som visar vilken övning de tillhör. Sedan leker man tagen. Om man blir tagen av jägaren med det röda bandet beger man sig till hopprepen och hoppar tio hopp och sedan får man vara med i leken igen. Blir man fångad av den gröna jägaren är det raka vägen till jämnfotahoppen osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tornboll

Material
  • Burkar
  • Fotboll
Kategori
Betyg 3.57/7

Beskrivning
Ett torn av burkar, klossar eller något liknande byggs. En deltagare får vara tornvakt och ställer sig vid tornet, övriga ställer sig i en ring runtom. De som står i ringen får en fotboll som de ska försöka pricka tornet med. Tornvaktens uppgift är att skydda tornet.

Det är bara tillåtet att spela bollen på fotbollssätt, med fötterna inte händerna. När tornet rivs får den som prickade det bli ny tornvakt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tigrarna och aporna

Material
  • Lekband
  • Matta
Kategori
Betyg 3.72/14

Beskrivning
Två deltagare väljs ut och får vara tigrar. Resten är apor. Aporna klättrar upp i ribbstolarna och tigrarna smyger runt på golvet. Över golvet lägger man "bananer" dvs lekband (gärna gula!). Aporna ska smyga ner från ribbstolarna och försöka snappa åt sig en banan utan att bli tagna av tigrarna. Om en apa fått tag i ett lekband skyndar den sig snabbt upp i säkerhet igen och hänger lekbandet om halsen och försöker igen.

Skulle tigrarna lyckas fånga en apa tas den med till tigrarnas bo (en matta). Sedan kan apan antingen bli tiger eller hoppas på att bli befriad av en annan apa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dodgeball

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.28/21

Beskrivning
Dodgeball spelas på en yta stor som en volleybollplan. Två lag med 6 - 10 spelare på plan möts och målet är att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med bollar. Mjuka bollar är bäst att spela med. Man brukar spela Dodgeball med 6 bollar men man kan använda fler eller färre.
Spelytan delas av en mittlinje och lagen rör sig endast över sin egen planhalva aldrig på motståndarnas sida.
Ca 3 meter från mittlinjen finns det en "attacklinje" på varje planhalva längs med mittlinjen. Denna linje är endast av betydelse i början av spelet, se nedan.

Man blir bränd om man
1. Blir träffad av en boll, under axlarna, kastad av en motståndare. Det är bara direkt träff som gills. Bollen får alltså inte ha studsat i golv, väggar eller annat innan den träffar, då är den död och ofarlig.

2. Trampar utanför spelområdet eller kliver över på motståndarnas planhalva. (Det finns flera varianter för exakt hur hårda reglerna för övertramp är. Allt från att man inte ens får nudda linjerna till att det räcker med att någon del av kroppen rör vid en linje för att man ska vara säker). Man får lämna planen för att hämta bollar som rullat utanför men bollen måste vara tillbaka på plan igen innan den får kastas. En regel som finns är att man måste lämna planen från kortlinjen längst bak för att få hämta bollar som rullat utanför.

3. Om en motståndare fångar en boll innan den studsat (lyra) blir den som kastat bollen bränd. Dessutom får motståndarna tillbaka en spelare på plan igen, antingen en tidigare bränd spelare eller en avbytare om det är fler spelare i laget än som får vara på plan från start. Det får dock aldrig vara fler spelare på plan än så många som startade matchen.

4. Om man träffar en motståndare i huvudet åker man själv ut. (En regel som varierar men som kan vara bra att ha med).

Spelet börjar med att bollarna radas upp på mittlinjen med jämna avstånd från varandra. Om man spelar med 6 bollar fördelas de lika, 3 bollar på varje sida om mittpunkten. Lagen ställer upp längs sina kortsidor längst ner på planhalvorna.
När domaren ger startsignal rusar lagen mot mitten för att plocka upp bollar. De får endast hämta de 3 bollar som ligger på högra sidan av mittpunkten sett från lagens håll. Bollarna måste sedan, efter de plockats upp, transporteras bakom "attacklinjen" innan de kastas på motståndarna.

Extraregler
Man kan begränsa matchtiden till 3 minuter, det lag med flest spelare kvar på plan vinner.

Om laget som leder har alla 6 bollarna på sin sida måste de göra sig av med minst en boll inom 5 sekunder.

Man får inte samla upp bollar som ligger på motståndarnas planhalva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Pin It on Pinterest

X