Gympasal

Sök bland lekarna
Lekar som passar bara att använda i gympasalen. De går givetvis att leka på andra ställen med.Bokstavsordning A-Ö.
226 lekar hittades.

Killerboll

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.03/246

Beskrivning
Alla deltagare sprider ut sig i en sal eller inom ett visst område. Sedan så kastas en boll in. Alla kan sedan bränna sina kamrater genom att kasta bollen på dem. Huvudet är skyddat.
Om en person fångar bollen bränns istället den som kastat. (Det är en regel man kan skippa).
Bollen får inte studsa innan den träffar någon, då gills inte bränningen.
När man blivit bränd får man sitta på en bänk vid sidan. Där får man vänta tills den personen man blivit bränd av blir bränd själv!

Då får alla deltagare som blivit brända av just den personen komma in i leken igen. Spelet fortsätter tills alla är utebrända utom en.
Man kan även kasta in fler bollar. (Bollen ska givetvis vara mjuk).

Om det blir för lång väntan för dem på bänken och dåligt tempo kan man absolut släppa in alla på plan igen för att få igång det igen!
Läs eller lämna kommentarer (13)

Kinesiska muren

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.30/146

Beskrivning
Gymnastik salen delas på mitten med hjälp av bänkar eller tunna gymnastikmattor. Detta bildar den kinesiska muren. På ena sidan samlas deltagarna för att förberda sig att storma över muren för att nå fram till skatten. En skatt som utgörs av mycket värdefulla ärtpåsar eller lekband och ligger längst ner på motsatta kortsidan. Detta hade varit mycket enkelt om det inte vore för de två vakter som placerats bakom muren för att vakta dyrbarheterna.

När startskottet går gäller det för skattplundrarna att ta sig över muren, förbi vakterna för att hämta en skatt. Vakterna får inte röra sig från muren utan måste försöka fånga de personer som passerar över. Blir man tagen över går man till att bli vakt. Vinner gör den som har flest skatter när leken är slut.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Kinesiskörfil

Material
  • En ärtpåse eller boll
Kategori
Betyg 3.83/130

Beskrivning
Deltagarna står i en ring med en person i mitten med en boll. Deltagaren i mitten kastar bollen till någon i ringen. Personerna som står till vänster och höger om den som fångar bollen ska nu lägga handen sin kind som vetter mot boll hållaren (vänster hand på sin vänstra kind och vice versa). Personen som fångat bollen kastar omedelbart tillbaka den till personen i mitten. Bollen kastas sen direkt till någon i ringen igen och sidokamraterna till fångaren tar upp handen närmast bollen mot sin kind. Gör någon fel, tex lyfter sin hand mot fel kind, eller glömmer göra det helt får denne sätta sig ner och vila till nästa runda. Eventuellt kan den som gör fel få stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Klapp klapp spring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/18

Beskrivning
Denna leken kan närmast beskrivas som en blandning av Snappa vanten och Duck duck goose.

Deltagarna delas in i två grupper som ställer upp sig på två linjer långsides varandra med ett par meters mellanrum. Hur stort mellanrummet är får anpassas efter ålder och situation. Grupperna står vända med ansiktena mot varandra.

Leken inleds med att alla deltagare i ena gruppen håller fram sina händer i midjehöjd med handflatan upp.

Den som står längst åt höger i andra gruppen löper diagonalt över mellanrummet till den som står i ytterpositionen i motståndargruppen.

Löpningen fortsätter längs med hela gruppen. Den som springer ska klappa i båda händerna på tre valfria personer i motståndarlinjen.

Vid tredje klappen vänder löparen tillbaka mot sitt lag så fort som möjligt. Den person som fick den tredje klappen måste springa ikapp löparen och försöka kulla denne innan den når tillbaka till sitt lag.

Om löparen hinner tillbaka utan att bli fångad, vinner man över motståndaren till sitt lag och båda ställer sig sist i löparens lag.

Om löparen blir kullad kan man göra på två sätt.
Antingen göra att jakten vänder och den som jagades blir jagad tills någon hinner till sitt hem lag.

Eller att jakten avbryts och löparen får följa med och ställa sig sist i motståndarlaget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klockan

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 3.13/16

Beskrivning
En hopprepslek där deltagarna hoppar från 0-12 (eller 24) hopp som timmarna på en klocka. Två deltagare slår repet, övriga väntar i led på sin tur att hoppa in. I första omgången springer alla i turordning genom bågen utan att hoppa, klockan är alltså 00:00, därefter ökar man på antalet hopp med ett efter varje avklarad omgång.

Den som missar får byta plats med någon av vevarna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klunsakampen

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.35/19

Beskrivning
Två lag delas upp och ställer sig på led parallellt med varandra med några meters avstånd. För mellan förste man i lagleden läggs en båge (halvcirkel) av c:a 20 rockringar ut.

När startsignalen går hoppar försteman från varje lagled jämfotahopp genom rockringsbågen tills man möter en motståndare. Då stannar båda i varsin rockring och spelar en "sten sax påse" (klunsa) kamp. Den som förlorar måste lämna sin rockring och ställa sig sist i sitt lagled.

Samtidigt lämnar en lagmedlem från det förlorande laget sitt led och börjar hoppa jämfota genom rockringsbågen. Men den som vann klunsakampen har också fått möjlighet att hoppa vidare så långt denne hinner när förlorande motståndare fick lämna sin rockring och kan vinna lite mark. Tills man möter en motståndare igen och en ny klunsakamp inleds. Det lag som hinner hoppa genom hela rockringsbågen tills rockringarna tar slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kom hem alla barn

Material
Kategori
Betyg 3.62/20

Beskrivning
Alla samlas längs ena kortsidan. Ledaren ställer sig i mitten och ropar: "Kom hem alla barn!" Barnen svarar: "På vilket sätt?". Då svarar ledaren med något valfritt sätt, som t.ex. hoppande grodor, skuttande harar, snabba blixtar osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konboll

Material
  • Boll
  • 2 plintar
  • 10 koner
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.86/138

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Varje lag har en plint på sin planhalva med fem stycken koner uppställda på. Målet är att välta ner motståndarlagets koner genom att träffa dem med en mjukboll. Det är inte tillåtet att springa med bollen (eller kasta den framåt åt sig själv att plocka upp) den måste passas mellan lagmedlemmarna. Poäng delas ut för varje kon som välts ner. Konerna får inte hållas kvar på plats utan bara göra svåra att träffa genom att stå i vägen helt enkelt. När koner blivit välta ställs de tillbaka på plats igen och det lag vars koner blivit välta börjar boll från egen plint.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Konboll 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.13/34

Beskrivning
I denna variant av konboll är reglerna i princip de samma som i version ett. Deltagarna delas upp i två lag. Man spelar med en mjukboll. Det är inte tillåtet att springa med bollen utan den måste passas fram. Varje lag har vars en gympabänk som mål, placeringen är som i ishockey, målen står så att det går att springa bakom dem. På bänkarna har varje lag 5 koner uppställda med jämnt mellanrum. Det gäller att pricka ner motståndarnas koner, lyckas man med det får man ställa den prickade konen på sin egen bänk. När ett lag har alla koner på sin bänk är matchen slut, om man inte väljer att köra på tid. Det är inte tillåtet att hoppa över bänkarna utan de måste rundas om man ska till andra sidan. Man får inte heller hålla fast konerna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konbollsstafett

Material
  • Plint eller bänk till varje lag
  • Koner
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.70/10

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Varje lag behöver en plint eller en bänk med 4 koner på. I linje, en bit från plinten och från varandra läggs först en rockring, sedan en kona och sedan en kona till.
Varje lag ska ha en mjukboll.

Lagen ställer upp på led vid sidan om sin plint. Personen som står tvåa håller bollen. Den som står först börjar springa i slalom om konerna, fram och tillbaka och stannar i rockringen. Då passar lagkompisen bollen till personen i rockringen som sedan har ett kast på sig att försöka pricka ner en kona från plinten.
När bollen blivit kastad får den som passade bollen börja springa slalomvarvet. Undertiden hämtar den som försökte pricka konorna bollen, ger den till nästa person i ledet och ställer sig sist.

Så fortsätter man tills ett lag prickat ner alla koner!
Bidrag från:
Melissa
Läs eller lämna kommentarer (1)

Konprickboll

Material
  • 4 plintar
  • ca 8 bänkar
  • ca 12 koner
  • ca 2-3 mjukbollar
Kategori
Betyg 3.94/25

Beskrivning
Till denna aktivitet behövs 4 plintar, ca 8 bänkar, ca 12 koner, ca 2-3 mjukbollar

Hallen delas med hjälp av bänkarna in i 4 lika stora delar. Bygg ett kryss i mitten med 2 bänkar på varje del.
Ställ en plint mitt i varje område så att det finns lite plats runt om den. 3 koner (eller fler) placeras på plintarna.

Deltagarna delas in i fyra lag som ställer sig i varsin ruta. De fyra lagens uppgift består av att pricka konerna på motståndarnas plintar så att de trillar ner. En person kan få som särskild uppgift att skydda konerna. Beroende på deltagarnas ålder kan det bara vara tillåtet för konvakten att nicka bort bollar och ej använda händer.

Blir en lagmedlem träffad, "bränd", måste denne springa 1 eller 2 varv runt hela planen, detta gäller även personen som skyddar konerna. Spelarna är fria att skydda sig från bollen med händer och huvud som i gränsbrännboll.

Det är bara tillåtet att röra sig inom sitt område såvida man inte blivit bränd och springer runt planen, men man får kasta mot vilka koner man vill.

Brukar bli hög aktivitet och vara uppskattat bland eleverna. De lag som har flest koner kvar efter en viss tid vinner, eller de som "överlever" längst, ända tills sista konan är nere...

Bidrag från:
Josef
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll 2

Material
  • Koner
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.38/13

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag som ställer upp sig längs varsin kortsida. Bakom baslinjen på en tennisbana är lagom.

Varje deltagare får varsin mjukboll. Längs mittlinjen placeras 10 koner, dessa ska deltagarna försöka pricka så att de välter. Den som prickar en kon åt sitt lag får hämta den välta konen. Varje kon är värd en poäng.

Man kan sätta ut en bonus kon i annan färg som är värd fem poäng.

Varje lag får utse en eller två personer som får röra sig ute planen för att samla in bollar till sitt lag. De får dock inte röra konerna.

När alla koner blivit insamlade, eller efter utsatt tid räknas poängen ihop. Det lag med flest poäng vinner!
Bidrag från:
Johannes
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll 3

Material
  • Fotbollar
  • Koner
Kategori
Betyg 3.87/15

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. Märk ut en kvadratisk plan. Placera 8-10 koner spridda inuti kvadraten.

Ett lag inleder som utelag (utanför kvadraten) och ska med två fotbollar försöka pricka omkull innelagets koner. Innelaget ska skyddar konerna från att bli prickade, genom att sparka ut bollarna som kommer in i kvadraten.

Lagen byter roller efter en viss tid eller när alla koner är välta
Läs eller lämna kommentarer (0)

Korsa floden

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.67/62

Beskrivning
Till den här leken behövs det ett antal rockringar eller liknande. Hur många är svårt att säga, det beror på hur svår man vill göra utmaningen och hur många som är med och leker. Man får prova sig fram. Utmaningen är att förflytta gruppen från en punkt till en annan men man får bara trampa i rockringarna.

För att göra leken lite mer spännande kan man låtsas att vi måste korsa en flod i djungeln. Floden är full av både hajar och krokodiler, kanske till och med några pirayor och en och annan guldfisk simmar runt i den. Rockringarna är flottar och två hopprep kan fungera som strandkanter.

Deltagarna ställer upp sig på led vid det ena hopprepet. Den som står först håller i rockringarna och när leken sätter igång läggs ringarna ner i "floden" i linje mot den andra strandkanten. Efterhand som ringarna läggs ner kliver laget ut i dem. Det gäller att kliva försiktigt för man vill ju inte hamna i floden!

Det ska inte finnas så många ringar med i leken att klara sig över floden direkt, utan när alla rockringarna lagts ut får laget tränga ihop sig så att man kan lyfta den sista rockringen och skicka fram den i ledet så att den kan läggas först. Då kan laget förflytta sig ett snäpp fram så att man kan
lyfta ännu en rockring och så vidare tills man kommit fram till andra strandkanten.

När alla lagmedlemmar är lyckligt över på andra sidan floden och alla rockringsflottar är insamlade är leken över!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Korv med bröd!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/43

Beskrivning
En kul kull lek där en jagar övriga deltagare. När man blir tagen lägger man sig ner, rak lång. För att få vara med igen måste två personer lägga
sig på vars en sida om den som redan ligger. Då blir de brödet om korven! Sen får alla tre resa sig upp och vara med igen.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Krabbfotboll

Material
  • Boll
  • 2 mål
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.62/131

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Varje lag har ett mål (modell större bandymål). I krabbfotboll får man inte springa upprätt utan måste förflytta sig genom att gå på alla fyra (händer och fötter) med ryggen mot golvet. Det går utmärkt att spela med en badboll annars fungerar en mjukboll bra. Poäng för varje mål.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kvadrat

Material
  • Ögonbindlar
  • Rep (ca 20 meter)
Kategori
Betyg 3.89/10

Beskrivning
Deltagarna får ögonbindlar. Ledaren lämnar över ett längre rep till gruppen. Repet ska hållas med båda händer.

Uppgiften är att med repet forma en kvadrat utan att titta. Det är tillåtet att prata. När alla i gruppen är ense om att de är färdiga får ögonbindlarna tas av och resultatet utvärderas.

Det går att försöka sig på andra geometriska former!

Med yngre barn kanske man kan göra övningen utan ögonbindlar, men utan att prata.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Kvickrot

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/35

Beskrivning
Alla deltagare utom en eller två lägger sig huller om buller i en enda stor hög och håller fast i varandra där det går så gott det går. Sedan är det upp till de som inte ligger i högen att dra loss deltagare efter deltagare ur högen. Man får hålla fast så mycket man vill. De som blivit dragna ur högen får gärna hjälpa till att reda ut härvan. Beroende på hur stora och starka deltagarna är får man anpassa nivån.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Lag längdhopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/56

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Alla lag startar från en gemensam startlinje. En person från varje lag hoppar så långt det går, stillastående från startlinjen.

Från där första hoppare landar ställer sig nästa lagmedlem och hoppar så långt det går och så vidare. När alla lag fått hoppa lika många gånger kontrollerar man vem som har det längsta laghoppet!

Man kan också se vilket lag som behövde minst antal hopp för att klara av ett bestämt avstånd eller vilka som når fram snabbast.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Land och hav

Material
  • Gymnastikmattor
  • Bänkar
Kategori
Betyg 3.45/22

Beskrivning
Gymnastiksalen förvandlas i denna lek till en båt. Mattor läggs ut på golvet och blir båtens kajuta, ribbstolarna är masten och några bänkar får vara roddbåtar. Ledaren ropar "Kajuta!" då måste alla sätta sig på mattan, "Mast!" då klättrar alla upp i ribbstolarna, spanar och ropar "Skepp o'hoj!". Säger ledaren "Rodd!" sätter alla sig på bänkarna och låtsas ro. Det går givetvis att lägga till ytterligare saker som t.ex "Kapten kommer!" då ställer alla sig i givakt.

När vi lekte denna lek på en gymnastiktimme ville barnen ha med "Man överbord!" då skulle alla göra bröstsim på golvet.


Läs eller lämna kommentarer (1)

Lappleken

Material
  • Mössor eller resårgummiband
  • Lappar
  • Ev. spegel
Kategori
Betyg 3.53/21

Beskrivning
Detta är en samarbetsövning för läskunniga barn i vilken det behövs mössor eller resårgummiband samt lappar. Till variant 1 behövs även stora speglar.

Leken förbereds genom att ledaren skriver frågor och/eller uppmaningar på lapparna. Bäst blir det om uppmaningarna har i olika färger på texten.

Variant 1 med speglar
Barnen blir indelade i grupper, ca 5 i varje grupp. Varje barn får en lapp satt i mössan/resårbandet med ett spegelvänt ord som tillsammans bildar en fråga. Sedan ska de i gruppen bilda rätt fråga genom att laget framför en spegel ställer sig i rätt ordning. Barnen får inte prata med varandra. Sen kan man byta så barnen får en ny fråga.

Exempel på fråga: "Hur många dagar har Mars?" eller "Vilken färg har frökens tröja?"

Variant 2 utan speglar
Samma grupper. Man ger barnen en ny lapp i pannan med ett ord som tillsammans bildar en uppmaning. Utan att prata ska barnen ställa sig rätt ordning visa ledaren och sedan utföra uppmaningen. Efter de gjort uppmaningen kan man fråga någon i gruppen vad som står på allas lappar inkl ens egen, fortfarande får de inte prata. Exempel på uppmaning: "Kryp sakta till ett fotbollsmål". Eller "Klättra upp i en ribbstol"

Variant 2 svårare
Dela slumpvis ut uppmaningslapparna till alla barnen. De olika uppmaningarna ska ha olika färger på texten. Nu ska barnen dels hitta sitt lag och dels ställa sig i rätt ordning samt att göra uppmaningen. Fortfarande utan att prata. Så man måste hjälpa kompisarna hitta rätt lag och hoppas att nån hjälper en själv för att kunna börja på utmaningen.
Bidrag från:
Paula Roslund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Livvakts brännboll

Material
  • Mjuk boll
  • 4 koner
Kategori
Betyg 3.81/321

Beskrivning
Planen ser ut som en brännbollsplan med 4 koner man ska runda. Deltagarna delas in i innelag samt utelag.

Förste man i innelaget sparkar eller kastar ut en mjukboll, sedan ska kastaren försöka ta sig runt banan utan att bli träffad av bollen. Det är förbjudet att springa bakåt och konerna är INTE baser där man är fredad.

Utelagets uppgift är att fånga upp bollen och träffa löparen med den. Att springa med boll är förbjudet den måste passas mellan utespelarna. En annan person i innelaget agerar livvakt. Livvaktens uppgift är att springa med personen som kastat ut bollen och försöka skydda denna från att bli träffad. Livvakten är immun mot bollträffar. Livvakten blir sedan kastare. Innelaget får poäng för varje avklarad helrunda och utelaget för varje prickad löpare.

Bidrag från:
Pär Karlsson
Läs eller lämna kommentarer (9)

Längdjakten

Material
  • Tygband eller annat man kan hämta
Kategori
Betyg 3.78/13

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp längs en startlinje vid ena kortsidan. Vid startlinjen har varje lag ett bo. Vid andra kortsidan läggs massor av lagband i tyg.
När starten går ska samtliga springa över och hämta ett lagband var. Lagbandet springer man tillbaka med och lägger i sitt lags bo.Sedan springer man direkt iväg för att hämta ett nytt.
Så fortsätter man tills alla lagband är slut, då samlas lagen vid sina bon.
Alla i laget hjälps sedan åt med att lägga ut band vid band så långt det går från startlinjen. Laget som når längst sträcka med sina band vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Magboll

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 2.83/12

Beskrivning
Magboll går till som en vanlig tagen lek med den skillnaden att den som tar har en boll. Tagaren fångar de övriga deltagarna genom att placera bollen mot deras magar. Det är inte tillåtet att kasta bollen, då gills inte bränningen utan bollen måste hållas i händerna hela tiden.

Man kan undvika att bli tagen om man ställer sig mage mot mage tätt intill en annan deltagare. Då går det ju inte att komma åt med bollen!

Om man får bollen mot sin mage blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mattebowling

Material
  • PET-flaskor
  • Bollar
Kategori
Betyg 3.92/40

Beskrivning
Ta några PET-flaskor och ge varje flaska ett värde genom att skriva olika siffror på dem. En siffra på varje flaska.
Ställ sedan upp flaskorna som käglorna står i bowling och låt deltagarna försöka välta så många de kan genom att rulla bollar mot dem.

Man får poäng genom att man lägger samman värdena på de flaskor som fallit!

Det kan vara bra att fylla flaskorna med lite vatten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest