Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.I betygsordning bäst sist.
150 lekar hittades.

Gå på tidning

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.84/129

Beskrivning
Här gäller det för varje lagmedlem att ta sig runt en sträcka på två tidningar. Man måste alltid ha fötterna på minst en tidning och de får inte användas som "skidor".

Ett alternativ är att hela laget ska förflytta sig samtidigt med samma princip fast med ett större antal tidningar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bokstavslek

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.84/79

Beskrivning
En lek som passar bra i väntan på efterrätten till exempel. Bestäm vem som börjar. Den personen säger en bokstav. Sedan ska personen bredvid lägga till en bokstav, och man fortsätter på det viset tills någon inte kan undvika att bilda ett färdigt ord.

Det är viktigt att hela tiden hålla sig till riktiga ord. Om den förste säger A, så kan nästa säga P, men den tredje ska alltså inte säga A, eftersom ordet Apa då bildas. Lämpligare då att säga E (som ju t ex kan vara början på ordet Apel). Fjärde man kan alltså inte säga Z för att slippa säga Apel. Däremot kan han säga t exempel R, och ha ordet Aperetif i tankarna.

Bildar man ett ord eller inte kan komma på en lämplig bokstav så får man en varning. Efter två varningar åker man ut. Övriga fortstätter till vinnaren korats.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Känna gissa hämta

Material
  • Tillgång till saker att hämta
Kategori
Betyg 3.85/13

Beskrivning
Alla deltagare står eller sitter tätt tillsammans i en ring, en person får lämna ringen en kort stund för att hämta ett litet valfritt föremål från närområdet som inte får visas för de övriga.

Föremålet skickas sedan runt i ringen bakom ryggarna så ingen ser vad det är utan det gäller att känna sig fram till en gissning på vad det kan vara.

Den som känner på föremålet får samtidigt beskriva i ord hur det känns och sedan gissa till den som hämtade saken vad det kan vara. Är gissningen rätt vinner man äran att få hämta ett nytt föremål.

Fungerar såväl ute i skogen som inne i samlingen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Skepp i hamnen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.85/67

Beskrivning
Denna lek kan vara väldigt lyckad och samtidigt ytterst irriterande (på ett festligt vis) för dem som inte lyckas så bra. Den har emellertid ett par begränsningar: Den går inte att leka mer än en gång i ett och samma sällskap och den kräver att flera av festdeltagarna, helst en majoritet, inte har en aning om hur den går till.

Du behöver varken rekvisita eller hjälpmedel. Berätta för dina vänner att du är chef över en liten hamn och de är alla ägare till varsin liten båt. Du, som hamnchef, kommer bara att tillåta båtar med en viss sorts last att komma in i hamnen. Och det är dina vänners uppgift att lista ut vilka laster som tillåts!

De flesta kommer säkert att se ut som levande frågetecken i början, men när man spelat ett tag kommer fler och fler att komma på knepet - alltmedan några stackare grubblar så det knakar utan att förstå ett smack...

Hemligheten är nämligen att du bara släpper in båtar som är lastade med gods som börjar på samma bokstav som båtägarens namn! Till exempel - kommer Pias båt lastad med papegojor släpps den in. Lastar Ove däremot sin båt med papegojor blir det kalla handen.

Festdeltagarna får försöka komma in med sin båt i tur och ordning och man fortsätter till siste man kommit på tricket - eller gett upp...

Även de som knäckt koden fortsätter att spela, som en slags ledtråd för de övriga. På så vis "avslöjar" man också dem som kommer in med sin båt på ren tur och egentligen inte har en aning om varför båten släpptes in.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (5)

Knuten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.86/59

Beskrivning
Gruppen bildar en ring och står tätt intill varandra. Alla
blundar och sträcker in händerna i mitten av ringen.

Nu gäller det att i blindo hitta två händer att ta tag i, en i varje hand :). (Ledaren kan vara till god hjälp och kolla upp så att alla verkligen någon att hålla i, speciellt med småbarn). När alla håller varandra i händerna får man öppna ögonen. Nu ska man lösa ut virrvarret av händer som har bildats utan att släppa taget.

Om allt funkar som det ska, ska man till slut ha en stor ring där alla håller varandra i händerna!
Bidrag från:
Emma
Läs eller lämna kommentarer (3)

Fyra bilder

Material
  • Bilder
Kategori
Betyg 3.87/258

Beskrivning
Skriv ut lite olika clip-art bilder på skrivaren. Sätt ihop bilderna i grupper om fyra och låt deltagarna kombinera minst två av bilderna till en sång. En sol + en blomma kan bli "Idas sommarvisa".
Svårare än så är det inte att ha lite "Så ska det låta".

Jag brukar göra det lite lättare ibland genom att sätta upp flera bilder och låta eleverna välja en bild att komma på en sång till, fungerar lika bra, särskilt med yngre.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Tutti Frutti

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.88/31

Beskrivning
I denna lek ska man helst ha en whiteboard, men det går även bra utan. Deltagarna kan jobba självständigt eller två och två. Alla deltagare ska ha penna och papper, bortsett från om man är två då man delar. Man utser en "lekledare" som får förslag från deltagarna om olika kategorier. Ex. att deltagarna säger:

Land
Stad
Flicknamn
Djur
Sporter
Bilmärken
Blommor

Lekledaren skriver upp de olika kategorierna på whitboarden sammtidigt som deltagarna skriver upp det på sina papper. Lekledaren säger sedan en bokstav (och skriver upp det på tavlan). Ex bokstaven B
Då skriver deltagarna ett land på B (Bulgarien) och en stad på B (Båstad) osv.

Detta går på tid ex. 1 minut. Om någon av deltagarna blir färdig före den bestämda tiden ropar den "Tutti Frutti!" och alla lägger då ifrån sig sina pennor.
Lekledaren går igenom alla svaren, om det är någon fler än en person som skrivit ex. Bulgarien så får de ett poäng var men om man är ensam om svaret får man två poäng.

Sedan efter att man kört några gånger så räknar man sina poäng och korar en vinnare! Hur kul som helst!

Bidrag från:
Marie Ahlin
Läs eller lämna kommentarer (1)

Trafikskolan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/43

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En är bil och den andra är föraren. Den som är bil står framför föraren och blundar. Föraren styr sin bil
genom att lägga båda sina händer på bilens axlar för att köra framåt, en hand i ryggen för att backa. Vill man svänga höger eller vänster
håller man en hand på respektive axel. Måste man stanna släpper man taget helt om bilen.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun för att styra sig fram genom trafik och hinder!

En bra och rolig samarbetsövning där man verkligen får lite på sin partner! Givetvis byter man roller efter en stund.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fem leken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.89/17

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En i ringen börjar med att säga talet "1" högt, medsols säger personerna sedan i följd 2, 3, 4, 5. Den som sagt fem får sätta sig ner och är ute ur leken till nästa runda.
Efterföljande person börjar om på 1 och så fortsätter leken, alla "5:or" får sätta sig ner tills det bara är en enda vinnare kvar som står..

Bra lek om man vill förflytta deltagarna en och en till ett annat rum tex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

BURR!!!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.89/29

Beskrivning
En variant av 7 leken. Precis som i 7 leken sitter deltagarna i en ring och försteman börjar räkna från 1, nästa fortsätter med 2 osv. I BURR!!! får man inte säga siffror med 7 (7, 17, 27 osv). Inte säga siffror i sjuans tabell (7, 14, 21 osv). Inte säga "dubbelsiffror" (11, 22, 33 osv). Istället för att räkna dessa siffror högt ersätts dom med "BURR!!!". 1, 2, 3, 4, 5, 6, "BURR!!!", 8, 9... För att göra det hela mer komplicerat byter man håll efter varje "BURR!!!". Om någon av misstag säger tex 21 högt istället för "BURR!!!" får denne emotta ett passande straff. Tex få vila till nästa omgång eller ta en klunk av sin... hrm... Pepsi Cola??
Läs eller lämna kommentarer (1)

Hela havet stormar, lite annorlunda

Material
  • Stabila stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 3.89/54

Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.
Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.

Det är nu det blir annorlunda. Istället för att någon blir utslagen är alla hela tiden med i leken även om man blir utan egen stol, man tar endast bort en stol efter varje uppehåll! Målet är att alla ska få plats på allt färre antal stolar. Så det är bäst att se till att de sista stolarna är väldigt stabila!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Namnduell

Material
  • Filt
Kategori
Betyg 3.91/245

Beskrivning
Deltagarna delas i två lag som sätter sig på led på vars en sida bakom ett skynke, tex en sliten filt eller lakan. En person från vardera laget väljs tyst ut och ställer sig mitt emot varandra på endera sidan av skynket. När skynket faller gäller det att snabbast identifiera personen som står framför en genom att högt säga dess namn. Den som är snabbast vinner över sin motståndare till sitt lag.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Garnleken

Material
  • Garnnystan
Kategori
Betyg 3.92/25

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och en person håller ett garnnystan. Personen med garnnystanet håller fast i trådänden och rullar nystanet till någon i ringen, gärna till någon som sitter mitt emot. Personen som tar emot nystanet håller fast i tråden och rullar sedan i sin tur vidare till någon annan i ringen som inte haft det.

Så småningom kommer det att formas som ett spindelnät av garn i ringen där tråden löper från deltagare till deltagare.

Denna lek kan man använda som namnlek antingen genom att man säger namnet på den person man rullar nystanet till eller att den som tar emot det säger sitt namn själv.

Man kan även säga en sak som man tycker om för att få veta lite mer om personen bakom namnet, men det hjälper också till att minnas namnet bättre.

Sedan kan man försöka rulla ihop garnnystanet samma väg som det kom.

Med äldre deltagare kan man försöka räta ut garntråden genom att försöka nysta upp garnnätet utan att någon får släppa taget om tråden!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Mattebowling

Material
  • PET-flaskor
  • Bollar
Kategori
Betyg 3.92/40

Beskrivning
Ta några PET-flaskor och ge varje flaska ett värde genom att skriva olika siffror på dem. En siffra på varje flaska.
Ställ sedan upp flaskorna som käglorna står i bowling och låt deltagarna försöka välta så många de kan genom att rulla bollar mot dem.

Man får poäng genom att man lägger samman värdena på de flaskor som fallit!

Det kan vara bra att fylla flaskorna med lite vatten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gömma ringen, med ljud

Material
  • Ring eller något annat att gömma
  • Trumma
Kategori
Betyg 3.93/26

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Lekledaren väljer en person som tillfälligt får lämna rummet. En annan deltagare får en ring eller annan sak att gömma någonstans i rummet.
När föremålet är gömt kallas personen tillbaka in och ska nu leta rätt på det. Med ett instrument, förslagsvis en trumma, markerar lekledaren hur nära eller långt letaren är från föremålet. Ju närmre desto snabbare slag. När föremålet är upphittat väljer lekledaren ut en ny person som får lämna rummet medan letaren nu blir gömmare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Akrobaterna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.94/47

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Ledaren säger sedan t.ex "Åtta fötter, tre händer!". Då ska lagen ställa sig så att de har åtta fötter i marken och tre händer i luften. Säger ledaren "Fyra fötter och fem händer" gäller alltså fyra fötter i marken och fem händer upp i luften. Det blir svårare ju färre fötter man får använda!

Man kan kanske även utöka med en mage och två ändor mot marken?
Läs eller lämna kommentarer (2)

Detektiven 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.95/19

Beskrivning
Deltagarna ställer sig antingen vända mot en vägg, eller i en ring, och blundar.

Lekledaren går bakom varje deltagare och knackar var och en på ryggen enligt följande system.

En deltagare knackar lekledaren tre gånger på för att signalera att den är omgångens mördare.

En annan deltagare knackar lekledaren två gånger på för att signalera att den är omgångens detektiv.

Övriga deltagare får en enda knack som signal för att de varken är mördaren eller detektiven och för att inte avslöja de tilldelade rollerna för eventuella tjuvkikare.

Sedan går deltagarna runt fritt i rummet och detektivens uppgift är att försöka ta reda på vem mördaren är.

Mördaren slår till genom att i smyg blinka till sina offer som faller efter två steg döda ner på golvet. Dröjsmålet stegen orsakar gör det svårare att avslöja mördaren.

Om mördaren råkar blinka till detektiven åker han fast direkt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta ljudtvillingen!

Material
  • Ögonbindlar till alla
Kategori
Betyg 3.98/162

Beskrivning
Deltagarna parar ihop sig två och två. Båda ska ha ögonbindel (om man inte kan lita på att alla blundar hela tiden) samt bestämma ett ljud som dom kan känna igen varandra med. Exempelvis ett djur läte. När paren har bestämt sina ljud sprider alla ut sig över hela golvet. På given signal gäller det för tvillingarna att åter hitta varandra igen genom att söka sig till den person som gör parets ljud.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ballongringen

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 4.00/11

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. En ballong ska sedan hållas i luften så länge som möjligt utan att deltagarna släpper taget om händerna.

Man får använda alla kroppsdelar så länge ingen släpper taget. Det kan vara bra att börja i en mindre grupp.

Är man många deltagare i ringen kanske det går att försöka hålla flera ballonger i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisationshets

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/16

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar

Material
  • Stolar
  • Musik
Kategori
Betyg 4.00/17

Beskrivning
Leken förbereds genom stolar ställs i två rader med ryggstöden mot varandra. Man har en stol mindre än vad det är deltagare. Deltagarna ställer sig i en cirkel runt stolraden. Ledaren sätter sedan igång musik på en CD spelare. Sålänge musiken spelar går deltagarna runt stolarna medurs. Men när ledaren stannar musiken gäller det att hinna sätta sig på en tom stol snabbt så att man inte blir utan plats. Den som blir utan plats är ute ur leken.

En stol tas bort och leken börjar om. Så fortsätter man tills dess att det är en ensam vinnare som sitter på den enda kvarvarande stolen!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Vad luktar?

Material
  • Olika saker som doftar
Kategori
Betyg 4.00/18

Beskrivning
Alla deltagarna får på sig en ögonbindel. Lekledaren har förberett lite olika saker som doftar. Det kan vara frukter, kaffe, kakao, kryddor, tandkräm, schampoo. I tur och ordning får sedan alla försöka komma på vad det är de luktar på. Poäng för varje rätt!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Marshmallow utmaningen

Material
  • Marshmallow (mellanstor)
  • Spagetti
  • Maskeringstape
  • Snöre
  • Tidtagarur
  • Mätredskap
Kategori
Betyg 4.00/2

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om cirka 4 personer i varje.

Varje grupp får 20 stycken spagettistrån, 1 meter maskeringstape (som är lätt att riva i mindre delar), 1 meter snöre samt en marshmallow.

Grupperna startar samtidigt på en given startsignal och får 18 minuter på sig att bygga en så hög fristående struktur (torn) som möjligt av det tilldelade materialet, med marshmallown så högt placerad som möjligt.

Strukturen mäts från ytan den är byggd på upp till marshmallowns högsta punkt.

Den grupp som lyckats bygga och placera marshmallown högst har segrat!

Innan utmaningen börjar förklarar lekledaren förutsättningarna. Bland de viktigaste detaljerna brukar vara:

- Strukturen måste stå fritt av sig själv, ej lutas eller bindas upp mot något.
- Spagettin får brytas, snöret klippas och tapen delas i mindre delar.
- Marshmallown får inte brytas ner i mindre delar, men kan spetsas med spagettin för att hålla -den på plats.
- När tiden är ute ska allt byggande sluta direkt.
- Grupperna får inte mer material när det som tilldelats från början är slut.
- Oavsett hur hög strukturen är mäts endast avståndet mellan mark och marshmallow.

Lekledaren ser sedan till att hålla tiden, påminna om hur lång tid det är kvar och se till att reglerna följs.

"The marshmallow challenge" är en designutmaning för mindre grupper som görs världen runt av människor i alla åldrar. Det går att läsa mer på hemsidan https://www.marshmallowchallenge.com/

Jag brukar i yngre barngrupper tona ner tävlingsmomentet mellan grupperna och säga det är ett gemensamt utforskande för att hitta bra strategier i byggandet. Att det är ok att kopiera andras idéer och dela med sig av sina.

Om något lag märker en svaghet i sitt bygge, tillexempel att strukturen viker sig under marshmallowns tyngd, delar de med sig av upptäckt.

Även tilldela ytterligare byggmaterial mot slutet för att hålla uppe motivationen ibland, men då får alla grupper samma mängd extra material.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Lilla snigel

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/23

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet med benen sträckta inåt. En person sitter i mitten.
Tillsammans sjunger man sedan sången "Lilla snigel" och när sången är slut drar alla i ringen snabbt in sina ben, för personen i mitten ska försöka fånga fötterna på dem som är långsamma.

Den som blir fångad får sitta i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Minnesstafett

Material
  • Två lådor per lag
  • Saker av samma slag att lägga varje låda
Kategori
Betyg 4.00/26

Beskrivning
Varje lag har vars två lådor som står med några meter mellan varandra. I den första finns ett urval av lite olika saker. Det måste vara exakt samma saker i alla lagens första låda. Ju äldre deltagare desto fler saker för att öka svårigheten.

Lagen ställer upp på led ytterligare några meter från den första lådan. Stafetten börjar med att ledaren säger en sak som finns i lådan. Då gäller det för första personen i båda lagen att springa fram till första lådan, hitta den sagda saken och flytta den till den andra lådan sen rusa tillbaka och ställa sig sist i ledet.

Sålångt så väl, men det blir mycket svårare när sakerna blivit flyttade fram och tillbaka mellan lådorna!

Vid ett tillfälle testade vi att säga två saker samtidigt vilket gjorde det hele mer komplicerat.


Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest