Klassrumslekar
Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.Nyast först.
150 lekar hittades.
Teaterlek
Material
- Uppdragslappar
Beskrivning
Förbered övningen genom att skriva lappar med olika yrken eller liknande på, t.ex. fröken, bagare, soldat och lägg dessa i en burk (eller använd denna lista som jag gjort). Låt sedan en deltagare dra en lapp och ställa sig på "scenen". Det som står på lappen ska personen på scenen agera. Övriga får försöka gissa vad personen ska föreställa. Den som gissar rätt får dra ny lapp.Läs eller lämna kommentarer (9)
Musikaliska hatten
Material
- Hatt (eller något annat att skicka)
- CD-spelare
Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring på golvet bakom varandra (vända åt samma håll så man ser personen framför sig i nacken).En person i ringen har en hatt på huvudet. Ledaren sätter igång musik på en CD eller bandspelare och när den börjar spela tar personen
med hatten på huvudet den av sig och sätter den på huvudet på personen framför sig i ringen, så fortsätter man i ringen tills ledaren stänger av musiken.
Den som har hatten på huvudet då är utslagen eller får göra något uppdrag.
Det går givetvis att göra leken utan en hatt. Det går bra med vadsomhelst
Läs eller lämna kommentarer (7)
Fyra bilder
Material
- Bilder
Beskrivning
Skriv ut lite olika clip-art bilder på skrivaren. Sätt ihop bilderna i grupper om fyra och låt deltagarna kombinera minst två av bilderna till en sång. En sol + en blomma kan bli "Idas sommarvisa".Svårare än så är det inte att ha lite "Så ska det låta".
Jag brukar göra det lite lättare ibland genom att sätta upp flera bilder och låta eleverna välja en bild att komma på en sång till, fungerar lika bra, särskilt med yngre.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Bokstavs meloditävling
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren säger en bokstav och lagen ska då snabbt sjunga en låt som börjar på den bokstaven. Det kan även gå bra med endast refrängen. Det är märkligt hur bra våra gamla barnvisor sitter fast i minnet kommer man på!Ett poäng för varje låt. Utöka gärna med bonusfrågor!
Ett tips från Åsa är att ge 2 poäng till en viss kategori sånger. T ex julsånger, sommarsånger, scoutsånger, etc, beroende på säsong/sammanhang.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Karusellen
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sitter på stolar i en ring utom en person som står i mitten. Alla i leken får ett nummer, även den som står i mitten.Vi säger att det är tolv deltagare som då alltså numreras från 1-12.
Leken börjar med att personen i mitten säger två nummer, t.ex 4 och 7. Då ska personerna 4 och 7 ställa sig upp, gå in mot mitten och skaka hand.
Sedan ska de sätta sig på en stol igen. Men det är inte så lätt! För medan de skakar hand kan personen som stod i mitten sätta sig på en av de nu lediga stolarna.
Samtidigt får den som sitter och har en ledig stol till höger om sig hoppa över till den! Så får de sittande fortsätta att byta till en ledig stol på höger sida runt, runt som
en karusell i full fart. Det gör det extra svårt för de i mitten som inte har någon stol att sätta sig ner.
När någon av dem tillslut lyckas sätta sig på en ledig stol får den som är utan stol säga två nya nummer!
Helfestlig, fartig lek där alla är aktiva.
Läs eller lämna kommentarer (2)
Sagan
Material
- Inget
Beskrivning
En småmysig aktivitet som passar bra om man sitter i en ring. Ledaren börjar berätta första meningen i en saga. T.ex "Det var en gång enliten flicka som hette Lisen.". Sedan får nästa person i ringen lägga till en mening och sedan nästa osv. Antingen slutar man
när man kommit tillbaka till ledaren eller fortsätter så länge det behövs för att ge sagan ett bra slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Alla som...
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Ledaren säger en mening i stil med "Alla som har röda byxor!" Då ska alla i ringen som harröda byxor ställa sig upp och springa ett varv runt ringen!
En väldigt bra lek att använda om man vill förflytta barn/elever till andra rum i viss ordning!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Flirtlek
Material
- Stolar
Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten och är vaksam på vad de övriga gör. För sitter man ner ska man försiktigt söka någon av de andra sittandes uppmärksamhet och snabbt försöka byta plats med denne utan att personen i mitten hinner märka något.Man får blinka till varandra eller göra något annat tecken för att visa att man vill byta plats. Det gäller för personen i mitten att vara vaken och försöka stjäla någons plats medan de byter stolar.
Försök att byta stolar ofta så blir det fart i leken!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Namnlek med tidning
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten med en hoprullad tidning i handen. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn högt.Den personen som blir uppropad måste snabbt säga namnet på någon annan i ringen innan personen i mitten hinner slå honom på knäna med tidningen. Den som hör sitt namn ropas upp måste i sin tur ropa namnet på någon annan i ringen osv, är man inte tillräckligt snabb och blir slagen på knäna får man ta över tidningen och ställa sig i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Trollskatten
Material
- Trollskatt
Beskrivning
En person får vara Trollet och sitter blundandes ner på golvet. Sidan om sig har trollet sin skatt, tex en ärtpåse eller liknande. Övriga deltagare står tysta runt om i en ring. Smygande försöker de en och en att ta skatten från trollet. Ev kan lekledaren tyst peka på vem som ska smyga fram. Hör trollet att något är i görningen vaknar det med ett trollvrål. Den som lyckas oupptäckt ta skatten blir nytt troll.Läs eller lämna kommentarer (0)
Elden är lös!
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter på stolar i en ring. Den som inte har någon stol går i mitten av ringen från person till person och frågar "Får jag låna lite eld??". "Nej, du får fråga i nästa hus" svarar alla.Undertiden som personen i mitten går runt och frågar ska övriga genom att söka ögonkontakt eller viska till varandra byta stolar. När två personer försöker byta stol ska den som står i mitten försöka ta en ledig plats. Den som blir utan stol får fortsätta att gå runt och ställa frågan.
Den som går i mitten kan också säga "ELDEN ÄR LÖS!!!" då ska alla byta stolar.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Dirigenten
Material
- Inget
Beskrivning
En person utses till detektiv och går ut ur rummet. Resten står eller sitter i en ring och utser en dirigent. Detektiven kallas in igen, ställer sig mitt i ringen och ska nu på högst tre försök lista ut vem som är gängledaren.Dirigenten försöker i smyg från detektiven visa rörelser som de andra ska imitera.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Vroom
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. En person börjar med säga "Vroom!" till sin granne, antingen höger eller vänster. "Vroomet" skickas vidare åt samma håll tills någon säger "TUT TUT" då byter "Vroomet" håll. En riktig evighetslek om man inte kör med utslagning.Läs eller lämna kommentarer (2)
Gnistan
Material
- Inget
Beskrivning
Fungerar som Vroom fast i stället för att säga "Vroom" håller man varandra i händerna i ring och skickar en handtryckning vidare runt i ringen. Två handtryck byter håll.Läs eller lämna kommentarer (0)
Telegram
Material
- Inget
Beskrivning
Fungerar som "Gnistan". Alla står i en ring och håller varandra i händerna. Någon börjar med att säga: "Jag skickar telegram till "Nisse", trycker sedan lätt till handen på den som står sidan om sig. Tryckningen skickas vidare i ringen tills den når "Nisse" som då säger att telegrammet är framme. Då får "Nisse" skicka nästa telegram till vem han vill i ringen.Läs eller lämna kommentarer (0)
Hunden och benet
Material
- Ett ben
Beskrivning
Först av allt måsta man fixa en sak som skall föreställa hundbenet. Man kan exempelvis använda sig av en pinne eller linjal.Alla deltagarna utom en som utses till hund sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem.
Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.
Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)
Fruktsallad
Material
- Inget
Beskrivning
Alla sitter i en ring på vars en stol eller stadig pall. Lekledaren har förberett ett lika stort antal lotter med fruktnamn på som deltagare i leken. Frukterna kan vara tex banan, äpple, apelsin och päron.Det går ju att använda en kortlek också och använda sig av färgerna, men då blir det ju inte fruktsallad!
Ledaren går runt med lotterna i en behållare så alla får dra en som avgör vilken frukt man ska vara i leken. När alla blivit tilldelade en frukt samlas lotterna in igen. Ledaren drar sedan en lott och säger högt vad som står på den. Säger han äpple ska alla "äpplen" flytta ett steg medurs så man sätter sig i grannens knä (om inte den stolen är tom dvs).
Sedan dras en ny lott, om det står banan på denna ska alla "bananer" flytta ett steg medurs. MEN har man någon som sitter i knät på en kan man inte flytta utan får sitta kvar på samma plats tills dess att man sitter fri! Det kan sitta hur många personer som helst på samma stol. Därför bör alltså pallarna vara stadiga
Vinner gör den som flyttat sig ett varv och kommer tillbaka på sin egen stol, helst ensam på stolen (i mån av tid).
Läs eller lämna kommentarer (0)
Fruktsallad 2
Material
- Stolar
Beskrivning
Alla sitter i en ring på vars en stol, utom en som står i mitten. Ledaren delar upp alla i 4 olika frukter. Banan, apelsin, päron, äpple, banan apelsin päron etc... Personen som står i mitten säger en frukt, tex APELSIN! Då gäller det för alla som är apelsiner att byta plats och den som var utan stol från början försöker sätta sig på en tom. Nästa gång kanske det blir päron och då byter förståss alla päron plats. Men det går även att säga FRUKTSALLAD och då utbryter det stora kaoset. För då byter ALLA stolar.Läs eller lämna kommentarer (1)
Slå en sexa och ät
Material
- Tärningar
- Kläder
- Chokladkaka
- Kniv och gaffel
Beskrivning
Du behöver:2 tärningar
1 jacka, halsduk, mössa, tjocka handskar
1 chokladkaka inslagen i papper med snöre
Kniv och gaffel
Lägg kläderna, chokladpaketet och besticken på golvet och sätt er i en ring runt om. Turas om att slå tärningen. Den som slår en sexa ska:
1. Dra på sig mössan, halsduken, handskarna och jackan.
2. Ta sig in i paketet och äta så mycket choklad som möjligt med hjälp av kniven och gaffeln tills nästa slår en sexa.
Då gäller det att snabbt få av sig ytterkläderna och packa in chokladkakan igen. Tärningen fortsätter under tiden gå runt i ringen till någon annan slår en sexa. Den personen följer då punkterna 1 och 2 ovan...
Tänk på allergirisken vid alla lekar med mat!
Bidrag från:
Katarina O
Läs eller lämna kommentarer (1)
Gömma ringen
Material
- Ring eller annat att gömma
Beskrivning
Här gäller det att vägleda ett barn att hitta en ring (eller ett annat föremål) som ni gömt i rummet. Bestäm först vem som ska vänta utanför rummet, medan ni andra gömmer ringen. Göm sedan ringen på ett ställe där den inte syns, antingen lågt i rummet (=fisk) eller högt (fågel) eller någonstans mittemellan (mittemellan).När barnet som ska leta kommer in i rummet ska han eller hon fråga: "Fågel, fisk eller mittemellan?" och ni ska svara vilket det är som gäller. När barnet börjar leta ska ni hjälpa honom eller henne på traven med att ropa "Kallt!" när barnet är i fel del av rummet, och "Varmt!" när barnet är i någorlunda närhet av ringen. När barnet verkligen är nära ringen kan ni ropa "Det bränns!". Om ni vill kan ni ta tiden på hur snabbt var och en klarar av att hitta ringen. Bästa tid kan belönas med något, kanske just det föremål ni gömt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)
Gömma ringen, med ljud
Material
- Ring eller något annat att gömma
- Trumma
Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Lekledaren väljer en person som tillfälligt får lämna rummet. En annan deltagare får en ring eller annan sak att gömma någonstans i rummet.När föremålet är gömt kallas personen tillbaka in och ska nu leta rätt på det. Med ett instrument, förslagsvis en trumma, markerar lekledaren hur nära eller långt letaren är från föremålet. Ju närmre desto snabbare slag. När föremålet är upphittat väljer lekledaren ut en ny person som får lämna rummet medan letaren nu blir gömmare.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Fem leken
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En i ringen börjar med att säga talet "1" högt, medsols säger personerna sedan i följd 2, 3, 4, 5. Den som sagt fem får sätta sig ner och är ute ur leken till nästa runda.Efterföljande person börjar om på 1 och så fortsätter leken, alla "5:or" får sätta sig ner tills det bara är en enda vinnare kvar som står..
Bra lek om man vill förflytta deltagarna en och en till ett annat rum tex.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Sjuleken
Material
- Inget
Beskrivning
I denna leken får man inte säga siffran 7. En börjar räkna 1, nästa 2 osv tills man kommer till 7. Person nummer 7 säger ingenting alls utan personen bredvid fortsätter på 8. Skulle man glömma sig och säga 7 är man ute ur leken. Samma gäller således 17, 27, 37 också. Det blir riktigt intressant när man når 70-talen, då gäller det att hänga med!Läs eller lämna kommentarer (0)
BURR!!!
Material
- Inget
Beskrivning
En variant av 7 leken. Precis som i 7 leken sitter deltagarna i en ring och försteman börjar räkna från 1, nästa fortsätter med 2 osv. I BURR!!! får man inte säga siffror med 7 (7, 17, 27 osv). Inte säga siffror i sjuans tabell (7, 14, 21 osv). Inte säga "dubbelsiffror" (11, 22, 33 osv). Istället för att räkna dessa siffror högt ersätts dom med "BURR!!!". 1, 2, 3, 4, 5, 6, "BURR!!!", 8, 9... För att göra det hela mer komplicerat byter man håll efter varje "BURR!!!". Om någon av misstag säger tex 21 högt istället för "BURR!!!" får denne emotta ett passande straff. Tex få vila till nästa omgång eller ta en klunk av sin... hrm... Pepsi Cola??Läs eller lämna kommentarer (1)
Tarzan
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och någon utses att vara Tarzan, djungelns konung, högst i rang. Tarzans tecken är att trumma sig med sina händer mot bröstet och säga sitt typiska "AHH A AHHA!!". Övriga deltagare ges andra roller, dock bör dessa alltid ingå; till vänster om Tarzan sitter förståss Jane. Hennes tecken är att "30talsfilm ömkligt" säga "Tarzan! Tarzan!" och samtidigt sträcka ut båda händerna åt höger för att försöka röra Tarzan. Vänster om Jane sitter Cheeta, Tarzans trogna apa. Cheetas tecken är att apligt kraftfullt slå ena handen mot bröstet och andra handen över huvudet och samtidigt säga "UGH!!!". Längst ner i rang till höger om Tarzan i cirkeln sitter Pinsam. Pinsams tecken är att höja sin ena hand i höjd med sitt öra, vinka och säga "Pinsam!".Mellan Cheeta och Pinsam fyller man på med olika karaktärer, tex.
Valen, visar med sin hand en vattenstråle som sprutar upp ur blåshålet och säger "Pschht!".
Flodhästen, visar med båda sina händer hur hans stora gap slår ihop och säger: "Kloffs Kloffs!".
Ormen, ena handen slingrar sig fram som en orm och säger "Ssssssss!".
Myrsloken, sträcker fram sin ena hand och drar in den igen snabbt som myrslokens tunga och säger: "Schlurrrrp"
Lejonet, river fram med sin tass och säger "GRRRR!!!".
Ankan, armbågarna utåt som vingar, flaxar och säger "Kvack kvack!"
Det är bara att hitta på nya karaktärer efterhand som det behövs eller byta om man vill det! När alla har fått en plats kan kampen om djungeln börja!!!
Det är alltid Tarzan som inleder alla rundor. Tarzan börjar med att göra sitt eget tecken (AHH A AHHA) och därefter någon annans tex Valens (Pschht!). Valen svarar genom att först göra sitt tecken (Pschht) och sedan någon annans tex. Ormens (Sssss!). Ormen svarar med sitt osv... Ordningen är alltså, svara med ditt eget tecken gör sedan någon annans osv. Så fortsätter man tills någon gör ett fel. Man kan glömma att svara med sitt eget tecken, gör fel ljud till rörelsen, tvekar och tänker för länge eller något sådant. Det ges ingen tid för eftertanke, håll tempot högt!!!
Gör man fel måste man flytta ner till Pinsam platsen och börja arbeta sig upp igen. De övriga deltagarna flyttar upp ett snäpp i rang och får en ny karaktär. Alltså, om Jane skulle göra fel blir den som är Cheeta ny Jane och får sitta sidan om Tarzan, Jane blir Pinsam. Man behåller inte sin karaktär utan får en ny när man bytt plats. När platserna är bytta börjar Tarzan om.
Särskilt fånigt blir det när Valen och Myrsloken kämpar mot varandra, "Pschht - Schlurrrp", "Schlurrrp - Pschht", "Pschht - Schlurrp".