Festlekar

Sök bland lekarna
Dags för fest? Här kommer några roliga förslag på aktivteter.
155 lekar hittades.

Stapel kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 4.47/41

Beskrivning
Vid familjeevenemang brukar vi spela kubb. Vid ett tillfälle var vi lite korta på femkampsgrenar och vi gjorde en "stapel-lek".

Alla ingående delar i ett kubbspel får användas. Staplas under en begränsad tid och stapeln ska kunna stå still i tex 30 sek. Högst stapel vinner!

Enkelt och roligt, även för gammelfarbror den fd konstruktören!
Bidrag från:
Anna
Läs eller lämna kommentarer (1)

Vad har jag?

Material
  • En bild till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.54/13

Beskrivning
Klipp ut bilder på olika saker, gärna inom ett visst tema som verktyg, flaggor, fordon eller liknande. Bilderna ska sedan fästas på deltagarnas ryggar, det går med hjälp av t.ex klädnypor. Deltagarna får absolut inte veta vilken bild de själva har.

Det gäller sedan för var och en att försöka lista ut vad det är man har på sin egen bild genom att ställa ja och nej frågor till de övriga.

Denna övning går t.ex bra att göra på en språklektion och man får då endast kommunicera på språket man håller på att lära sig. Eller slöjdlektion med verktygsbilder.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Tvättlinan

Material
  • Sked
  • Långt snöre
Kategori
Betyg 3.70/13

Beskrivning
I ena änden av en lång lina knyts en sked. Deltagarna ställer upp på ett led och den som står först håller i skeden.

Leken inleds med att försteman stoppar skeden innanför tröjan via nacklinningen, låter sked med lina löpa vidare ner genom ena byxbenet och ut vid foten. Person nummer två tar den omvända vägen, sked och lina genom ena byxbenet genom tröjan och upp genom nacklinningen. Person nummer tre fortsätter neråt och så vidare tills sked och lina löpt upp och ner genom hela ledet så att alla är sammanbundna. Fungerar bra som laglek.

Skeden gör det lättare att tråckla tråden och det gäller att hela tiden hjälpa till med att mata tråd. En lek vi givetvis gjorde i scouterna, var annars (med stickigt sisalgarn förstås)
Läs eller lämna kommentarer (1)

Rita gissa sjung

Material
  • Lappar med sånger
  • Pennor
  • Papper eller whiteboardtavla
Kategori
Betyg 4.75/8

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag, en person väljs ut från varje lag och får läsa en lapp från ledaren. På lappen står det skrivet en titel på en känd sång.
Då gäller det för dem att under tystnad rita ledtrådar på papper eller tavla som gör att lagkompisarna kan gissa vilken sång som stod på lappen. När de tror sig veta vilken sång det är sjunger laget den.

Det lag som först kan gissa vilken sången är får ett poäng. Sedan väljs en ny ritare ut från varje lag.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Min mening

Material
  • Bokstavslappar eller brickor
Kategori
Betyg 4.10/21

Beskrivning
Förbered leken genom att skriva alla bokstäver i alfabetet på lappar eller använd bokstavsbrickorna i ett Alfapetspel.

Varje deltagare, eller lag om man så vill, får ta fem lappar. Sedan gäller det att skapa en begriplig mening med fem ord i där bokstavslapparna bestämmer bokstäverna som orden ska börja på.

T.ex, får man upp bokstäverna B H S P M kan man få ihop BHundar Skäller På Månen.

Man kan ha reglerna att bokstäverna måste användas i den ordning de dras eller att alla använder samma bokstäver. Det går förstås att använda hur många bokstäver man vill.

Leker man denna under jul/påsk eller midsommar kan meningarna handla om det.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Gravida ormen

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.81/15

Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om fyra personer. Grupperna bildar led som ställer upp längs en startlinje.

Varje grupp får tre mjukbollar. Mjukbollarna ska klämmas mellan lagmedlemmarna i ledet och ska stanna kvar där (mellan rygg och mage) utan att någon använder händerna, så det gäller att stå tätt!

Leden ska sedan vid startsignal röra sig framåt en bana eller en sträcka utan att tappa bollarna. Skulle någon boll ramla i golvet eller händer användas måste den som stod först ställa sig sist innan ledet får fortsätta!
Ledet som kommer först i mål vinner ära och berömmelse.

Mjukbollarna kan bytas ut mot ballonger eller annat!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tärningsspel

Material
  • En tärningskopp med fem tärningar till varje deltagare
Kategori
Betyg 4.29/14

Beskrivning
Alla deltagare har varsin tärningskopp med fem tärningar i. Alla skakar samtidigt om tärningarna och vänder sin kopp upp och ner mot bordet så att ingen kan se vad tärningarna visar. Man får dock lov att kika på sina egna tärningar.

Om en deltagare slagit alla sina tärningar olika får den personen slå om sitt kast.

Sedan öppnar en deltagare spelet genom att göra en gissning på hur många tärningar med en viss siffra den tror det kan finnas totalt på bordet under allas koppar. Till exempel "Jag tror det på bordet finns minst sex stycken fyror".

Nästa person i klockvis ordning har sedan två val. Antingen att syna gissningen eller höja budet.

Om personen tycker budet låter orimligt väljer denne att syna, då lyfter alla sina koppar och så räknas antalet tärningar som budet gäller, i detta fall som visar fyror. Om det, i detta exempel, finns sex eller fler tärningar som visar fyror var gissningen således rätt och den som synade hade fel.

Då får den som synade ett straffpoäng. Hade det nu funnits färre fyror (färre än sex stycken) hade den som gjorde den felaktiga uppskattningen fått straffpoängen.

Väljer personen i tur istället att höja budet måste man öka antingen värdet på tärningen eller antalet tärningar (eller både och). Så i detta exempel skulle personen i tur behöva höja till antingen minst sju stycken fyror eller t.ex. sex stycken femmor.

Fem stycken sexor är alltså ett ogiltigt bud eftersom antalet tärningar understiger utgångsbudet.

Ett bud måste också innehålla minst lika många tärningar som antalet deltagare i spelet. Så spelar fem deltagare får inget bud vara färre än fem tärningar.

Den som når ett förutbestämt antal straffpoäng är ute ur spelet.

Det är den som fick straffpoängen som ger utgångsbud i nästa omgång.

Om man vill kan ettor vara jokrar och räknas som vilken siffra som helst.

Det går att köra spelet i blindo, alltså att ingen får titta på sina tärningar, men får man kika på sina egna tärningar kan det hjälpa en att göra eller syna bud.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kläder och tärningar

Material
  • Blandade kläder
  • Tärningar
Kategori
Betyg 5.00/3

Beskrivning
Alla deltagare sitter runt en hög med blandade kläder som med fördel gärna får vara lite knasiga. En person börjar leken genom att slå två stycken tärningar. Skulle båda tärningarna råka visa samma siffror ropar alla "DUBBELT!". Den som ropar sist måste ta på sig ett plagg ur högen i mitten som medspelarna väljer ut.

Visar tärningarna olika händer ingenting.

Så fortsätter man att i tur och ordning få kasta tärningarna och när kläderna är slut är leken slut.

Om det är påsk kan deltagarna sakta förvandlas till påskgubbar eller gummor

Om det är svårt att avgöra vem som sa "DUBBELT!" sist kan man ju ändra på reglerna så att det är den som slår dubbelsiffror som får ta på sig ett plagg de andra bestämmer.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pennan i flaskan

Material
  • Flaskor
  • Pennor
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.90/38

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led längs en startlinje. På marken några meter framför varje lag ställs en tomflaska. De som står först i leden har en penna hängande från en ända av ett snöre som är knutet kring midjan.

När startsignalen går ska de som står först i leden rusa fram mot lagets flaska och försöka hissa ner pennan i flaskhalsen utan att använda händerna. Så det gäller att noga ställa sig på rätt ställe och försiktigt böja på knäna tills pennan doppat i botten av flaskan.

När det lyckats återvänder man till sitt lag och knyter penna och snöre på den som står i tur tills alla i laget har gjort sin gång.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongringen

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 4.25/8

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. En ballong ska sedan hållas i luften så länge som möjligt utan att deltagarna släpper taget om händerna.

Man får använda alla kroppsdelar så länge ingen släpper taget. Det kan vara bra att börja i en mindre grupp.

Är man många deltagare i ringen kanske det går att försöka hålla flera ballonger i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flygtävling

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.78/23

Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.
Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.

När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.

Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Spikduellen

Material
  • Hammare
  • Spik
  • Trästycke
Kategori
Betyg 4.16/26

Beskrivning
En spik av lite större modell knackas fast i ett trästycke så djup att det bara precis står upprätt. Två deltagare tävlar sedan om vem som med en hammare slår sista slaget som driver ner spiken helt och hållet i trästycket.

Deltagarna slår med hammaren varannan gång och får slå precis så löst eller hårt man vill.

Det går att begränsa antalet snedslag som kröker spiken för varje deltagare till två eller tre. Böjer man spiken fler gånger vinner motståndaren.

Det går absolut att vara fler tävlande än två, det gäller bara vara den som slår sista slaget på spiken!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ballongpoäng

Material
  • Ballonger
  • Papper
  • Penna
  • Dartpil
  • Rep eller bräda
Kategori
Betyg 4.12/17

Beskrivning
Leken förbereds genom att man skriver poängsiffror på små papperslappar, ca 3x3cm. Det kan vara t.ex. 2 st lappar med siffran 0 på, 4 st med 5, 2 st med 10, 2 st med 15. Vik eller rulla ihop lapparna och placera varje lapp inuti i egen ballong.

Ballongerna med lappar i blåses upp och fästs på rad på ett rep eller en träskiva.

Enskilt eller i lag får deltagarna turas om att kasta pil och spräcka ballongerna och samla poänglappar. Det gäller att få så många poäng som möjligt. Så även om man spräckt flest ballonger kan det lag som fått ner färre vinna för att de fått fler poäng.

Vi brukar kika på poängen först när alla ballonger är spräckta. Då blir det spännande in i det sista!


Använder man bara en pil är risken minimal att någon blir träffad, men tänk ändå på säkerheten för deltagarna!



Bidrag från:
Christel Ekström
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis (2)

Material
  • Ögonbindel
  • Potatisar
Kategori
Betyg 2.88/16

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. En deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställs inuti kvadraten. De övriga deltagarna måste sedan tala om för personen med ögonbindeln hur denne ska gå för att kunna samla upp potatisarna.

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisarna mot tennisbollar eller annat!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis (3)

Material
  • Potatisar
  • Ögonbindlar
Kategori
Betyg 3.43/7

Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. Alla deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställer sig inuti kvadraten.

När startsignalen går gäller det att samla åt sig så många potatisar som möjligt!

Man kan ta tiden på hur lång tid det tar för ett lag att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.

Det går förstås att byta ut potatisar mot tennisbollar eller liknande.

Det är kanske att föredra att alla kryper omkring istället för att går för att minimera kollisionsrisken.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Bröllopsnatten (tallriksleken)

Material
  • Tallrik
Kategori
Betyg 3.31/10

Beskrivning
Till denna lek behövs det två deltagare som inte vet vad leken går ut på. Dessa båda tar man till ett annat rum för att förklara leken. Den enda rekvisitan är en tallrik som läggs upp och ner på golvet i rummet där åskådarna väntar.

De två deltagarna får i avskildhet veta att de ska hjälpas åt att försöka vända tallriken på golvet rätt igen, men de får inte använda händerna! Annars är allt annat tillåtet.

Fast i rummet där de hela ska utspela sig berättar en annan lekledare, förutom de regler deltagarna får, också att åskådarna ska tänka sig att allt deltagarna säger kommer de också att säga på sin bröllopsnatt, något som säkert kommer leda till många skratt. Deltagarna själva vet inte varför alla skrattar så häftigt.

Sanningen är att det är näst intill omöjligt att vända på tallriken om den ligger vänd platt mot golvet. Så när deltagarna ger upp eller alla tycker synd om dem bryts leken och man berättar då för deltagarna vad åskådarna fick veta.

Endast åskådarnas fantasi sätter gränsen för hur rolig denna lek är.

Presentera gärna leken som tallriksleken för att inte avslöja förmycket!!

Det går säkert att ha flera par i aktion samtidigt!

Bidrag från:
Emma Johansson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Spotta gelegroda

Material
  • Gelegrodor
Kategori
Betyg 4.06/65

Beskrivning
Denna lek kan utföras enskilt eller i lagform. Om deltagarna tävlar enskilt gäller det att från en startlinje spotta en godis gelegroda längst av alla.

Väljer man lagvarianten så delas deltagarna in i lika stora lag. Förste man spottar iväg sin gelegroda. Från där den hamnar ställer sig näste man i tur och spottar sin osv. Det lag som kommer längst vinner.

Bidrag från:
Annelie
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ballongstafett

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 3.00/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer upp på led längs en startlinje. En bit bort från startlinjen har varje lag ett rundningsmärke som t.ex. en kon. Den som står först i varje led har en ballong.
När starten går ska de som står först försöka transportera ballongen, endast genom att balansera den på ett finger, runt rundningsmärket och tillbaka till sitt lag.
Därifrån får lagkompisen i tur ta över tills dess att alla lagen avklarat lika många stafett växlingar. Det lag som blir klara först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (2)

En bonde i vår by

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.23/17

Beskrivning
En deltagare börjar leken som bonde och ställer sig mitt på golvet. Runt om bonden ställer sig övriga hand i hand.

Leken börjar med att deltagarna i ringen går runt om bonden medurs och sjunger sången "En bonde i vår by". Bonden går samtidigt moturs inuti ringen.
När man sjungit färdigt versen som handlar om att bonden tar en fru väljer bonden en valfri deltagare från ringen som får komma in i mitten och bilda en innerring. I följande verser ska frun välja ett barn, sedan barnet en hund, hunden en katt, katten en mus.

För varje vers tillkommer en person till den inre ringen. I den avslutande versen ska musen välja en ost vilket innebär att en deltagare från den yttre ringen ställs i mitten kring vilken båda ringarna tillsammans sjunger sista versen om att osten den står kvar!

Deltagaren som avslutar lekomgången som osten blir ny bonde nästa runda.
Melodi med engelsk text (The farmer in the dell) från YouTube
En bonde i vår by, en bonde i vår by,
hej hopp tralalala la, en bonde i vår by.

Och bonden tar en fru...
Och frun hon tar ett barn...
Och barnet tar en hund...
Och hunden tar en katt...
Och katten tar en mus...
Och musen tar en ost...
Och osten den står kvar...


Läs eller lämna kommentarer (0)

Samurajen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.75/19

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En person inleder leken genom att sträcka upp båda armarna i luften med händerna ihop som om man höll i ett samurajsvärd redo att gå till angrepp och samtidigt ge ifrån sig ett stridsrop, "HAAAH".

Personerna till höger och vänster om personen med låtsassvärdet över huvudet svingar så fort som möjligt med sina låtsassvärd mot dennes mage (utan att träffa) också med stridsrop "HAAAH". Då viker personen som började sin kropp fram som om svärden träffade i magen och hugger (pekar) mot någon annan i ringen med ett sista stridsrop "HAAAH".

Den person i ringen som lufthugget riktades mot sträcker sitt låtsassvärd i luften med ett "HAAAH" rop, personerna på ömse sidor i ringen svingar sina svärd mot personen mellan dem "HAAAH" - som då pekar (hugger) mot någon annan i ringen "HAAAH".

Den personen lyfter sitt låtsassvärd mot skyn och så vidare.

Så fortsätter man tills någon gör fel eller tvekar för länge, då åker den deltagaren ur leken. Så fortsätter man tills det bara är två personer kvar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Pastaleken

Material
  • Pennepasta
  • Spagetti
Kategori
Betyg 4.07/16

Beskrivning
Deltagarna sitter vid ett bord. Alla har 5-7 penne pasta framför sig placerade så att kortändarna är vända mot deltagaren. Alla har även ett långt spagettistrå var som hålls fast med munnen. Med händerna bakom ryggen ska alla sedan på en startsignal så snabbt som möjligt trä penne pasta bitarna över spagettin.

Den som först samlat upp alla sina penne på spagettin har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Blodpotatis

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.31/13

Beskrivning
En läskig form av mördarleken

Utse blodpotatisen genom att alla deltagare står i ring och blundar och lekledaren petar försiktigt i ryggen på den person som utses till Blodpotatis.

När detta är klart får alla titta, och alla övriga deltagare är potatisar.

Släck sedan ner rummet så det är mörkt. Kanske ska det inte vara alltför många möbler i rummet då det finns risk att man har ner något eller slår sig.

Nu får alla deltagare famla runt i mörkret tills de krockar med någon. Krockar man med någon viskar man försiktigt i den andres öra vad man är, dvs "Potatis" eller "Blodpotatis". Den andra viskar tillbaka vad denne är för slags potatis. Är båda potatisar händer det inget utan man famlar vidare i mörkret.

Däremot om den ena råkar vara Blodpotatis dör Potatisen. När man fått "Blodpotatis" viskat i sitt öra väntar man ca 5 sekunder och därefter dör man. Och när man dör gör man det ljudligt och med inlevelse!

Den döda potatisen är nu inte helt ute i leken, utan får då uppgift att vara "dödskör". Dödskören som ju vet vem blodpotatisen är får nu göra ljudeffekter till det hela. Ju närmre blodpotatisen kommer en potatis desto mer ljuder dödskören. Detta är väldigt stressande för de andra potatisarna som inte har någon aning om vem som är blodpotatis...

Leken fortsätter tills att bara blodpotatisen är kvar och alla potatisar är med i dödskören.
Bidrag från:
Elinne
Läs eller lämna kommentarer (1)

Willem Tell kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 3.90/10

Beskrivning
Sätt en kubb på kronan av kungspjäsen och försök pricka ner den utan att välta kungen, det går, men det är svårt. Olika avstånd beroende på önskad svårighetsgrad.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Panelen

Material
  • Frågor
  • Sex stolar
  • tärning
Kategori
Betyg 3.20/5

Beskrivning
Lekledaren gör i ordning en uppsättning med frågor. Sex stycken stolar ställs i linje och numreras från ett till sex.

Deltagarna samlas framför stolarna och inleder leken med 30 startpoäng.

Ledaren börjar läsa en fråga, de som tror sig kunna svaret försöker sätta sig snabbt på en ledig stol.

När alla sex stolar är upptagna slår ledaren en tärning, den deltagare som sitter på stolen med det nummer tärningen visar får chans att svara. Är svaret rätt lägger deltagaren tio nya poäng till sin poängsumma, är svaret fel dras tio poäng av.

Den med flest poäng när frågorna är slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Detektiven 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.50/6

Beskrivning
Deltagarna ställer sig antingen vända mot en vägg, eller i en ring, och blundar.

Lekledaren går bakom varje deltagare och knackar var och en på ryggen enligt följande system.

En deltagare knackar lekledaren tre gånger på för att signalera att den är omgångens mördare.

En annan deltagare knackar lekledaren två gånger på för att signalera att den är omgångens detektiv.

Övriga deltagare får en enda knack som signal för att de varken är mördaren eller detektiven och för att inte avslöja de tilldelade rollerna för eventuella tjuvkikare.

Sedan går deltagarna runt fritt i rummet och detektivens uppgift är att försöka ta reda på vem mördaren är.

Mördaren slår till genom att i smyg blinka till sina offer som faller efter två steg döda ner på golvet. Dröjsmålet stegen orsakar gör det svårare att avslöja mördaren.

Om mördaren råkar blinka till detektiven åker han fast direkt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest

X