Gympasal

Sök bland lekarna
Lekar som passar bara att använda i gympasalen. De går givetvis att leka på andra ställen med.
217 lekar hittades.

Bollkapplöpning

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.75/12

Beskrivning
Deltagarna står i en stor cirkel med c:a 1-2 meter mellan varandra. En deltagare får bollen och springer med den utanför ringen. Var som helst i cirklen hoppar han in mellan två deltagare och börjar passa bollen till personen till vänster om sig. Bollen ska passas vidare runt ett helt varv. Deltagaren som står till höger får vara vaken och springer omedelbart utanför ringen åt samma håll som bollen blir passad och ska försöka komma tillbaka till sin plats innan bollen passats runt ett varv. Hinner löparen före bollen är det han som startar leken nästa omgång, hinner bollen först får samma deltagare som får börja om.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Magboll

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 2.56/9

Beskrivning
Magboll går till som en vanlig tagen lek med den skillnaden att den som tar har en boll. Tagaren fångar de övriga deltagarna genom att placera bollen mot deras magar. Det är inte tillåtet att kasta bollen, då gills inte bränningen utan bollen måste hållas i händerna hela tiden.

Man kan undvika att bli tagen om man ställer sig mage mot mage tätt intill en annan deltagare. Då går det ju inte att komma åt med bollen!

Om man får bollen mot sin mage blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Korsa floden

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.69/34

Beskrivning
Till den här leken behövs det ett antal rockringar eller liknande. Hur många är svårt att säga, det beror på hur svår man vill göra utmaningen och hur många som är med och leker. Man får prova sig fram. Utmaningen är att förflytta gruppen från en punkt till en annan men man får bara trampa i rockringarna.

För att göra leken lite mer spännande kan man låtsas att vi måste korsa en flod i djungeln. Floden är full av både hajar och krokodiler, kanske till och med några pirayor och en och annan guldfisk simmar runt i den. Rockringarna är flottar och två hopprep kan fungera som strandkanter.

Deltagarna ställer upp sig på led vid det ena hopprepet. Den som står först håller i rockringarna och när leken sätter igång läggs ringarna ner i "floden" i linje mot den andra strandkanten. Efterhand som ringarna läggs ner kliver laget ut i dem. Det gäller att kliva försiktigt för man vill ju inte hamna i floden!

Det ska inte finnas så många ringar med i leken att klara sig över floden direkt, utan när alla rockringarna lagts ut får laget tränga ihop sig så att man kan lyfta den sista rockringen och skicka fram den i ledet så att den kan läggas först. Då kan laget förflytta sig ett snäpp fram så att man kan
lyfta ännu en rockring och så vidare tills man kommit fram till andra strandkanten.

När alla lagmedlemmar är lyckligt över på andra sidan floden och alla rockringsflottar är insamlade är leken över!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Av och på

Material
  • Filt eller matta
Kategori
Betyg 2.50/6

Beskrivning
Denna leken börjar med att alla deltagare står runt om en matta eller en filt. Om det är många deltagare kan man använda flera mattor.
Ledaren säger antingen "Hoppa på" eller "Hoppa av".
Då gäller det förstås att göra som ledaren säger, men man måste lyssna. För ibland kan ledaren säga "Hoppa på" mattan när alla redan står på den. De som gör fel och hoppar av är ute ur leken.

Går också att göra på andra redskap, som gymnastikbänkar t.ex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

TV tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/9

Beskrivning
Deltagarna leker tagen som vanligt, en person är jägare. Man kan skydda sig från att bli tagen genom att snabbt sätta sig ner och säga namnet på ett TV program om jägaren är nära. Då kan man inte bli tagen.

Man kan lägga till reglen att man bara får säga ett visst program en gång per omgång för att göra det lite svårare att skydda sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pacman

Material
  • Lagband till tagaren
Kategori
Betyg 4.20/5

Beskrivning
I denna leken är det endast tillåtet att röra sig längs linjerna på golvet i gympasalen. Så det är en fördel om det finns många linjer!

En eller två personer utses till tagare. De ska jaga de övriga längs linjerna och när de lyckas kulla någon sätter den tagne sig rakt ner på linjen och blir då en vägspärr.

En vägspärr innebär att ingen förutom de som tar får passera det stället. Alltså är det fullt möjligt att bli instängd på en linje mellan två vägspärrar och bara kan invänta att bli tagen så det gäller att röra sig smart! Den som blir kvar sist blir ny tagare nästa runda.

Man måste hålla sig till linjerna annars blir man självtagen.

Tips är att man bara får gå snabbt, inte springa. Då är dessutom risken mindre att man trampar utanför linjerna.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ambassaden

Material
  • Ärtpåsar
  • Gymnastikmattor
  • Plintar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.03/25

Beskrivning
Ambassaden fungerar lite som Spökboll/Gränsbrännboll med den skillnaden att man kan befria lagkompisar som blivit brända.

Deltagarna delas in i två lag. Spelplanen delas på mitten med hjälp av bänkar. Lagen väljer varsin planhalva. Längst ner på varje planhalva lägger man ut 2 tunna gymnastikmattor i linje med kortlinjen. Vid kortsidan av en matta ska det stå en plint.

Precis som i gränsbrännboll spelar man med en mjukboll, dessutom ska det finnas 10 ärtpåsar med i spelet. Varje lag får börja med 5 ärtpåsar.

Det gäller att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med mjukbollen. Endast direkt träff gills. Huvudet är skyddat. Regler för om man får skydda sig med händerna med kan man komma överrens om.

Den första som blir bränd i laget går över till motståndarnas sida och ställer sig på plinten. De som blir brända därefter ställer sig på mattorna i turordning.

För att befria någon kan lagen använda sina ärtpåsar för att försöka passa den som står på plinten. Lyckas personen på plinten fånga en ärtpåse får denne fri lejd till sitt lags planhalva igen. Ärtpåsen tar man med sig i handen som "pass".
Den som står i tur i ledet på mattan kliver då upp på pallplinten.

Det är inte tillåtet för någon motståndare att kliva på ambassadens område (mattan). Ärtpåsar som inte fångas av personen på plintetn tillfaller motståndarlaget.

Hur många ärtpåsar som är med i spelet eller ambassadens utformning kan anpassas. Det går även att använda tennisbollar eller liknande istället för ärtpåsar.

TÄNK PÅ ATT kasta ärtpåsarna/tennisbollarna med omdöme. De är endast till för att befria lagkamrater med! Genom att placera plinten nära en långsida kan man nog minimera risken för att någon råkar bli träffad.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Lag längdhopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/35

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Alla lag startar från en gemensam startlinje. En person från varje lag hoppar så långt det går, stillastående från startlinjen.

Från där första hoppare landar ställer sig nästa lagmedlem och hoppar så långt det går och så vidare. När alla lag fått hoppa lika många gånger kontrollerar man vem som har det längsta laghoppet!

Man kan också se vilket lag som behövde minst antal hopp för att klara av ett bestämt avstånd eller vilka som når fram snabbast.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Parbrännboll med galopp

Material
  • Boll
  • Koner
  • Kläder
Kategori
Betyg 3.54/13

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Precis som i vanlig brännboll finns det ett utelag och ett innelag samt en brännbollsplan av fyra koner som står i kvadrat.
Men i denna variant spelar man med en fotboll eller en mjukboll. Till detta behövs också ett hopprep samt något eller några klädesplagg.

Bollen, hopprepet och kläderna läggs tillsammans på utslagsplatsen strax utanför kvadraten där också innelaget ställer upp sig på ett led.
Utelaget ställer sig ute på spelplanen.

De två första i innelagsledet kliver fram till utslagsplatsen. En av dem plockar upp bollen och kastar den ut över planen. När bollen är kastad tar han snabbt på sig kläderna som ligger på marken, lägger hopprepet om sin lagkompis, som tyglar på en häst (under armarna, bakom nacken) sedan rusar de iväg runt banan i full galopp likt ryttare och häst.

Undertiden hämtar utelaget upp bollen, ställer sig i en cirkel och ska sedan passa runt bollen med händerna i högt tempo klockvis till alla i ringen. Laget räknar passningarna högt tillsammans.

När hästen och ryttaren från innelaget sprungit hela varvet och passerar den sista konen ropar de STOPP! Då måste utelaget sluta passa och räkna.
Kläderna, hopprepet och bollen läggs tillbaka vid utslagsplatsen och nästa två från innelaget kliver fram och gör samma sak.

Skillnaden är att om utelaget lyckades med 35 passningar så fortsätter de att räkna från 36 så att laget hela tiden på så vis samlar på sig fler passningspoäng.

När alla i innelaget fått kasta bollen en gång byter lagen platser.

Utelaget kan stå redo i en cirkel på plan direkt från början så blir de mycket effektivare. De som står närmast där bollen hamnar kan hämta den och springa tillbaka till cirkeln.

Man kan också låta ryttaren sätta kläderna på hästen istället för sig själv om så önskas.

Bollen kan förstås också passas med fötterna som i fotboll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konbollsstafett

Material
  • Plint eller bänk till varje lag
  • Koner
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.86/7

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Varje lag behöver en plint eller en bänk med 4 koner på. I linje, en bit från plinten och från varandra läggs först en rockring, sedan en kona och sedan en kona till.
Varje lag ska ha en mjukboll.

Lagen ställer upp på led vid sidan om sin plint. Personen som står tvåa håller bollen. Den som står först börjar springa i slalom om konerna, fram och tillbaka och stannar i rockringen. Då passar lagkompisen bollen till personen i rockringen som sedan har ett kast på sig att försöka pricka ner en kona från plinten.
När bollen blivit kastad får den som passade bollen börja springa slalomvarvet. Undertiden hämtar den som försökte pricka konorna bollen, ger den till nästa person i ledet och ställer sig sist.

Så fortsätter man tills ett lag prickat ner alla koner!
Bidrag från:
Melissa
Läs eller lämna kommentarer (1)

Dubbeljägarboll

Material
  • Lagvästar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.00/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag, t.ex röda och blå laget. Lagen får västar eller lagband så att man tydligt kan se vem som är med i vilket lag. Lagen har också en mjukboll i lagets färg.
Lagen kan börja från varsin sida av gymnastiksalen.
Reglerna är som i vanlig jägarboll, det gäller att pricka motståndarna med sitt lags boll. De som blir träffade åker ut, endast direktträff gills dock ej huvud träffar.
Det lag som först bränt ut alla motståndare vinner.

Man får inte springa med bollen, den måste passas inom laget. Om man är ensam kvar i sitt lag får man lov att springa med boll. Man får ej heller avsiktligt slå bort motståndarnas boll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spökbollsfyran

Material
  • Gymnastikbänkar
  • 4 st mjukbollar
Kategori
Betyg 3.72/7

Beskrivning
Minst fyra bänkar ställs i kors mitt i gymnastiksalen så att golvet delas in i fyra lika stora rutor.
Deltagarna delas in i fyra lag som ställer sig i varsin ruta.
Man spelar med upp till fyra mjukbollar. Varje lag kan börja med varsin boll.
Det gäller att bränna motståndarna genom att träffa dem med bollarna. Direkt träff är det enda som gills, inga huvudträffar.
Om man blir träffad av en boll måste man springa ett varv runt hela salen tillbaka till sin ruta, då är man med i spelet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Akrobaterna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.27/37

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Ledaren säger sedan t.ex "Åtta fötter, tre händer!". Då ska lagen ställa sig så att de har åtta fötter i marken och tre händer i luften. Säger ledaren "Fyra fötter och fem händer" gäller alltså fyra fötter i marken och fem händer upp i luften. Det blir svårare ju färre fötter man får använda!

Man kan kanske även utöka med en mage och två ändor mot marken?
Läs eller lämna kommentarer (2)

Jipp jipp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.29/10

Beskrivning
Förbered leken genom att markera ett lekområde som är ca 10-20 meter långt och ca 8-10 m brett. Lekområdet ska vara delat i två lika stora planhalvor med en tydlig mittlinje och deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin planhalva.

Ett lag får börja och en person ur det laget utses till tagare som skall rusa in på motståndarlagets planhalva och försöka kulla så många som möjligt och sedan ta sig tillbaka till sin egen planhalva igen. Problemet är att så fort tagaren kliver över mittlinjen till motståndarna måste denne hela tiden säga "Jipp-jipp-jipp-jipp!". Det är inte tillåtet att ta ett nytt andetag eller sluta säga "Jipp-jipp".

Alla som blir tagna blir medlemmar i det andra laget. Om tagaren slutar säga "Jipp-jipp" på motståndarnas sida blir denne istället medlem i motståndarlaget. Alla som blivit tagna innan det händer går ändå över till motståndarlaget.

Det andra laget ska förstås undvika att bli tagna men får lov att hålla kvar tagaren om de kan tills denne inte klarar säga "Jipp-jipp".

När tagaren klarat sig tillbaka till sin egen planhalva igen eller blivit tagen själv är det andra lagets tur att utse en ny tagare.

De som kliver utanför lekområdet blir självtagna.

Det lag som har alla deltagare på sin sida har vunnit.

Det går att göra en "last man standing" variant av denna, det vill säga att alla som blivit tagna är ute ur leken.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis

Material
  • Strutar
  • Potatisar
Kategori
Betyg 3.84/23

Beskrivning
Deltagarna får sätta en strut som är öppen i båda ändar för ansiktet. Det ska bara vara möjligt för deltagaren att se något genom den lilla öppningen.
Inom ett större avgränsat lekområde sprids sedan en mängd potatisar ut som ska plockas upp av deltagarna.

Aktiviteten kan utföras enskilt på tid eller med flera tävlande samtidigt.
Tänk på kollisionsrisken när synfältet är begränsat.

Det går att byta ut potatisarna mot bollar, eller ägg (även om ägg kan vara lite ömtåliga)



Läs eller lämna kommentarer (0)

Håll golvet rent

Material
  • Bollar eller ballonger
Kategori
Betyg 3.40/5

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin halva av gymnastiksalen. Ett flertal bollar sprids ut över hela spelplanen. Använd gärna mjukbollar.

Från då startsignalen går och under 2-3 minuters tid gäller det att hålla sin sida av gymnastiksalen ren från bollar. Alltså gäller det att skicka över bollarna till motståndarnas sida så fort det går. Problemet är att de förståss gör samma sak.

När slutsignalen ljuder får ingen röra några bollar. Alla hjälps åt att räkna hur många bollar som finns på varje sida. Det lag med färst bollar på sin sida vinner.

Denna lek går lika bra att leka med ballonger! Kul på festen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar ännu mer!

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.50/4

Beskrivning
Till den här leken behöver man lika många stolar eller pallar som det finns deltagare med i leken. Alla deltagare har varsin stol och placerar sig huller om buller över hela golvet. Alla deltagare utom en sätter sig på en stol. Den som inte sitter går en bit bort från den lediga stolen.

Sedan ska den stående deltagaren försöka sätta sig på en ledig stol men de övriga deltagarna gör detta svårt genom att hela tiden byta platser så fort det blir en ledig stol nära.
När deltagaren utan stol lyckas sätta sig får någon annan ta över.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsar i ringen

Material
  • Rockring
  • Ärtpåsar
Kategori
Betyg 3.20/5

Beskrivning
En rockring läggs på golvet och fylls med ärtpåsar eller något liknande. En deltagare ställer sig vid ringen. Övriga deltagare sprider ut sig runt om.

Sedan gäller det för personen vid ärtpåsarna att kasta ut innehållet ur ringen. En ärtpåse i taget. De övriga ska så snabbt som möjligt samla upp ärtpåsarna och lägga tillbaka dem i ringen igen.

När ringen är tom på ärtpåsar är leken över. Det går att leka denna på tid. Då gäller det att antingen ha hunnit tömma ringen eller se till att ringen inte har blivit tömd innan tiden är ute.

Hur många ärtpåsar som är lagom att använda i leken varierar beroende på hur många som deltar och vilken ålder de har. Man får prova sig fram, men mellan 25 -30 stycken kan man nog utgå ifrån.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Raketerna

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.00/5

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lagen ställer upp på led längs en startlinje. En bit ifrån startlinjen ställs en stol framför varje lag. Stolarna är avfyringsramper.

Den som står först i varje led kliver fram och ställer sig på sitt lags stol, dessa deltagare är nu raketer! När alla står redo räknar ledaren ner från 10, precis som man gör vid en riktig raketuppskjutning.

När nedräkningen kommit ner till 0 avfyras alla raketerna samtidigt. De ska så fort som möjligt vidröra rummets alla väggar och sedan återvända till lagets stol. Under tiden som den första raketen studsar runt mot alla väggar ställer sig nästa lagmedlem på stolen.

När den avfyrade raketen kommer tillbaka till stolen räknar denne ner från 10 och avfyrar på så vis nästa raket som gör samma sak och så fortsätter man tills alla i laget fått vara raket.

Det lag som är först färdigt vinner!

Om man leker denna lek utomhus kan man ju löpa längs en rolig slinga istället för att nudda vid väggar. Eller så kan man ha andra föremål man ska nudda vid.

Stolarna kan även bytas ut mot rockringar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ringkampen

Material
  • Rockringar
  • Ögonbindlar
  • Ev. bjällror
Kategori
Betyg 4.07/19

Beskrivning
Två deltagare sätter på sig ögonbindel och får varsin rockring i handen. De ställer sig sedan i motsatt hörn från varandra inom ett markerat spelområde.
Från startsignal så gäller att smyga sig fram inom området och försöka lokalisera motståndaren och lägga sin rockring över denne. Den som först lyckas fånga motståndaren vinner.

Det gäller att vara uppmärksam och smyga tyst för att lyckas!

För att göra det lite mer intressant kan man binda en liten bjällra om båda tävlandes fötter eller i rockringarna så får man vara extra försiktig när man rör sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rockringsleken

Material
  • Rockring
Kategori
Betyg 3.33/3

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring eller på ett långt led. Den som står först har en rockring i händerna.

Leken börjar med att försteman tar sig genom rockringen, huvud först ner till fötter och lämnar rockringen vidare till nästa person i ledet. Den personen tar sig genom rockringen med fötterna först, personen där efter med huvudet först och så vidare, upp och ner genom hela ledet.

Vill man tävla kan deltagarna delas in i lag!

Det går att lägga till ett samarbetsmoment i leken genom att låta den som står före i ledet föra rockringen istället för en själv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Höken och sparven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.75/4

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. Två personer väljs ut, den ena blir hök och den andra sparv. Båda får ställa sig inuti ringen och välja ett ljud var. Sedan får de varsin ögonbindel (eller blunda om man kan lita på att de verkligen kommer göra detta!).

Leken inleds genom att de båda börjar göra sina ljud. Med hjälp av ljuden ska höken försöka fånga sparven. Sparven ska försöka hålla sig undan så länge det går och de får bara röra sig inom ringen.

De måste göra sina ljud ända tills sparven är fångad!

Roliga ljud gör leken roligare!

Vid ett tillfälle när vi lekte denna glömde ett par bort vem som var vad. Båda trodde de var sparv vilket ledde till en ganska förvirrande omgång.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tidningsdans

Material
  • Dagstidningar
Kategori
Betyg 3.47/15

Beskrivning
Deltagarna delas in i danspar. Varje par får en dagstidning som de lägger uppslagen på dansgolvet och sedan ställer sig på. Ledaren sätter igång glad musik som alla ska dansa till. Men man får bara röra sig på sin egen tidning!

Efter en stunds glatt dansande pausas musiken. Då viker alla par ihop sin tidning så att den blir hälften så stor. Sedan sätts musiken igång igen för mer dans på den förminskade ytan bara för att åter pausas efter en stund.
Paren viker då ännu en gång sin tidning på mitten osv...

Så fortsätter man att förminska dansytan så länge det går!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Dubbel killerboll

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.51/22

Beskrivning
Dubbel killerboll fungerar nästan som vanlig killerboll.
Skillnaden är att deltagarna arbetar i par och håller varandra i händerna. Man får lov att skydda sig med huvudet och händerna.

Annars är reglerna de samma. Deltagarna sprider ut sig över lekytan. En eller flera mjukbollar släpps in i spel och det gäller att träffa motståndarparen med dem.

Blir man träffad är man ute och får sitta vid sidan av tills det paret man blivit träffad av själva blir brända. Eller göra en uppgift för att sedan få vara med igen.

Släpper man handkopplingen så blir man självtagen och får då utföra en uppgift t.ex. 5 situps eller 5 svikthopp.

Det räcker att en i paret blir träffad för att båda ska utföra uppgiften.

Snäppet bättre än vanlig killerboll för man måste samarbeta med en kompis också!
Bidrag från:
Peter Sund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Älgjakten

Material
  • Bänkar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.25/8

Beskrivning
Två gymnastikbänkar ställs ihop längs mittlinjen så att de bildar en lång bänk. En deltagare utses till älgjägare och ställer sig några meter från bänkarnas ena långsida med en massa mjukbollar nära till hands.

Övriga deltagare är älgar och ska röra sig på led i cirkel medurs runt bänkarna. När en älg rör sig längs långsidan som vätter mot jägaren får jägaren försöka pricka den med en boll. Så fort älgen viker av runt kortsidan och rör sig längs långsidan som inte vetter mot jägaren är den fredad. Som en skjutgalleria på tivoli.

Om en älg blir träffad av en boll blir den också jägare och hjälper till att jaga. Den älg som klarar sig längst blir skogens konung (och kan bli ny jägare nästa runda)

Jägarna får hämta lösa bollar över hela salen men får bara kasta från ett bestämt område på ett bestämt avstånd.

Vi försökte att ha en jägare på varje sida bänkarna vilket också fungerade bra.


Läs eller lämna kommentarer (2)

Pin It on Pinterest

X