Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
540 lekar hittades.

Släppa nyckeln

Material
  • Nyckelknippa
Kategori
Betyg 3.50/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag (eller fler om så önskas). Lagen ställer upp på led vid en startlinje. De som står först i varje led får en ögonbindel på sig.
Ledaren står mellan lagen med en nyckelknippa eller något liknande i handen.
Ledaren släpper nyckelknippan någonstans ute på golvet så att det skramlar tydligt, då gäller det för personerna med ögonbindel att krypande ta sig fram dit de tror nycklarna landade och försöka hitta dem före de andra.
Lagkamraterna får heja på sina kompisar men inte vägleda dem!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Jägargatan

Material
  • Mjukbollar
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.91/11

Beskrivning
Jägargatan är en variant av jägarboll. I vanlig jägarboll rör deltagarna sig fritt över hela gymnastiksalen men här löper man fram och tillbaka över golvet från kortsida till kortsida.
Vid kortsidorna är man i bo och kan inte bli tagen. Där får man stanna i säkerhet i max 15 sekunder.

Två jägare börjar leken i mitten av gymnastiksalen. De som är jägare har lagband. Övriga deltagare ställer upp längs kortsidorna.
När deltagarna springer över golvet riskerar de att bli brända av mjukbollar som jägarna kastar.

Jägarna får inte springa med boll utan bollen måste passas fram.

Om man träffas får man ett lagband och blir också jägare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Älgjakten

Material
  • Bänkar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.22/9

Beskrivning
Två gymnastikbänkar ställs ihop längs mittlinjen så att de bildar en lång bänk. En deltagare utses till älgjägare och ställer sig några meter från bänkarnas ena långsida med en massa mjukbollar nära till hands.

Övriga deltagare är älgar och ska röra sig på led i cirkel medurs runt bänkarna. När en älg rör sig längs långsidan som vätter mot jägaren får jägaren försöka pricka den med en boll. Så fort älgen viker av runt kortsidan och rör sig längs långsidan som inte vetter mot jägaren är den fredad. Som en skjutgalleria på tivoli.

Om en älg blir träffad av en boll blir den också jägare och hjälper till att jaga. Den älg som klarar sig längst blir skogens konung (och kan bli ny jägare nästa runda)

Jägarna får hämta lösa bollar över hela salen men får bara kasta från ett bestämt område på ett bestämt avstånd.

Vi försökte att ha en jägare på varje sida bänkarna vilket också fungerade bra.


Läs eller lämna kommentarer (2)

Tidningsdans

Material
  • Dagstidningar
Kategori
Betyg 3.47/15

Beskrivning
Deltagarna delas in i danspar. Varje par får en dagstidning som de lägger uppslagen på dansgolvet och sedan ställer sig på. Ledaren sätter igång glad musik som alla ska dansa till. Men man får bara röra sig på sin egen tidning!

Efter en stunds glatt dansande pausas musiken. Då viker alla par ihop sin tidning så att den blir hälften så stor. Sedan sätts musiken igång igen för mer dans på den förminskade ytan bara för att åter pausas efter en stund.
Paren viker då ännu en gång sin tidning på mitten osv...

Så fortsätter man att förminska dansytan så länge det går!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Dubbel killerboll

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.57/23

Beskrivning
Dubbel killerboll fungerar nästan som vanlig killerboll.
Skillnaden är att deltagarna arbetar i par och håller varandra i händerna. Man får lov att skydda sig med huvudet och händerna.

Annars är reglerna de samma. Deltagarna sprider ut sig över lekytan. En eller flera mjukbollar släpps in i spel och det gäller att träffa motståndarparen med dem.

Blir man träffad är man ute och får sitta vid sidan av tills det paret man blivit träffad av själva blir brända. Eller göra en uppgift för att sedan få vara med igen.

Släpper man handkopplingen så blir man självtagen och får då utföra en uppgift t.ex. 5 situps eller 5 svikthopp.

Det räcker att en i paret blir träffad för att båda ska utföra uppgiften.

Snäppet bättre än vanlig killerboll för man måste samarbeta med en kompis också!
Bidrag från:
Peter Sund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pinochio

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.14/7

Beskrivning
Deltagarna ställer i en ring och startar leken på följande vis. Alla sträcker ut sina armar och klappar fyra gånger mot närmaste grannarnas händer samtidigt som alla säger "Pi-no-chi-o". Sedan skuttar alla baklänges fyra skutt i takt som man säger "Pi-no-chi-o" igen.

Målet är nu att försöka sätta sin egen fot på någon annans. Försiktigt förstås!

Så när alla nu står i en större cirkel börjar en person med att ta ett skutt närmare någon annan. Det går att direkt försöka pricka någons fot, men det brukar vara svårt.
Sedan får alla i klockvis ordning sin tur att skutta ett skutt.

Man står still med fötterna där man landar. Enda gången man får lov att flytta sina fötter när det inte är ens tur att skutta är om någon försöker pricka dem.
Då får man dra undan dem för att inte bli träffad. Så det gäller att ha snabba reflexer!

Man är ute ur leken om någon prickar ens fot. Den som är sist kvar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kryptonit

Material
  • Stenar
  • Färg
Kategori
Betyg 3.73/11

Beskrivning
Alla som någongång sett en Stålmannenfilm eller läst serien vet att Stålis är smått allergisk mot ämnet kryptonit. Det gör honom i små doser lika sårbar som en vanlig människa, eller drabbar ännu värre i större doser. Det kan man göra en lek av.

Samla ihop några stenar, eller kulor. Måla några stenar gröna som kryptonit och låt några vara som de är. Blanda sedan stenarna och göm dem under en duk.

Alla deltagare stoppar in en hand under duken och greppar en sten. Sedan räknar man till tre och drar ut händerna samtidigt. De som tagit en grön sten blir försvagade och är ute ur leken. De som tagit en vanlig sten är med på nästa runda.

Så fortsätter man tills det bara är en Stålis kvar!

Den här leken kan man variera på olika sätt, det kan vara vampyrer och vitlök på halloween, påskägg och vanliga ägg under påsken osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bondgården

Material
  • Papperskvadrater i olika färger
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 4.39/13

Beskrivning
Leken förbereds genom att man klipper c:a 50 stycken papperskvadrater i 3-4 färger, 10*10 cm kan vara lagom storlek. Antalet färger avgörs av hur många lag som ska vara med i leken. Varje färg symboliserar ett djur. T.ex grönt är kor, blått är får och rött är hästar om man har tre lag.

Kvadraterna göms sedan på olika kluriga ställen. Deltagarna delas in i lika många lag som man har färger, en person i varje lag utses till djurmamman, de övriga är ungar.

Ungarna skickas iväg för att leta efter papperskvadrater i lagets färg. Om t.ex en kalv hittar en grön lapp stannar den vid lappen och börjar råma. Ungarna får inte plocka upp lapparna utan djurmamman måste komma och samla upp lappen och djurungen får leta vidare efter fler lappar. Hästfölen gnäggar förstås och lammen bräker.

Efter en bestämd tid avslutas leken och man räknar hur många lappar varje lag samlat in. Flest vinner!

När vi arbetade med geometriska former klippte jag istället ut rektanglar och trianglar.



Läs eller lämna kommentarer (1)

Känsel leken

Material
  • Olika saker att skicka
Kategori
Betyg 4.38/8

Beskrivning
Alla deltagare sitter nära varandra i en ring på golvet. Ledaren har förberett ett litet urval av olika saker som ligger dolt för deltagarna. Små saker som suddi, pennor, taperullar, frukter eller liknande.

Ledaren skickar runt sakerna i ringen. Men sakerna ska skickas bakom ryggarna så att man inte ser vad det är man får, utan man får känna sig fram till vad det kan vara.

När alla sakerna skickats runt gäller det för deltagarna att komma på vad som skickats och i vilken ordning sakerna kom.
Antingen frågar man hela gruppen och försöker komma på svaren gemensamt eller så får var och en skriva en egen lista som sedan rättas.
Den med flest rätt vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mamma Hare

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.85/14

Beskrivning
Denna lek gör sig nog bäst ute i skogen. En deltagare utses till Mamma Hare som ska lära sina ungar att akta sig för faror. Mamma Hare ställer sig på en bestämd plats, blundar och räknar till 50.
Under tiden ska övriga deltagare försöka gömma sig <strong>så nära</strong> Mamma Hare som möjligt.

När Mamma Hare räknat klart ska hon, från den plats där hon räknat, försöka få syn på de övriga deltagarna. De som hon ser ropar hon ut namnet på, då måste de komma fram från sina gömställen.

När Mamma Hare fått en stund att hitta de övriga är det fritt fram. Då visar alla som är gömda sig och man kollar vem som vågat gömma sig närmast. Den som varit närmast vinner omgången och får bli ny Mamma Hare.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Ringkampen

Material
  • Rockringar
  • Ögonbindlar
  • Ev. bjällror
Kategori
Betyg 3.97/21

Beskrivning
Två deltagare sätter på sig ögonbindel och får varsin rockring i handen. De ställer sig sedan i motsatt hörn från varandra inom ett markerat spelområde.
Från startsignal så gäller att smyga sig fram inom området och försöka lokalisera motståndaren och lägga sin rockring över denne. Den som först lyckas fånga motståndaren vinner.

Det gäller att vara uppmärksam och smyga tyst för att lyckas!

För att göra det lite mer intressant kan man binda en liten bjällra om båda tävlandes fötter eller i rockringarna så får man vara extra försiktig när man rör sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rockringsleken

Material
  • Rockring
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring eller på ett långt led. Den som står först har en rockring i händerna.

Leken börjar med att försteman tar sig genom rockringen, huvud först ner till fötter och lämnar rockringen vidare till nästa person i ledet. Den personen tar sig genom rockringen med fötterna först, personen där efter med huvudet först och så vidare, upp och ner genom hela ledet.

Vill man tävla kan deltagarna delas in i lag!

Det går att lägga till ett samarbetsmoment i leken genom att låta den som står före i ledet föra rockringen istället för en själv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Höken och sparven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.75/4

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. Två personer väljs ut, den ena blir hök och den andra sparv. Båda får ställa sig inuti ringen och välja ett ljud var. Sedan får de varsin ögonbindel (eller blunda om man kan lita på att de verkligen kommer göra detta!).

Leken inleds genom att de båda börjar göra sina ljud. Med hjälp av ljuden ska höken försöka fånga sparven. Sparven ska försöka hålla sig undan så länge det går och de får bara röra sig inom ringen.

De måste göra sina ljud ända tills sparven är fångad!

Roliga ljud gör leken roligare!

Vid ett tillfälle när vi lekte denna glömde ett par bort vem som var vad. Båda trodde de var sparv vilket ledde till en ganska förvirrande omgång.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sommarboll

Material
  • Fotboll
  • Tennisboll
  • Slagträ
  • Frisbee
  • Koner
  • Brännplatta
  • Tidtagare
  • Poängblock
Kategori
Betyg 3.57/7

Beskrivning
I denna brännbollsvariant får deltagarna fler alternativ än bara använda slagträ och tennisboll.

Förutom att skjuta iväg bollen med slagträdet som vanligt finns även möjlighet att välja mellan att sparka iväg en fotboll eller att kasta en frisbee.

Men i övrigt är reglerna de samma som i vanlig brännboll. Det behövs ett utelag och ett innelag.

Utelaget sprider ut sig över spelplanen som markeras med fyra koner i kvadrat. En person är brännare och ställer sig på en brännplatta.

Innelaget ställer sig på led utanför spelplanen och den som är först i ledet får välja att från utslagsplatsen avlossa en tennisboll, fotboll eller frisbee över utelaget och sedan springa runt konerna ett varv innan utelaget passat till sin brännare som då ropar "Bränd!".

Utelaget får ett poäng för varje motståndare som befinner sig mellan två koner då brännaren ropar "Bränd!".

De får även poäng om de lyckas fånga en boll eller frisbee i flykten, alltså innan de nuddar mark.

Innelaget får ett poäng för varje spelare som tagit sig runt spelplanens alla fyra koner.

Fyra poäng om en spelare gör det på sitt eget utslag.

Denna variant på brännboll har vi med stor framgång spelat på fritids i åldersblandade lag i spridningen från förskoleklass till tredjeklassare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Raketerna

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.00/5

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lagen ställer upp på led längs en startlinje. En bit ifrån startlinjen ställs en stol framför varje lag. Stolarna är avfyringsramper.

Den som står först i varje led kliver fram och ställer sig på sitt lags stol, dessa deltagare är nu raketer! När alla står redo räknar ledaren ner från 10, precis som man gör vid en riktig raketuppskjutning.

När nedräkningen kommit ner till 0 avfyras alla raketerna samtidigt. De ska så fort som möjligt vidröra rummets alla väggar och sedan återvända till lagets stol. Under tiden som den första raketen studsar runt mot alla väggar ställer sig nästa lagmedlem på stolen.

När den avfyrade raketen kommer tillbaka till stolen räknar denne ner från 10 och avfyrar på så vis nästa raket som gör samma sak och så fortsätter man tills alla i laget fått vara raket.

Det lag som är först färdigt vinner!

Om man leker denna lek utomhus kan man ju löpa längs en rolig slinga istället för att nudda vid väggar. Eller så kan man ha andra föremål man ska nudda vid.

Stolarna kan även bytas ut mot rockringar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rappakalja

Material
  • Ordbok
  • Lappar
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.25/4

Beskrivning
Alla deltagare får leta efter ett svårt ord i en ordbok som man tror att ingen känner till.

Ordet och förklaringen skrivs ner på en lapp.
När alla har hittat och skrivit ner ett ord på sin lapp kan leken börja.

En deltagare börjar med att säga sitt ord. De övriga får enskilt skriva en förklaring till vad de tror ordet betyder på en lapp.

Den som sa ordet samlar sedan in lapparna, blandar dem och läser alla förklaringar högt, även den riktiga. Sedan ska de övriga försöka gissa vilken förkaring som är den rätta.

Man kan ge poäng till de som gissat rätt. Tre poäng för ett rätt, men har man lyckats lura någon på en felaktig förklaring kan man också få en poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flaskboll

Material
  • Flaskor med vatten till alla
  • Boll
Kategori
Betyg 3.42/12

Beskrivning
Alla deltagare står i en cirkel. Alla ska ha en flaska fylld med vatten stående på marken framför sig. Gärna en liten PET flaska. Flaskorna ska ej ha korkar.

En deltagare har en boll och ska försöka pricka någonannans flaska så att den välter.

Den vars flaska har prickats och vält måste först plocka upp bollen innan flaskan får ställas upp. Under tiden som bollen hämtas rinner det förstås vatten ur flaskan.

När vattnet i ens flaska är slut är man ute ur leken.
Det gäller att vara ensam kvar med vatten i sin flaska!

Det är inte tillåtet att kasta på flaskorna precis sidan om sin egen.
Man får inte heller skydda sin flaska från att bli träffad på något sätt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ryggtavlan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.67/3

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en rad på golvet. Man sitter vänd så att alla ser ryggen på den som sitter framför sig, det gäller förstås inte den som sitter längst fram i raden. Den som sitter sist skriver ett ord med hjälp av sitt pekfinger över ryggen på den som sitter framför.
Den personen skriver sedan på personen framför sig osv. Sedan ska personen som sitter först högt säga vilket ord som skrevs. Förhoppningsvis blir det rätt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsar i ringen

Material
  • Rockring
  • Ärtpåsar
Kategori
Betyg 3.33/6

Beskrivning
En rockring läggs på golvet och fylls med ärtpåsar eller något liknande. En deltagare ställer sig vid ringen. Övriga deltagare sprider ut sig runt om.

Sedan gäller det för personen vid ärtpåsarna att kasta ut innehållet ur ringen. En ärtpåse i taget. De övriga ska så snabbt som möjligt samla upp ärtpåsarna och lägga tillbaka dem i ringen igen.

När ringen är tom på ärtpåsar är leken över. Det går att leka denna på tid. Då gäller det att antingen ha hunnit tömma ringen eller se till att ringen inte har blivit tömd innan tiden är ute.

Hur många ärtpåsar som är lagom att använda i leken varierar beroende på hur många som deltar och vilken ålder de har. Man får prova sig fram, men mellan 25 -30 stycken kan man nog utgå ifrån.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Jätteknuten

Material
  • Långt rep
Kategori
Betyg 4.00/16

Beskrivning
Till den här leken behöver man ett långt rep. Alla deltagarna håller tag om repet med jämna mellanrum.
Sedan gäller det för alla att tillsammans knyta en knut på repet utan att någon släpper taget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar ännu mer!

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.50/4

Beskrivning
Till den här leken behöver man lika många stolar eller pallar som det finns deltagare med i leken. Alla deltagare har varsin stol och placerar sig huller om buller över hela golvet. Alla deltagare utom en sätter sig på en stol. Den som inte sitter går en bit bort från den lediga stolen.

Sedan ska den stående deltagaren försöka sätta sig på en ledig stol men de övriga deltagarna gör detta svårt genom att hela tiden byta platser så fort det blir en ledig stol nära.
När deltagaren utan stol lyckas sätta sig får någon annan ta över.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Håll golvet rent

Material
  • Bollar eller ballonger
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin halva av gymnastiksalen. Ett flertal bollar sprids ut över hela spelplanen. Använd gärna mjukbollar.

Från då startsignalen går och under 2-3 minuters tid gäller det att hålla sin sida av gymnastiksalen ren från bollar. Alltså gäller det att skicka över bollarna till motståndarnas sida så fort det går. Problemet är att de förståss gör samma sak.

När slutsignalen ljuder får ingen röra några bollar. Alla hjälps åt att räkna hur många bollar som finns på varje sida. Det lag med färst bollar på sin sida vinner.

Denna lek går lika bra att leka med ballonger! Kul på festen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kurragömma i lag

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.28/7

Beskrivning
Denna lek utförs bäst i en skog, på ett fält eller någon annanstans där det finns gott om gömställen. Deltagarna delas in i två lag. Ett utelag och ett innelag. Utelaget blundar och räknar tillsammans på ett ställe, medan de gör det gömmer innelaget sig på fältet. Innelaget har en hemmabas som de ska ta sig till utan att bli fångade. Platsen där utelaget räknar är mellan hemmabasen och fältet där innelaget gömmer sig.

När utelaget räknat färdigt ger de sig ut och börjar leta efter innelaget. De som gömmer sig ska, så fort de får tillfälle, försöka smyga eller springa till säkerheten i hemmabasen.
Blir de tillfångatagna får de sitta i "finkan" till nästa runda.

När alla i innelaget antingen är i säkerhet eller fångade byter lagen roller.

Denna utomhuslek såg jag på TV i ett program från Kenya. Den fungerar som en lagvariant av dunkgömme. Jag är lite osäker på vissa detaljer men den verkade vara rolig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/10

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.

Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.

Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.

Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.

Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.

Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Akrobaterna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.27/37

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Ledaren säger sedan t.ex "Åtta fötter, tre händer!". Då ska lagen ställa sig så att de har åtta fötter i marken och tre händer i luften. Säger ledaren "Fyra fötter och fem händer" gäller alltså fyra fötter i marken och fem händer upp i luften. Det blir svårare ju färre fötter man får använda!

Man kan kanske även utöka med en mage och två ändor mot marken?
Läs eller lämna kommentarer (2)

Pin It on Pinterest

X