Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhusBokstavsordning Ö-A.
210 lekar hittades.

Gagaboll

Material
  • Boll
  • Rink
Kategori
Betyg 4.13/23

Beskrivning
I gagaboll gäller det att vara den som är sist kvar på spelplanen efter att prickat ut de övriga deltagarna genom att träffa dem med en mjuk boll. Lite som gränsbrännboll men individuell.

Gagaboll spelas oftast på en plan med åttasidig 70 centimeter hög sarg. Varje del i sargen är mellan 1,5-2 meter lång.

Alla deltagare börjar matchen på plan med en hand på sargen. En match inleds med att lekledaren släpper in en boll på plan. Då får deltagarna röra sig fritt inom spelområdet.

Det går att slänga in en ytterligare boll för att få upp tempot och det blir för stillastående.

I spelet får boll endast slås med händerna, inte hållas fast eller sparkas. Då åker spelaren själv ut.

En träff gills endast om den är nedanför midja alternativt knähöjd. Det spelare som blir träffad är ute ur matchen.

Det går att tidsbestämma matcher också.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Följa John med rymmare

Material
Kategori
Betyg 3.27/15

Beskrivning
Denna variant fungerar nästan som vanlig följa John. Alla deltagare går i ett led. Den som är först är ledaren, John och de övriga gör och går som John. Men personen som går bakom John kan när som helst avvika (rymma) från John och då följer resten med den nya ledaren istället tills dess att den som nu är nummer två rymmer med ledet.
Den som varit John ställer sig sist i ledet.

Det kan vara bra att göra upp en regel för hur länge man ska följa en ledare innan det är tillåtet att rymma.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Följa John

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/98

Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Färg och form

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 4.07/39

Beskrivning
Innan leken börjar får varje deltagare två papperslappar. På den ena skriver man en valfri färg och på den andra lappen ett föremål. Lapparna samlas in och sorteras i två olika högar. En för färglapparna och en annan för föremålslapparna.

Sedan delas deltagarna in i två lag. En person ur varje lag drar sedan en lapp ur varje hög. Sen gäller det för lagen att snabbast hitta ett föremål i den färg som stod på de båda lapparna. Det lag som hinner först får ett poäng!

Det går förstås också att hitta ett föremål som stod på föremåls lappen och någon annan sak i den färg som stod på den andra lappen.


Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fåglarna sätter bo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.06/19

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i två ringar med näsorna inåt och håller varandra i händerna. Den ena ringen ska stå inuti den andra och den inre ringen måste ha fler deltagare än den yttre.

De som står i den yttre ringen släpper taget om varandras händer och tar ett par kliv bakåt, de är fågelbon. De som står i den inre håller kvar hand i hand och gör en liten ringdans samtidigt som de sjunger en sång, de är fåglarna.

Så fort sången tar slut ska de som gått i ring, fåglarna, snabbt vända sig om och försöka att hitta ett ledig bo, alltså någon i den yttre ringen, som de ställer sig bakom och lägger händerna på dess axlar.
Eftersom det är fler fåglar än bon kommer några fåglar bli utan!

Nästa runda sätts enkelt igång genom att de som var bon föregående runda nu blir fåglar och ställer sig i den inre ringen och de fåglar som hittade sig ett bo står kvar och blir nya bo.

Om man vill kan fåglarna gå runt till musik som stannas av ledaren istället för att sjunga eller så kan man ge någon typ signal när som helst mitt under sången för att göra det lite mer spännande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Frottage

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.80/10

Beskrivning
Kanske ingen lek men ändå en trevlig sysselsättning. Ta med färgpennor, kritor och papper ut. Leta upp lite olika ställen med spännande ytor som trädstammar, stenar, väggar o.s.v. Lägg pappret ovanpå och gnugga med färgpennan eller kritan så att mönstret kommer fram. Byta ställen, färger och gör en vacker bild!

Fast man kan kanske tävla i att gissa varifrån man hämtat sitt frottage? :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Freesbee golf

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.54/24

Beskrivning
Varje deltagare har vars en freesbee med vilken man ska träffa ett förutbestämt mål, t.ex en flaggstång eller liknande. Samma grundprincip som för vanlig golf. Det gäller att använda så få kast som möjligt och den vars freesbee landar längst från målet börjar varje omgång.

Fungerar bra som parspel men även i lag. I lagspel kan man kasta i turordning. Alla i laget måste få kasta innan man börjar på ny omgång.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Foto orientering

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.97/32

Beskrivning
Med en kamera (digital eller vanlig) fotograferas lätt igenkännbara platser i förväg. Det räcker kanske med bara en liten detalj från en plats. Det beror helt på vilken svårighetsgrad man vill ha. Sedan preparerar ledaren banan genom att placera ut bilderna vid de fotograferade ställena, en bild ska leda deltagarna vidare till nästa plats genom igenkänning.

Alltså, när deltagaren/gruppen startar får de se en bild vid startlinjen som ska leda dem till kontroll 1 och från kontroll 1 ska bilden där leda vidare till kontroll 2.

Vid varje kontroll kan man t.ex. placera ut en bokstav som vid målet när man samlat in alla bokstäverna ska bilda ett ord. Eller så kan man ha stationer där deltagarna får utföra olika övningar.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.40/20

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.

Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.

Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.

Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.

Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.

Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fotbollskubb

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.68/19

Beskrivning
Fotbollskubb spelas som vanlig kubb men istället för träklossar används 5 fotbollar och varje spelare/lag har 10 koner. Sedan behövs som vanligt en kung i mitten, det kan också vara en särskild kon.

Reglerna utgår från vanliga kubbregler. Man ska pricka ner alla motståndarens koner och avsluta med att pricka kungen. Fast man skjuter iväg bollen med fötterna som i fotboll istället för att använda händerna som i kubb.

Man måste ha vält ner alla koner innan kungen prickas.
Om ena laget har prickat ner alla koner och ska pricka kungen så kan det ena laget också göra det. Det blir en jätterolig kamp!

Bidrag från:
Agnes Sjöberg
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotbollsbowling

Material
  • Fotboll
  • Koner
Kategori
Betyg 3.33/41

Beskrivning
Ställ tio koner i en triangelformering, ganska tätt uppställda som käglorna står i vanlig bowling. Placera dig sedan med en fotboll några meter i rak linje ifrån ett av hörnen i kontriangeln.
Försök sedan att skjuta omkull så många koner som möjligt med fotbollen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flygtävling

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.69/42

Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.
Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.

När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.

Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Flaskboll

Material
  • Flaskor med vatten till alla
  • Boll
Kategori
Betyg 3.46/22

Beskrivning
Alla deltagare står i en cirkel. Alla ska ha en flaska fylld med vatten stående på marken framför sig. Gärna en liten PET flaska. Flaskorna ska ej ha korkar.

En deltagare har en boll och ska försöka pricka någonannans flaska så att den välter.

Den vars flaska har prickats och vält måste först plocka upp bollen innan flaskan får ställas upp. Under tiden som bollen hämtas rinner det förstås vatten ur flaskan.

När vattnet i ens flaska är slut är man ute ur leken.
Det gäller att vara ensam kvar med vatten i sin flaska!

Det är inte tillåtet att kasta på flaskorna precis sidan om sin egen.
Man får inte heller skydda sin flaska från att bli träffad på något sätt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flaggspel

Material
  • Flaggor
  • Lagband
  • Ev något att markera ut spelområdet med
Kategori
Betyg 3.84/94

Beskrivning
Även kallad capture the flag eller catch the flag.

Två lag, två flaggor en rektangulär lekyta delad i två lika stora planhalvor med ett 2 meter rett "ingenmansland" mellan planhalvorna.
Storleken på "ingenmanslandet" varierar efter storleken på lekytan.

Varje planhalva har en bas i bortre änden där lagets flagga placeras, samt ett fängelse väl utmärkerat en bit ifrån basen. Målet är att ta motståndarnas flagga ur deras bas, springa över till sin egen bas och nudda sin egen flagga med motståndarnas.
Enkelt? Nja, det finns några hinder på vägen.

På sin egen planhalva och i "ingenmansland" är man säker (såvida man inte bär fiendeflaggan). Blir man tagen på motståndarnas sida blir man placerad i deras fängelse. Den som fångar en motståndare måste följa denna hela vägen till fängelset.

Bär man på motståndarnas flagga och blir tagen släpps flaggan rakt ner på marken, motståndaren som fångat en måste låta flaggan ligga och ta fången till fängelse. Man får INTE föra både flagga och fånge. Flaggan måste laget bära tillbaka till egen bas innan den kan stjälas av motståndarna igen. Här kan man ändra regeln om det tar för lång tid för laget att flytta sin flagga. Antingen tar man bort regeln eller sätter en tidsbegränsning för hur länge flaggan får ligga.

Även om man har hunnit över till egen planhalva med fiende flaggan kan man fortfarande bli tagen av motståndare. Fångas man då på egen planhalva släpper man flaggan till marken och följer med till finkan. DEN SOM FÅNGAT FLAGGBÄRAREN PÅ MOTSTÅNDARNAS PLANHALVA ÄR FREDAD OCH KAN INTE BLI TAGEN SÅ LÄNGE HAN HÅLLER I FÅNGEN.
Eventuellt kan den som fångade flaggbäraren bara få tillbaka flaggan att lägga tillbaka i egen bas igen.

Även om motståndarnas flagga ligger bara en meter utanför ens egen bas måste flaggan först bäras hem till sin bas innan den kan stjälas igen.

Istället för att försöka stjäla flaggan kan man befria fångade lagkompisar. Det gör man genom att rusa till motståndarnas fängelse utan att bli tagen, ta tag i en lagkamrat och föra denna hela vägen över till egen sida. När man eskorterar en fd fånge genom fiendeland kan man inte bli tagen. Det samma gäller om man bär sin egen flagga från motståndarnas sida till egen bas. Då kan man INTE bli fångad.

Lyckas man stjäla flaggan ur fiende basen, springa orörd hela vägen till egen bas och nudda lagets flagga med fiendens vinner laget rundan och får ett poäng. Alla fånga släpps fria, flaggorna placeras tillbaka till sina baser och en ny runda tar sin början! Urkul lek!

Reglerna här gäller för spel på en mindre yta. På större ytor justeras reglerna aningen. Man behöver inte följa fångar ur fängelset, flaggan kan bäras av flera spelare etc. Omständigheterna får avgöra regler!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Flaggan 2

Material
  • Koner
  • Lagband eller västar
Kategori
Betyg 3.86/21

Beskrivning
Denna variant av flaggan är i princip den samma som den första med den skillnaden att istället för att använda flaggor har man fyra stycken koner som samtliga måste förflyttas till och vara placerade på den egna planhalvan för vinst. En lek elevrådet organiserade på vår fadderdag på skolan.

Deltagarna delas in i två lika stora lag. Lagen väljer varsin planhalva av ett rektangulärt fält, likt en fotbollsplan. Längst ner nära vardera kortsida placeras två koner med några meters mellanrum, det är dem man tävlar om, d.v.s flaggorna.

Nära ett av hörnen på varje planhalva ska lagens fängelse placeras, dit leds tillfångatagna motståndare. Man kan bara bli tillfångatagen på motståndarnas planhalva men är säker från att bli tagen på sin egen halva.

Mellan planhalvorna kan man, om så önskas, ha en smal remsa på några meter som är ingenmansland, där kan ingen bli tagen. Det ger leken lite extra krydda eftersom man får passa sin rygg innan man ger sig in på farlig mark också.

Bakom motståndarlagets kortsida har lagen en fredad zon, ett bo, dit man kan ta sig för att i säkerhet kunna planera anfall och fritagningar från två håll. Annars blir det lätt att spelet blir stillastående vid gränslinjen mellan planhalvorna.

Lagen börjar leken från sin egen planhalva och spelarna ska försöka ta sig fram till konerna på motståndarnas sida och förflytta dem till sin egen.

Lyckas man snappa upp en kon men blir tagen på motståndarnas planhalva läggs konen på marken och får ligga kvar där tills någon annan lagmedlem lyckas plocka upp den igen. Konen får inte flyttas tillbaka av det lag på vars planhalva konen ligger utan får bara flyttas av motståndarlaget. Så en kon kan flyttas närmare och närmare gränslinjen i etapper.

Blir man tagen på sin egen planhalva med en kon lämnas den över till motståndaren som får försöka springa tillbaka med den till sin egen sida.
Lyckas man ta över en kon i säkerhet försöker man placera den så långt ner på sin planhalva som möjligt, snarast. Man kan också markera speciella platser där konerna måste sättas.

Så fort ett lag har alla koner under kontroll på sin egen planhalva har de vunnit.

Motståndare som blivit tillfångatagna måste ledas till fängelset. Man blir befriad av att en lagkamrat tar en hand i hand över till den egna sidan, så länge man går hand i hand kan man inte bli tagen.

Det går förstås att skippa delen med att man måste leda befriade över till egna sidan om situationen tillåter.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fjuttboll

Material
  • Amerikansk fotboll eller rugbyboll
  • 2 mål
  • Lagband eller västar.
Kategori
Betyg 3.97/222

Beskrivning
Påminner mycket om fotboll, fast den spelas med en amerikansk fotboll.
Två lag, med ca 8-15 spelare i varje, spelar på en fotbollsplan med målen som finns, koner el dylikt.
Startpositionen är att båda lagen står uppställda i sina mål. Bollen ligger mitt på planen. Blås igång spelet och båda lagen rusar mot bollen.
Bollen spelas med fötterna som i vanlig fotboll.
Hamnar bollen utanför planen blir det inspark till det lag som inte orsakade insparken.
När någon gjort mål blir det uppkast.
Fällning, filmning, hård tackling = straff 15m från mål. Man får nicka bollen men det gör oftast ont och kan orsaka knäckta näsor! Händerna används inte i spelet, hands ger frispark till laget som inte orsakade hands.
Lagom speltid brukar vara 2x20 min.

Spelet uppfann jag när jag hade ett halvt tjejfotbollslag i en konfirmandgrupp. Dom andra ville inte spela med fotbollstjejerna, men med den ovala bollen så träffar inte ens dom bästa bollen alla gånger utan alla blir jämnbra!

Bidrag från:
Calle Hultman
Läs eller lämna kommentarer (2)

Fiskenätet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.52/19

Beskrivning
En i gruppen är "fiskenätet". Denna person börjar jaga de andra som är fiskar.
När tagaren har tagit en person så håller de varandra i handen. Då börjar de jaga tillsammans, hand i hand.

Varje gång en fisk har blivit fångad av fiskenätet, tar man den som är ytterst på fiskenätet i handen.

så varje gång någon blivit fångad så blir fiskenätet större.

Det är inte hela nätet som kan ta fiskarna. Det är bara de som är ytterst, alltså som inte håller någon i handen på ena sidan.

Den som är sist kvar av fiskarna är den fisken som klarade sig från nätet!
Bidrag från:
Anna Persson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Fiskedammen 2

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.86/7

Beskrivning
Ordna ett metspö med krok och tillverka några fiskar man kan fånga. Det behöver bara vara något enkelt som en pappers eller kartongfiskar med en ögla på. Eller om man vill vara riktigt avancerad, istället för krok använder man en magnet. Fiskarna lägger man ut i en damm som kan markeras med hjälp av hopprep eller steck i sanden. Det gäller för deltagarna att antingen fiska upp så många fiskar de kan på tid eller hitta meddelanden på undersidan av fisken. Varje fisk kan också ha ett poängvärde som man kan lägga ihop.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Finn fem fel

Material
  • Diverse föremål
Kategori
Betyg 3.64/421

Beskrivning
Inom ett område ute i naturen, eller längs en slinga deltagarna ska gå, lägger ledaren ut fem saker som inte hör hemma där.
Deltagarna ska enskilt eller i lag försöka skriva ner på en lapp vilka de är.

Läs eller lämna kommentarer (2)

Fem prickar

Material
  • Fotboll
  • Fotbollsmål
Kategori
Betyg 3.83/23

Beskrivning
I denna leken gäller det att undvika bli den som släpper in fem straffsparkar först. För varje straff man släpper in som målvakt får man en prick (poäng). Poäng är inte bra här för när man fått sin femte prick är man ute ur leken.

Alla deltagare, förutom en som börjar som målvakt, ställer upp på led bakom straffpunkten. Första personen i ledet inleder genom att försöka skjuta en straffspark i mål bakom målvakten.
Lyckas straffläggaren göra mål får denne ställa sig sist i ledet och målvakten får en prick.

Misslyckas straffen, alltså om målvakten räddar bollen, eller om bollen går utanför mål, får den som lade straffen bli målvakt och den som stod i målet får ställa sig sist i straffsparkskön.

Om man släppt in fem straffar åker man ut och den som är sist kvar vinner.

Detta var en mycket populär rastlek när jag gick i skolan. Vi hade tilläggsreglen att om en målvakt hade fyra prickar var straffläggaren tvungen att skjuta med fel fot, dvs vänster fot ifall det var en högerskytt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Farbror Lejon

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.87/56

Beskrivning
Farbror Lejon står några meter ifrån de övriga deltagarna med ryggen mot dem. Deltagarna frågar "Hur mycket är klockan farbror Lejon?". Om herr Lejon tex väljer att svara att klockan är tre går man tre steg närmare honom, svarar han fem tar man således fem steg. Så fortsätter farbror Lejon tills han tycker att han har alla tillräckligt nära sig. Då, istället för att ge ett klockslag på frågan vänder sig farbror Lejon om och säger att det är "LUNCHDAGS!!!" och försöker kulla sina kamrater som rusar tillbaka till utgångspunkten. Alla som blir tagna blir lejon. Leken fortsätter tills dess att alla blivit Lejon.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Fallskärmen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.70/17

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller i kanten på ett stort tygstycke som t.ex. en filt eller ett lakan. Tyget ska spännas ut ordentligt så att man kan lägga en boll mitt på. Det gäller för deltagarna att samarbeta så att bollen kan rulla fram och tillbaka över filten men inte ramla över kanten. Med lite träning kan man skicka bollen rakt upp i luften och fånga den igen i filten.

För lite mer spänning i aktiviteten kan man använda ett ägg istället för en boll!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Evolutionsleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.59/120

Beskrivning
En duell lek där striderna avgörs med hjälp av "sten sax påse".
Alla deltagarna börjar som ynkliga kycklingar, hoppar omkring på huk och piper. När man stöter ihop med en annan kyckling gör man sten, sax, påse för att avgöra vem som går upp till nästa nivå. Vinnaren i duellen "utvecklas" till en höna och flaxar omkring med armarna och låter som höna [b'waaak, b'waaaak].
När två hönor stöter ihop blir det en ny duell där vinnaren "utvecklas" till en "super tocke". Tocken hoppar vilt omkring och galer "Kuckelikuuu!". När två tockar möts upprepas duellmomentet och vinnaren där uppnår det slutgiltiga stadiet. Denne står still, stolt som en romersk hjältestaty och inväntar de övriga.

Ett tips från Annakarin är att lägga till ett Ägg stadium från början så får man ett utvecklingssteg till!

Läs eller lämna kommentarer (6)

Evighetssvansjakten

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 4.08/28

Beskrivning
Detta är en utveckling av den vanliga svansleken. I den vanliga varianten får alla deltagare varsin svans (d.v.s. repstump eller lekband) som stoppas ner i byxlinningen sedan gäller det att stjäla varandras svansar och inte bli av med sin egen.

Men i denna variant, utan utslagning och med ännu mer rörelse, ger man hälften av deltagarna en svans och resten är utan.

De som har svans ska akta sig för att bli av med sin och de som inte har någon svans ska försöka ta en och sätta på sig själv. Leken fortsätter tills ledaren säger att leken är slut.

Alla är med hela tiden och ingen vinner. Toppenlek, speciellt med yngre barn i förskole- o lågstadieåldern.
Bidrag från:
Kajsa
Läs eller lämna kommentarer (0)

En bonde i vår by

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.77/32

Beskrivning
En deltagare börjar leken som bonde och ställer sig mitt på golvet. Runt om bonden ställer sig övriga hand i hand.

Leken börjar med att deltagarna i ringen går runt om bonden medurs och sjunger sången "En bonde i vår by". Bonden går samtidigt moturs inuti ringen.
När man sjungit färdigt versen som handlar om att bonden tar en fru väljer bonden en valfri deltagare från ringen som får komma in i mitten och bilda en innerring. I följande verser ska frun välja ett barn, sedan barnet en hund, hunden en katt, katten en mus.

För varje vers tillkommer en person till den inre ringen. I den avslutande versen ska musen välja en ost vilket innebär att en deltagare från den yttre ringen ställs i mitten kring vilken båda ringarna tillsammans sjunger sista versen om att osten den står kvar!

Deltagaren som avslutar lekomgången som osten blir ny bonde nästa runda.
Melodi med engelsk text (The farmer in the dell) från YouTube
En bonde i vår by, en bonde i vår by,
hej hopp tralalala la, en bonde i vår by.

Och bonden tar en fru...
Och frun hon tar ett barn...
Och barnet tar en hund...
Och hunden tar en katt...
Och katten tar en mus...
Och musen tar en ost...
Och osten den står kvar...


Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest