Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhusBokstavsordning A-Ö.
210 lekar hittades.

Tandem-skidåkning

Material
  • Brädor
  • Spik
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.63/60

Beskrivning
Förberedelserna till denna lek kräver en viss grad av händighet. Det behövs minst ett par långa skidor tillverkade av två vanliga brädor som nog bör vara åtminstone 1,5 - 2 meter långa. På varje skida ska det fästas enkla bindningar så många att 4-5 personer kan ta sig fram på dem.

En bindning ordnar man lättast genom att slå spik på ömse sidor av brädan, på den smala sidan och sedan binder ett snöre mellan dem, över brädan, så att man kan placera en fot mellan bräda och snöre.

Om man räknar med fyra personer per lag ska det alltså finnas 4 bindningar med jämna mellanrum på varje skida.

Laget ställer sedan sig på skidorna och ska ta sig runt på en bana. Det räcker oftast med att ta sig framåt ett par meter, runda en kona och tillbaka till start. Men man kan vara hur kreativ som helst med hinder att ta sig runt och över! Det krävs stor samarbetsförmåga för att lyckas bra.

Skidornas exakta utformning beror helt på hur många deltagare som ska vara med i varje lag och hur stora eller gamla de är. Vill man att flera lag ska tävla samtidigt får man förståss se till att det finns skidor till alla lagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tidningstagen

Material
  • Tidning
Kategori
Betyg 3.89/18

Beskrivning
Deltagarna delas in två och två som ska hålla ihop exempelvis med armkrok. Ett par får en tidning med vilken de ska försöka kulla något annat par med. De som blir kullade får tidningen och blir nya tagare. Om något par släpper taget om varandra blir de självtagna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tipsrundeutmaningen

Material
  • Tipsrundefrågor
Kategori
Betyg 3.75/380

Beskrivning
Ledaren gör en tipsrunda med ett antal 1-X-2 frågor i vilka svars alternativen är namn på deltagarna. Frågorna är ställda som utmaningar t.ex
"Vem dricker ett glas vatten snabbast?"
1. Pelle X. Kalle 2. Amanda
eller "Vem slår ner ett spik snabbast?"
1. Ove X. Victoria 2. Stina.

Se helst till att alla deltagare får vara med på minst en utmaning! När alla lämnat in sin tipsrad till ledaren, eller bytat med varandra så man inte kan rätta sin egen, är det dags att utföra utmaningarna. Efterhand som utmaningarna utförts får man fram den rätta raden!

Ställ gärna frågorna på ett klurigt sätt som gör det svårt att gissa sig till vilken utmaning det kommer handla om.

Läs eller lämna kommentarer (8)

Tomtesmyg

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/15

Beskrivning
En deltagare börjar som tomten. Övriga ställer upp längs en linje cirka 10-15 meter från tomten. Avståndet kan anpassas efter behov så att det blir lagom långt.
Tomten står med ryggen vänd mot de övriga.

Tomten säger sedan högt till dem som står längs linjen hur många steg och på vilket sätt de ska förflytta sig. Till exempel, 10 älgkliv!

Då tar deltagarna 10 långa kliv i riktning mot tomten och stannar där.

Samtidigt som tomten sagt sin instruktion räknar denne också till 10 högt. Så länge tomten räknar får deltagarna röra sig, men när tomten ropat 10! vänder denne sig om snabbt. Då måste deltagarna stanna och stå helt blickstilla.

Om tomten ser en rörelse från någon måste den deltagaren bege sig tillbaka till startlinjen och börja om.

Men om ingen rörelse kan märkas vänder tomten ryggen mot deltagarna igen och säger en ny instruktion.

När någon lyckas nå fram till tomten obemärkt och lägger sin hand på tomtens rygg blir denne ny tomte i nästa omgång!

Exempel på olika steg kan vara:
Tomtesteg: sätt ena fotens häl mot den andra fotens tår
Myrsteg: små korta myrsteg
Kaninkliv: korta jämfotaskutt
Människosteg: vanliga steg
Jättesteg: långa kliv utan hopp
Luciasteg: eleganta Luciasteg
Trollsteg: Gå på tå eller hälar

Varianterna kan vara oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tornboll

Material
  • Burkar
  • Fotboll
Kategori
Betyg 3.81/11

Beskrivning
Ett torn av burkar, klossar eller något liknande byggs. En deltagare får vara tornvakt och ställer sig vid tornet, övriga ställer sig i en ring runtom. De som står i ringen får en fotboll som de ska försöka pricka tornet med. Tornvaktens uppgift är att skydda tornet.

Det är bara tillåtet att spela bollen på fotbollssätt, med fötterna inte händerna. När tornet rivs får den som prickade det bli ny tornvakt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tre i rad stafett

Material
  • 9 rockringar
  • 6 ärtpåsar i två färger
Kategori
Betyg 3.50/6

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp på led bakom en startlinje.
Varje lag får tre ärtpåsar i en lagfärg som läggs vid startlinjen.

Några meter ifrån startlinjen placeras de nio rockringarna i en kvadratform med tre rockringar i tre rader under varandra så att de bildar en stor tre i rad spelplan.
Målet är att som i ett parti tre i rad, placera sitt lags ärtpåsar i en sammanhängande rad av tre på spelplanen. Antingen på längden, tvären eller diagonalt.

På given startsignal plockar första person ur varje lagled upp en ärtpåse i sitt lags färg och rusar mot rockringarna och släpper ärtpåsen inuti en valfri tom rockring.

Om det redan ligger en ärtpåse i en rockring är den upptagen och en annan ring måste väljas, så det gäller att vara först!

När ärtpåsen placerats i en ring återvänder deltagaren snabbt till sitt lag igen och växlar med nästa lagkompis i ledet med en high-five handklapp.

Deltagare två tar också med sig en ärtpåse och placerar den i en tom ring, återvänder till lagledet och växlar med nästa deltagare som tar med sig den sista ärtpåsen och lägger den i en tom rockring.

Så länge inget lag fått tre ärtpåsar i rad fortsätter partiet. Nästa deltagare springer efter växlingen till spelplanen utan ärtpåse, men ska då istället välja att flytta en av lagets ärtpåsar ur en rockring till en annan tom rockring. Ärtpåsen måste byta rockring och får inte läggas tillbaka i samma.
När flytten är gjord återvänder deltagaren till sitt lag och växlar till nästa deltagare som väljer att flytta en annan av lagets ärtpåsar.

Så fortsätter leken tills ett lag lyckats få tre i rad och vinner partiet!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trettiokull

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.83/17

Beskrivning
Alla deltagare ställer upp sig längs en kortsida, en eller flera tagare står mitt på planen. Deltagarna ska försöka röra sig över planen till andra kortsidan utan att bli tagna. När man står vid en kortsida är man i bo och kan ej bli tagen. Men har man lämnat ett bo får man inte återvända till samma bo innan man varit över på andra sidan.

Tagaren ska försöka fånga deltagarna medan de befinner sig ute på planen. Om någon blir tagen ställer denne sig helt still med armarna utsträckta. Kamraterna kan befria de som är tagna genom att klappa trettio (30) gånger på den tagnes händer. De trettio slagen behöver inte komma i en följd utan om någon bara hinner klappa 13 gånger kan nästa fortsätta från 14 tills man hinner till trettio. Då blir man befriad och kan vara med i leken igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Trollen och jätten

Material
  • Olika saker att lägga på jätten
Kategori
Betyg 3.70/10

Beskrivning
En deltagare utses att vara jätten. De övriga troll. Jätten är jättetrött(!) och lägger sig för att sova på golvet. Trollen står tysta i en ring runtom. När jätten somnat (blundar) och inte ser något, smyger trollen fram och lägger saker på honom som kläder, filtar, kuddar men de får vara försiktiga för plötsligt kan jätten vakna med ett vrål och försöker fånga trollen. Det troll som blir fångat först får vara jätte i nästa runda.

Detta är en lek som absolut passar utomhus och gärna i en skog där troll och jättar ju trivs bäst. Då kan trollen lägga små pinnar eller löv på jätten.

En variant är att det troll som blir fångat också blir en jätte så att jättarna blir fler och fler (men det är första jätten som bestämmer när det är dags att vakna).
Läs eller lämna kommentarer (1)

Trädkramarna

Material
  • Träd som bon
Kategori
Betyg 3.53/15

Beskrivning
I denna lek måste det finnas träd inom lekområdet. Alla deltagare utom två ställer sig vid vars ett träd och håller om detta. Av de två som är utan träd blir den ena jägare och den andra den jagade.
Det gäller för jägaren att kulla den som blir jagad och om det händer byter dessa två roller så att den jagade istället blir jägare.

När helst den som blir jagad vill kan denne ställa sig vid någons träd. Den som stod vid det trädet måste då ge sig av och akta sig för att bli tagen av jägaren.

Om jägaren inte orkar jaga längre går det givetvis att ställa sig vid någons träd, då blir den personen ny jägare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tuggummi

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/48

Beskrivning
Alla deltagare utom en lägger sig raklånga på golvet i en ring. Huvudena mot mitten och fötterna utåt. Alla i ringen håller grannen på varje sida i handen allt vad de kan.
För personen som inte ligger ner ska nu försöka dra loss folk från ringen (dra i benen). De i ringen hjälps åt att kämpa emot som ett segt tuggummi. Om någon tappar taget
får denne resa sig upp och så lagar personerna som ligger kvar snabbt ringen igen. De som blir utdragna kan antingen hjälpa till att dra loss eller sätta sig vid sidan och
heja på de andra. Var försiktiga när ni drar, begränsa gärna tiden och hur hårt man får dra i varje person.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Tunnelkull i par

Material
Kategori
Betyg 3.49/19

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par som håller hand i hand. Ett par utses som jägare. Om man blir tagen ställer man sig så att det bildas en tunnel. Man blir befriad om något annat par tar sig genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

TV tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/12

Beskrivning
Deltagarna leker tagen som vanligt, en person är jägare. Man kan skydda sig från att bli tagen genom att snabbt sätta sig ner och säga namnet på ett TV program om jägaren är nära. Då kan man inte bli tagen.

Man kan lägga till reglen att man bara får säga ett visst program en gång per omgång för att göra det lite svårare att skydda sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tvättlinan

Material
  • Sked
  • Långt snöre
Kategori
Betyg 3.43/19

Beskrivning
I ena änden av en lång lina knyts en sked. Deltagarna ställer upp på ett led och den som står först håller i skeden.

Leken inleds med att försteman stoppar skeden innanför tröjan via nacklinningen, låter sked med lina löpa vidare ner genom ena byxbenet och ut vid foten. Person nummer två tar den omvända vägen, sked och lina genom ena byxbenet genom tröjan och upp genom nacklinningen. Person nummer tre fortsätter neråt och så vidare tills sked och lina löpt upp och ner genom hela ledet så att alla är sammanbundna. Fungerar bra som laglek.

Skeden gör det lättare att tråckla tråden och det gäller att hela tiden hjälpa till med att mata tråd. En lek vi givetvis gjorde i scouterna, var annars (med stickigt sisalgarn förstås)
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tåget är femton minuter försent

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.65/97

Beskrivning
Kan lekas såväl i gymnastiksal som ute. En deltagare är konduktören och står vid ena kortsidan. Resten ställer sig längs motsatt kortsida. Konduktören står med ryggen mot deltagarna och säger högt: "Tåget är femton minuter försenat - STOPP!". Så länge konduktören säger sin replik får deltagarna springa mot honom. Men, när konduktören sagt "STOPP!" vänder han sig snabbt om, då måste alla stå blickstilla. Alla som konduktören ser röra på sig minsta lilla säger han namnet på. Då måste denne bege sig tillbaka till startpunkten. Målet är att klara sig ända fram till konduktören och nudda vid honom. Då blir den som lyckas med det ny konduktör!

Leken har även kallats "Rött ljus - Grönt ljus".
Läs eller lämna kommentarer (5)

Tågleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.53/23

Beskrivning
Några av deltagarna väljs ut och får bli stationer. Om en deltagare har en röd tröja kan stationen döpas till Rödmåla, Hårbanda om deltagaren har hårband, Strumpgröna, Prickholma, Byxblåa osv.

Övriga deltagare ställer upp på led och lägger händerna på axlarna på den som står framför. Den som är först får vara loket. Loket tuffar sedan till varje station och släpper av passagerare vid en passande hållplats.
Alla passagerare med röda tröjor stiger av vid Rödmåla osv.
När alla stationer blivit besökta vänder loken om och hämtar upp alla passagerare igen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ultimate

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.08/26

Beskrivning
Som handboll fast med freesbee. Deltagarna delas upp i två lag. Storleken på spelplan kan variera beroende på hur många deltagare som är med, men en fotbollsplan är ganska lagom.

I Ultimate finns ingen kroppskontakt, tacklingar och knuffar är således förbjudna.

Det är inte tillåtet att rycka freesbeen ur händerna på en motståndare, då blir det frikast.

Det är inte heller tillåtet att springa eller gå med freesbeen om man har den utan den måste passas mellan lagmedlemmarna.

Freesbeen får inte nudda vid marken, om den gör det, t.ex efter en misslyckad passning, får motståndarlaget frikast från den plats där freesbeen landat.

Man får försvåra passningar genom att ställa sig ivägen och vifta med händerna framför den som har freesbeen, så länge det inte blir någon kroppskontakt.

Poäng får man om man lyckas passa freesbeen till en lagkompis som står inom målområdet. Målområdet för laget är en remsa utav planen längs motståndarnas kortsida. Målområdet måste vara väl markerat.

Ett lag får börja spelet genom ett utkast från sitt eget målområde, motståndarlaget gör sitt bästa för att försvåra och bryta passningar. Bryter man en passning vänder spelet bara. När det blir mål startas spelet igen med ett utkast från målområdet. Spela två halvlekar med sidbyte.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Under alla broar

Material
Kategori
Betyg 4.14/7

Beskrivning
Deltagarna delas in i minst två grupper. Den ena heter grupp 1 och den andra blir då grupp 2. Grupperna får sedan röra sig fritt över golvet, gärna till musik. När ledaren ropar "Ett!" ställer alla i grupp 1 sig som broar där de står, dvs med båda fötter och händer i golvet och ryggen i en båge.

Sedan ska grupp 2 krypa under så många broar de hinner under en förutbestämd tid. Kanske 10-15 sekunder.
När ledaren sätter stopp får alla röra sig fritt över golvet igen tills ledaren ger ny signal.

Istället för att ropa ett eller två kan man ge signal på annat sätt, t.ex. en eller två signaler med en visselpipa eller med handklappningar.
Istället för att ställa sig som broar kan man ställa sig som bockar det andra laget ska hoppa över.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Under hökens vingar!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.94/77

Beskrivning
En hök utses som ställer sig mitt i salen. Övriga samlas vid ena kortsidan. Höken börjar leken med att säga: "Under hökens vingar kom!". De övriga deltagarna frågar: "Vilken färg?!". Höken väljer en färg och svarar tillexempel: "Röd!". Alla deltagare som har något rött i sin klädsel får fri lejd över till andra kortsidan. För de övriga gäller det sedan att ta sig dit utan att bli kullad av höken. Alla som blir kullade blir också hökar och leken fortsätter tills det bara finns en kvar eller alla blivit tagna.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Ungerskt flaggspel

Material
  • Pannband
  • 2 flaggor
Kategori
Betyg 4.23/25

Beskrivning
Denna lek utförs med fördel i ett skogsparti. Deltagarna delas upp i två lag, rött och blått. Varje deltagare har ett pannband med ett fyrsiffrigt tal på. Pannbanden kan t.ex vara gjorda av breda tygremsor eller papper fäst på snöre. Det fyrsiffriga talet måste synas mycket väl på avstånd och vara skrivet i lagets färg. Siffran måste även vara unik för varje deltagare.
Lagen har också vars en flagga.

Innan leken börjar får lagen tid att gömma sin flagga inom det avgränsade lekområdet. Målet är att hitta motståndarnas flagga och föra den till en särskild plats, som en bas eller någon annan fast punkt. Men man måste vara försiktig. För om en motståndare ser och högt säger ens fyrsiffriga nummer är man ute ur leken! Läser man själv någon annans nummer är den motståndaren ute. Det är inte tillåtet att gömma sitt nummer under något. Tänk på att låta deltagarna byta nummer med varandra mellan omgångarna så att det inte går att lära sig någons nummer utantill!

Denna lek fick jag tips om av en ungersk kollega som brukade göra denna på sommarläger, därav namnet Ungerskt flaggspel. Den blev mycket uppskattad även av våra fritidsbarn! (skolår 3-4)

Leken kallas även "Nummerkrig" i original.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Vad har jag?

Material
  • En bild till varje deltagare
Kategori
Betyg 3.25/16

Beskrivning
Klipp ut bilder på olika saker, gärna inom ett visst tema som verktyg, flaggor, fordon eller liknande. Bilderna ska sedan fästas på deltagarnas ryggar, det går med hjälp av t.ex klädnypor. Deltagarna får absolut inte veta vilken bild de själva har.

Det gäller sedan för var och en att försöka lista ut vad det är man har på sin egen bild genom att ställa ja och nej frågor till de övriga.

Denna övning går t.ex bra att göra på en språklektion och man får då endast kommunicera på språket man håller på att lära sig. Eller slöjdlektion med verktygsbilder.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Var är vargen?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/22

Beskrivning
En deltagare utses till "Herde", en deltagare utses till "Varg". Men Herden får inte veta vem det blir. Övriga deltagare är herdens lamm och sprider ut sig. Vargen springer med mitt bland flocken.

För det är så här, att listiga Vargen har klätt ut sig och ser ut precis som de andra lammen!! (Hjälp!) Nu gäller det för Herden att ta reda på vem som är Vargen.

Herden fångar in ett lamm och frågar "Är du vargen?". Svarar lammet "Nej!" frågar herden om vad Vargen har på sig. T.ex "Har Vargen röda byxor?" eller "Har Vargen randig tröja?". Tror Herden sig veta av lammets svar vem som är varg måste Vargen fångas snabbt!

Annars fortsätter Herden att fånga och fråga så många lamm som behövs. Kanske Herden har tur och fångar Vargen utan att veta om det, då måste vargen svara "Ja!"
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vargen och fåraherden

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/22

Beskrivning
En deltagare utses till fåraherde, en annan får vara vargen, övriga är fårflocken. Vargen placerar sig mitt på lekplanen, fåren och fåraherden ställer sig samlade på en sida.

Leken börjar med att vargen ropar "Driv ut dina får!", då måste fårflocken ta sig över lekplanen till säkerhet på andra sidan. Vargen ska försöka fånga så många får den kan medan fåraherden får lov att försöka förhindra vargen från att göra detta så gott det går (utan att ta i för mycket!) Vargen får förstås inte lov att ta fåraherden.

De får som vargen lyckades fånga blir också vargar och fåren som klarade sig över till säkerhet får inte vila särskilt länge utan så fort fåraherden återsamlat sin flock är det dags för vargen att ropa "Driv ut dina får!"

Om man vill kan vargen tvingas stå still och räkna till tre eller något om fåraherden lyckas kulla den och på så vis köpa lite extra tid för fåren att klara sig över till säkerhet.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Varulven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.79/18

Beskrivning
Denna lek använder jag som uppvärmningslek.
Deltagarna ställer sig längs ena kortsidan och en person blir varulven. Först springer alla tillsammans mot andra kortsidan, varulven springer då med de övriga som "vanlig".

Alla måste röra vid väggen på andra kortsidan och ska då springa tillbaka till andra sidan igen. För så fort varulven rör vid väggen förvandlas den och börjar jaga de övriga som måste rusa tillbaka till första kortsidan igen och är säkra först när de rört vid väggen. Varulven blir vanlig igen och man joggar till andra kortsidan.

Man kan välja att antingen de som blir tagna får gå och ställa sig vid sidan (då får man utöka med antalet varulvar efter hand). Alternativt blir de som blir tagna också varulvar.

Körde denna första gången med min åk 3 förra veckan och den var mycket uppskattad!
Bidrag från:
Martin Svensson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Vattenkedja

Material
  • Vatten
  • Spannar
  • Muggar
Kategori
Betyg 4.04/170

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett led. Alla har vars en mugg. Försteman i ledet står vid en vattenkälla av något slag, t.ex en spann full med vatten. Siste man står vid en tom spann. När startsignalen går fyller försteman sin mugg med vatten ur spannen och häller sedan över vattnet från sin mugg till nästa persons mugg osv. När siste man får vattnet i sin mugg häller han det raskt ner i sin spann. Så fortsätter leken, antingen under en förutbestämd tid eller tills vattnet i första spannen är slut. Då mäter man hur mycket vatten laget lyckats transportera.

Det finns oändligt med varianter på denna lek. En är att försteman står med en spann vid t.ex en sjö (om det finns en sådan där man är). Försteman fyller sin spann med vatten och slänger det till sina lagkamrater, som står en bit bort med sina muggar beredda att fånga. Det vatten de lyckas fånga i sina muggar springer de iväg med och öser ner i en gemensam spann.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Vem är vigast?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.38/13

Beskrivning
Två deltagare, en vässad pinne. Deltagarna står med fötterna ihop, ansiktet mot varandra och har ett lagom mellanrum mellan sig. En börjar genom att försöka sätta den spetsade pinnen i marken en liten bit ifrån motståndarens fot.

Motståndaren flyttar sin fot till precis bredvid pinnen och drar upp den ur marken. Kastar sedan pinnen på samma sätt en bit ifrån motståndarens fot. Så fortsätter man sätta pinnen hela tiden en bit ifrån sin motståndares fot så att denne står allt mer bredbent.

När någon nått gränsen för sin spänst kan man försöka att sätta pinnen mellan motståndarens fötter. Lyckas det får man ställa sig med sina fötter ihop igen. Motståndaren får dock inte flytta sina fötter. 3 gånger kan man använda denna livlina, sen måste man se sig besegrad!

Om pinnen inte sätter sig i marken räknas kastet som ogiltigt och turen går över till motståndaren utan att denne behöver flyta sina fötter. Når man inte pinnen utan att flytta sina fötter har man förlorat.

Tänk på att hålla goda säkerhetsavstånd vid kasten! Kom överens om hur långt ifrån fötterna kasten får vara som längst innan spelet börjar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest