Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarNyast först.
560 lekar hittades.

Konbollsstafett

Material
  • Plint eller bänk till varje lag
  • Koner
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.70/10

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Varje lag behöver en plint eller en bänk med 4 koner på. I linje, en bit från plinten och från varandra läggs först en rockring, sedan en kona och sedan en kona till.
Varje lag ska ha en mjukboll.

Lagen ställer upp på led vid sidan om sin plint. Personen som står tvåa håller bollen. Den som står först börjar springa i slalom om konerna, fram och tillbaka och stannar i rockringen. Då passar lagkompisen bollen till personen i rockringen som sedan har ett kast på sig att försöka pricka ner en kona från plinten.
När bollen blivit kastad får den som passade bollen börja springa slalomvarvet. Undertiden hämtar den som försökte pricka konorna bollen, ger den till nästa person i ledet och ställer sig sist.

Så fortsätter man tills ett lag prickat ner alla koner!
Bidrag från:
Melissa
Läs eller lämna kommentarer (1)

Spökbollsfyran

Material
  • Gymnastikbänkar
  • 4 st mjukbollar
Kategori
Betyg 3.42/12

Beskrivning
Minst fyra bänkar ställs i kors mitt i gymnastiksalen så att golvet delas in i fyra lika stora rutor.
Deltagarna delas in i fyra lag som ställer sig i varsin ruta.
Man spelar med upp till fyra mjukbollar. Varje lag kan börja med varsin boll.
Det gäller att bränna motståndarna genom att träffa dem med bollarna. Direkt träff är det enda som gills, inga huvudträffar.
Om man blir träffad av en boll måste man springa ett varv runt hela salen tillbaka till sin ruta, då är man med i spelet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Dubbeljägarboll

Material
  • Lagvästar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 4.00/4

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag, t.ex röda och blå laget. Lagen får västar eller lagband så att man tydligt kan se vem som är med i vilket lag. Lagen har också en mjukboll i lagets färg.
Lagen kan börja från varsin sida av gymnastiksalen.
Reglerna är som i vanlig jägarboll, det gäller att pricka motståndarna med sitt lags boll. De som blir träffade åker ut, endast direktträff gills dock ej huvud träffar.
Det lag som först bränt ut alla motståndare vinner.

Man får inte springa med bollen, den måste passas inom laget. Om man är ensam kvar i sitt lag får man lov att springa med boll. Man får ej heller avsiktligt slå bort motståndarnas boll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Roddtävling

Material
  • Bräda eller kvastskaft
Kategori
Betyg 3.51/62

Beskrivning
Den här leken ska likna en roddtävling. I en roddbåt sitter styrmannen längst bak i roddbåten och tittar framåt i färdriktningen. Roddarna sitter med ryggen mot färdriktningen framför styrmannen.

Istället för en båt använder man i leken en lång bräda eller ett kvastskaft.

Lagen ställer upp längs en startlinje och gränslar sina brädor, styrmannen står som sagt längst bak och tittar fram, resten av laget har styrman framför sig vända åt andra hållet.

På startsignal ska lagen ta sig runt en bana, förslagsvis runda en kon och tillbaka. Det gäller verkligen för styrmannen att se till att tempot är lagom och att laget styr rätt. Det är svårt nog att gå baklänges själv, att göra det i grupp gör det inte lättare!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Parbrännboll med galopp

Material
  • Boll
  • Koner
  • Kläder
Kategori
Betyg 3.76/20

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Precis som i vanlig brännboll finns det ett utelag och ett innelag samt en brännbollsplan av fyra koner som står i kvadrat.
Men i denna variant spelar man med en fotboll eller en mjukboll. Till detta behövs också ett hopprep samt något eller några klädesplagg.

Bollen, hopprepet och kläderna läggs tillsammans på utslagsplatsen strax utanför kvadraten där också innelaget ställer upp sig på ett led.
Utelaget ställer sig ute på spelplanen.

De två första i innelagsledet kliver fram till utslagsplatsen. En av dem plockar upp bollen och kastar den ut över planen. När bollen är kastad tar han snabbt på sig kläderna som ligger på marken, lägger hopprepet om sin lagkompis, som tyglar på en häst (under armarna, bakom nacken) sedan rusar de iväg runt banan i full galopp likt ryttare och häst.

Undertiden hämtar utelaget upp bollen, ställer sig i en cirkel och ska sedan passa runt bollen med händerna i högt tempo klockvis till alla i ringen. Laget räknar passningarna högt tillsammans.

När hästen och ryttaren från innelaget sprungit hela varvet och passerar den sista konen ropar de STOPP! Då måste utelaget sluta passa och räkna.
Kläderna, hopprepet och bollen läggs tillbaka vid utslagsplatsen och nästa två från innelaget kliver fram och gör samma sak.

Skillnaden är att om utelaget lyckades med 35 passningar så fortsätter de att räkna från 36 så att laget hela tiden på så vis samlar på sig fler passningspoäng.

När alla i innelaget fått kasta bollen en gång byter lagen platser.

Utelaget kan stå redo i en cirkel på plan direkt från början så blir de mycket effektivare. De som står närmast där bollen hamnar kan hämta den och springa tillbaka till cirkeln.

Man kan också låta ryttaren sätta kläderna på hästen istället för sig själv om så önskas.

Bollen kan förstås också passas med fötterna som i fotboll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kasta över plan

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.13/16

Beskrivning
Två lag spelar på en fotbollsplan med en tennisboll. För att få poäng ska tennisbollen kastas in i motståndarnas mål. Men man får bara röra sig inom och kasta bollen från eget straffområde. Man turas om inom laget att få kasta bollen.

Alla i laget är målvakter och står uppställda mellan stolparna längs mållinjen under spelets gång.

Enda gången någon får röra sig utanför det egna straffområdet är om någon i laget lyckas fånga en lyra på ett kast från en motståndare.

Är det en tvåhandslyra får kastaren gå fram till planens mittpunkt och kasta mot motståndarnas mål.

Är det en enhandslyra får kastaren ställa sig på straffpunkten, 9 meter från motståndarmålet.

Detta var en mycket populär lek när jag gick i mellanstadiet (för lite över 20 år sedan, huu) och jag minns att vi använde våra jackor som extra försvar och skydd när någon kastade mot vårt mål från straffpunkten.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Tandem-skidåkning

Material
  • Brädor
  • Spik
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.63/60

Beskrivning
Förberedelserna till denna lek kräver en viss grad av händighet. Det behövs minst ett par långa skidor tillverkade av två vanliga brädor som nog bör vara åtminstone 1,5 - 2 meter långa. På varje skida ska det fästas enkla bindningar så många att 4-5 personer kan ta sig fram på dem.

En bindning ordnar man lättast genom att slå spik på ömse sidor av brädan, på den smala sidan och sedan binder ett snöre mellan dem, över brädan, så att man kan placera en fot mellan bräda och snöre.

Om man räknar med fyra personer per lag ska det alltså finnas 4 bindningar med jämna mellanrum på varje skida.

Laget ställer sedan sig på skidorna och ska ta sig runt på en bana. Det räcker oftast med att ta sig framåt ett par meter, runda en kona och tillbaka till start. Men man kan vara hur kreativ som helst med hinder att ta sig runt och över! Det krävs stor samarbetsförmåga för att lyckas bra.

Skidornas exakta utformning beror helt på hur många deltagare som ska vara med i varje lag och hur stora eller gamla de är. Vill man att flera lag ska tävla samtidigt får man förståss se till att det finns skidor till alla lagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

King Out

Material
  • Tennisboll
Kategori
Betyg 3.70/65

Beskrivning
Man börjar genom att rita upp en kvadrat som är ungefär 4x4 meter stor. Kvadraten delas sedan in i fyra lika stora rutor. Som rutor på ett schackspel. Det går lätt att rita med krita på asfalt bra men många skolgårdar har ofta sådana rutor färdigmålade.

Rutorna har namnen Kung, Dam, Knekt och Tjänare (slav). Målet är komma till Kungarutan och försvara platsen. Det går till såhär.

Fyra personer spelar åt gången, en person i varje ruta. Man spelar lättast med en tennisboll. I första omgången hamnar man slumpmässigt i någon ruta.
Om man är fler än fyra som spelar står övriga på led och väntar på att en plats ska bli ledig.

Den som står i Kungarutan inleder genom att slå bollen med öppen hand (eller studsa den) i någon annan spelares ruta. När bollen studsat i rutan slår personen i rutan bollen vidare med öppen hand till någon annans ruta osv.

Bollen måste studsa en gång i spelarens ruta innan den slås vidare. Den får inte studsas i egen ruta eller studsa mer än en gång. Bollen får inte heller rulla.

Om inte bollen returneras rätt är man ute. Då sker följande. Om man står i Damrutan flyttar man ner till Slavrutan och Knekten tar över Damrutan.

Är man fler än fyra får man ställa sig utanför planen sist i ledet och den som står först i ledet går in på Slavrutan.

Detta är den variant jag spelade i skolan på min tid. Det finns många varianter så det är viktigt att man är överrens om hur högt bollen måste studsas för att det ska vara giltigt.

Visa King-Out planer har en liten cirkel i mitten som fungerar som serveruta. Om bollen studsar i den under spel får vem som helst slå den.

Denna lek kallas four square eller king's corner på engelska.



Läs eller lämna kommentarer (9)

Korsa floden

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.67/62

Beskrivning
Till den här leken behövs det ett antal rockringar eller liknande. Hur många är svårt att säga, det beror på hur svår man vill göra utmaningen och hur många som är med och leker. Man får prova sig fram. Utmaningen är att förflytta gruppen från en punkt till en annan men man får bara trampa i rockringarna.

För att göra leken lite mer spännande kan man låtsas att vi måste korsa en flod i djungeln. Floden är full av både hajar och krokodiler, kanske till och med några pirayor och en och annan guldfisk simmar runt i den. Rockringarna är flottar och två hopprep kan fungera som strandkanter.

Deltagarna ställer upp sig på led vid det ena hopprepet. Den som står först håller i rockringarna och när leken sätter igång läggs ringarna ner i "floden" i linje mot den andra strandkanten. Efterhand som ringarna läggs ner kliver laget ut i dem. Det gäller att kliva försiktigt för man vill ju inte hamna i floden!

Det ska inte finnas så många ringar med i leken att klara sig över floden direkt, utan när alla rockringarna lagts ut får laget tränga ihop sig så att man kan lyfta den sista rockringen och skicka fram den i ledet så att den kan läggas först. Då kan laget förflytta sig ett snäpp fram så att man kan
lyfta ännu en rockring och så vidare tills man kommit fram till andra strandkanten.

När alla lagmedlemmar är lyckligt över på andra sidan floden och alla rockringsflottar är insamlade är leken över!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar i par

Material
  • Stolar
  • Snöre
  • Musik
Kategori
Betyg 3.83/6

Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.
Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.

Skillnaden i parvarianten är att man blir ihopsatt två och två med ett snöre eller liknande. Så det blir en samarbetsövning också! Den ene sätter sig på stolen och partnen i knät när musiken stannas.
Bidrag från:
Maria Tatu Robertson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Lag längdhopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/56

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Alla lag startar från en gemensam startlinje. En person från varje lag hoppar så långt det går, stillastående från startlinjen.

Från där första hoppare landar ställer sig nästa lagmedlem och hoppar så långt det går och så vidare. När alla lag fått hoppa lika många gånger kontrollerar man vem som har det längsta laghoppet!

Man kan också se vilket lag som behövde minst antal hopp för att klara av ett bestämt avstånd eller vilka som når fram snabbast.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ambassaden

Material
  • Ärtpåsar
  • Gymnastikmattor
  • Plintar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.98/51

Beskrivning
Ambassaden fungerar lite som Spökboll/Gränsbrännboll med den skillnaden att man kan befria lagkompisar som blivit brända.

Deltagarna delas in i två lag. Spelplanen delas på mitten med hjälp av bänkar. Lagen väljer varsin planhalva. Längst ner på varje planhalva lägger man ut 2 tunna gymnastikmattor i linje med kortlinjen. Vid kortsidan av en matta ska det stå en plint.

Precis som i gränsbrännboll spelar man med en mjukboll, dessutom ska det finnas 10 ärtpåsar med i spelet. Varje lag får börja med 5 ärtpåsar.

Det gäller att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med mjukbollen. Endast direkt träff gills. Huvudet är skyddat. Regler för om man får skydda sig med händerna med kan man komma överrens om.

Den första som blir bränd i laget går över till motståndarnas sida och ställer sig på plinten. De som blir brända därefter ställer sig på mattorna i turordning.

För att befria någon kan lagen använda sina ärtpåsar för att försöka passa den som står på plinten. Lyckas personen på plinten fånga en ärtpåse får denne fri lejd till sitt lags planhalva igen. Ärtpåsen tar man med sig i handen som "pass".
Den som står i tur i ledet på mattan kliver då upp på pallplinten.

Det är inte tillåtet för någon motståndare att kliva på ambassadens område (mattan). Ärtpåsar som inte fångas av personen på plintetn tillfaller motståndarlaget.

Hur många ärtpåsar som är med i spelet eller ambassadens utformning kan anpassas. Det går även att använda tennisbollar eller liknande istället för ärtpåsar.

TÄNK PÅ ATT kasta ärtpåsarna/tennisbollarna med omdöme. De är endast till för att befria lagkamrater med! Genom att placera plinten nära en långsida kan man nog minimera risken för att någon råkar bli träffad.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Pacman

Material
  • Lagband till tagaren
Kategori
Betyg 4.11/19

Beskrivning
I denna leken är det endast tillåtet att röra sig längs linjerna på golvet i gympasalen. Så det är en fördel om det finns många linjer!

En eller två personer utses till tagare. De ska jaga de övriga längs linjerna och när de lyckas kulla någon sätter den tagne sig rakt ner på linjen och blir då en vägspärr.

En vägspärr innebär att ingen förutom de som tar får passera det stället. Alltså är det fullt möjligt att bli instängd på en linje mellan två vägspärrar och bara kan invänta att bli tagen så det gäller att röra sig smart! Den som blir kvar sist blir ny tagare nästa runda.

Man måste hålla sig till linjerna annars blir man självtagen.

Tips är att man bara får gå snabbt, inte springa. Då är dessutom risken mindre att man trampar utanför linjerna.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Väggen

Material
  • Fotboll
  • Vägg
Kategori
Betyg 3.40/15

Beskrivning
Deltagarna skjuter i turordning en fotboll mot en vägg. Man får lov att röra bollen max tre gånger under sin tur innan den måste träffa väggen annars är man ute ur leken. Man får inte flytta bollen med händerna.

Personen som inleder en omgång skjuter första skottet från en startpunkt några meter från väggen. Därefter gäller det att använda sina tre bollkontakter från det läge där bollen befinner sig.

Den som är sist kvar vinner förstås. En mycket populär lek när jag gick i skolan!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Intro

Material
  • Musik
  • Musikspelare
Kategori
Betyg 3.63/29

Beskrivning
Ledaren förbereder ett antal blandade låtar föreslagsvis på en MP3 spelare eller på CD-skivor så de är lätt tillgängliga.
Deltagarna delas in i lag. Ledaren spelar upp en låt från början, introt och det lag som först kan säga vilken låt det är som spelas vinner ett poäng.

Ha gärna följdfrågor för bonuspoäng!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Plocka potatis

Material
  • Rockringar
  • Ärtpåsar
Kategori
Betyg 2.99/9

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lagen ställer upp på led längs en startlinje och framför varje lag ligger 3 rockringar i rad med en ärtpåse i varje. Längst bort har varje lag en låda.
När starten går ska första man i varje lag springa fram till första rockringen, plocka upp ärtpåsen där för att där efter springa ner och släppa den i lagets låda. Sedan hämta ärtpåsen i den andra rockringen och lägga den i lådan för att till sist ta den sista ärtpåsen till lådan.
När alla ärtpåsar är plockade ställer man sig sist i ledet. Nästa person ska då göra omvänt, hämta ärtpåsarna, en i taget och lägga tillbaka i rockringarna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Jättesäckhoppning

Material
  • Jättestora säckar
Kategori
Betyg 3.80/128

Beskrivning
Denna leken kräver att man har tillgång till jättestora säckar. De går att få tag på t.ex i affärer som säljer matjord eller liknande.

Om man har en sådan säck kan upp till sex personer hoppa säck samtidigt i samma säck!
Har man flera säckar går det att göra lagstafetter annars kan man tävla mot klockan eller bara träna samarbete.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Magboll

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 2.83/12

Beskrivning
Magboll går till som en vanlig tagen lek med den skillnaden att den som tar har en boll. Tagaren fångar de övriga deltagarna genom att placera bollen mot deras magar. Det är inte tillåtet att kasta bollen, då gills inte bränningen utan bollen måste hållas i händerna hela tiden.

Man kan undvika att bli tagen om man ställer sig mage mot mage tätt intill en annan deltagare. Då går det ju inte att komma åt med bollen!

Om man får bollen mot sin mage blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollkapplöpning

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.44/18

Beskrivning
Deltagarna står i en stor cirkel med c:a 1-2 meter mellan varandra. En deltagare får bollen och springer med den utanför ringen. Var som helst i cirklen hoppar han in mellan två deltagare och börjar passa bollen till personen till vänster om sig. Bollen ska passas vidare runt ett helt varv. Deltagaren som står till höger får vara vaken och springer omedelbart utanför ringen åt samma håll som bollen blir passad och ska försöka komma tillbaka till sin plats innan bollen passats runt ett varv. Hinner löparen före bollen är det han som startar leken nästa omgång, hinner bollen först får samma deltagare som får börja om.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dodgeball

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 4.24/47

Beskrivning
Dodgeball spelas på en yta stor som en volleybollplan. Två lag med 6 - 10 spelare på plan möts och målet är att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med bollar. Mjuka bollar är bäst att spela med. Man brukar spela Dodgeball med 6 bollar men man kan använda fler eller färre.
Spelytan delas av en mittlinje och lagen rör sig endast över sin egen planhalva aldrig på motståndarnas sida.
Ca 3 meter från mittlinjen finns det en "attacklinje" på varje planhalva längs med mittlinjen. Denna linje är endast av betydelse i början av spelet, se nedan.

Man blir bränd om man
1. Blir träffad av en boll, under axlarna, kastad av en motståndare. Det är bara direkt träff som gills. Bollen får alltså inte ha studsat i golv, väggar eller annat innan den träffar, då är den död och ofarlig.

2. Trampar utanför spelområdet eller kliver över på motståndarnas planhalva. (Det finns flera varianter för exakt hur hårda reglerna för övertramp är. Allt från att man inte ens får nudda linjerna till att det räcker med att någon del av kroppen rör vid en linje för att man ska vara säker). Man får lämna planen för att hämta bollar som rullat utanför men bollen måste vara tillbaka på plan igen innan den får kastas. En regel som finns är att man måste lämna planen från kortlinjen längst bak för att få hämta bollar som rullat utanför.

3. Om en motståndare fångar en boll innan den studsat (lyra) blir den som kastat bollen bränd. Dessutom får motståndarna tillbaka en spelare på plan igen, antingen en tidigare bränd spelare eller en avbytare om det är fler spelare i laget än som får vara på plan från start. Det får dock aldrig vara fler spelare på plan än så många som startade matchen.

4. Om man träffar en motståndare i huvudet åker man själv ut. (En regel som varierar men som kan vara bra att ha med).

Spelet börjar med att bollarna radas upp på mittlinjen med jämna avstånd från varandra. Om man spelar med 6 bollar fördelas de lika, 3 bollar på varje sida om mittpunkten. Lagen ställer upp längs sina kortsidor längst ner på planhalvorna.
När domaren ger startsignal rusar lagen mot mitten för att plocka upp bollar. De får endast hämta de 3 bollar som ligger på högra sidan av mittpunkten sett från lagens håll. Bollarna måste sedan, efter de plockats upp, transporteras bakom "attacklinjen" innan de kastas på motståndarna.

Extraregler
Man kan begränsa matchtiden till 3 minuter, det lag med flest spelare kvar på plan vinner.

Om laget som leder har alla 6 bollarna på sin sida måste de göra sig av med minst en boll inom 5 sekunder.

Man får inte samla upp bollar som ligger på motståndarnas planhalva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Gissa ljudet

Material
  • Olika saker som låter
Kategori
Betyg 3.34/9

Beskrivning
En övning vi gjorde i lumpen som kan bli en lek. Deltagarna sitter så att de inte ser lekledaren. Ledaren gör olika ljud och deltagarna ska försöka komma på vad det är som låter. Det kan vara t ex att knacka i bordet, riva sönder papper, klippa i papper, tända en tändsticka, bläddra i en bok, spola vatten med en kran, såga, slå i en spik. Den som fått flest rätt vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Duck duck goose

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/9

Beskrivning
Alla deltagare utom en sitter i ring. Den som inte sitter ner (Stina) går runt på utsidan av ringen bakom de övriga och väljer någon att stanna bakom (Bengt). Stina börjar då klappa den som sitter, Bengt, nätt på huvudet och säger "duck" varje gång handen nuddar Bengts huvud.

Så länge Stina säger "duck" händer inget men om hon säger "Goose!" springer båda klockvis runt ringen.
Stina ska försöka komma först tillbaka till den nu lediga platsen innan hon blir fångad av Bengt.

Om Stina hinner runt ringen och sätta sig utan att Bengt fångar henne blir det Bengt som får gå runt på utsidan av ringen, men om Bengt hinner fånga Stina får hon börja om från början igen.

Man får säga "duck" hur många gånger man vill.
Detta är en amerikansk lek, alltså säger man duck och goose (anka, gås) men man får förstås själv välja om man vill säga något annat.

Alternativt kan man gå runt i ringen och nudda varje person man går förbi på huvudet och säga "duck" tills man plötsligt säger "GOOSE" bakom någon.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tigrarna och aporna

Material
  • Lekband
  • Matta
Kategori
Betyg 3.76/24

Beskrivning
Två deltagare väljs ut och får vara tigrar. Resten är apor. Aporna klättrar upp i ribbstolarna och tigrarna smyger runt på golvet. Över golvet lägger man "bananer" dvs lekband (gärna gula!). Aporna ska smyga ner från ribbstolarna och försöka snappa åt sig en banan utan att bli tagna av tigrarna. Om en apa fått tag i ett lekband skyndar den sig snabbt upp i säkerhet igen och hänger lekbandet om halsen och försöker igen.

Skulle tigrarna lyckas fånga en apa tas den med till tigrarnas bo (en matta). Sedan kan apan antingen bli tiger eller hoppas på att bli befriad av en annan apa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tornboll

Material
  • Burkar
  • Fotboll
Kategori
Betyg 3.81/11

Beskrivning
Ett torn av burkar, klossar eller något liknande byggs. En deltagare får vara tornvakt och ställer sig vid tornet, övriga ställer sig i en ring runtom. De som står i ringen får en fotboll som de ska försöka pricka tornet med. Tornvaktens uppgift är att skydda tornet.

Det är bara tillåtet att spela bollen på fotbollssätt, med fötterna inte händerna. När tornet rivs får den som prickade det bli ny tornvakt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Snottra

Material
  • Inget särskilt
Kategori
Betyg 2.99/14

Beskrivning
Den här leken går ut på att lista ut vad ordet snottra betyder. En deltagare får gå utom hörhåll, de övriga bestämmer vad orden snottra ska betyda.

Snottra måste vara ett verb, alltså något man kan göra t.ex att springa. När man är överrens om en betydelse får personen utanför ringen komma tillbaka och ställa ja eller nej frågor om snottra. "Har jag snottrat någongång?", "Är det svårt att snottra?" osv. När personen kommit på vad snottra är får någon annan försöka.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest