Gympasal

Sök bland lekarna
Lekar som passar bara att använda i gympasalen. De går givetvis att leka på andra ställen med.Bokstavsordning A-Ö.
226 lekar hittades.

Tunnelkull i par

Material
Kategori
Betyg 3.49/19

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par som håller hand i hand. Ett par utses som jägare. Om man blir tagen ställer man sig så att det bildas en tunnel. Man blir befriad om något annat par tar sig genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tunneltagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.94/17

Beskrivning
Fungerar som vanlig tagen fast samma jägare tar hela tiden och de som blir tagna ställer sig bredbent och blir befriade när en kamrat kryper mellan benen.
En annan variant är att man istället ska hoppa bock för att befria.
Läs eller lämna kommentarer (0)

TV tagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/12

Beskrivning
Deltagarna leker tagen som vanligt, en person är jägare. Man kan skydda sig från att bli tagen genom att snabbt sätta sig ner och säga namnet på ett TV program om jägaren är nära. Då kan man inte bli tagen.

Man kan lägga till reglen att man bara får säga ett visst program en gång per omgång för att göra det lite svårare att skydda sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tysta tåget

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.53/28

Beskrivning
Efter en gympalektion med mycket fart i kan det vara skönt att varva ner med en lugn aktivititet.

Alla deltagarna lägger sig med magen mot golvet och blundar. Där får de ligga en stund och koppla av, kanske lyssna på lite lugn musik. Efter en stund går ledaren tyst fram till en person och väcker denna genom att knacka personen på axeln. Deltagaren får krypa mellan fötterna på ledaren, ställer sig bakom och lägger händerna på ledarens axlar eller rygg. Båda smyger tyst vidare till ännu en deltagare som man väcker, även denna person får krypa mellan benen på de två i tåget och hakar på sist, dessa tre väcker ännu en osv. Till sist så har alla krypt genom bentunnlen och man kan tåga ut tyst i samlad trupp ur gympasalen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tåget är femton minuter försent

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.65/97

Beskrivning
Kan lekas såväl i gymnastiksal som ute. En deltagare är konduktören och står vid ena kortsidan. Resten ställer sig längs motsatt kortsida. Konduktören står med ryggen mot deltagarna och säger högt: "Tåget är femton minuter försenat - STOPP!". Så länge konduktören säger sin replik får deltagarna springa mot honom. Men, när konduktören sagt "STOPP!" vänder han sig snabbt om, då måste alla stå blickstilla. Alla som konduktören ser röra på sig minsta lilla säger han namnet på. Då måste denne bege sig tillbaka till startpunkten. Målet är att klara sig ända fram till konduktören och nudda vid honom. Då blir den som lyckas med det ny konduktör!

Leken har även kallats "Rött ljus - Grönt ljus".
Läs eller lämna kommentarer (5)

Tågleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.53/23

Beskrivning
Några av deltagarna väljs ut och får bli stationer. Om en deltagare har en röd tröja kan stationen döpas till Rödmåla, Hårbanda om deltagaren har hårband, Strumpgröna, Prickholma, Byxblåa osv.

Övriga deltagare ställer upp på led och lägger händerna på axlarna på den som står framför. Den som är först får vara loket. Loket tuffar sedan till varje station och släpper av passagerare vid en passande hållplats.
Alla passagerare med röda tröjor stiger av vid Rödmåla osv.
När alla stationer blivit besökta vänder loken om och hämtar upp alla passagerare igen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tågstafett

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/29

Beskrivning
Deltagarna ställer upp på ett led. Förste man springer en iförväg utstakad bana. När han kommer tillbaka hakar nummer två på och båda springer banan, när de kommer tillbaka hakar nummer tre på och alla tre gör banan etc. Vinnare är det lag där alla sprungit sträckan. Men det behöver inte vara slut förrän alla sprungit lika många sträckor, alltså när sisteman har hakat på och sprungit sin första runda släpper man av första man medan resten fortsätter.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tärningsstafett 2

Material
  • Tärningar
Kategori
Betyg 4.23/30

Beskrivning
Dela upp deltagarna i två lag. Placera lagen bakom en startlinje, kon eller dylikt vid ena kortsidan. Vid andra kortsidan placeras en sexsidig tärning till varje lag.

På startsignalen löper första deltagaren i varje lag till andra sidan och slår tärningen. Slås 4,5 eller 6 så stannar man kvar på tärningssidan och nästa deltagare från ledet får springa fram och slå tärningen. Men får man 1,2 eller 3 springer man tillbaka och ställer sig sist i ledet och så får nästa deltagare i tur springa till tärningen.

Det lag som först får över alla i laget till tärningssidan vinner!

Jag har kört denna stafett med barn i åldrarna 6-9, men den fungerar säkert med äldre barn också!

Man kan naturligtvis variera vilka slag på tärningen som avgör om man får stanna, beroende på hur många barn som deltar eller hur mycket tid man har till förfogande!


Bidrag från:
Max
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ultimate

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.08/26

Beskrivning
Som handboll fast med freesbee. Deltagarna delas upp i två lag. Storleken på spelplan kan variera beroende på hur många deltagare som är med, men en fotbollsplan är ganska lagom.

I Ultimate finns ingen kroppskontakt, tacklingar och knuffar är således förbjudna.

Det är inte tillåtet att rycka freesbeen ur händerna på en motståndare, då blir det frikast.

Det är inte heller tillåtet att springa eller gå med freesbeen om man har den utan den måste passas mellan lagmedlemmarna.

Freesbeen får inte nudda vid marken, om den gör det, t.ex efter en misslyckad passning, får motståndarlaget frikast från den plats där freesbeen landat.

Man får försvåra passningar genom att ställa sig ivägen och vifta med händerna framför den som har freesbeen, så länge det inte blir någon kroppskontakt.

Poäng får man om man lyckas passa freesbeen till en lagkompis som står inom målområdet. Målområdet för laget är en remsa utav planen längs motståndarnas kortsida. Målområdet måste vara väl markerat.

Ett lag får börja spelet genom ett utkast från sitt eget målområde, motståndarlaget gör sitt bästa för att försvåra och bryta passningar. Bryter man en passning vänder spelet bara. När det blir mål startas spelet igen med ett utkast från målområdet. Spela två halvlekar med sidbyte.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Ultimate konboll

Material
  • Tennisboll
  • Koner till alla spelare
  • Lagband
Kategori
Betyg 4.10/19

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag och varje spelare får en kon att hålla i handen. Spelplanen delas i två planhalvor och lagen har en varsin målzon längst ner på motståndarnas sida.

Man spelar med en tennisboll och den får endast spelas med hjälp av konen. Man fångar upp bollen i konen och passar den vidare genom att kasta den ur konen till en medspelare. Det är inte tillåtet att springa när man har bollen i sin kon utan bara stå still där man fångade den och därifrån passa den vidare till lagkompisar.

Om bollen skulle nudda golvet blir det frikast till motståndarlaget, de startar från där bollen landade.

Poäng ges om man lyckas passa till en medspelare som står i den egna målzonen (alltså på motståndarnas planhalva). För att poängen ska gällas måste bollen fångats i spelarens kon.
Då lämnas bollen över till motståndarlaget som startar spelet igen från egen målzon.

Det är inte tillåtet att slå på en motståndares kon eller tackla spelare. Man får inte heller fånga bollen med händerna och stoppa ner den i konen. Då blir det frikast.

Det kan vara en god idé att låta deltagarna träna på att passa bollen tillvarandra innan man börjar spela! :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Under alla broar

Material
Kategori
Betyg 4.14/7

Beskrivning
Deltagarna delas in i minst två grupper. Den ena heter grupp 1 och den andra blir då grupp 2. Grupperna får sedan röra sig fritt över golvet, gärna till musik. När ledaren ropar "Ett!" ställer alla i grupp 1 sig som broar där de står, dvs med båda fötter och händer i golvet och ryggen i en båge.

Sedan ska grupp 2 krypa under så många broar de hinner under en förutbestämd tid. Kanske 10-15 sekunder.
När ledaren sätter stopp får alla röra sig fritt över golvet igen tills ledaren ger ny signal.

Istället för att ropa ett eller två kan man ge signal på annat sätt, t.ex. en eller två signaler med en visselpipa eller med handklappningar.
Istället för att ställa sig som broar kan man ställa sig som bockar det andra laget ska hoppa över.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ut och handla

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.20/165

Beskrivning
Gymnastiksalens hörn är nu affärer. I ett hörn finns blomsteraffären, i ett annat fiskaffär, järnaffär och kanske en mataffär i det sista. Deltagarna börjar från mitten av salen. Lekledaren säger en sak som man kan handla i någon av affärerna och det gäller för deltagarna att snabbast möjligt ta sig till rätt butik.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Vargen och fåraherden

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/22

Beskrivning
En deltagare utses till fåraherde, en annan får vara vargen, övriga är fårflocken. Vargen placerar sig mitt på lekplanen, fåren och fåraherden ställer sig samlade på en sida.

Leken börjar med att vargen ropar "Driv ut dina får!", då måste fårflocken ta sig över lekplanen till säkerhet på andra sidan. Vargen ska försöka fånga så många får den kan medan fåraherden får lov att försöka förhindra vargen från att göra detta så gott det går (utan att ta i för mycket!) Vargen får förstås inte lov att ta fåraherden.

De får som vargen lyckades fånga blir också vargar och fåren som klarade sig över till säkerhet får inte vila särskilt länge utan så fort fåraherden återsamlat sin flock är det dags för vargen att ropa "Driv ut dina får!"

Om man vill kan vargen tvingas stå still och räkna till tre eller något om fåraherden lyckas kulla den och på så vis köpa lite extra tid för fåren att klara sig över till säkerhet.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Varulven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.79/18

Beskrivning
Denna lek använder jag som uppvärmningslek.
Deltagarna ställer sig längs ena kortsidan och en person blir varulven. Först springer alla tillsammans mot andra kortsidan, varulven springer då med de övriga som "vanlig".

Alla måste röra vid väggen på andra kortsidan och ska då springa tillbaka till andra sidan igen. För så fort varulven rör vid väggen förvandlas den och börjar jaga de övriga som måste rusa tillbaka till första kortsidan igen och är säkra först när de rört vid väggen. Varulven blir vanlig igen och man joggar till andra kortsidan.

Man kan välja att antingen de som blir tagna får gå och ställa sig vid sidan (då får man utöka med antalet varulvar efter hand). Alternativt blir de som blir tagna också varulvar.

Körde denna första gången med min åk 3 förra veckan och den var mycket uppskattad!
Bidrag från:
Martin Svensson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Veckodagsjakten

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 4.10/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i sju grupper med veckodagsnamn. Alla ställer sig bakom en linje vid lekområdets kortsida som är bo.

En deltagare utses till natt (jagare), en annan till dag (befriare).

Ett antal rockringar läggs ut för att användas som fängelse samt en rockring i vilken dag (befriaren) ska stå och är fredad i. Hur rockringarna placeras bäst avgör man själv.

Leken inleds med att Natt ropar namnet på en veckodag, till exempel "Torsdag".

Då ska alla i torsdagsgruppen springa över till lekområdets motsatta sida och tillbaka till bo utan att bli tagna.

Den som blir tagen får gå till fängelset.

Befriaren får när som helst försöka befria deltagare ur fängelset genom att nudda vid dem med risk att själv bli tagen. Sker det utses en ny deltagare till befriare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vikingen

Material
  • Tennisboll
  • Grytlock modell större
  • Pall
Kategori
Betyg 2.92/35

Beskrivning
Här behövs en tennisboll samt ett större grytlock. En deltagare får vara viking, tar locket som sköld och ställer sig på en pall. Övriga deltagare ska nu försöka passa tennisbollen mellan sig och träffa vikingen när tillfälle ges. Vikingen får bara skydda sig med hjälp av sin sköld. Huvudträffar gills inte. Om vikingen träffas eller trillar ner från pallen byter han plats med den som fick ner honom.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vilda västern

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.73/30

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring. En person ställer sig i mitten och är sheriff. Leken börjar med att sheriffen drar sin pistol (pekar mot någon i ringen). Den som sheriffen pekar mot duckar och de som står på ömse sidor om den som duckar vänder sig mot varandra och säger den andre personens namn.

Den som hinner säga den andres namn först vinner duellen och den andre personen är utslagen ur leken.
Är de lika snabba blir det oavgjort och ingen åker ut.

Om personen som sheriffen pekar mot glömmer att ducka åker den deltagaren ur.

Tillslut blir det bara en person kvar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Välta kon

Material
  • Koner (ju fler desto bättre!)
Kategori
Betyg 3.84/97

Beskrivning
En perfekt uppvärmningslek! Ett antal små plastkoner sprids ut i salen. Hälften står upprätt, hälften ligger ner. Deltagarna delas in i två lag. När startsignalen går ska ena laget på utsatt tid välta ner så många koner de hinner, andra laget reser upp så många de hinner. När slutsignalen blåses räknas antalet stående och liggande koner. Nästa runda byter lagen uppgift. Det är inte tillåtet att vakta eller sparka omkull koner!
Läs eller lämna kommentarer (4)

Zon tagen

Material
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.86/7

Beskrivning
Gymnastiksalen delas i tre områden (eller fler!). Gränserna mellan områdena måste vara tydliga, antingen kan man använda linjer i golvet eller lägga ut hopprep.

När man befinner sig i ett visst område är det bara tillåtet att röra sig på ett visst sätt. Befinner man sig inom ett område får man springa som vanligt, i nästa är det bara tillåtet att hoppa på ett ben och i det sista får man bara krypa fram. Det är fritt att röra sig fram och tillbaka över gränserna men så fort man passerar en gräns måste man röra sig så som området bestämer.

En deltagare får börja som jägare och får ett lekband om sig, sedan är reglerna som i vanlig tagen. Den som blivit tagen får ta över lekbandet och bli ny tagare.

Även den som jagar måste givetvis röra sig på det sättet som området avgör!

Det går bra att komma på andra sätt att röra sig på. Kanske ett baklängesområde? Eller ett grodhoppsområde?
Läs eller lämna kommentarer (0)

Älgjakten

Material
  • Bänkar
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.72/18

Beskrivning
Två gymnastikbänkar ställs ihop längs mittlinjen så att de bildar en lång bänk. En deltagare utses till älgjägare och ställer sig några meter från bänkarnas ena långsida med en massa mjukbollar nära till hands.

Övriga deltagare är älgar och ska röra sig på led i cirkel medurs runt bänkarna. När en älg rör sig längs långsidan som vätter mot jägaren får jägaren försöka pricka den med en boll. Så fort älgen viker av runt kortsidan och rör sig längs långsidan som inte vetter mot jägaren är den fredad. Som en skjutgalleria på tivoli.

Om en älg blir träffad av en boll blir den också jägare och hjälper till att jaga. Den älg som klarar sig längst blir skogens konung (och kan bli ny jägare nästa runda)

Jägarna får hämta lösa bollar över hela salen men får bara kasta från ett bestämt område på ett bestämt avstånd.

Vi försökte att ha en jägare på varje sida bänkarna vilket också fungerade bra.


Läs eller lämna kommentarer (2)

Ärtpåsar i ringen

Material
  • Rockring
  • Ärtpåsar
Kategori
Betyg 3.47/15

Beskrivning
En rockring läggs på golvet och fylls med ärtpåsar eller något liknande. En deltagare ställer sig vid ringen. Övriga deltagare sprider ut sig runt om.

Sedan gäller det för personen vid ärtpåsarna att kasta ut innehållet ur ringen. En ärtpåse i taget. De övriga ska så snabbt som möjligt samla upp ärtpåsarna och lägga tillbaka dem i ringen igen.

När ringen är tom på ärtpåsar är leken över. Det går att leka denna på tid. Då gäller det att antingen ha hunnit tömma ringen eller se till att ringen inte har blivit tömd innan tiden är ute.

Hur många ärtpåsar som är lagom att använda i leken varierar beroende på hur många som deltar och vilken ålder de har. Man får prova sig fram, men mellan 25 -30 stycken kan man nog utgå ifrån.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåse leken

Material
  • Ärtpåsar till alla deltagare
Kategori
Betyg 3.73/23

Beskrivning
Alla deltagare får en ärtpåse att lägga på huvudet. Sedan får de gå runt i rummet utan att nudda vid varandra eller störa på annat sätt. Ledaren säger sedan saker som deltagarna ska göra tex hoppa, springa, snurra, gå på tå, gå bakåt osv.

Tappar man sin ärtpåse står man alldeles still. Precis i den position man stod när man tappade ärtpåsen. Som om batteriet skulle lossnat på en apparat. Då ska någon av de övriga lägga påsen tillbaka på huvudet igen så att man kan vara med igen.

Givetvis går det att låta barnen skiftas om att leda och säga rörelser.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ärtpåsegömma

Material
  • Ärtpåsar
  • Koner
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp på led bakom en startlinje.
På en yta framför lagen placeras ett flertal koner ut.
Under vissa koner göms en ärtpåse. Eller under alla om man vill.

På given startsignal löper första deltagaren från varje led iväg och lyfter på en kon. Om det finns en ärtpåse därunder tas denna tillbaka till laget och ger ett poäng. Om det är tomt återvänder man tomhänt.
Konerna placeras tillbaka så som de stod och de som sprungit växlar med nästa deltagare i sitt led som gör samma sak.
Iväg, lyft på en kon och ta med ärtpåse tillbaka till sitt lag om det finns.

Så fortsätter leken tills alla ärtpåsar är inhämtade. Då räknas ärtpåsarna och det lag med flest ärtpåsar vinner leken.

Om leken drar ut på tiden går det att säga åt deltagarna att låta konerna ligga ner istället för att ställas upp så går det att se vilka som inte har en ärtpåse under sig.

Leken kan göras svårare eller enklare genom att variera hur många koner och ärtpåsar det finns med.

Det går att lägga fler ärtpåsar än en under några koner som en bonus, eller andra överraskningar.

Om ärtpåsarna har olika färg kan lagen tilldelas olika färger och bara få hämta de ärtpåsar med den färg som laget har. Då kan det till exempel gälla att vara det lag som får hem sina ärtpåsar först.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsejakten

Material
  • Ärtpåsar eller liknande
Kategori
Betyg 3.50/21

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led längs en startlinje. Några meter ifrån startlinjen ligger en hög med ärtpåsar (kottar, pinnar eller stenar om man är utomhus).

När starten går rusar förste man från varje lag fram och tar en ärtpåse och återvänder med den till sitt lag. När ärtpåsen släppts på golvet framför laget springer nästa deltagare iväg och hämtar en ärtpåse.

Så fortsätter man tills alla ärtpåsar är slut. Det lag med flest insamlade ärtpåsar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsetagen

Material
  • Ärtpåse
  • Lekband
Kategori
Betyg 3.37/14

Beskrivning
En deltagare är tagare och får ett lekband som visar det. Övriga sprider ut sig i salen. En av deltagarna får en ärtpåse att hålla i handen.
Det är personen som håller ärtpåsen som ska fångas, men den som har ärtpåsen får när som helst lämna över den till någon annan. Då blir det den personen som skall fångas. Viktigt att tänka på är att man inte får kasta ärtpåsen till någon långt borta på andra sidan salen, utan den måste lämnas över.
Blir man fångad med ärtpåsen i handen blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest