Alla lekar

Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekarI betygsordning bäst sist.
560 lekar hittades.

Kast med vad som helst

Material
  • Något att kasta
  • vad som helst!
Kategori
Betyg 3.52/459

Beskrivning
En variant av kast med liten boll.
Man kan köra "kast med liten stereobänk", "kast med små glasögon" osv fantasin har inga gränser.
Man kan skratta ihjäl sig. Detta kan man köra både individuellt och parvis. Vi har det ofta som en gren i 5-kamp.
TOPPEN-SKOJ.
Bidrag från:
Anna Wärnelius
Läs eller lämna kommentarer (5)

Plocka ärtor

Material
  • Ärtor
  • Klädnypor
  • Muggar eller tallrikar
Kategori
Betyg 3.52/561

Beskrivning
Alla deltagare får ett sugrör eller en klädnypa. Framför deltagarna ställer man tallrikar med ärtor. När starten går ska man suga upp en ärta i taget med sugröret eller plocka med klädnypan och släppa ner den på antingen en tom tallrik eller i en mugg. När alla ärtor är flyttade räknar man vem som fått flest.
Denna leken kan förståss även göras på tid eller som stafett. (Påsktips! Deltagarna kan låtsas vara kycklingar som samlar frön )
Läs eller lämna kommentarer (5)

Trädkramarna

Material
  • Träd som bon
Kategori
Betyg 3.53/15

Beskrivning
I denna lek måste det finnas träd inom lekområdet. Alla deltagare utom två ställer sig vid vars ett träd och håller om detta. Av de två som är utan träd blir den ena jägare och den andra den jagade.
Det gäller för jägaren att kulla den som blir jagad och om det händer byter dessa två roller så att den jagade istället blir jägare.

När helst den som blir jagad vill kan denne ställa sig vid någons träd. Den som stod vid det trädet måste då ge sig av och akta sig för att bli tagen av jägaren.

Om jägaren inte orkar jaga längre går det givetvis att ställa sig vid någons träd, då blir den personen ny jägare.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Boll prick

Material
Kategori
Betyg 3.53/15

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp sig längs kortsidorna på varsin sida. Alla deltagare har en boll i händerna.
Ledaren står på kanten vid mittlinjen och rullar en boll långsamt tvärs över planen. Det gäller för deltagarna att pricka bollen medan den rullar.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lets dance-datten

Material
  • Musikspelare
Kategori
Betyg 3.53/17

Beskrivning
Man markerar upp ett område (dansgolvet) och utser en eller två dattare. Blir man dattad så går man till dansgolvet och håller fram händerna. Man blir befriad om nån kommer och dansar med en i minst 10 sekunder. Val av dans är valfritt men man måste hålla i varandra.
Bidrag från:
Petter Wållgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kasta Gris

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.53/174

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och kastar en boll mellan sig. Det gäller att fånga bollen och inte tappa den. Skulle man tappa bollen eller misslyckas att fånga den får man första gången bokstaven G. Andra gången man tappar den får man bokstaven R sedan I och slutligen S. När man missat bollen fyra gånger är man ute ur leken. Den som är kvar till sist har vunnit.
Bidrag från:
Sara Karlsson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Lappleken

Material
  • Mössor eller resårgummiband
  • Lappar
  • Ev. spegel
Kategori
Betyg 3.53/21

Beskrivning
Detta är en samarbetsövning för läskunniga barn i vilken det behövs mössor eller resårgummiband samt lappar. Till variant 1 behövs även stora speglar.

Leken förbereds genom att ledaren skriver frågor och/eller uppmaningar på lapparna. Bäst blir det om uppmaningarna har i olika färger på texten.

Variant 1 med speglar
Barnen blir indelade i grupper, ca 5 i varje grupp. Varje barn får en lapp satt i mössan/resårbandet med ett spegelvänt ord som tillsammans bildar en fråga. Sedan ska de i gruppen bilda rätt fråga genom att laget framför en spegel ställer sig i rätt ordning. Barnen får inte prata med varandra. Sen kan man byta så barnen får en ny fråga.

Exempel på fråga: "Hur många dagar har Mars?" eller "Vilken färg har frökens tröja?"

Variant 2 utan speglar
Samma grupper. Man ger barnen en ny lapp i pannan med ett ord som tillsammans bildar en uppmaning. Utan att prata ska barnen ställa sig rätt ordning visa ledaren och sedan utföra uppmaningen. Efter de gjort uppmaningen kan man fråga någon i gruppen vad som står på allas lappar inkl ens egen, fortfarande får de inte prata. Exempel på uppmaning: "Kryp sakta till ett fotbollsmål". Eller "Klättra upp i en ribbstol"

Variant 2 svårare
Dela slumpvis ut uppmaningslapparna till alla barnen. De olika uppmaningarna ska ha olika färger på texten. Nu ska barnen dels hitta sitt lag och dels ställa sig i rätt ordning samt att göra uppmaningen. Fortfarande utan att prata. Så man måste hjälpa kompisarna hitta rätt lag och hoppas att nån hjälper en själv för att kunna börja på utmaningen.
Bidrag från:
Paula Roslund
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tysta tåget

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.53/28

Beskrivning
Efter en gympalektion med mycket fart i kan det vara skönt att varva ner med en lugn aktivititet.

Alla deltagarna lägger sig med magen mot golvet och blundar. Där får de ligga en stund och koppla av, kanske lyssna på lite lugn musik. Efter en stund går ledaren tyst fram till en person och väcker denna genom att knacka personen på axeln. Deltagaren får krypa mellan fötterna på ledaren, ställer sig bakom och lägger händerna på ledarens axlar eller rygg. Båda smyger tyst vidare till ännu en deltagare som man väcker, även denna person får krypa mellan benen på de två i tåget och hakar på sist, dessa tre väcker ännu en osv. Till sist så har alla krypt genom bentunnlen och man kan tåga ut tyst i samlad trupp ur gympasalen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Slottstriden

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.53/786

Beskrivning
Till denna lek behöver man en fotboll.

Dela upp deltagarna i två lag där det enda laget bildar en ring, vända utåt med en "kung" i mitten. Det andra laget står utspridda utanför ringen och tilldelas fotbollen.

Utelaget ska anfalla och försöka att kasta in fotbollen i ringen, antingen över muren eller genom den. Försvararna försöker förhindra det hela men får inte släppa taget om varandras händer. Kungen kan också stoppa bollen och kan ut den igen.

Om bollen nuddar marken inne i ringen så har anfallarna lyckats att inta slottet och då får laget byta plats.

Den som kastar in bollen så att den nuddar marken blir nästa kung. (Om den som kastar in bollen redan varit kung så får den välja någon annan
av deltagarna.)
Bidrag från:
Lara W
Läs eller lämna kommentarer (14)

Axelboll

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.54/11

Beskrivning
Alla deltagare samarbetar två och två.
Ett par börjar genom att ställa sig sida vid sida och klämmer bollen mellan sina axlar.

Deltagarna ur ett annat par ställer sig på ömse sida om bollen och försöker klämma fast den mellan sina axlar och tar på så vis över bollen.

Nästa par fortsätter på samma sätt och så vidare.

Det finns olika sätt att göra utmaningar av detta.
Se hur många överlämningar som hinns med innan bollen trillar i golvet.
Prova med olika typer av bollar.
Prova att klämma fast bollen mellan huvud, höft.
Se hur många överlämningar som hinns med under en begränsad tid.

Prova gärna att se till att det ändras i paren också för att alla ska få möjlighet att samarbeta.
Kanske genom att övriga deltagare ställer sig i två led och de som står först i varje led blir ett par.
Är leden olika långa byts paren automatiskt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Freesbee golf

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.54/24

Beskrivning
Varje deltagare har vars en freesbee med vilken man ska träffa ett förutbestämt mål, t.ex en flaggstång eller liknande. Samma grundprincip som för vanlig golf. Det gäller att använda så få kast som möjligt och den vars freesbee landar längst från målet börjar varje omgång.

Fungerar bra som parspel men även i lag. I lagspel kan man kasta i turordning. Alla i laget måste få kasta innan man börjar på ny omgång.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Strutboll

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.54/26

Beskrivning
Fungerar som vanlig fotboll men alla deltagare har fått vars en strut som täcker hela ansiktet. Det ska finnas en öppning i den spetsiga ändan på struten som man kan se ut genom. Struten kan man tillverka i papper och fästa ett snöre som man kan knyta i nacken så att den stannar kvar när man spelar.

Struten kommer att göra det aningens svårare att spela fotboll eftersom siktet blir väldigt begränsad. Det går givetvis att spela en mot en, då räcker det ju med två strutar.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Ping pong poäng

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.54/92

Beskrivning
Förbered leken genom att ta några tomma förpackningar, som 2 liters glasspaket eller liknande. Skriv sedan olika poäng på varje låda. T.ex 1, 5, 10. Placera sedan lådorna på olika avstånd från en startlinje. Lägst poäng närmast linjen.

Deltagarna ska sedan få försöka studsa en pingisboll i poänglådorna, från startlinjen. Bollen måste studsa en gång innan den landar i lådan för att poänget ska gällas.

Man kan köra högsta sammanlagda poäng av 5 försök.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Balans hinderbana

Material
  • Något att balansera på
Kategori
Betyg 3.55/11

Beskrivning
En bana med olika balanshinder prepareras i förväg. Det kan t.ex vara olika långa och breda brädor på olika höjder. Ett lag får gå igenom banan och se hur många som klarar sig i mål utan att nudda mark. Eller se hur långt man klarar individuellt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gör si, gör så

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/128

Beskrivning
När en ledare säger "Gör så" och utför en rörelse ska övriga följa hans exempel. Men om ledaren gör en rörelse och säger "Gör si" istället ska man inte härma efter. Kräver lite mer uppmärksamhet än Simon säger.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Hinderhoppgatlopp

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/13

Beskrivning
Deltagarna sätter sig på marken, två och två mot varandra med utsträckta ben, så att fotsulorna rör vid varandra.
Det måste vara ett jämnt antal deltagare.

Paren sitter på linje med någon meters mellanrum mellan varje par. På så vis bildar deltagarna som en gata med korsliggande "benhinder". Paren numreras från 1 i ordning. Leken börjar med att ledaren säger ett nummer, t.ex. "7".

Det sjunde paret reser sig då genast upp och springer "gatan" ner, hoppandes över benen. När de nått slutet springer de tillbaka på vars en sida bakom ryggarna längs alla paren (längs "utsidan" ) så fort de kan.
När de löpt hela vägen förbi alla par vänder de tillbaka in på "gatan" och hoppar över så många ben de behöver för att komma tillbaka till sin utgångsplats, då sätter de sig ner igen.

Den som kom först tillbaka till sin plats vann rundan. Lekledaren ropar ut ett nytt nummer så fortsätter man tills ingen orkar mer!

Det går även att låta flera par springa samtidigt
för att få ett högre tempo i leken, men se upp så ingen ställer sig upp mitt framför några som kommer springande!

Läs eller lämna kommentarer (1)

Kapten

Material
Kategori
Betyg 3.55/16

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Om man leker i en gymnastiksal ställer sig lagen längs varsin kortsida. Mitt i salen ställs två stolar eller plintar med ett mellanrum av ungefär en meter från varandra. De ska föreställa ett smalt sund.

Varje lag utser sedan en som ska vara skepp och en som ska vara kapten. De som ska vara skepp får ögonbindlar.
Kaptenerna ska sedan, endast med hjälp av sina röster, styra sina skepp genom sundet, utan att kollidera med något eller någon!

Den som är kapten får inte röra sig över kortlinjen utan står still bakom. Den kapten som får sitt skepp genom sundet först vinner ett poäng till sitt lag. Krockar skeppen med varandra får ingen poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Paketleken

Material
  • Kartonger
  • Presentpapper
  • Saxar
  • Tejp
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.55/208

Beskrivning
Man delar upp sig i par. Alla förses med en kartong, presentpapper, sax, tejp och snöre. Sedan ska paren hålla varandra om midjan med den ena armen. Tillsammans har man då två armar att slå in paketet med.

Ta tiden. Det par som behövde kortast tid vinner.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Jätteknuten

Material
  • Långt rep
Kategori
Betyg 3.55/27

Beskrivning
Till den här leken behöver man ett långt rep. Alla deltagarna håller tag om repet med jämna mellanrum.
Sedan gäller det för alla att tillsammans knyta en knut på repet utan att någon släpper taget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tågstafett

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/29

Beskrivning
Deltagarna ställer upp på ett led. Förste man springer en iförväg utstakad bana. När han kommer tillbaka hakar nummer två på och båda springer banan, när de kommer tillbaka hakar nummer tre på och alla tre gör banan etc. Vinnare är det lag där alla sprungit sträckan. Men det behöver inte vara slut förrän alla sprungit lika många sträckor, alltså när sisteman har hakat på och sprungit sin första runda släpper man av första man medan resten fortsätter.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gladiatorerna

Material
  • Sköldar av kartong
  • Gymnastikredskap till bana och skydd
  • Mjukboll
  • Hopprep
  • Mjukmatta
Kategori
Betyg 3.55/31

Beskrivning
Gör en sköld av kartong (jag klippte ut och klistrade två kartongbitar på varandra). Gör gärna fler på en gång, för de går så småningom sönder. I mitten av skölden klippte jag ut ett hål med handtag.

Sedan bygger man en bana att springa runt gympasalen. Fram med plintar och olika slags hinder, men bygg också skydd för de som springer (t.ex. plintar med matta lutande emot).

Ett innelag och ett utelag.
Det gäller för GLADIATORN att kasta ut bollen och sen försöka ta sig runt banan utan att innelaget, som tar mjukbollen, hinner bränna honom/henne. För dem gäller det alltså att passa runt bollen tills man får läge att kasta på gladiatorn som använder skölden som skydd och de andra grejer som är utsatta som skydd.
Jag brukar markera i mitten på salen ett område med hopprep där man inte får gå över om man är utelag (förutom när man måste hämta bollen), där måste utelaget annars stå innanför och kasta.

För varje gång gladiatorn blir bränd får utelaget en poäng, men man fortsätter springa ända tills man går i mål (där brukar jag ha en stor mjukmatta där man får kasta sig). Sen räknar man poängen. Varvning - utan att blir bränd - ger två poäng, t.ex.

Kanske låter krångligt, men det är det inte!
Tänk er bara som en vanlig brännbollsbana med hinder och skydd (av redskapen) och en mjukboll + hopprep att markera med.Man kan naturligtvis köra utan sköld. Jag brukar göra så att en gladiator kastar ut bollen, sen springer två samtidigt - med varsin sköld.

Hoppas ni förstår!
Bidrag från:
Pelle
Läs eller lämna kommentarer (0)

Smakleken

Material
  • Saker att smaka
  • Teskedar
  • Papper
  • Pennor
  • Ögonbindlar
Kategori
Betyg 3.55/55

Beskrivning
Du behöver 5-10 olika kryddor, baktillsatser eller andra livsmedel, en tesked per barn, ett papper och penna per barn samt några halsdukar eller scarfs att binda för ögonen.

"Döp" de olika smakerna med bokstäver. Låt sedan barnen med förbundna ögon smaka på t ex socker, O´boy, vaniljsocker, salt, vetemjöl och annat ur skåp och skafferi. Efter varje smakprov ska de skriva bokstaven och vad de tror att de smakade.

Efteråt berättar du vad varje bokstav faktiskt dolde för smak, och barnen kan själva rätta det de skrivit.

Tänk på allergi risken vid alla lekar med mat!


Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kulrännan

Material
  • Delade rörstumpar
  • Kulor
  • Behållare
Kategori
Betyg 3.55/63

Beskrivning
Förbered övningen genom att kapa till ett antal rörstumpar i plast till en längd av ca 30-50 cm. Dela sedan rörstumparna på längden så att de blir likt stuprännor. Denna aktivitet kan göras både som ren samarbetsövning eller tävling.

Dela sedan ut rörstumparna till deltagarna som ska vara med och låt dem ställa upp sig bakom en startlinje. Vid startlinjen ställs en burk med vanliga kulor. Kulorna ska förflyttas till en behållare några meter bort från startlinjen på följande vis.
Deltagarna ska med hjälp av de delade rören bilda en lång ränna som kulorna kan rulla i. Deltagarna ställer sig på rad i riktning mot behållaren, en deltagare placerar en kula på sin rörbit och låter kulan rulla försiktigt över till en lagkompis rör som låter den rulla vidare till nästas och så vidare tills kulan kan placeras i målbehållaren.

Man får inte förflytta sig själv när man har kulan i sitt rör så för att öka svårigheten kan man placera målbehållaren längre från startlinjen än vad deltagarnas rör räcker så att när kulan rullat av en deltagares rör måste denne snabbt förflytta sig till slutet av raden för att kunna ta emot kulan igen.

När kulan rullat ner i målbehållaren snabbar sig laget tillbaka till startlinjen och börjar transportera en ny kula.

Så kan man fortsätta antingen tills kulorna tar slut eller på tid. Det lag med flest kulor i sin behållare vinner!

Det är givetvis förbjudet att röra vid en kula som är i rörelse eller håller på att ramla av! Trillar kula av rännan får laget börja om från början!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hajen!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/18

Beskrivning
Ett antal rockringar läggs ut på golvet. Rockringarna är öar i havet, och i havet simmar en haj. Ledaren spelar glad musik från en CD spelare, när musiken spelar får alla röra sig fritt över golvet. När musiken stannar gäller det att snabbt ställa sig i en rockring annars kan man bli tagen av hajen!

När alla ställt sig i en ring sätts musiken igång igen. Medans musiken spelar passar ledaren på att plocka bort en av ringarna. Så när musiken stannas denna gång blir det svårare att få plats i en ring. Nästa gång musiken stannar tas ännu en ring bort osv.

De som blir tagna av hajen får antingen sitta vid sidan av till nästa omgång eller också bli hajar. Om man vill behövs det ingen haj. Leken är utmanande nog utan den.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Klapp klapp spring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/18

Beskrivning
Denna leken kan närmast beskrivas som en blandning av Snappa vanten och Duck duck goose.

Deltagarna delas in i två grupper som ställer upp sig på två linjer långsides varandra med ett par meters mellanrum. Hur stort mellanrummet är får anpassas efter ålder och situation. Grupperna står vända med ansiktena mot varandra.

Leken inleds med att alla deltagare i ena gruppen håller fram sina händer i midjehöjd med handflatan upp.

Den som står längst åt höger i andra gruppen löper diagonalt över mellanrummet till den som står i ytterpositionen i motståndargruppen.

Löpningen fortsätter längs med hela gruppen. Den som springer ska klappa i båda händerna på tre valfria personer i motståndarlinjen.

Vid tredje klappen vänder löparen tillbaka mot sitt lag så fort som möjligt. Den person som fick den tredje klappen måste springa ikapp löparen och försöka kulla denne innan den når tillbaka till sitt lag.

Om löparen hinner tillbaka utan att bli fångad, vinner man över motståndaren till sitt lag och båda ställer sig sist i löparens lag.

Om löparen blir kullad kan man göra på två sätt.
Antingen göra att jakten vänder och den som jagades blir jagad tills någon hinner till sitt hem lag.

Eller att jakten avbryts och löparen får följa med och ställa sig sist i motståndarlaget.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest