Snabbalekar

Sök bland lekarna
Ibland har man bara lite tid över, då behövs det en lek som går fort.
106 lekar hittades.

Bommen kommer!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.06/37

Beskrivning
Gymnastiksalens väggar ges båtnamnen för, akter, styrbord och babord.
Deltagarna samlas mitt i salen. Lekledaren använder ord som:
"För" (alla springer mot båtens för),
"Akter" (alla springer mot aktern),
"Styrbord" (till höger),
"Barbord" (alla till vänster),
"Kapten kommer" (alla ställer sig i givakt),
"Bommen kommer" (alla kastar sig till golvet för att undvika bli träffad av båtens bom).

Om man vill så kan den som sist blir färdig få sätta sig sidan om och vänta till nästa omgång.

Lägg gärna till egna uppgifter, som "Alla man till årorona!", då kan man sätta sig ner och låtsas ro.


Läs eller lämna kommentarer (7)

Tåget är femton minuter försent

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.65/97

Beskrivning
Kan lekas såväl i gymnastiksal som ute. En deltagare är konduktören och står vid ena kortsidan. Resten ställer sig längs motsatt kortsida. Konduktören står med ryggen mot deltagarna och säger högt: "Tåget är femton minuter försenat - STOPP!". Så länge konduktören säger sin replik får deltagarna springa mot honom. Men, när konduktören sagt "STOPP!" vänder han sig snabbt om, då måste alla stå blickstilla. Alla som konduktören ser röra på sig minsta lilla säger han namnet på. Då måste denne bege sig tillbaka till startpunkten. Målet är att klara sig ända fram till konduktören och nudda vid honom. Då blir den som lyckas med det ny konduktör!

Leken har även kallats "Rött ljus - Grönt ljus".
Läs eller lämna kommentarer (5)

Streck ruschen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.90/38

Beskrivning
Dra tre streck på en grusplan eller med krita på asfalten. (Ungefär så här | | |). Strecken ska ha några meters mellanrum. Varje streck har ett namn.
Första strecket kan vara "Djur" andra "Platser" tredje "Kändisar". Alla deltagare ställer sig
längs samma streck när leken ska börja. Lekledaren säger sedan t.ex "Tiger!" då gäller det för alla att springa och ställa sig
på "Djur-strecket". Den som är sist blir utslagen. Så fortsätter man tills det bara är en kvar och denna får vara ledare nästa runda.
Det är förståss OK att göra fler streck men det kan vara svårt att hålla reda på alla om man har många.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Följa John

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.40/98

Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Sagan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.58/36

Beskrivning
En småmysig aktivitet som passar bra om man sitter i en ring. Ledaren börjar berätta första meningen i en saga. T.ex "Det var en gång en
liten flicka som hette Lisen.". Sedan får nästa person i ringen lägga till en mening och sedan nästa osv. Antingen slutar man
när man kommit tillbaka till ledaren eller fortsätter så länge det behövs för att ge sagan ett bra slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tuggummi

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.60/48

Beskrivning
Alla deltagare utom en lägger sig raklånga på golvet i en ring. Huvudena mot mitten och fötterna utåt. Alla i ringen håller grannen på varje sida i handen allt vad de kan.
För personen som inte ligger ner ska nu försöka dra loss folk från ringen (dra i benen). De i ringen hjälps åt att kämpa emot som ett segt tuggummi. Om någon tappar taget
får denne resa sig upp och så lagar personerna som ligger kvar snabbt ringen igen. De som blir utdragna kan antingen hjälpa till att dra loss eller sätta sig vid sidan och
heja på de andra. Var försiktiga när ni drar, begränsa gärna tiden och hur hårt man får dra i varje person.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Alla som...

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.72/54

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Ledaren säger en mening i stil med "Alla som har röda byxor!" Då ska alla i ringen som har
röda byxor ställa sig upp och springa ett varv runt ringen!

En väldigt bra lek att använda om man vill förflytta barn/elever till andra rum i viss ordning!


Läs eller lämna kommentarer (0)

Stackars lilla kissen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.51/37

Beskrivning
Alla deltagare sätter eller ställer sig i en ring förutom en som är i mitten.
Han som är i mitten är en katt som ska krypa fram till någon i ringen och mjaua tre seriösa mjau.
Personen som katten gått fram till ska då säga medlidande Stackars lilla kissen tre gånger.
Om personen skrattar när han säger det får han gå till mitten och vara kissen.
Bidrag från:
Ellen Fasth
Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnlek med ballong

Material
  • Ballong
Kategori
Betyg 3.93/93

Beskrivning
Alla deltagarna står i en ring. En står mitt i ringen med en ballong. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn och samtidigt kastar upp ballongen i luften och stiger in i ringen. Personen som blev uppropad rusar fram och slår upp ballongen i luften igen innan den landar på marken och säger någon annans namn. Så fortsätter man tills man inte orkar längre!

Går givetvis även att utföras med en vanlig boll, då gäller det att vara snabb!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Vem är min vän?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.93/29

Beskrivning
En av deltagarna får gå ut ur rummet. De övriga utser någon som får vara "vännen". Deltagaren som fick gå ut kallas in igen och får fråga någon "Vem är min vän?". Den som svarar säger då något som beskriver "vännen" t.ex. "Din vän har en grön tröja" eller "Din vän tycker om bilar". Sedan fortsätter personen att fråga deltagarna tills denne fått tillräckligt många ledtrådar och kan avslöja "vännen". Då får "vännen" gå ut och en ny vän utses.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Namnlek med tidning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.11/53

Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten med en hoprullad tidning i handen. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn högt.

Den personen som blir uppropad måste snabbt säga namnet på någon annan i ringen innan personen i mitten hinner slå honom på knäna med tidningen. Den som hör sitt namn ropas upp måste i sin tur ropa namnet på någon annan i ringen osv, är man inte tillräckligt snabb och blir slagen på knäna får man ta över tidningen och ställa sig i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Icke smile

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.25/8

Beskrivning
Alla ställer sig i en ring och tar varann i hand. Sen ska alla börja springa runt och säga "ABC, 123, icke smile, icke le. Icke vise tänderne" Sedan stannar alla. (Tips, det bästa är att stanna bredbent).

Nu ska en person börja med att flytta sin ena fot till kompisen brevids utan att lyfta foten från marken. Kompisen drar sin ena fot till nästa fot och så går det vidare. Tillslut kan man stå hur som helst. Och gissa vad man skrattar!

Den som ramlar eller ger upp först förlorar ända tills det finns två kvar och dom är segrarna.
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Klappklappleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.99/10

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord. Alla lägger händerna på bordet enligt följande. Handflatan ska vara neråt och kompisen till vänster ska sin arm över din vänstra arm och kompisen till höger ska ha sin arm under din höger arm. Så inte ens egna händer ligger brevid varann.

En person börjar klappa en gång på bordet och så snabbt som möjligt ska kompisen brevid klappa sin hand och så går det runt i ordning medsols. Om någon vill byta håll klappar den två gånger i bordet. Då kan det bli problem vem av kompisarna brevid som ska klappa. Allt ska gå väldigt snabbt och den som inte hinner klappa eller klappar fel åker ut.

Variant

Man kan ge deltagarna en chans att göra fel. Klappar man fel en gång så får man dra ur den handen som klappade fel ur leken. Då deltar man fortfarande med sin andra hand. Men skulle man klappa fel igen har man inga händer kvar på bordet och får vänta till nästa runda. I denna version av leken har händerna alltid "sin egen plats" på bordet. Så man byter inte positioner när deltagare åker ut. Kul, enkel, koncentrations krävande lek!
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hitta prylarna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.31/26

Beskrivning
Två lag mot varandra som väljer ut varsin deltagare som får ta på sig ögonbindel. Resten av lagen ställer sig sen i ring runt om dem och lekledaren kastar ut prylarna (vi brukar har legobitar) på marken. Sedan ska personerna med ögonbindel försöka hitta prylarna i lagets färg med hjälp utav sina lagkamrater som får försöka vägleda utan att röra. Det laget som hunnit hitta alla prylarna av rätt färg vinner.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dirigenten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.66/43

Beskrivning
En person utses till detektiv och går ut ur rummet. Resten står eller sitter i en ring och utser en dirigent. Detektiven kallas in igen, ställer sig mitt i ringen och ska nu på högst tre försök lista ut vem som är gängledaren.

Dirigenten försöker i smyg från detektiven visa rörelser som de andra ska imitera.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Gnistan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.27/19

Beskrivning
Fungerar som Vroom fast i stället för att säga "Vroom" håller man varandra i händerna i ring och skickar en handtryckning vidare runt i ringen. Två handtryck byter håll.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Telegram

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.23/21

Beskrivning
Fungerar som "Gnistan". Alla står i en ring och håller varandra i händerna. Någon börjar med att säga: "Jag skickar telegram till "Nisse", trycker sedan lätt till handen på den som står sidan om sig. Tryckningen skickas vidare i ringen tills den når "Nisse" som då säger att telegrammet är framme. Då får "Nisse" skicka nästa telegram till vem han vill i ringen.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fruktsallad 2

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.73/15

Beskrivning
Alla sitter i en ring på vars en stol, utom en som står i mitten. Ledaren delar upp alla i 4 olika frukter. Banan, apelsin, päron, äpple, banan apelsin päron etc... Personen som står i mitten säger en frukt, tex APELSIN! Då gäller det för alla som är apelsiner att byta plats och den som var utan stol från början försöker sätta sig på en tom. Nästa gång kanske det blir päron och då byter förståss alla päron plats. Men det går även att säga FRUKTSALLAD och då utbryter det stora kaoset. För då byter ALLA stolar.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kontokortsleken

Material
  • Plastkort eller spelkort
Kategori
Betyg 3.72/11

Beskrivning
Tag ett styck plastkort, ex Visa goldcard (fast lånekortet eller ett spelkort går också bra och är mindre kinkigt än ett pajat kontokort) sätt eder sedan i en ring ganska nära varandra.

Med munnen suger sedan förste man fast kortet mot sina läppar. Nu gäller det att utan några fingrar eller händer förflytta kortet runt runt i ringen mellan alla deltagarna så många varv det går. Kräver bra samarbete och inte minst god lungkapacitet. Jag föredrar att sitta kille-tjej-kille-tjej etc men det är upp till var och en att bestämma!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gömma ringen

Material
  • Ring eller annat att gömma
Kategori
Betyg 3.40/20

Beskrivning
Här gäller det att vägleda ett barn att hitta en ring (eller ett annat föremål) som ni gömt i rummet. Bestäm först vem som ska vänta utanför rummet, medan ni andra gömmer ringen. Göm sedan ringen på ett ställe där den inte syns, antingen lågt i rummet (=fisk) eller högt (fågel) eller någonstans mittemellan (mittemellan).

När barnet som ska leta kommer in i rummet ska han eller hon fråga: "Fågel, fisk eller mittemellan?" och ni ska svara vilket det är som gäller. När barnet börjar leta ska ni hjälpa honom eller henne på traven med att ropa "Kallt!" när barnet är i fel del av rummet, och "Varmt!" när barnet är i någorlunda närhet av ringen. När barnet verkligen är nära ringen kan ni ropa "Det bränns!". Om ni vill kan ni ta tiden på hur snabbt var och en klarar av att hitta ringen. Bästa tid kan belönas med något, kanske just det föremål ni gömt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Gömma ringen, med ljud

Material
  • Ring eller något annat att gömma
  • Trumma
Kategori
Betyg 3.93/26

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Lekledaren väljer en person som tillfälligt får lämna rummet. En annan deltagare får en ring eller annan sak att gömma någonstans i rummet.
När föremålet är gömt kallas personen tillbaka in och ska nu leta rätt på det. Med ett instrument, förslagsvis en trumma, markerar lekledaren hur nära eller långt letaren är från föremålet. Ju närmre desto snabbare slag. När föremålet är upphittat väljer lekledaren ut en ny person som får lämna rummet medan letaren nu blir gömmare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fem leken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.89/17

Beskrivning
Deltagarna står i en ring. En i ringen börjar med att säga talet "1" högt, medsols säger personerna sedan i följd 2, 3, 4, 5. Den som sagt fem får sätta sig ner och är ute ur leken till nästa runda.
Efterföljande person börjar om på 1 och så fortsätter leken, alla "5:or" får sätta sig ner tills det bara är en enda vinnare kvar som står..

Bra lek om man vill förflytta deltagarna en och en till ett annat rum tex.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Sjuleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.39/18

Beskrivning
I denna leken får man inte säga siffran 7. En börjar räkna 1, nästa 2 osv tills man kommer till 7. Person nummer 7 säger ingenting alls utan personen bredvid fortsätter på 8. Skulle man glömma sig och säga 7 är man ute ur leken. Samma gäller således 17, 27, 37 också. Det blir riktigt intressant när man når 70-talen, då gäller det att hänga med!
Läs eller lämna kommentarer (0)

BURR!!!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.89/29

Beskrivning
En variant av 7 leken. Precis som i 7 leken sitter deltagarna i en ring och försteman börjar räkna från 1, nästa fortsätter med 2 osv. I BURR!!! får man inte säga siffror med 7 (7, 17, 27 osv). Inte säga siffror i sjuans tabell (7, 14, 21 osv). Inte säga "dubbelsiffror" (11, 22, 33 osv). Istället för att räkna dessa siffror högt ersätts dom med "BURR!!!". 1, 2, 3, 4, 5, 6, "BURR!!!", 8, 9... För att göra det hela mer komplicerat byter man håll efter varje "BURR!!!". Om någon av misstag säger tex 21 högt istället för "BURR!!!" får denne emotta ett passande straff. Tex få vila till nästa omgång eller ta en klunk av sin... hrm... Pepsi Cola??
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tarzan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.66/30

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring och någon utses att vara Tarzan, djungelns konung, högst i rang. Tarzans tecken är att trumma sig med sina händer mot bröstet och säga sitt typiska "AHH A AHHA!!". Övriga deltagare ges andra roller, dock bör dessa alltid ingå; till vänster om Tarzan sitter förståss Jane. Hennes tecken är att "30talsfilm ömkligt" säga "Tarzan! Tarzan!" och samtidigt sträcka ut båda händerna åt höger för att försöka röra Tarzan. Vänster om Jane sitter Cheeta, Tarzans trogna apa. Cheetas tecken är att apligt kraftfullt slå ena handen mot bröstet och andra handen över huvudet och samtidigt säga "UGH!!!". Längst ner i rang till höger om Tarzan i cirkeln sitter Pinsam. Pinsams tecken är att höja sin ena hand i höjd med sitt öra, vinka och säga "Pinsam!".
Mellan Cheeta och Pinsam fyller man på med olika karaktärer, tex.

Valen, visar med sin hand en vattenstråle som sprutar upp ur blåshålet och säger "Pschht!".

Flodhästen, visar med båda sina händer hur hans stora gap slår ihop och säger: "Kloffs Kloffs!".

Ormen, ena handen slingrar sig fram som en orm och säger "Ssssssss!".

Myrsloken, sträcker fram sin ena hand och drar in den igen snabbt som myrslokens tunga och säger: "Schlurrrrp"

Lejonet, river fram med sin tass och säger "GRRRR!!!".

Ankan, armbågarna utåt som vingar, flaxar och säger "Kvack kvack!"

Det är bara att hitta på nya karaktärer efterhand som det behövs eller byta om man vill det! När alla har fått en plats kan kampen om djungeln börja!!!

Det är alltid Tarzan som inleder alla rundor. Tarzan börjar med att göra sitt eget tecken (AHH A AHHA) och därefter någon annans tex Valens (Pschht!). Valen svarar genom att först göra sitt tecken (Pschht) och sedan någon annans tex. Ormens (Sssss!). Ormen svarar med sitt osv... Ordningen är alltså, svara med ditt eget tecken gör sedan någon annans osv. Så fortsätter man tills någon gör ett fel. Man kan glömma att svara med sitt eget tecken, gör fel ljud till rörelsen, tvekar och tänker för länge eller något sådant. Det ges ingen tid för eftertanke, håll tempot högt!!!

Gör man fel måste man flytta ner till Pinsam platsen och börja arbeta sig upp igen. De övriga deltagarna flyttar upp ett snäpp i rang och får en ny karaktär. Alltså, om Jane skulle göra fel blir den som är Cheeta ny Jane och får sitta sidan om Tarzan, Jane blir Pinsam. Man behåller inte sin karaktär utan får en ny när man bytt plats. När platserna är bytta börjar Tarzan om.
Särskilt fånigt blir det när Valen och Myrsloken kämpar mot varandra, "Pschht - Schlurrrp", "Schlurrrp - Pschht", "Pschht - Schlurrp".
Läs eller lämna kommentarer (1)

Pin It on Pinterest