Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.
150 lekar hittades.

Trafikskolan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/43

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En är bil och den andra är föraren. Den som är bil står framför föraren och blundar. Föraren styr sin bil
genom att lägga båda sina händer på bilens axlar för att köra framåt, en hand i ryggen för att backa. Vill man svänga höger eller vänster
håller man en hand på respektive axel. Måste man stanna släpper man taget helt om bilen.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun för att styra sig fram genom trafik och hinder!

En bra och rolig samarbetsövning där man verkligen får lite på sin partner! Givetvis byter man roller efter en stund.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Röststyrning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.06/23

Beskrivning
Deltagarna delas upp i par. En får en ögonbindel så att denne inte kan se. Partnern ska sedan med hjälp av endbart sin röst
guida den blinde genom en hinderbana eller slinga. För ökad svårighet kan flera par gå slingan samtidigt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mattan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.63/26

Beskrivning
Alla deltagare står på en matta. Utmaningen för alla är att försöka vända upp och ner på mattan utan att någon kliver av den. Det gäller att mattan är tillräckligt stor för att det ska vara möjligt att utföra uppdraget men ändå tillräckligt liten för att det ska vara lite svårt!

Det går att stå MÅNGA på en matta och lyckas.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Knuten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.86/59

Beskrivning
Gruppen bildar en ring och står tätt intill varandra. Alla
blundar och sträcker in händerna i mitten av ringen.

Nu gäller det att i blindo hitta två händer att ta tag i, en i varje hand :). (Ledaren kan vara till god hjälp och kolla upp så att alla verkligen någon att hålla i, speciellt med småbarn). När alla håller varandra i händerna får man öppna ögonen. Nu ska man lösa ut virrvarret av händer som har bildats utan att släppa taget.

Om allt funkar som det ska, ska man till slut ha en stor ring där alla håller varandra i händerna!
Bidrag från:
Emma
Läs eller lämna kommentarer (3)

Kortleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/28

Beskrivning
Lekledaren har två kortlekar. För varje värde på korten bestäms en kroppsdel (ex : fot, näsa, hand, mage, rygg, armbåge..). Lekledaren drar två kort och läser upp vilka kroppdelar t.ex. "näsa mot mage" som de motsvarar. Nu gäller det för varje lag att plocka fram två personer som kan uppfylla kravet. Lekledaren kontrollerar att kroppsdelarna verkligen rör vid varandra och placerar ett av de dragna korten mellan dem. Om två personer redan är med i "konstruktionen" men kan uppfylla kravet får de självklart göra det. Det är alltså inte nödvändigt att plocka in fler deltagare om man inte vill. Det laget som tappar ett kort eller ger upp förlorar.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisation!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.51/30

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare på led efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.

För ökad svårighet ska man göra det under tystnad!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Samarbetsövning Burken

Material
  • Glasburk
  • Resåband
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.83/97

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att ordna en glasburk (ex. mindre sylt eller marmeladburk) samt en bit elastiskt gummi resårband. Resårbandet knyts till en ögla som är vid nog att den kan spännas åt runt glasburkens smalaste del. I öglan binds sedan lika många snören (ca 1 meter långa) som antalet deltagare i övningen.

Deltagarna tar sedan vars ett av snörena och ställer sig i ring kring burken. Nu gäller det för gruppen att genom och dra i sina snören tänja ut reså öglan så att den kan träs över burken.

När gruppen slutligen lyckas få öglan kring burken ska släppa åt så att de kan lyfta den upp i luften. Kräver mycket samarbete av gruppen!

Låt gärna gruppen transportera burken en sträcka!

Låt gruppen också försöka lyfta burken med ögonbindlar. En deltagare utan ögonbindel för dirigera de övriga.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Teckningsringen

Material
  • Papper
  • Kritor
Kategori
Betyg 4.20/25

Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord och har vars ett papper och en ask kritor framför sig.

Man börjar med att skriva sitt namn på sitt pappret, när alla gjort det skickar man det till grannen till vänster. Samtidigt får man ju ett papper från höger med ett namn på.

Då ska man under någon minut tyst rita något på pappret som man förknippar med den personen vars namn det står, sedan skickar alla samtidigt vidare pappret åt vänster.

Till slut får man tillbaka pappret med sitt eget namn och en massa småteckningar på.

Då ska varje person i tur och ordning få spekulera fritt kring vad de olika teckningarna kan betyda (alla andra får vara tysta under tiden).

När en person har spekulerat klart så får man fråga de övriga om det han/hon sagt stämmer!

Tänk på att det ska vara tyst under tiden man ritar!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Poesiafton

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.07/14

Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att på lite olika ställen placera diverse föremål. Föremålen kan höra ihop, som stenar på ett ställe, frukter på en plats, kvistar och kottar på en, röda saker på en etc. Vid varje ställe placeras också en tom burk.

Deltagarna delas in i grupper, lika många som ställen med föremål. Varje person får en penna och lika många papperslappar att skriva på som det finns ställen med föremål. Grupperna ges tid att gå runt och titta på de olika ställena och varje deltagare ska för sig själv skriva ner det ord som bäst beskriver sakerna han eller hon tittar på. T.ex "hårt" eller "grå" om det är stenar som beskådas. Lappen viks ihop och läggs i ställets burk. När alla deltagare i gruppen lagt sin lapp i burken byter grupperna ställe, samtidigt.

När grupperna varit vid samtliga ställen samlar ledaren in alla burkar, nu sprängfyllda med lappar. Sedan delar ledaren ut en burk till varje grupp. Nu får grupperna tömma burken på lappar, läsa vad som står på dom och sedan komponera en dikt. Alla orden från burken måste vara med i dikten, även om samma ord förekommer flera gånger. Så om ordet "gulleplutt" dyker upp på fyra lappar ska det finnas fyra "gulleplutt" i dikten.

Sedan läses givetvis alla gruppernas dikter upp högtidligt!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Frottage

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.80/10

Beskrivning
Kanske ingen lek men ändå en trevlig sysselsättning. Ta med färgpennor, kritor och papper ut. Leta upp lite olika ställen med spännande ytor som trädstammar, stenar, väggar o.s.v. Lägg pappret ovanpå och gnugga med färgpennan eller kritan så att mönstret kommer fram. Byta ställen, färger och gör en vacker bild!

Fast man kan kanske tävla i att gissa varifrån man hämtat sitt frottage? :)
Läs eller lämna kommentarer (0)

Grevinnan och betjänten

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.80/82

Beskrivning
Material: Två tidningar per par. En är grevinnan som bara får gå på tidningarna som betjänten flyttar åt henne (eller honom om det är en greve). Grevinnan kan bara stå på en tidning i taget, annars blir det lite svårt för betjänten att utföra sitt uppdrag. Om man gör denna som stafett kan den som varit grevinna första sträckan bli betjänt till nästa som står i tur så att alla i laget får prova båda rollerna.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Värsta remsan

Material
  • Papper
Kategori
Betyg 3.71/129

Beskrivning
En helsida från en dagstidning ges till alla deltagare. Uppgiften är att på en i förväg bestämd tid riva en så lång sammanhängande pappersremsa som möjligt. Längst remsa vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gå på tidning

Material
  • Tidningar
Kategori
Betyg 3.84/129

Beskrivning
Här gäller det för varje lagmedlem att ta sig runt en sträcka på två tidningar. Man måste alltid ha fötterna på minst en tidning och de får inte användas som "skidor".

Ett alternativ är att hela laget ska förflytta sig samtidigt med samma princip fast med ett större antal tidningar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Minnesstafett

Material
  • Två lådor per lag
  • Saker av samma slag att lägga varje låda
Kategori
Betyg 4.00/26

Beskrivning
Varje lag har vars två lådor som står med några meter mellan varandra. I den första finns ett urval av lite olika saker. Det måste vara exakt samma saker i alla lagens första låda. Ju äldre deltagare desto fler saker för att öka svårigheten.

Lagen ställer upp på led ytterligare några meter från den första lådan. Stafetten börjar med att ledaren säger en sak som finns i lådan. Då gäller det för första personen i båda lagen att springa fram till första lådan, hitta den sagda saken och flytta den till den andra lådan sen rusa tillbaka och ställa sig sist i ledet.

Sålångt så väl, men det blir mycket svårare när sakerna blivit flyttade fram och tillbaka mellan lådorna!

Vid ett tillfälle testade vi att säga två saker samtidigt vilket gjorde det hele mer komplicerat.


Läs eller lämna kommentarer (1)

Tomma stolen

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.74/38

Beskrivning
Deltagarna sitter på stolar i ring. Det ska finnas en stol mer än det finns deltagare i leken. Den som har den lediga stolen till vänster om sig säger namnet på någon i ringen.
Den personen reser sig då från sin plats och sätter sig på den tomma stolen. Nu har någon annan en tom stol till vänster om sig och får då säga någon annans namn.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Talordnings yatzy

Material
  • Tärningar
  • Papper och penna till alla
Kategori
Betyg 2.96/20

Beskrivning
Alla deltagare har vars ett papper och penna. På pappret ritar man 4 korta streck på tvärsen. På dessa streck ska man under lekens gång skriva siffror.

Siffrorna får man från en tärning, gärna en 0-9 tärning, men 1-6 funkar fint, men då kan man inte använda sig av siffrorna 7-9 eller 0. En deltagare, eller en spelledare, slår tärningen. Den siffra som visas skriver man ner på ett av strecken, vilket som helst.

Det kluriga här är dock att det gäller att få fram det högsta 4-siffriga talet. Slumpar tärningen fram en 9:a så är det alltså läge att sätta den på första strecket, ett mellantal som 4 kan vara svårare att placera. Sedan kastas tärningen 3 gånger till, efter varje kast skriver man ner en siffra. Man kastar inte tärningen förrän alla har skrivit ner något.
När de fyra tärningskasten är gjorda ser man vem som fått högst! Enkelt men kul!

Vill man ha ännu roligare kan man lägga in lite addition, 8 talstreck med ett plustecken i mitten. Man kan ju också öka antalet siffror eller försöka få lägst nummer osv. Variationerna är oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ordkedjan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.43/7

Beskrivning
En deltagare säger ett ord, nästa person i tur säger ett annat ord, men ordet måste ha någon anknytning med det första osv. T.ex:
Katt - Garnnystan - Stickor - Farmor - Bullar - Bagare - Mjöl...

Om någon missar får denne utgå till nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tutti Frutti

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.88/31

Beskrivning
I denna lek ska man helst ha en whiteboard, men det går även bra utan. Deltagarna kan jobba självständigt eller två och två. Alla deltagare ska ha penna och papper, bortsett från om man är två då man delar. Man utser en "lekledare" som får förslag från deltagarna om olika kategorier. Ex. att deltagarna säger:

Land
Stad
Flicknamn
Djur
Sporter
Bilmärken
Blommor

Lekledaren skriver upp de olika kategorierna på whitboarden sammtidigt som deltagarna skriver upp det på sina papper. Lekledaren säger sedan en bokstav (och skriver upp det på tavlan). Ex bokstaven B
Då skriver deltagarna ett land på B (Bulgarien) och en stad på B (Båstad) osv.

Detta går på tid ex. 1 minut. Om någon av deltagarna blir färdig före den bestämda tiden ropar den "Tutti Frutti!" och alla lägger då ifrån sig sina pennor.
Lekledaren går igenom alla svaren, om det är någon fler än en person som skrivit ex. Bulgarien så får de ett poäng var men om man är ensam om svaret får man två poäng.

Sedan efter att man kört några gånger så räknar man sina poäng och korar en vinnare! Hur kul som helst!

Bidrag från:
Marie Ahlin
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ja - Nej

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.67/21

Beskrivning
Ledaren frågar deltagarna frågor som enkelt skulle kunna besvaras med Ja eller Nej. Problemet är att det i denna leken är förbjudet att svara just Ja eller Nej. Det är inte heller tillåtet att tveka för länge. Råkar en deltagare svara Ja eller Nej eller tvekar är denna ute ur leken och får vara med nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hänga gubbe

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.21/14

Beskrivning
En deltagare får tyst för sig själv fundera fram ett ord, vilket som helst. Sedan går deltagaren fram till en whiteboard tavla eller något annat det går att skriva på så att övriga deltagare kan se. Låt säga att ordet som deltagaren tänker på är "Lekarkivet". Då ritar man tio korta streck på tavlan, ett streck för varje bokstav i "Lekarkivet".
Sedan får övriga deltagare, en och en i ordning, gissa vilka bokstäver som ingår i ordet.
Om en deltagare gissar på bokstaven "A", som ju finns i "Lek A rkivet", skriver man "A" på det fjärde strecket. Men om en deltagare gissar på bokstaven "Q", som inte finns i ordet, skriver man "Q" vid sidan av strecken. Antalet felgissningar är begränsade.

För varje felaktig gissning ritar man till en detalj enligt bilden till höger. Vilket skulle ge 11 felgissningar,
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tjugo frågor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.71/7

Beskrivning
Ledaren tänker tyst för sig själv på en känd personlighet. Övriga deltagare har sedan tjugo frågor på sig att komma fram till vilken person ledaren tänker på. Frågorna måste kunna besvaras med ja eller nej t.ex. "Är det en kvinna?" eller "Är det en skådespelare?". Om en deltagare tror sig veta vem ledaren tänker på får deltagaren räcka upp handen och gissa, t.ex. "Är du Kalle Anka?". Är det fel fortsätter leken, men är det rätt får deltagaren som gissade korrekt bli den som får fundera ut en känd person till nästa omgång. Lyckas deltagarna inte komma fram till rätt person efter 20 frågor har dom förlorat. Tänk på att även gissningar på en person räknas som en fråga så gissa inte rakt ut i luften!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rita/gissa

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Lista med ord
Kategori
Betyg 3.14/7

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vilket år?

Material
  • Årtal
Kategori
Betyg 3.69/102

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren har förberett leken genom att skapa frågor om olika händelser och årtalet det hände.

Ledaren ställer en årtalsfråga (som "Vilket år föddes Mozart" till lagen och då gäller det för dem att försöka säga vilket år som efterfrågas. Närmast vinner poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisationshets

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/16

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Minuten

Material
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.57/51

Beskrivning
Här gäller det för deltagarna att utan klocka gissa när en minut har gått. Antingen genom att bara räcka upp handen när man tror en minut passerat från en given signal. Eller så får man röra sig fritt och sedan ställa sig på en speciell plats, t.ex i en ring, när man tror minuten gått.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pin It on Pinterest