Lekarkivet har tidigare länkat till studier och exempel på hur barns utveckling, både social, kunskapsmässig och motorisk, frodas i lekmiljöer som inte är för tillrättalagda. Exempel som skolan på Nya Zeeland som avskaffade alla rastregler, Movium som visar forskning kring att risktagande utvecklar hjärnan och Tom Gill, barnforskaren som anser barn behöver mer skrubbsår. Nu går det också att hänvisa till forskning och erfarenheter från Norge.
Riskfylld lek ger lägre konfliktnivåer och säkerhetshysterin har ballat ur skriver Utdanningsnytt. Projektet “Pinneparken” med naturlekplatser har fått stor uppmärksamhet bland förskolepersonal i Trondheim. När statiska lekplatser ger barn väldigt lite stimulans leder det till sysslolöshet och konflikter. Men säkerhet används ofta som ursäkt för att förbjuda vissa typer av lek säger professor Ellen Beate Sandseter, en ledande forskare kring lek i förskolan. Föräldrar och förskolor avskräcks av mediarapportering om olyckor som egentligen sällan sker.
I Norden är säkerhetshysterin inte lika illa som i USA, säger Sandseter, men det finns tecken på att vi är på väg åt samma håll. Barn måste själva få utforska vad som är farligt och vad som är ofarligt. Riskfylld lek har stor betydelse för barns utveckling.