Samarbetslekar

Sök bland lekarna
Att öva på samarbete är viktigt men framför allt roligt.
174 lekar hittades.

Ryktet går

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.45/22

Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ring i ring

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.82/21

Beskrivning
Alla deltagare står i en ring och håller varandra i händerna. En person har en rockring hängandes om sin arm. Utmaningen är att förflytta rockringen ett varv runt alla i ringen, utan att släppa taget om händerna!
Läs eller lämna kommentarer (2)

Jättesäckhoppning

Material
  • Jättestora säckar
Kategori
Betyg 3.78/130

Beskrivning
Denna leken kräver att man har tillgång till jättestora säckar. De går att få tag på t.ex i affärer som säljer matjord eller liknande.

Om man har en sådan säck kan upp till sex personer hoppa säck samtidigt i samma säck!
Har man flera säckar går det att göra lagstafetter annars kan man tävla mot klockan eller bara träna samarbete.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Detta är en älg

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.15/14

Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet. Ledaren har två pennor i handen, t.ex en gul och en grön. Ledaren ger först den gula pennan till personen åt höger (Emma) och säger:
"Detta är en älg". Emma tar emot pennan och frågar "En vadå?", ledaren svarar "En älg".
Emma skickar då pennan vidare till personen till höger (Elias) och säger "Detta är en älg". Elias frågar Emma "En vadå?" Emma frågar ledaren "En vadå?". Ledaren svarar "En älg". Emma säger "En älg" till Elias.

Så fortsätter man så vidare runt i ringen. Hela tiden måste frågan komma tillbaka till ledaren som ger ett svar.

När den gula pennan kommit en bit i ringen tar ledaren fram den gröna pennan och skickar den på samma vis till vänster men säger då istället att "Detta är en ko".

Det kan bli lite jobbit när de båda pennorna möts och meddelanden ska skickas åt alla håll!
När båda pennorna är tillbaka hos ledaren igen är det slut!

Vill man kan man skicka pennorna med frågorna fram och tillbaka.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Djurleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.09/11

Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:
Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.

För dessa alternativ gäller följande:

Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.

Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.

Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.

Åsna Inget händer.

Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Nyckelstafett

Material
  • Långt snöre
  • Nyckel
Kategori
Betyg 3.21/14

Beskrivning
Förbered denna lagleken genom att binda en nyckel i ett långt snöre. Är det flera lag som ska tävla mot varandra måste det finnas ett nyckelsnöre till varje lag.

Nyckelsnöret ska sedan tråcklas genom alla lagmedlemmars kläder. Alltså, in genom tröjan via halslinningen och ut vid midjan, genom byxbenen på den första sedan vidare upp genom byxbenen och tröjan på nästa osv.

Det lag som fått genom nyckeln först vinner. Sedan kan man också tävla om vilket lag som snabbast får ut hela nyckelsnöret.

Garanterat mycket skratt under denna lek!
Bidrag från:
Monica Larsson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Kims naturlek

Material
  • Naturmaterial
Kategori
Betyg 3.25/12

Beskrivning
Ledaren förbereder leken genom att i förväg samla in lite olika saker som går att finna i närområdet och placerar dessa lite snyggt i en ruta.
Deltagarna delas in i lag, eller så får de de arbeta enskilt beroende på hur många som ska vara med. De får sedan studera ledarens ruta i 30 sekunder och skickas därefter iväg för att skapa en exakt likadan ruta med samma innehåll och utseende.

Om det behövs kan man lägga en filt över originalrutan för att förhindra tjuvkikande.

Det ges en poäng för varje rätt sak och om möjligt så kan man dela ut bonuspoäng om de också kan säga vad det är för saker, t.ex trädnamnet om man använt ett löv.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Kulrännan

Material
  • Delade rörstumpar
  • Kulor
  • Behållare
Kategori
Betyg 3.55/63

Beskrivning
Förbered övningen genom att kapa till ett antal rörstumpar i plast till en längd av ca 30-50 cm. Dela sedan rörstumparna på längden så att de blir likt stuprännor. Denna aktivitet kan göras både som ren samarbetsövning eller tävling.

Dela sedan ut rörstumparna till deltagarna som ska vara med och låt dem ställa upp sig bakom en startlinje. Vid startlinjen ställs en burk med vanliga kulor. Kulorna ska förflyttas till en behållare några meter bort från startlinjen på följande vis.
Deltagarna ska med hjälp av de delade rören bilda en lång ränna som kulorna kan rulla i. Deltagarna ställer sig på rad i riktning mot behållaren, en deltagare placerar en kula på sin rörbit och låter kulan rulla försiktigt över till en lagkompis rör som låter den rulla vidare till nästas och så vidare tills kulan kan placeras i målbehållaren.

Man får inte förflytta sig själv när man har kulan i sitt rör så för att öka svårigheten kan man placera målbehållaren längre från startlinjen än vad deltagarnas rör räcker så att när kulan rullat av en deltagares rör måste denne snabbt förflytta sig till slutet av raden för att kunna ta emot kulan igen.

När kulan rullat ner i målbehållaren snabbar sig laget tillbaka till startlinjen och börjar transportera en ny kula.

Så kan man fortsätta antingen tills kulorna tar slut eller på tid. Det lag med flest kulor i sin behållare vinner!

Det är givetvis förbjudet att röra vid en kula som är i rörelse eller håller på att ramla av! Trillar kula av rännan får laget börja om från början!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Levande memory

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/25

Beskrivning
Två deltagare får lämna rummet. När de gått ut och inte ser vad som händer parar övriga deltagare ihop sig två och två. Alla paren i rummet får sedan komma på en unik rörelse som är deras. Inget annat par får ha samma.

När alla par bestämt varsin rörelse lägger de sig ner på golvet. Inte parvis sidan om sin kompis utan blandade huller om buller.

Sedan får det par som lämnade rummet komma in igen, nu är det dags att spela Memory!
De som ska spela får turas om att peka på två personer som får resa sig upp och göra sin rörelse. Är det samma rörelse är det rätt par och de får sätta sig hos den som "vände upp" dem. Gör de olika rörelser är det ju fel och de får lägga sig ner igen på samma plats som innan.

Får man ihop ett par får man välja igen i samma runda.
Flest rätta par vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Robotleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.56/18

Beskrivning
Den här leken är lämpligast ute på ett område som är lätt att avgränsa.

Deltagarna delas upp i lag om tre. En skötare och två robotar. Roboten går i den riktning han/hon står i när startsignalen hörs. Skötarens uppgift är att hålla koll på robotarna och vända dem i "rätt" riktning. Om roboten kommer till en tex bänk eller gräns för området, stannar han/hon där och trampar på stället. Då måste skötaren springa dit och vända roboten. Robotarna får inte springa utan bara gå.
Efter ett tag lär sig eleverna att styra sina robotar så de inte måste springa så mycket.

Efter ca fem minuter byter man skötare i gruppen. Man leker tills alla har fått vara skötare.

Ingen vinner och ingen förlorar men mina elever (år 1-3) har älskat den här leken.

Bidrag från:
Gunilla
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kapten

Material
Kategori
Betyg 3.55/16

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Om man leker i en gymnastiksal ställer sig lagen längs varsin kortsida. Mitt i salen ställs två stolar eller plintar med ett mellanrum av ungefär en meter från varandra. De ska föreställa ett smalt sund.

Varje lag utser sedan en som ska vara skepp och en som ska vara kapten. De som ska vara skepp får ögonbindlar.
Kaptenerna ska sedan, endast med hjälp av sina röster, styra sina skepp genom sundet, utan att kollidera med något eller någon!

Den som är kapten får inte röra sig över kortlinjen utan står still bakom. Den kapten som får sitt skepp genom sundet först vinner ett poäng till sitt lag. Krockar skeppen med varandra får ingen poäng.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hajarna!!!

Material
  • Stor fallskärm
Kategori
Betyg 4.15/20

Beskrivning
Till denna lek behövs en fallskärm, helst en stor.

Barnen sitter i en ring på golvet med fallskärmen utspänd emellan sig och benen under.Det är viktigt att alla håller ett ordentligt tag i fallskärmen. Fallskärmen är havet.
De som håller i fallskärmen kan röra på armarna så att havet vågas, då blir det svårare att se var hajen är.

En person kryper in under fallskärmen och är haj! Hajen ska försöka dra ner de andra i havet genom att ta tag i deras ben och dra in. Den som känner att hajen tar tag i en sträcker upp armarna och ropar hjälp! Då gäller det för badvakten (ledaren eller andra elever) att försöka rädda eleven från hajen. Lyckas hajen dra in eleven under fallskärmen blir den indragna eleven också haj. Om livräddaren lyckas rädda eleven innan den åkt under fortsätter hajen att söka nya byten. Tillslut är de flesta hajar och leken börjar om eller avslutas.

Denna lek funkar lika bra för mindre barn som för vuxna!
Bidrag från:
Cissi
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåse leken

Material
  • Ärtpåsar till alla deltagare
Kategori
Betyg 3.73/23

Beskrivning
Alla deltagare får en ärtpåse att lägga på huvudet. Sedan får de gå runt i rummet utan att nudda vid varandra eller störa på annat sätt. Ledaren säger sedan saker som deltagarna ska göra tex hoppa, springa, snurra, gå på tå, gå bakåt osv.

Tappar man sin ärtpåse står man alldeles still. Precis i den position man stod när man tappade ärtpåsen. Som om batteriet skulle lossnat på en apparat. Då ska någon av de övriga lägga påsen tillbaka på huvudet igen så att man kan vara med igen.

Givetvis går det att låta barnen skiftas om att leda och säga rörelser.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Terminator

Material
  • Plintar
  • Madrasser
  • Mjuka bollar
  • Ärtpåsar
  • Rockringar
  • Lagband
Kategori
Betyg 3.87/22

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. På varje planhalva ställs en plint nära och i linje med mittlinjen. En tjockmadrass lutas sedan mot varje plint så att den är vänd mot motståndarsidan och det ska vara möjligt att springa mellan och sidan av dem. Dessa används som skydd under leken. Exakt var skydden placeras på planen och hur de ser ut kan säkert anpassas efter tycke.

Varje lag ska också ha en rockring som läggs ungefär mitt på lagets planhalva. Rockringen är lagets "skattkista". Där i läggs ett antal ärtpåsar, lika många påsar i varje lags ring.

Mitt i gympasalen lägger man ut massor av mjuka bollar.

Innan leken börjar utser lagen några som ska få börja på planen. Är man tio i laget kan det vara lagom att fem börjar på planen och resten sitter på en avbytarbänk vid sidan av planen. De som startar får lagband så man tydligt ser vilka som är på plan och vilket lag man tillhör.

De som startar leken på plan ställer sig bakom kortlinjen med en hand i väggen på "sin" sida.

Sedan blåser ledaren en startsignal och så börjas det.

Leken går ut på att ta det andra lagets ärtpåsar och lägga i sin egen skattkista. Det är bara tillåtet att bära en ärtpåse åt gången. Bollarna som ligger i mitten av planen är till för att kasta på motståndare och på så vis skydda sina ärtpåsar.

Blir man träffad av en boll springer man till avbytarbänken och lämnar bandet till den som sitter först i kön, själv sätter man sig sist i kön.
Blir man träffad av en boll och håller en ärtpåse i handen släpps ärtpåsen ner på golvet där man stod då man blev träffad. Då ligger ärtpåsen fri och då får båda lagen ta ärtpåsen.

Det är fritt att springa med en boll eller två i händerna och man kan bli bränd och bränna ut över hela planen. Om en boll studsar i golvet eller i väggen är den död och fri att plockas upp av vem som helst.

Leken är slut när ett lag har alla ärtpåsar i sin rockring.

<strong>Tips från tipsaren:</strong>
En bra sak från början är att man bestämmer att några springer direkt till det andra lagets ärtpåsar och tar en. För då har kanske inte det andra laget några bollar att kasta på den som har ärtpåsen.

Man kan också bestämma att alla ska springa på samma gång medans man kastar bollar åt alla håll. (För att förvirra)
Man ska helst vara ganska många på den här leken.

Leken passar för lite äldre. Från ca åk 5

Bidrag från:
Julia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollströmmen

Material
  • Tennisbollar
Kategori
Betyg 3.33/45

Beskrivning
Deltagarna står i en ring, en person håller en tennisboll i handen. Tennisbollen ska passas till någon annan i ringen. Gärna långa diagonala passningar. Den som tar emot tennisbollen ska passa den vidare till någon annan. Man får inte passa någon som redan tagit emot en passning.

Det är viktigt att komma ihåg exakt från vem i ringen man fick tennisbollen OCH vem man själv passade till.

För när alla i ringen fått en passning och tennisbollen kommer tillbaka till den som startade fortsätter man att passa vidare exakt i den ordning man gjorde första rundan.

Tennisbollen tas emot och passas vidare från och till samma personer hela tiden.

När man blivit säker på ordningen ökar man svårigheten genom att passa flera tennisbollar samtidigt!
Hela tiden i samma mönster.

Det går att göra denna leken till en namnlek om deltagarna säger sitt namn samtidigt som de tar emot bollen


Läs eller lämna kommentarer (1)

1-2-3

Material
Kategori
Betyg 3.00/13

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par och ställer sig i en ring. Den ena i paret ska stå framför den andra och båda har näsorna mot mitten. Ledaren ropar antingen 1,2 eller 3 då gäller följande.

1 - Den som står bakom springer ett varv runt ringen medsols och ställer på sin utgångsplats igen.

2 - Byt plats i paret.

3 - Den som står bakom kryper mellan benen på den som står framför.

Det går att lägga till fler övningar med lite äldre elever, 4 kan kanske vara att man ska hoppa bock över den som står framför osv.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hopprepspjätt

Material
  • Hopprep
Kategori
Betyg 2.07/15

Beskrivning
Några utses till tagare, de får ett hopprep var som de knyter ihop till ringar (öglor). Sedan börjar de jaga. De som blir tagna håller ochså tag i hopprepsringen och hjälper till att fånga. Leken pågår tills alla är tagna och håller i en ring.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tunnelkull i par

Material
Kategori
Betyg 3.49/19

Beskrivning
Deltagarna går ihop i par som håller hand i hand. Ett par utses som jägare. Om man blir tagen ställer man sig så att det bildas en tunnel. Man blir befriad om något annat par tar sig genom tunneln.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mobil pejling

Material
  • Två mobiltelefoner
Kategori
Betyg 2.71/14

Beskrivning
Till denna lek behövs två mobiltelefoner. En deltagare gömmer den ena mobiltelefonen på ett finurligt ställe sedan ska övriga leta upp den. Man får lov att ringa upp den gömda telefonen så att den låter men det gäller att hitta den på så få uppringningar som möjligt.

Leken går att utveckla på olika sätt. Man kan arbeta i lag, begränsa antalet uppringningar osv.

Man turas om att gömma mobiltelefonen.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Svensson, Svensson!

Material
  • Pall
Kategori
Betyg 3.00/21

Beskrivning
Deltagarna ställer sig två och två i en ring. En deltagare är själv och står mitt i ringen på en pall. Personen som står i mitten ska tala om för de andra hur de ska stå. T.ex. rygg mot rygg, knä mot fot, ända mot ända o.s.v. Men om personen i mitten istället säger "Svensson, Svensson!" ska alla hitta en ny partner, även utroparen i mitten. Den som blir själv får ställa sig på pallen i mitten.
Bidrag från:
Pia
Läs eller lämna kommentarer (0)

Konprickboll

Material
  • 4 plintar
  • ca 8 bänkar
  • ca 12 koner
  • ca 2-3 mjukbollar
Kategori
Betyg 3.94/25

Beskrivning
Till denna aktivitet behövs 4 plintar, ca 8 bänkar, ca 12 koner, ca 2-3 mjukbollar

Hallen delas med hjälp av bänkarna in i 4 lika stora delar. Bygg ett kryss i mitten med 2 bänkar på varje del.
Ställ en plint mitt i varje område så att det finns lite plats runt om den. 3 koner (eller fler) placeras på plintarna.

Deltagarna delas in i fyra lag som ställer sig i varsin ruta. De fyra lagens uppgift består av att pricka konerna på motståndarnas plintar så att de trillar ner. En person kan få som särskild uppgift att skydda konerna. Beroende på deltagarnas ålder kan det bara vara tillåtet för konvakten att nicka bort bollar och ej använda händer.

Blir en lagmedlem träffad, "bränd", måste denne springa 1 eller 2 varv runt hela planen, detta gäller även personen som skyddar konerna. Spelarna är fria att skydda sig från bollen med händer och huvud som i gränsbrännboll.

Det är bara tillåtet att röra sig inom sitt område såvida man inte blivit bränd och springer runt planen, men man får kasta mot vilka koner man vill.

Brukar bli hög aktivitet och vara uppskattat bland eleverna. De lag som har flest koner kvar efter en viss tid vinner, eller de som "överlever" längst, ända tills sista konan är nere...

Bidrag från:
Josef
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tigrarna och aporna

Material
  • Lekband
  • Matta
Kategori
Betyg 3.76/24

Beskrivning
Två deltagare väljs ut och får vara tigrar. Resten är apor. Aporna klättrar upp i ribbstolarna och tigrarna smyger runt på golvet. Över golvet lägger man "bananer" dvs lekband (gärna gula!). Aporna ska smyga ner från ribbstolarna och försöka snappa åt sig en banan utan att bli tagna av tigrarna. Om en apa fått tag i ett lekband skyndar den sig snabbt upp i säkerhet igen och hänger lekbandet om halsen och försöker igen.

Skulle tigrarna lyckas fånga en apa tas den med till tigrarnas bo (en matta). Sedan kan apan antingen bli tiger eller hoppas på att bli befriad av en annan apa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Bollkapplöpning

Material
  • Boll
Kategori
Betyg 3.44/18

Beskrivning
Deltagarna står i en stor cirkel med c:a 1-2 meter mellan varandra. En deltagare får bollen och springer med den utanför ringen. Var som helst i cirklen hoppar han in mellan två deltagare och börjar passa bollen till personen till vänster om sig. Bollen ska passas vidare runt ett helt varv. Deltagaren som står till höger får vara vaken och springer omedelbart utanför ringen åt samma håll som bollen blir passad och ska försöka komma tillbaka till sin plats innan bollen passats runt ett varv. Hinner löparen före bollen är det han som startar leken nästa omgång, hinner bollen först får samma deltagare som får börja om.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Magboll

Material
  • Mjukboll
Kategori
Betyg 2.84/13

Beskrivning
Magboll går till som en vanlig tagen lek med den skillnaden att den som tar har en boll. Tagaren fångar de övriga deltagarna genom att placera bollen mot deras magar. Det är inte tillåtet att kasta bollen, då gills inte bränningen utan bollen måste hållas i händerna hela tiden.

Man kan undvika att bli tagen om man ställer sig mage mot mage tätt intill en annan deltagare. Då går det ju inte att komma åt med bollen!

Om man får bollen mot sin mage blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Korsa floden

Material
  • Rockringar
Kategori
Betyg 3.65/64

Beskrivning
Till den här leken behövs det ett antal rockringar eller liknande. Hur många är svårt att säga, det beror på hur svår man vill göra utmaningen och hur många som är med och leker. Man får prova sig fram. Utmaningen är att förflytta gruppen från en punkt till en annan men man får bara trampa i rockringarna.

För att göra leken lite mer spännande kan man låtsas att vi måste korsa en flod i djungeln. Floden är full av både hajar och krokodiler, kanske till och med några pirayor och en och annan guldfisk simmar runt i den. Rockringarna är flottar och två hopprep kan fungera som strandkanter.

Deltagarna ställer upp sig på led vid det ena hopprepet. Den som står först håller i rockringarna och när leken sätter igång läggs ringarna ner i "floden" i linje mot den andra strandkanten. Efterhand som ringarna läggs ner kliver laget ut i dem. Det gäller att kliva försiktigt för man vill ju inte hamna i floden!

Det ska inte finnas så många ringar med i leken att klara sig över floden direkt, utan när alla rockringarna lagts ut får laget tränga ihop sig så att man kan lyfta den sista rockringen och skicka fram den i ledet så att den kan läggas först. Då kan laget förflytta sig ett snäpp fram så att man kan
lyfta ännu en rockring och så vidare tills man kommit fram till andra strandkanten.

När alla lagmedlemmar är lyckligt över på andra sidan floden och alla rockringsflottar är insamlade är leken över!

Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest