Klassrumslekar

Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.
150 lekar hittades.

Kort och tärningar

Material
  • Två tärningar
  • Kortlek
  • Papper och penna
Kategori
Betyg 3.70/121

Beskrivning
Ett spel för 2-8 personer.

Utrustning: 2 tärningar och en kortlek utan jokrar, äss och kungar. Så värdet blir 2-12.

Den som leder har ett protokoll på fem rader och kolumner med de personer som är med. Man kan förbereda sig att rita upp fem rader och åtta kolumner.

Ledaren börjar med att blanda korten och dela ut till deltagarna i tur och ordning så att alla för fem var. När det är klart så slår alla en tärning och den som får högst börjar, om inte det blir lika. Då blir det utslagskastning mellan de som har fått lika resultat.

Den som har högst börjar att slå bägge tärningarna. Har den ett kort som motsvarar summan av de tärningar som den har slagit så lägger den upp det kortet så alla kan se den. Protokollföraren skriver upp poängen. Har den som har slagit tärningarna inget kort som passar så lägger
den bort ett valfritt kort med baksidan uppåt. Protokollförande sätter 0 poäng för denne person.

Man fortsätter åt höger. När alla slagit tärningarna och blivit av med alla kort så summerar protokollföraren poängen. Den som har högst poäng vinner.

Vill man fortsätta så skickas protokollet och korten nästa person på högra sidan.
Bidrag från:
Jarmo Jussila
Läs eller lämna kommentarer (0)

Byta namnleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.69/479

Beskrivning
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn.

Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl.

Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (11)

Rita/gissa

Material
  • Stort blädderblock eller skrivtavla
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.82/196

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Akta väggen

Material
  • Ögonbindel
Kategori
Betyg 3.64/359

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag. Deltagarna står vid en startlinje på led i sina lag i riktning mot en vägg. Avståndet till väggen kan vara 4-5 meter.

De två första i varje lag får en ögonbindel. På startsignal börjar båda samtidigt gå mot väggen med händerna på ryggen. Nu gäller det för dem att komma så nära väggen som möjligt utan att nudda den. När en deltagare tror sig kommit så nära som möjligt stannar man. När båda stannat tas ögonbindlarna av och man kontrollerar vem som står närmast. Den som står närmast får en poäng till sitt lag. Sedan gör övriga i lagen likadant. Laget med mest poäng vinner.

Nuddar någon väggen är denne ur leken. Antingen får andra laget en gratis poäng eller så kan man vänta med avgörandet och se om även den andra personen "går in i väggen" så att rundan slutar oavgjort.

Är man nervös för väggkontakt så kan förstås väggen bytas mot en markering i golvet. Då gäller det att komma så nära markeringen som möjligt. Vill man vara hård i bedömningen kan man vara ute om man går förbi. En bra övning i avståndsbedömning!

Läs eller lämna kommentarer (9)

Kimslek

Material
  • Bricka
  • Filt
  • Blandade saker
Kategori
Betyg 4.03/136

Beskrivning
Ett urval av olika saker läggs på en bricka. Det gäller för deltagarna att under en förutbestämd tidsperiod försöka memorera så många saker som möjligt. Sedan läggs en filt över brickan och nu får deltagarna berätta hur många saker de kan minnas.

En variant är att lekledaren istället tar bort en eller två saker och deltagarna ska sedan säga vad som saknas.

Namnet Kim kommer från en bok av Rudyard Kipling. Titelfiguren heter Kim och i boken används leken som en minnesövning under spionträning. I boken används juveler och kallas the jewel game, men leken går att utföra med andra, lite billigare, saker . Kipling har också skrivit Djungelboken. Det finns en hel Wikipediasida på engelska om Kims lek.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Namnduell

Material
  • Filt
Kategori
Betyg 3.91/245

Beskrivning
Deltagarna delas i två lag som sätter sig på led på vars en sida bakom ett skynke, tex en sliten filt eller lakan. En person från vardera laget väljs tyst ut och ställer sig mitt emot varandra på endera sidan av skynket. När skynket faller gäller det att snabbast identifiera personen som står framför en genom att högt säga dess namn. Den som är snabbast vinner över sin motståndare till sitt lag.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Hitta ljudtvillingen!

Material
  • Ögonbindlar till alla
Kategori
Betyg 3.98/162

Beskrivning
Deltagarna parar ihop sig två och två. Båda ska ha ögonbindel (om man inte kan lita på att alla blundar hela tiden) samt bestämma ett ljud som dom kan känna igen varandra med. Exempelvis ett djur läte. När paren har bestämt sina ljud sprider alla ut sig över hela golvet. På given signal gäller det för tvillingarna att åter hitta varandra igen genom att söka sig till den person som gör parets ljud.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Sätta svans på gris

Material
  • Större papper
  • Ögonbindel
  • Häftstift
Kategori
Betyg 4.17/118

Beskrivning
Man ritar en gris (eller något annat roligt djur) på ett stort papper, som man sätter upp i lagom höjd på väggen. Sedan sätter man en bindel för ögonen på en person åt gången och ger denne en svans med häftstift på. Sen gäller det att gå fram och sätta fast svansen på grisen, där man tror att den ska vara. Man kan också, om man vill göra det svårare, snurra personen ett par varv innan han/hon får försöka leta sig fram till rätt ställe.

Det går givetvis att använda alla olika sorters djur!


Läs eller lämna kommentarer (1)

Gör si, gör så

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/128

Beskrivning
När en ledare säger "Gör så" och utför en rörelse ska övriga följa hans exempel. Men om ledaren gör en rörelse och säger "Gör si" istället ska man inte härma efter. Kräver lite mer uppmärksamhet än Simon säger.
Läs eller lämna kommentarer (5)

Bokstavslek

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.84/79

Beskrivning
En lek som passar bra i väntan på efterrätten till exempel. Bestäm vem som börjar. Den personen säger en bokstav. Sedan ska personen bredvid lägga till en bokstav, och man fortsätter på det viset tills någon inte kan undvika att bilda ett färdigt ord.

Det är viktigt att hela tiden hålla sig till riktiga ord. Om den förste säger A, så kan nästa säga P, men den tredje ska alltså inte säga A, eftersom ordet Apa då bildas. Lämpligare då att säga E (som ju t ex kan vara början på ordet Apel). Fjärde man kan alltså inte säga Z för att slippa säga Apel. Däremot kan han säga t exempel R, och ha ordet Aperetif i tankarna.

Bildar man ett ord eller inte kan komma på en lämplig bokstav så får man en varning. Efter två varningar åker man ut. Övriga fortstätter till vinnaren korats.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Farfars byxor

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.09/188

Beskrivning
Alla sätter sig i en ring, en person sitter i mitten och ser någon i ringen djupt i ögonen och frågar allvarligt;

- Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?

Svaret på alla frågor som ställs i den här leken är FARFARS BYXOR och man får inte skratta när man säger det! Skulle du ändå inte kunna låta bli, är du ute ur leken för den här omgången. Den som kan hålla sig för skratt längst och blir sist kvar får fråga de andra i nästa omgång om t ex vad de åt till middag igår, vad deras hus liknar, vad mamma ska få i julklapp, vad de har hängt i granen. Det är tillåtet att göra konstiga grimaser och liknande hyss för att få den som ska svara svara att börja skratta!

Vill man skruva till det ännu mer kan man använda sig av farfars långkalsonger istället! (Eller mormors)

Denna lek havererade nästan på egen hand ett helt mellanmål vid ett tillfälle :)

Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Levande charader

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Burk
Kategori
Betyg 4.13/127

Beskrivning
Börja med att dela upp er i två lag. Sätt er lagvis en stund och skriv lappar med förslag på vad era motståndare ska försöka illustrera för varandra. Det kan vara enkla budskap typ "Jultomten fastnar i skorstenen" eller budskap av det svårare slaget, typ "En utfattig student lämnar in en lotto-rad, vinner en miljon och bjuder hela släkten till Barbados".

Sedan lägger lagen lapparna i en burk och byter burk med varandra. Första man drar en lapp, läser budskapet och börjar försöka föreställa, illustrera budskapet. Inga ord! Bara rörelser, gester, miner etc. Försök dela upp budskapet i flera delar och illustrera en del i taget. Det ger lagkamraterna en bättre chans att så småningom greppa helheten. Personen "på scenen" får naturligtvis ge positiva tecken när lagkamraterna efterhand kommer in på rätt spår.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mäster kallar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.81/63

Beskrivning
Alla deltagare sätter sig på varsin stol i en ring.

En väljs till Mäster. Den som sitter till vänster om Mäster får nummer ett. (Det är lärling nummer ett). Nästa får nummer två osv. Alla klappar sedan händerna i takt. Först på knäna, sedan ihop och sist med knutna händer och utsträckta tummar bakåt på båda sidorna om huvudet. Sedan om igen likadant hela tiden i samma rytm.

Sedan säger mäster: "Mäster kallar Ett!" (eller någon annan av lärlingarna) Han måste säga "Mäster" när han slår på knäna, "kallar" när han klappar ihop händerna och "Ett" när han slår tummarna bakåt. Utan att bryta rytmen fortsätter "Ett" att säga: "Ett till Fem". Fem säger: "Fem till Mäster" etc. Man fortsätter så till någon faller ur rytmen, säger ett nummer som inte finns eller om Mäster säger "Mäster till Fem" i stället för "Mäster kallar Fem".

OBS! Mäster använder alltid ordet: "kallar" och de övriga ordet: "till".

När någon gör fel flyttar han till sista platsen på Mästers högra sida och får det sista numret eftersom han nu är den sämste lärlingen. Alla som satt till vänster om honom flyttar ett steg åt höger och får nu ett lägre nummer. T ex Fem blir nu Fyra osv.

Om Mäster gör fel får han flytta till sista plats och Ett blir nu Mäster.

Vill man göra det lite svårare så kan man säga att man aldrig får kalla på den till höger eller till vänster om sig själv.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Politiker

Material
  • Piprensare eller liknande
Kategori
Betyg 3.65/92

Beskrivning
Dela ut en piprensare (eller säkerhetsnål eller något annat som man lätt och synligt kan sätta fast på kläderna) till alla i sällskapet.
När alla anlänt eller satt sig vid bordet, äskar du tystnad och håller ungefär följande lilla tal:

"Som ni alla vet har politiker ju svårt för att ge raka besked, och ikväll ska ni få chansen att förbereda er inför en politisk karriär. Man vet ju aldrig var man kommer att hamna i livet! Därför är från och med nu två ord FÖRBJUDNA, nämligen orden JA och NEJ. Ni övertar motståndarens piprensare så snart han eller hon till er yttrar någotdera av de förbjudna orden. Tävlingen går ut på att samla ihop så många piprensare som möjligt.

Omskrivningar som "Självklart", "Sällan", "Det tål att tänkas på", "Absolut inte" och så vidare är godkända, men i samma ögonblick som antingen JA eller NEJ slinker ur en person har denna förlorat en av sina piprensare. Skulle du själv bli av med dina eller dina piprensare får du använda orden igen - men så snart du erövrat en ny piprensare måste du vakta din tunga igen! Klockan X kommer den bäste politikern, dvs den som erövrat flest piprensare, förklaras som vinnare och ett pris kommer att överräckas!"
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)

Rita rolig gubbe/gumma

Material
  • Stort papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.73/64

Beskrivning
Sätt upp ett stort vitt papper på väggen. Rita en oval (ansiktsform). Barnen får i tur och ordning, med förbundna ögon, rita dit ögon, näsa, mun, öron, hatt etc. Det blir en kul figur vill jag lova!! Använd helst kraftiga kritor så syns det bättre.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Lösenordet

Material
  • Stolar
  • Saga
Kategori
Betyg 3.49/45

Beskrivning
Till den här leken behöver man stolar och en berättelse eller saga. Om 10 personer är med i leken använder man 9 stolar. Ställ stolarna i två rader så att stolarna står med ryggstöden mot varandra. Man ska kunna gå runt stolarna medan lekledaren läser upp berättelsen.

I berättelsen väljer man ut ett ord, t.ex Rödluvan, om man läser Rödluvan och vargen. Lekledaren börjar läsa sagan från början och deltagarna börjar samtidigt gå i ring runt stolarna. Såfort lekledaren läser ordet Rödluvan ska deltagarna kvickt försöka sätta sig på en tom stol. Den som blir utan plats är ute och får ställa sig vid sidan. Då tas en stol bort och leken fortsätter tills det bara är en person kvar.

Alternativt kan man göra så att den som blir utan stol får bli den som läser sagan och den som läst får gå runt stolarna så behöver ingen bli utslagen utan leken fortsätter tills sagan är slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Skepp i hamnen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.85/67

Beskrivning
Denna lek kan vara väldigt lyckad och samtidigt ytterst irriterande (på ett festligt vis) för dem som inte lyckas så bra. Den har emellertid ett par begränsningar: Den går inte att leka mer än en gång i ett och samma sällskap och den kräver att flera av festdeltagarna, helst en majoritet, inte har en aning om hur den går till.

Du behöver varken rekvisita eller hjälpmedel. Berätta för dina vänner att du är chef över en liten hamn och de är alla ägare till varsin liten båt. Du, som hamnchef, kommer bara att tillåta båtar med en viss sorts last att komma in i hamnen. Och det är dina vänners uppgift att lista ut vilka laster som tillåts!

De flesta kommer säkert att se ut som levande frågetecken i början, men när man spelat ett tag kommer fler och fler att komma på knepet - alltmedan några stackare grubblar så det knakar utan att förstå ett smack...

Hemligheten är nämligen att du bara släpper in båtar som är lastade med gods som börjar på samma bokstav som båtägarens namn! Till exempel - kommer Pias båt lastad med papegojor släpps den in. Lastar Ove däremot sin båt med papegojor blir det kalla handen.

Festdeltagarna får försöka komma in med sin båt i tur och ordning och man fortsätter till siste man kommit på tricket - eller gett upp...

Även de som knäckt koden fortsätter att spela, som en slags ledtråd för de övriga. På så vis "avslöjar" man också dem som kommer in med sin båt på ren tur och egentligen inte har en aning om varför båten släpptes in.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (5)

Skriv historier

Material
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.77/30

Beskrivning
Alla får ett ark papper och en penna. Alla skriver en manlig person som alla känner till högst upp på pappret. Sedan viker man ner en flik så att namnet inte syns och skickar pappret ett steg medurs. Man får INTE titta på det som personen före har skrivit!

Nu skriver alla en känd kvinnlig person under det manliga namnet, viker ner det och skickar ett steg medurs. Man fortsätter och skriver t ex vad personerna gjorde (t ex badade), var det gjorde det (t ex i lekstugan), när detta hände (t ex igår), något han sa då ( t ex Du är söt), något hon svarade (t ex Aldrig i livet!), och till sist skriver man hur det hela slutade (t ex De fick 14 barn).

När berättelserna är klara får var och en läsa upp den berättelse den har på "sitt" papper. Det brukar bli knasiga historier och mycket skratt.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Smakleken

Material
  • Saker att smaka
  • Teskedar
  • Papper
  • Pennor
  • Ögonbindlar
Kategori
Betyg 3.55/55

Beskrivning
Du behöver 5-10 olika kryddor, baktillsatser eller andra livsmedel, en tesked per barn, ett papper och penna per barn samt några halsdukar eller scarfs att binda för ögonen.

"Döp" de olika smakerna med bokstäver. Låt sedan barnen med förbundna ögon smaka på t ex socker, O´boy, vaniljsocker, salt, vetemjöl och annat ur skåp och skafferi. Efter varje smakprov ska de skriva bokstaven och vad de tror att de smakade.

Efteråt berättar du vad varje bokstav faktiskt dolde för smak, och barnen kan själva rätta det de skrivit.

Tänk på allergi risken vid alla lekar med mat!


Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Teaterlek

Material
  • Uppdragslappar
Kategori
Betyg 3.64/82

Beskrivning
Förbered övningen genom att skriva lappar med olika yrken eller liknande på, t.ex. fröken, bagare, soldat och lägg dessa i en burk (eller använd denna lista som jag gjort). Låt sedan en deltagare dra en lapp och ställa sig på "scenen". Det som står på lappen ska personen på scenen agera. Övriga får försöka gissa vad personen ska föreställa. Den som gissar rätt får dra ny lapp.
Läs eller lämna kommentarer (9)

Musikaliska hatten

Material
  • Hatt (eller något annat att skicka)
  • CD-spelare
Kategori
Betyg 3.41/90

Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring på golvet bakom varandra (vända åt samma håll så man ser personen framför sig i nacken).
En person i ringen har en hatt på huvudet. Ledaren sätter igång musik på en CD eller bandspelare och när den börjar spela tar personen
med hatten på huvudet den av sig och sätter den på huvudet på personen framför sig i ringen, så fortsätter man i ringen tills ledaren stänger av musiken.
Den som har hatten på huvudet då är utslagen eller får göra något uppdrag.

Det går givetvis att göra leken utan en hatt. Det går bra med vadsomhelst
Läs eller lämna kommentarer (7)

Fyra bilder

Material
  • Bilder
Kategori
Betyg 3.87/258

Beskrivning
Skriv ut lite olika clip-art bilder på skrivaren. Sätt ihop bilderna i grupper om fyra och låt deltagarna kombinera minst två av bilderna till en sång. En sol + en blomma kan bli "Idas sommarvisa".
Svårare än så är det inte att ha lite "Så ska det låta".

Jag brukar göra det lite lättare ibland genom att sätta upp flera bilder och låta eleverna välja en bild att komma på en sång till, fungerar lika bra, särskilt med yngre.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Bokstavs meloditävling

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.02/112

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren säger en bokstav och lagen ska då snabbt sjunga en låt som börjar på den bokstaven. Det kan även gå bra med endast refrängen. Det är märkligt hur bra våra gamla barnvisor sitter fast i minnet kommer man på!

Ett poäng för varje låt. Utöka gärna med bonusfrågor!

Ett tips från Åsa är att ge 2 poäng till en viss kategori sånger. T ex julsånger, sommarsånger, scoutsånger, etc, beroende på säsong/sammanhang.


Läs eller lämna kommentarer (1)

Karusellen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.27/41

Beskrivning
Alla deltagare sitter på stolar i en ring utom en person som står i mitten. Alla i leken får ett nummer, även den som står i mitten.
Vi säger att det är tolv deltagare som då alltså numreras från 1-12.

Leken börjar med att personen i mitten säger två nummer, t.ex 4 och 7. Då ska personerna 4 och 7 ställa sig upp, gå in mot mitten och skaka hand.
Sedan ska de sätta sig på en stol igen. Men det är inte så lätt! För medan de skakar hand kan personen som stod i mitten sätta sig på en av de nu lediga stolarna.
Samtidigt får den som sitter och har en ledig stol till höger om sig hoppa över till den! Så får de sittande fortsätta att byta till en ledig stol på höger sida runt, runt som
en karusell i full fart. Det gör det extra svårt för de i mitten som inte har någon stol att sätta sig ner.

När någon av dem tillslut lyckas sätta sig på en ledig stol får den som är utan stol säga två nya nummer!

Helfestlig, fartig lek där alla är aktiva.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Sagan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.58/36

Beskrivning
En småmysig aktivitet som passar bra om man sitter i en ring. Ledaren börjar berätta första meningen i en saga. T.ex "Det var en gång en
liten flicka som hette Lisen.". Sedan får nästa person i ringen lägga till en mening och sedan nästa osv. Antingen slutar man
när man kommit tillbaka till ledaren eller fortsätter så länge det behövs för att ge sagan ett bra slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest