Festlekar

Sök bland lekarna
Dags för fest? Här kommer några roliga förslag på aktivteter.
162 lekar hittades.

Finn fem fel

Material
  • Diverse föremål
Kategori
Betyg 3.64/425

Beskrivning
Inom ett område ute i naturen, eller längs en slinga deltagarna ska gå, lägger ledaren ut fem saker som inte hör hemma där.
Deltagarna ska enskilt eller i lag försöka skriva ner på en lapp vilka de är.

Läs eller lämna kommentarer (2)

Tipsrundeutmaningen

Material
  • Tipsrundefrågor
Kategori
Betyg 3.75/383

Beskrivning
Ledaren gör en tipsrunda med ett antal 1-X-2 frågor i vilka svars alternativen är namn på deltagarna. Frågorna är ställda som utmaningar t.ex
"Vem dricker ett glas vatten snabbast?"
1. Pelle X. Kalle 2. Amanda
eller "Vem slår ner ett spik snabbast?"
1. Ove X. Victoria 2. Stina.

Se helst till att alla deltagare får vara med på minst en utmaning! När alla lämnat in sin tipsrad till ledaren, eller bytat med varandra så man inte kan rätta sin egen, är det dags att utföra utmaningarna. Efterhand som utmaningarna utförts får man fram den rätta raden!

Ställ gärna frågorna på ett klurigt sätt som gör det svårt att gissa sig till vilken utmaning det kommer handla om.

Läs eller lämna kommentarer (8)

Plocka ärtor

Material
  • Ärtor
  • Klädnypor
  • Muggar eller tallrikar
Kategori
Betyg 3.52/578

Beskrivning
Alla deltagare får ett sugrör eller en klädnypa. Framför deltagarna ställer man tallrikar med ärtor. När starten går ska man suga upp en ärta i taget med sugröret eller plocka med klädnypan och släppa ner den på antingen en tom tallrik eller i en mugg. När alla ärtor är flyttade räknar man vem som fått flest.
Denna leken kan förståss även göras på tid eller som stafett. (Påsktips! Deltagarna kan låtsas vara kycklingar som samlar frön )
Läs eller lämna kommentarer (5)

Leta prylar

Material
  • Prylar!
  • Papper
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.83/259

Beskrivning
Dela upp deltagarna i lag och utse lagledare.
Ledaren skriver upp ett gäng prylar och ger en lista till varje lagledare.
På utsatt tid ska lagen hitta så många som möjligt av sakerna på listan.
Svårighetsgraden på leken varieras genom listans innehåll.
Bidrag från:
Patrik Korp
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spiktävling

Material
  • Hammare
  • Spik
  • Bräda
Kategori
Betyg 3.62/385

Beskrivning
Spika ner ett antal spikar i en bräda på kortast tid.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Lego Race

Material
  • Lego
  • Snöre
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.76/315

Beskrivning
I denna lek går det att tävla både enskilt och i lag! Varje deltagare eller lag får bygga vars en bil av legoklossar. När bilen är klar fäster man ett långt snöre i fronten, i andra änden fäster man en penna eller pinne på vilken det går att snurra upp snöret.

När alla bilar är färdiga ställs de upp längs en startlinje, deltagarna ställer sig längs en mållinje en bit bort, snörena dras ut till sin fulla längd. När startskottet går gäller det att snabbast få bilen till sig genom att snurra upp snöret på pennan/pinnen. Det är förståss inte tillåtet att rycka bilen till sig utan den måste snurras fram hela vägen över målsnöret. Först bil över mållinjen vinner!

Går givetvis att utföras med vanliga leksaksbilar.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Byta namnleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.68/484

Beskrivning
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn.

Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl.

Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (11)

Ballongleken

Material
  • Ballonger
  • Snöre
Kategori
Betyg 4.02/139

Beskrivning
Rita ut eller märk med snöre ut en lekplan som är ungefär 4*4m. Alla deltagare fäster uppblåsta ballonger vid varje fotled i lagets färg och sedan ska man försöka ha sönder motståndarlagets ballonger. Den som fått båda ballongerna trasiga lämnar planen.

Det ser jätteroligt ut!
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (3)

Rita/gissa

Material
  • Stort blädderblock eller skrivtavla
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.84/200

Beskrivning
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.
Läs eller lämna kommentarer (4)

Rumpdans

Material
  • CD-spelare med musik
Kategori
Betyg 3.79/138

Beskrivning
Alla dansar till musik, när ledaren stänger av musiken och det blir tyst skall alla sätta sig på golvet. Den som blev sist får ställa sig vid sidan av. Endast dans stående (ej hukande eller liknande), de som tjuvstartar, alltså är på väg att sätta sig innan det är tyst, är ute. Håll tempot relativt högt. Då funkar det helt ok även om det är många barn. Jag har testat med drygt 30.

Dela gärna ut priser för "snyggaste dans", "först ut", "snyggt försök till fusk" etc, så håller de flesta humöret uppe även om de åkt ut tidigt.

Bidrag från:
Mikael Westerlind
Läs eller lämna kommentarer (5)

Skorea!

Material
  • Skor!
Kategori
Betyg 3.93/100

Beskrivning
Alla deltagarna lägger sina skor i en hög på golvet och blandar dem ordentligt. Två personer får ögonbindel på sig och ska försöka att para ihop skorna. Blir det rätt läggs det paret åt sidan tillsvidare, blir det fel slängs skorna tillbaka i högen igen. Efter utsatt tid räknar man ihop hur många par skor som blev rätt. Sedan läggs skorna tillbaka i högen, två nya deltagare får ögonbindlarna och leken börjar om. Flest antal rätta skopar vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Akta väggen

Material
  • Ögonbindel
Kategori
Betyg 3.61/368

Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag. Deltagarna står vid en startlinje på led i sina lag i riktning mot en vägg. Avståndet till väggen kan vara 4-5 meter.

De två första i varje lag får en ögonbindel. På startsignal börjar båda samtidigt gå mot väggen med händerna på ryggen. Nu gäller det för dem att komma så nära väggen som möjligt utan att nudda den. När en deltagare tror sig kommit så nära som möjligt stannar man. När båda stannat tas ögonbindlarna av och man kontrollerar vem som står närmast. Den som står närmast får en poäng till sitt lag. Sedan gör övriga i lagen likadant. Laget med mest poäng vinner.

Nuddar någon väggen är denne ur leken. Antingen får andra laget en gratis poäng eller så kan man vänta med avgörandet och se om även den andra personen "går in i väggen" så att rundan slutar oavgjort.

Är man nervös för väggkontakt så kan förstås väggen bytas mot en markering i golvet. Då gäller det att komma så nära markeringen som möjligt. Vill man vara hård i bedömningen kan man vara ute om man går förbi. En bra övning i avståndsbedömning!

Läs eller lämna kommentarer (9)

Namnduell

Material
  • Filt
Kategori
Betyg 3.90/247

Beskrivning
Deltagarna delas i två lag som sätter sig på led på vars en sida bakom ett skynke, tex en sliten filt eller lakan. En person från vardera laget väljs tyst ut och ställer sig mitt emot varandra på endera sidan av skynket. När skynket faller gäller det att snabbast identifiera personen som står framför en genom att högt säga dess namn. Den som är snabbast vinner över sin motståndare till sitt lag.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Lära känna frågor

Material
  • Frågor
  • Penna
  • Papper
Kategori
Betyg 4.08/182

Beskrivning
10 ja/nej frågor konstrueras. Alla besvarar dem med ja/nej utan att visa sina svar för någon annan. Svaren samlas in, och man räknar ut hur många som svarat ja resp. nej på varje fråga i procent; tex 26% svarade ja på fråga 1 etc...

Sedan är det dags att dela in folket i lag och låta lagen i tur och ordning gissa vad de tror; hur många som svarat ja på fråga 1? etc. Det lag som hamnar närmast rätt svar får poäng. Det lag som får flest poäng vinner!

En kul lek som gör att man lär känna varandra beroende på hurdana frågor man ställer. En rolig fråga är "Tycker du att du är snyggare än genomsnittet av dem som är här ikväll?". Variera med "intelligentare".
Bidrag från:
Anja Morell
Läs eller lämna kommentarer (8)

Visseltävling

Material
  • Torra kex!
Kategori
Betyg 3.83/276

Beskrivning
Ge varje deltagare 3-4 kex. På din signal stoppar man i kexen i munnen och tuggar söder dem. Det är den enkla biten. Nu kommer den svåra.
Den som först lyckas vissla en melodi vinner. Det låter enkelt, man är jättesvårt då man har munnen full av kexsmulor! För att göra det riktigt svårt kan man i förväg bestämma vilken låt alla ska vissla. Vinnare blir den som först lyckas vissla melodin ordentligt.

Tänk på allergirisker i alla lekar med mat!


Läs eller lämna kommentarer (4)

Sätta svans på gris

Material
  • Större papper
  • Ögonbindel
  • Häftstift
Kategori
Betyg 4.10/123

Beskrivning
Man ritar en gris (eller något annat roligt djur) på ett stort papper, som man sätter upp i lagom höjd på väggen. Sedan sätter man en bindel för ögonen på en person åt gången och ger denne en svans med häftstift på. Sen gäller det att gå fram och sätta fast svansen på grisen, där man tror att den ska vara. Man kan också, om man vill göra det svårare, snurra personen ett par varv innan han/hon får försöka leta sig fram till rätt ställe.

Det går givetvis att använda alla olika sorters djur!


Läs eller lämna kommentarer (1)

Ballongkram

Material
  • Ballonger
Kategori
Betyg 3.91/191

Beskrivning
Krama sönder en ballong - kan det vara svårt? Jodå, pröva och se! Börja med att dela in sällskapet i par. Ge varje par en ballong (likadana ballonger åt alla paren!). Blås upp din egen ballong som måttstock, och gå runt och kolla att alla paren har blåst upp sina ballonger ungefär lika mycket. Nu gäller det för varje par att på given signal placera ballongen mellan sig och sedan krama sönder ballongen. Vi lovar: Det är svårare än du tror!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Ballongskattjakt

Material
  • Ballonger
  • Skatter
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.69/79

Beskrivning
Blås upp så många ballonger Du orkar. Be någon hjälpa till. Ju fler ballonger desto roligare blir det. Peta in en sak i en av ballongerna t ex en bit godis, en nyckel eller något annat. Släpp ut alla ballongerna på golvet. Sedan är det bara att försöka hitta skatten genom att trampa sönder ballongerna. Ett alternativ är att knyta ett snöre runt en uppblåst ballong och sedan fästa den runt ankeln därefter ska man försöka trampa sönder varandras ballonger.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Blindbock - En ny version

Material
  • Plastmuggar
  • Ögonbindel
  • Stol
Kategori
Betyg 3.65/99

Beskrivning
5 st plastmuggar
1 st ögonbindel
1 st stol
Börja med att placera ut plast muggarna efter varandra med ca. 1 meters mellanrum. Sen ställer Du stolen ca 1 meter bakom sista muggen, därefter ber Du 1 "tävlande" att memorera banan innan Du sätter för ögonbindeln, Sen ber du den "tävlande" att gå slalom genom muggarna och till sist sätta sig på stolen. Alla övriga får hjälpa till att med sina röster styra den "tävlande" genom banan. Du ber den "tävlande" starta och går samtidigt före och plockar bort både muggar och stol. Sen kan alla övriga fest deltagare njuta av det spektakel som utspelar sig.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)

Irländsk julafton

Material
  • Pinnar till lagen (ca 50 cm långa)
Kategori
Betyg 3.94/243

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Alla lag ställer upp längs en startlinje och framför varje lag sticks en pinne i marken, en halvmeter långa och ca tio meter från lagen. Tänk på att det ska vara en pinne per lag. Första personen i varje i led rusar fram till lagets pinne och snurrar tio-tolv varv med pannan tryckt mot pinnen. När personen har tagit sig tillbaka till ledet får nästa starta. Men det är inte lätt!

En variant, om man inte har tillräckligt med deltagare till flera lag, är att varje deltagare har en egen pinne som de ska snurra tio varv kring. Sedan ska de försöka springa en kort sträcka och passera en mållinje.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flaskröjning

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.79/46

Beskrivning
Du behöver ca 15 tomflaskor, en mössa och godis.

Ett barn i taget får mössan på huvudet, väl nerdragen över ögonen. Ställ ut alla flaskor huller om buller på ett stort golv. Välj gärna ett avlångt golv så att banan blir så lång som möjligt. Stoppa t ex en klubba i varje flaska.

Nu ska barnet med mössan ta sig igenom banan utan att välta flaskorna. När barnet tagit sig igenom hela banan får han eller hon klubborna i de flaskor som fortfarande står upp.

Nu är det nästa barns tur. Flytta flaskorna när barnet har fått ner mössan över ögonen. Fyll på med klubbor. En rolig extragrej kan vara att ta bort ALLA flaskorna. Kul att se hur barnet lyfter på fötterna och går så försiktigt som möjligt för att inte välta flaskorna.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Känselleken

Material
  • Skålar eller grytor
  • Saker att känna på
  • Ögonbindel
Kategori
Betyg 3.78/72

Beskrivning
Du behöver t ex kokta makaroner, kokt spagetti, tomatsoppa, potatismos, kall gröt ... + en hink med vatten och en ögonbindel.

Placera maten i olika skålar eller grytor. Sätt dem och hinken med vatten i ett rum. Bind för ögonen på den första personen och för in henne/honom i rummet. Led personen till första skålen eller grytan och tala om att "nu ska du få känna på en komocka" (=potatismos) eller "fluglarver" (=kokta makaroner) etc.

Du skriver upp vad personen tror att det egentligen är. Avsluta med att personen får tvätta händerna i vattnet.

När nästa person kommer in och får bindel för ögonen kan den förra personen vara publik. Det blir roligare ju större publiken är - och äckligare! Vinner gör förstås den som gissat rätt på flest grytor.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Levande charader

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Burk
Kategori
Betyg 4.12/129

Beskrivning
Börja med att dela upp er i två lag. Sätt er lagvis en stund och skriv lappar med förslag på vad era motståndare ska försöka illustrera för varandra. Det kan vara enkla budskap typ "Jultomten fastnar i skorstenen" eller budskap av det svårare slaget, typ "En utfattig student lämnar in en lotto-rad, vinner en miljon och bjuder hela släkten till Barbados".

Sedan lägger lagen lapparna i en burk och byter burk med varandra. Första man drar en lapp, läser budskapet och börjar försöka föreställa, illustrera budskapet. Inga ord! Bara rörelser, gester, miner etc. Försök dela upp budskapet i flera delar och illustrera en del i taget. Det ger lagkamraterna en bättre chans att så småningom greppa helheten. Personen "på scenen" får naturligtvis ge positiva tecken när lagkamraterna efterhand kommer in på rätt spår.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Paketleken

Material
  • Kartonger
  • Presentpapper
  • Saxar
  • Tejp
  • Snöre
Kategori
Betyg 3.56/212

Beskrivning
Man delar upp sig i par. Alla förses med en kartong, presentpapper, sax, tejp och snöre. Sedan ska paren hålla varandra om midjan med den ena armen. Tillsammans har man då två armar att slå in paketet med.

Ta tiden. Det par som behövde kortast tid vinner.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Politiker

Material
  • Piprensare eller liknande
Kategori
Betyg 3.64/93

Beskrivning
Dela ut en piprensare (eller säkerhetsnål eller något annat som man lätt och synligt kan sätta fast på kläderna) till alla i sällskapet.
När alla anlänt eller satt sig vid bordet, äskar du tystnad och håller ungefär följande lilla tal:

"Som ni alla vet har politiker ju svårt för att ge raka besked, och ikväll ska ni få chansen att förbereda er inför en politisk karriär. Man vet ju aldrig var man kommer att hamna i livet! Därför är från och med nu två ord FÖRBJUDNA, nämligen orden JA och NEJ. Ni övertar motståndarens piprensare så snart han eller hon till er yttrar någotdera av de förbjudna orden. Tävlingen går ut på att samla ihop så många piprensare som möjligt.

Omskrivningar som "Självklart", "Sällan", "Det tål att tänkas på", "Absolut inte" och så vidare är godkända, men i samma ögonblick som antingen JA eller NEJ slinker ur en person har denna förlorat en av sina piprensare. Skulle du själv bli av med dina eller dina piprensare får du använda orden igen - men så snart du erövrat en ny piprensare måste du vakta din tunga igen! Klockan X kommer den bäste politikern, dvs den som erövrat flest piprensare, förklaras som vinnare och ett pris kommer att överräckas!"
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)

Pin It on Pinterest