Klassrumslekar
Sök bland lekarna
Lekar för klassrumssammanhang.
150 lekar hittades.
Pomperipossa
Material
- Filt
- Käpp
Beskrivning
Alla deltagare rör sig fritt över golvet. En person är häxan Pomperipossa med sin käpp och mantel (filt). När Pomperipossa dunkar med käppen i golvet förvandlas alla till stenar. Det vill säga, alla kurar ihop sig på golvet som stenar och blundar.Pomperipossa lägger sin mantel över en deltagare så att denna inte syns alls. Sedan dunkar Pomperipossa igen med sin käpp i golvet. Då vaknar alla och ställer sig upp, utom personen under mantlen. Det gäller för de övriga deltagarna att komma på vem det är som ligger under mantlen.
En kul variant är att man inte säger namnet på den personen som ligger där, utan säger goda egenskaper som personen har. Sedan säger alla namnet på den som ligger under mantlen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Hela havet stormar
Material
- Stolar
- Musik
Beskrivning
Leken förbereds genom stolar ställs i två rader med ryggstöden mot varandra. Man har en stol mindre än vad det är deltagare. Deltagarna ställer sig i en cirkel runt stolraden. Ledaren sätter sedan igång musik på en CD spelare. Sålänge musiken spelar går deltagarna runt stolarna medurs. Men när ledaren stannar musiken gäller det att hinna sätta sig på en tom stol snabbt så att man inte blir utan plats. Den som blir utan plats är ute ur leken.En stol tas bort och leken börjar om. Så fortsätter man tills dess att det är en ensam vinnare som sitter på den enda kvarvarande stolen!
Läs eller lämna kommentarer (2)
Ett skepp kommer lastat
Material
- Boll
Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring. Ledaren håller en boll i handen och väljer en bokstav, t.ex M. Ledaren kastar eller rullar bollen till en annan deltagare och kan då säga att "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar". Personen som fått bollen rullar den vidare till en annan deltagare och kan fortsätta "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar och Mazariner". Nästa "Ett skepp kommer lastat med Motorcyklar, Mazariner och Mockasiner", osv.En variant är att man fortsätter kedjan med sista bokstaven i varje ord. "Ett skepp kommer lastat med MotorcyklaR, RaketeR, RiS, Sirap.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Familjen Olsson
Material
- Saga
- Stolar
Beskrivning
Börja med att skriva ihop en liten saga om en familj med olika karaktärer som ska ut på äventyr. Det kan vara mamma, pappa, storebror, lillasyster, mormor, morfar, farmor, farfar, hunden, katten och så vidare. Se till att karaktärerna nämns ofta bara! De kan vara på väg till stranden, zoo eller något annat spännande.Dela sedan in deltagarna i lag så att alla i laget kan få en karaktär. En är mamman i familjen och en är pappan hela vägen ner till hund och katt. Lagen sitter på stolar i led brevid varandra i ordning, från mamma till katt.
Ledaren börjar sedan läsa sagan om familjen. "Det var en gång en PAPPA..." När ordet pappa läses upp ska papporna i alla lagen snabbt springa ett varv runt sitt lag och ställa sig på sin plats igen. Den som kommer först till sin plats vinner ett poäng till sitt lag. Sedan fortsätter ledaren att läsa sagan tills en av karaktärerna nämns igen som då också ska springa runt sitt lag.
För extra kaos kan man lägga in meningen "hela familjen" då ska ALLA springa!
Förslag på saga för sju personer, (tack till Pia)
Familjen går på cirkus (uppdaterad)
Det var en helt vanlig söndag. PAPPA satt och läste tidningen. MAMMA var i köket tillsammans med KALLE och lagade mat eftersom det var hennes tur då PAPPA lagat maten dagen innan med LISA och MAMMA hade redan hunnit läsa tidningen undertiden PAPPA rensat fisken MAMMA fångat. HUNDEN låg på golvet och slöade och drömde om alla godsaker FARMOR och FARFAR brukade bjuda på. Då kom BARNEN in och ropade:
"Det är cirkus i stan, kan vi inte gå dit?" sa LISA.
"Nej", sa PAPPA.
"Jo, det kan vi väl få?", sa KALLE.
"De har stora HUNDAR och elefanter som uppträder", sa MAMMA.
"Åh! Det kan vi väl?" bad KALLE och LISA.
"Vi kan ta FARMOR OCH FARFAR med oss", sa MAMMA.
"Okej då, vi åker väl", sa PAPPA.
"Oh, jaa!" ropade BARNEN och HUNDEN skällde och viftade på svansen.
De var ju inte varje dag som FAMILJEN gick på cirkus.
När FAMILJEN ätit färdigt gick de till FARMOR och FARFAR och frågade om de ville följa med på cirkus.
"Ja, de vill vi gärna", sa FARFAR.
"Så trevligt! Finns det några elefanter där?", frågade FARMOR.
"Flera stycken. HUNDAR också" svarde PAPPA.
Så traskade hela FAMILJEN till cirkusen. FARFAR och FARMOR bjöd hela FAMILJEN. KALLE tyckte att det skulle bli jättekul och det tyckte MAMMA och PAPPA och LISA med.
Det blev verkligen en lyckad eftermiddag på cirkusen och när alla kommit hem bjöd MAMMA på saft och HUNDEN fick ett gott ben av PAPPA. Hela FAMILJEN tyckte att det hade varit en riktigt rolig dag.
En saga till:
Familjen på utflykt,
Det var en gång en pojke som hette PER. Han hade en lillasyster som hette LISA. PER och LISA bodde i ett hus i staden med sin MAMMA som var lärare och sin PAPPA som var skomakare. Deras bästa vän bästa vän var en liten hund som hette TIM.
I våningen ovanför bodde MORMOR och MORFAR.
En dag beslöt HELA FAMILJEN att de skulle åka till stranden och bada. Då vill jag ha med min simdyna sa LISA, javisst sa MAMMA så kan du träna på att simma. PER, ropade PAPPA, vi kan ju ta med fotbollen så kan vi spela fotboll med MORFAR.
Jag tar med en bra bok sa MORMOR. MORMOR tyckte inte om att spela boll men det gjorde MORFAR gärna. Vid dörren satt HUNDEN TIM och viftade vilt med svansen för han förstod att HELA FAMILJEN var på väg ut.
När vi kommer till stranden vill jag ha glass, sa LISA. Jag med sa PER. Nåja, det tror jag nog HELA FAMILJEN vill ha sa PAPPA. Vi kan ju ta min bil sa MORFAR, den är störst. Där kan HELA FAMILJEN få plats. Det var en bra idé sa MAMMA, MORMOR och PAPPA höll med. Får TIM också plats? frågade PER Jadå, svarade MORFAR. Vilken tur sa LISA. Ja, sa MAMMA, det blir ju roligast om HELA FAMILJEN kan följa med!
Läs eller lämna kommentarer (6)
Samla ord
Material
- Papper
- Pennor
Beskrivning
Denna lek kan man göra enskilt eller i grupp. Ledaren ger deltagarna ett ord, kanske födelsedag. Det gäller sedan för deltagarna att försöka bilda så många nya ord man kan av bokstäverna i första ordet. Man behöver inte använda alla bokstäver.Ur <strong>födelsedag</strong> kan man få ut tex, Föda, Dag, Sedel osv. Flest ord vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Vykortsleken
Material
- Vykort
Beskrivning
Ledaren förbereder övningen genom att klippa itu ett par vykort eller någon annan slags bilder i två delar. Delarna blandas och sedan får varje deltagare en korthalva var. Därefter gäller det för alla att försöka hitta den personen som har den andra halvan av kortet. Ett trevligt sätt att dela in sina deltagare i par. Det går förståss att klippa bilderna i fler delar om man vill ha större grupper.Läs eller lämna kommentarer (0)
Tuppens näbb
Material
- Ögonbindel
- Papper
- Penna
- Häftmassa eller Häftstift
Beskrivning
Fungerar som "Sätta svans på grisen", här ska man dock sätta fast näbben på tuppen. Rita en tupp på ett stort papper. Klipp ut en näbb i papper eller kartong och sätt en bit häftmassa på ena sidan.Tuppen hängs på en vägg, en deltagare får en bindel för ögonen och får näbben i handen. Sedan gäller det för deltagaren att gå fram till tuppen och försöka sätta fast näbben där man tror den ska vara. Vill man göra det lite svårare kan man snurra personen ett par varv innan.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Godis stafett
Material
- Lakritssnöre
Beskrivning
Med händerna bakom ryggen ska deltagarna tävla i att äta upp en lakritsrem snabbast. Denna lek fungerar även som stafett med lag. Vill man göra en Lady och Lufsen kan man tävla två och två!Läs eller lämna kommentarer (3)
Ryktet går
Material
- Inget
Beskrivning
Alla sitter i en ring på golvet. Ledaren viskar en mening tyst i örat på den som sitter på högra sidan, den personen ska i sin tur viska meningen till personen på höger sida och så vidare, hela vägen runt tills budskapet når den som sitter till vänster om ledaren. Denna person ska högt säga vad som viskades. Man får bara meningen viskad till sig en gång, hörde man inte ordentligt får man upprepa det man tror viskades. Det brukar sällan vara den mening som leken började med! Ganska roligt sätt att visa hur ett rykte kan förvanskas på bara kort tid.Läs eller lämna kommentarer (1)
Gissa ljudet
Material
- Olika saker som låter
Beskrivning
En övning vi gjorde i lumpen som kan bli en lek. Deltagarna sitter så att de inte ser lekledaren. Ledaren gör olika ljud och deltagarna ska försöka komma på vad det är som låter. Det kan vara t ex att knacka i bordet, riva sönder papper, klippa i papper, tända en tändsticka, bläddra i en bok, spola vatten med en kran, såga, slå i en spik. Den som fått flest rätt vinner.Läs eller lämna kommentarer (0)
Vad luktar?
Material
- Olika saker som doftar
Beskrivning
Alla deltagarna får på sig en ögonbindel. Lekledaren har förberett lite olika saker som doftar. Det kan vara frukter, kaffe, kakao, kryddor, tandkräm, schampoo. I tur och ordning får sedan alla försöka komma på vad det är de luktar på. Poäng för varje rätt!Läs eller lämna kommentarer (0)
Bildfrågor
Material
- Bilder
Beskrivning
Ledaren låter deltagarna, enskilt eller i lag, titta på en bild under en kort stund. Sedan tas bilden bort och ledaren ställer frågor om vad som fanns på bilden. För varje rätt svar får man poäng.Läs eller lämna kommentarer (0)
Djurleken
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna ställer upp i en stor ring runt om en person som står i mitten. Personen som står i mitten pekar på någon i ringen och säger något av följande:Åsna, Kanin, Elefant eller Korv och bröd.
För dessa alternativ gäller följande:
Kanin Den som blir utpekad gör en kanin min med ansiktet och håller upp händerna som kanintassar. De som står till höger och vänster formar kaninöronen med sina armar och händer.
Elefant Den utvalde formar en snabel med sina armar och personerna bredvid hjälper till att forma elefantöron.
Korv och bröd De som står bredvid den utvalde ställer sig nära nära intill så att det blir som en korv i sitt bröd.
Åsna Inget händer.
Det ska gå snabbt och får inte bli fel, blir det knasigt får den som blev utvald stå i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tärningstafett
Material
- Tärningar
Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. Gör en startlinje bakom vilken lagen skall stå i led. En bit längre fram läggs en tärning till varje lag.Det går nu ut på att deltagarna en och en i laget springer fram och kastar tärningen. Får man en sexa går man över till andra laget och ställer sig sist i det ledet. Får man något annat är man fortfarande kvar i sitt vanliga lag och springer tillbaka och ställer sig sist i sitt led.
Det laget som först får över alla lagkompisar till andra sidan har vunnit!
Bidrag från:
Monica Larsson
Läs eller lämna kommentarer (0)
Suddigummi duellen
Material
- Suddgummin
Beskrivning
Två deltagare ställer sig mot varandra. Båda ska hålla sin ena hand bakom ryggen på sig själv. Den andra handen har man framför sig och på ovansidan lägger man ett suddigummi eller något liknande. Sedan gäller det att försöka slå ner motståndarens suddi utan att tappa sitt eget.Fungerar utmärkt som turnering och man kan köra bäst av tre matcher.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Påsktuppen
Material
- Tärning
- Papper
- Pennor
Beskrivning
Upp till sex stycken deltagare kan vara med i denna lek eftersom man spelar med en vanlig tärning. Målet är att bli först med att rita en hel tupp på ett papper på följande sätt.Varje deltagare tilldelas ett nummer mellan 1 och 6. De får även ett papper att rita på samt en penna.
I turordning medsols kastas tärningen av varje spelare.
Slår man sin egen siffra när det är ens tur att kasta får man lov att rita två saker på sin egen tupp men om man slår en annan deltagares siffra får den personen rita en sak på sin tupp.
Tupp ska minst bestå av: 1 kropp, 2 ben, 1 tuppkam, 1 näbb, 1 hals-haklapp och 1 stjärtfjäder. Men det är givetvis fritt att utforma tuppen av så många delar man vill, bara alla är överrens om samma design.
Den som först har ritat sin tupps alla delar vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Namn och vers
Material
- Inget
Beskrivning
En snabbt ordnad sånglek är att lekledaren läser upp låtnamn och deltagarna ska sjunga refrängerna på låten. Poäng för varje rätt.Roligt att göra i lag!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Lilla snigel
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna sitter i en ring på golvet med benen sträckta inåt. En person sitter i mitten.Tillsammans sjunger man sedan sången "Lilla snigel" och när sången är slut drar alla i ringen snabbt in sina ben, för personen i mitten ska försöka fånga fötterna på dem som är långsamma.
Den som blir fångad får sitta i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Levande memory
Material
- Inget
Beskrivning
Två deltagare får lämna rummet. När de gått ut och inte ser vad som händer parar övriga deltagare ihop sig två och två. Alla paren i rummet får sedan komma på en unik rörelse som är deras. Inget annat par får ha samma.När alla par bestämt varsin rörelse lägger de sig ner på golvet. Inte parvis sidan om sin kompis utan blandade huller om buller.
Sedan får det par som lämnade rummet komma in igen, nu är det dags att spela Memory!
De som ska spela får turas om att peka på två personer som får resa sig upp och göra sin rörelse. Är det samma rörelse är det rätt par och de får sätta sig hos den som "vände upp" dem. Gör de olika rörelser är det ju fel och de får lägga sig ner igen på samma plats som innan.
Får man ihop ett par får man välja igen i samma runda.
Flest rätta par vinner.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Snabba svar
Material
- Frågor
- Stolar
Beskrivning
Till denna leken behöver man Ja och Nej frågor. Deltagarna delas in i två lag som ställer sig på led bredvid varandra. Framför leden ställs två stolar några meter bort. Den ena är Ja stolen den andra är Nej stolen.Ledaren läser sedan upp en fråga. De som står först i sitt led är de enda som får svara på frågan. Det gör de genom att springa fram och sätta sig på den stol de tror är det rätta svaret. Det är den som hinner sätta sig först som får poänget. Om svaret är fel får andra laget poängen.
Flest poäng vinner.
<em>Kommentar, det går ju även att göra så att man istället för att få poäng vinner över motståndaren till sitt lag.</em>
Läs eller lämna kommentarer (0)
Slanten
Material
- En enkrona
Beskrivning
Två personer sitter mitt emot varandra vid ett bord. De singlar slant om vem som ska få börja. Den som vinner lägger slanten framför sig på bordet. Sedan ska den förflyttas över bordet till motståndarens sida så att den stannar precis innan den faller över bordskanten.Det gör man genom att man sätter ett finger i bordet och stöter iväg slanten med nagelsidan. Tre stötar får man göra per omgång. Om slanten stannar så att en liten del av den sticker ut över kanten får man ett försök att snärta till den underifrån så att den flyger upp i luften.
Lyckas man fånga slanten i luften får man ett poäng.
Om man inte lyckas få den att stanna på bordskanten eller inte fångar den tar motståndaren över turen och får försöka göra poäng.
När jag gick i skolan fortsatte vi, om man lyckades fånga slanten i luften, med att ställa den på högkant och försöka få spinn på den. Sedan gällde det att klämma fast den snurrande pengen mellan tummarna och hålla kvar den. Gick det fick motståndaren skapa en målställning med hjälp av sina fingrar. Gjorde man mål där fick man ett poäng. Det fanns olika svåra varianter på mål.
Minns att vi bl.a lekte detta när vi väntade på att åka hem från vårt konfirmationsläger och prästen sade något om att bibeln visserligen inte såg så snällt på spel OM pengar, men spel MED pengar borde vara ok.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Robotleken
Material
- Inget
Beskrivning
Den här leken är lämpligast ute på ett område som är lätt att avgränsa.Deltagarna delas upp i lag om tre. En skötare och två robotar. Roboten går i den riktning han/hon står i när startsignalen hörs. Skötarens uppgift är att hålla koll på robotarna och vända dem i "rätt" riktning. Om roboten kommer till en tex bänk eller gräns för området, stannar han/hon där och trampar på stället. Då måste skötaren springa dit och vända roboten. Robotarna får inte springa utan bara gå.
Efter ett tag lär sig eleverna att styra sina robotar så de inte måste springa så mycket.
Efter ca fem minuter byter man skötare i gruppen. Man leker tills alla har fått vara skötare.
Ingen vinner och ingen förlorar men mina elever (år 1-3) har älskat den här leken.
Bidrag från:
Gunilla
Läs eller lämna kommentarer (0)
Vad är annorlunda?
Material
- Inget
Beskrivning
Två deltagare ställer sig framför varandra och får under en stund syna varandra ordentligt. Sedan vänder de sig om så att de inte ser varandra och då ändrar de något i sin klädsel.Sedan räknar man till tre. På tre vänder båda sig om samtidigt och ska försöka vara snabbast med att säga vad det är som är annorlunda.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bollströmmen
Material
- Tennisbollar
Beskrivning
Deltagarna står i en ring, en person håller en tennisboll i handen. Tennisbollen ska passas till någon annan i ringen. Gärna långa diagonala passningar. Den som tar emot tennisbollen ska passa den vidare till någon annan. Man får inte passa någon som redan tagit emot en passning.Det är viktigt att komma ihåg exakt från vem i ringen man fick tennisbollen OCH vem man själv passade till.
För när alla i ringen fått en passning och tennisbollen kommer tillbaka till den som startade fortsätter man att passa vidare exakt i den ordning man gjorde första rundan.
Tennisbollen tas emot och passas vidare från och till samma personer hela tiden.
När man blivit säker på ordningen ökar man svårigheten genom att passa flera tennisbollar samtidigt!
Hela tiden i samma mönster.
Det går att göra denna leken till en namnlek om deltagarna säger sitt namn samtidigt som de tar emot bollen
Läs eller lämna kommentarer (1)
Intro
Material
- Musik
- Musikspelare
Beskrivning
Ledaren förbereder ett antal blandade låtar föreslagsvis på en MP3 spelare eller på CD-skivor så de är lätt tillgängliga.Deltagarna delas in i lag. Ledaren spelar upp en låt från början, introt och det lag som först kan säga vilken låt det är som spelas vinner ett poäng.
Ha gärna följdfrågor för bonuspoäng!