Maffia
Material
- Inget
Beskrivning
Detta är en lek för lite äldre. Det är ett rollspel där man bör vara minst 6, sen kan man vara hur många som helst.Man sätter sig på något bekvämt ställe, typ en soffgrupp
eller någonstans så att alla ser alla. En kortlek behövs.
Alla i leken ska få ett kort och varje kort innebär en viss roll.
Får man ett rött kort är man en hederlig bybo, men ett svart kort innebär att man blivit en hemsk maffia.
Skulle man få en röd kung betyder det att man är byns läkare och en röd knekt innebär att man blivit byns spion.
Låt oss säga att det finns 9 deltagare så bör följande kort finnas:
1 röd kung - Läkare
1 röd knekt - Spion
3 röda sifferkort - Bybo
3 svarta kort - Maffia
+ 1 som är spelledare
När korten under all hemlighet är utdelade får man absolut inte visa någon annan vad man fick för kort. Nu börjar spelet!
Spelledaren berättar vilken by alla befinner sig i och informerar om att samhället har drabbats av maffian, detta måste man göra något åt.
Givetvis är leken en kamp mellan maffian och byborna. Så säger ledaren att alla sover. Då ska samtliga blunda.
Spelledaren säger sedan åt läkaren att vakna. Läkaren får då genom att peka på någon deltagare skydda denne under natten.
Så somnar läkaren igen, men då vaknar den onda maffian. Alla tre öppnar ögonen och ser vilka kumpaner man har. Sedan väljer de under tystnad ut ett offer.
Den de pekar mördas då under natten såvida läkaren inte har skyddat den i fråga.
När så maffian har somnat får spionen vakna och peka på någon som han/hon tycker verkar vara misstänkt. Om spelledaren då nickar betyder det att personen som pekades på är maffia. Annars skakar ledaren på huvudet.
Nu börjar det roliga! Spelledaren väcker hela byn, alla öppnar ögonen och får reda på om någon mördats under kvällen.
I såfall åker denne ut ur leken. Om den har blivit skyddad av läkaren så säger spelledaren bara att det har skett ett mordförsök på natten men inte på vem! Varje ny "dag" har man en dödsomröstning för att få ut maffian. Här gäller det att kunna tala för sig. Förhoppningsvis uppstår här en hel del intressanta och kanske tidvis hätska diskussioner.
Alla som blir anklagade bör få ett försvarstal, det får spelledaren se till.
Sedan röstar man om vem som ska ut. Röstningen kan ske på olika sätt, vill man kan man skriva på lappar eller så föreslår någon att de ska rösta på någon och om då
majoriteten håller med så "dör" den personen ifråga och får visa sitt kort!
Så är det dags att lägga sig igen. Nu gör man om samma procedur som förra natten.
Tjusningen med det enkla rollspel är att man får lov att luras så mycket man vill, det blir bara roligare då. Eftersom maffian ser varandra på natten vet de vilka de arbetar med, därför ska man vara uppmärksam på vilka som på dagens dödsomröstning samarbetar. Om spionen under natten fått reda på nyttig information kan han/hon säga det under dagen.
Men om man röjer sin identitet så riskerar man ju att maffian "dödar" en under natten.
Ibland händer det att två personer påstår att de är spioner, efter ett tag lyckas man nog ändå avslöja lögnaren.
Det kanske låter krångligt men det är verkligen värt att prova, efter att man gjort det ett par gånger är det inte alls svårt.
Bidrag från:
Fredrik Wiborn