Utelekar

Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhus
210 lekar hittades.

Ärtpåsar i ringen

Material
  • Rockring
  • Ärtpåsar
Kategori
Betyg 3.50/16

Beskrivning
En rockring läggs på golvet och fylls med ärtpåsar eller något liknande. En deltagare ställer sig vid ringen. Övriga deltagare sprider ut sig runt om.

Sedan gäller det för personen vid ärtpåsarna att kasta ut innehållet ur ringen. En ärtpåse i taget. De övriga ska så snabbt som möjligt samla upp ärtpåsarna och lägga tillbaka dem i ringen igen.

När ringen är tom på ärtpåsar är leken över. Det går att leka denna på tid. Då gäller det att antingen ha hunnit tömma ringen eller se till att ringen inte har blivit tömd innan tiden är ute.

Hur många ärtpåsar som är lagom att använda i leken varierar beroende på hur många som deltar och vilken ålder de har. Man får prova sig fram, men mellan 25 -30 stycken kan man nog utgå ifrån.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flaskboll

Material
  • Flaskor med vatten till alla
  • Boll
Kategori
Betyg 3.46/22

Beskrivning
Alla deltagare står i en cirkel. Alla ska ha en flaska fylld med vatten stående på marken framför sig. Gärna en liten PET flaska. Flaskorna ska ej ha korkar.

En deltagare har en boll och ska försöka pricka någonannans flaska så att den välter.

Den vars flaska har prickats och vält måste först plocka upp bollen innan flaskan får ställas upp. Under tiden som bollen hämtas rinner det förstås vatten ur flaskan.

När vattnet i ens flaska är slut är man ute ur leken.
Det gäller att vara ensam kvar med vatten i sin flaska!

Det är inte tillåtet att kasta på flaskorna precis sidan om sin egen.
Man får inte heller skydda sin flaska från att bli träffad på något sätt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Raketerna

Material
  • Stolar
Kategori
Betyg 3.45/11

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lagen ställer upp på led längs en startlinje. En bit ifrån startlinjen ställs en stol framför varje lag. Stolarna är avfyringsramper.

Den som står först i varje led kliver fram och ställer sig på sitt lags stol, dessa deltagare är nu raketer! När alla står redo räknar ledaren ner från 10, precis som man gör vid en riktig raketuppskjutning.

När nedräkningen kommit ner till 0 avfyras alla raketerna samtidigt. De ska så fort som möjligt vidröra rummets alla väggar och sedan återvända till lagets stol. Under tiden som den första raketen studsar runt mot alla väggar ställer sig nästa lagmedlem på stolen.

När den avfyrade raketen kommer tillbaka till stolen räknar denne ner från 10 och avfyrar på så vis nästa raket som gör samma sak och så fortsätter man tills alla i laget fått vara raket.

Det lag som är först färdigt vinner!

Om man leker denna lek utomhus kan man ju löpa längs en rolig slinga istället för att nudda vid väggar. Eller så kan man ha andra föremål man ska nudda vid.

Stolarna kan även bytas ut mot rockringar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ringkampen

Material
  • Rockringar
  • Ögonbindlar
  • Ev. bjällror
Kategori
Betyg 3.90/37

Beskrivning
Två deltagare sätter på sig ögonbindel och får varsin rockring i handen. De ställer sig sedan i motsatt hörn från varandra inom ett markerat spelområde.
Från startsignal så gäller att smyga sig fram inom området och försöka lokalisera motståndaren och lägga sin rockring över denne. Den som först lyckas fånga motståndaren vinner.

Det gäller att vara uppmärksam och smyga tyst för att lyckas!

För att göra det lite mer intressant kan man binda en liten bjällra om båda tävlandes fötter eller i rockringarna så får man vara extra försiktig när man rör sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Rockringsleken

Material
  • Rockring
Kategori
Betyg 3.78/9

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring eller på ett långt led. Den som står först har en rockring i händerna.

Leken börjar med att försteman tar sig genom rockringen, huvud först ner till fötter och lämnar rockringen vidare till nästa person i ledet. Den personen tar sig genom rockringen med fötterna först, personen där efter med huvudet först och så vidare, upp och ner genom hela ledet.

Vill man tävla kan deltagarna delas in i lag!

Det går att lägga till ett samarbetsmoment i leken genom att låta den som står före i ledet föra rockringen istället för en själv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Höken och sparven

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.86/7

Beskrivning
Deltagarna står i en ring och håller varandra i händerna. Två personer väljs ut, den ena blir hök och den andra sparv. Båda får ställa sig inuti ringen och välja ett ljud var. Sedan får de varsin ögonbindel (eller blunda om man kan lita på att de verkligen kommer göra detta!).

Leken inleds genom att de båda börjar göra sina ljud. Med hjälp av ljuden ska höken försöka fånga sparven. Sparven ska försöka hålla sig undan så länge det går och de får bara röra sig inom ringen.

De måste göra sina ljud ända tills sparven är fångad!

Roliga ljud gör leken roligare!

Vid ett tillfälle när vi lekte denna glömde ett par bort vem som var vad. Båda trodde de var sparv vilket ledde till en ganska förvirrande omgång.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Mamma Hare

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.46/27

Beskrivning
Denna lek gör sig nog bäst ute i skogen. En deltagare utses till Mamma Hare som ska lära sina ungar att akta sig för faror. Mamma Hare ställer sig på en bestämd plats, blundar och räknar till 50.
Under tiden ska övriga deltagare försöka gömma sig <strong>så nära</strong> Mamma Hare som möjligt.

När Mamma Hare räknat klart ska hon, från den plats där hon räknat, försöka få syn på de övriga deltagarna. De som hon ser ropar hon ut namnet på, då måste de komma fram från sina gömställen.

När Mamma Hare fått en stund att hitta de övriga är det fritt fram. Då visar alla som är gömda sig och man kollar vem som vågat gömma sig närmast. Den som varit närmast vinner omgången och får bli ny Mamma Hare.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Bondgården

Material
  • Papperskvadrater i olika färger
  • Tidtagarur
Kategori
Betyg 3.77/17

Beskrivning
Leken förbereds genom att man klipper c:a 50 stycken papperskvadrater i 3-4 färger, 10*10 cm kan vara lagom storlek. Antalet färger avgörs av hur många lag som ska vara med i leken. Varje färg symboliserar ett djur. T.ex grönt är kor, blått är får och rött är hästar om man har tre lag.

Kvadraterna göms sedan på olika kluriga ställen. Deltagarna delas in i lika många lag som man har färger, en person i varje lag utses till djurmamman, de övriga är ungar.

Ungarna skickas iväg för att leta efter papperskvadrater i lagets färg. Om t.ex en kalv hittar en grön lapp stannar den vid lappen och börjar råma. Ungarna får inte plocka upp lapparna utan djurmamman måste komma och samla upp lappen och djurungen får leta vidare efter fler lappar. Hästfölen gnäggar förstås och lammen bräker.

Efter en bestämd tid avslutas leken och man räknar hur många lappar varje lag samlat in. Flest vinner!

När vi arbetade med geometriska former klippte jag istället ut rektanglar och trianglar.



Läs eller lämna kommentarer (1)

Pinochio

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.17/12

Beskrivning
Deltagarna ställer i en ring och startar leken på följande vis. Alla sträcker ut sina armar och klappar fyra gånger mot närmaste grannarnas händer samtidigt som alla säger "Pi-no-chi-o". Sedan skuttar alla baklänges fyra skutt i takt som man säger "Pi-no-chi-o" igen.

Målet är nu att försöka sätta sin egen fot på någon annans. Försiktigt förstås!

Så när alla nu står i en större cirkel börjar en person med att ta ett skutt närmare någon annan. Det går att direkt försöka pricka någons fot, men det brukar vara svårt.
Sedan får alla i klockvis ordning sin tur att skutta ett skutt.

Man står still med fötterna där man landar. Enda gången man får lov att flytta sina fötter när det inte är ens tur att skutta är om någon försöker pricka dem.
Då får man dra undan dem för att inte bli träffad. Så det gäller att ha snabba reflexer!

Man är ute ur leken om någon prickar ens fot. Den som är sist kvar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ovanliga stafetten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.37/16

Beskrivning
Deltagarna delas in i jämna lag. Trots namnet fungerar leken som en vanlig stafett såtillvida att lagen ställer upp längs en startlinje och deltagarna i varje lag ska i turordning runda ett rundningsmärke och växla med en lagkompis.

Det ovanliga är att ingen i laget får ta sig fram på samma sätt som någon annan redan har gjort! Så innan start måste man fördela vem som ska röra sig hur. Vem ska springa som vanligt, vem ska ta sig fram baklänges, krypa, hoppa eller liknande.

Om man så vill kan man starta stafetten utan att lagen får rådgöra före.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Dragleken

Material
  • Rep
  • Föremål att sträcka sig efter
Kategori
Betyg 4.02/35

Beskrivning
Ett rep som är några meter långt knyts till en ögla. Tre till fyra personer tar tag med en hand i repet så man står med jämnt avstånd från varandra. En bit bakom varje deltagare ligger en sak, en flaska, boll eller liknande. På startsignal gäller det för deltagarna att försöka nå sitt föremål genom att dra med sig repet och de andra deltagarna.

Den som når sitt föremål först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trettiokull

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.83/17

Beskrivning
Alla deltagare ställer upp sig längs en kortsida, en eller flera tagare står mitt på planen. Deltagarna ska försöka röra sig över planen till andra kortsidan utan att bli tagna. När man står vid en kortsida är man i bo och kan ej bli tagen. Men har man lämnat ett bo får man inte återvända till samma bo innan man varit över på andra sidan.

Tagaren ska försöka fånga deltagarna medan de befinner sig ute på planen. Om någon blir tagen ställer denne sig helt still med armarna utsträckta. Kamraterna kan befria de som är tagna genom att klappa trettio (30) gånger på den tagnes händer. De trettio slagen behöver inte komma i en följd utan om någon bara hinner klappa 13 gånger kan nästa fortsätta från 14 tills man hinner till trettio. Då blir man befriad och kan vara med i leken igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tågleken

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.53/23

Beskrivning
Några av deltagarna väljs ut och får bli stationer. Om en deltagare har en röd tröja kan stationen döpas till Rödmåla, Hårbanda om deltagaren har hårband, Strumpgröna, Prickholma, Byxblåa osv.

Övriga deltagare ställer upp på led och lägger händerna på axlarna på den som står framför. Den som är först får vara loket. Loket tuffar sedan till varje station och släpper av passagerare vid en passande hållplats.
Alla passagerare med röda tröjor stiger av vid Rödmåla osv.
När alla stationer blivit besökta vänder loken om och hämtar upp alla passagerare igen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stress

Material
  • Basketboll
  • Basketkorg
Kategori
Betyg 3.51/24

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på ett långt led framför en basketkorg med start från strafflinjen.
De två första i ledet har varsin basketboll i händerna.

När starten går ska förste man försöka skjuta så många mål i korgen som möjligt med sin boll och får hålla på med det ända tills någon annan deltagare i ledet lyckas göra mål.

För varje deltagare i ledet får i turordning ett försök att med sin boll göra mål men om det misslyckas lämnas bollen till nästa person i ledet som får ett skottförsök och så vidare.

Lyckas man pricka rätt blir man den som får samla mål, annars ställer man sig sist i ledet. Blir man bortpetad som målsamlare får man också ställa sig sist i ledet.

Den som samlat flest mål när leken är över vinner! Antingen kan man hålla på tills någon uppnår en viss poängsumma eller på tid.

Läs eller lämna kommentarer (2)

Fåglarna sätter bo

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.06/19

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i två ringar med näsorna inåt och håller varandra i händerna. Den ena ringen ska stå inuti den andra och den inre ringen måste ha fler deltagare än den yttre.

De som står i den yttre ringen släpper taget om varandras händer och tar ett par kliv bakåt, de är fågelbon. De som står i den inre håller kvar hand i hand och gör en liten ringdans samtidigt som de sjunger en sång, de är fåglarna.

Så fort sången tar slut ska de som gått i ring, fåglarna, snabbt vända sig om och försöka att hitta ett ledig bo, alltså någon i den yttre ringen, som de ställer sig bakom och lägger händerna på dess axlar.
Eftersom det är fler fåglar än bon kommer några fåglar bli utan!

Nästa runda sätts enkelt igång genom att de som var bon föregående runda nu blir fåglar och ställer sig i den inre ringen och de fåglar som hittade sig ett bo står kvar och blir nya bo.

Om man vill kan fåglarna gå runt till musik som stannas av ledaren istället för att sjunga eller så kan man ge någon typ signal när som helst mitt under sången för att göra det lite mer spännande.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fotbollsbowling

Material
  • Fotboll
  • Koner
Kategori
Betyg 3.30/42

Beskrivning
Ställ tio koner i en triangelformering, ganska tätt uppställda som käglorna står i vanlig bowling. Placera dig sedan med en fotboll några meter i rak linje ifrån ett av hörnen i kontriangeln.
Försök sedan att skjuta omkull så många koner som möjligt med fotbollen!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ärtpåsejakten

Material
  • Ärtpåsar eller liknande
Kategori
Betyg 3.63/23

Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led längs en startlinje. Några meter ifrån startlinjen ligger en hög med ärtpåsar (kottar, pinnar eller stenar om man är utomhus).

När starten går rusar förste man från varje lag fram och tar en ärtpåse och återvänder med den till sitt lag. När ärtpåsen släppts på golvet framför laget springer nästa deltagare iväg och hämtar en ärtpåse.

Så fortsätter man tills alla ärtpåsar är slut. Det lag med flest insamlade ärtpåsar vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vilda västern

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.74/31

Beskrivning
Deltagarna ställer sig i en ring. En person ställer sig i mitten och är sheriff. Leken börjar med att sheriffen drar sin pistol (pekar mot någon i ringen). Den som sheriffen pekar mot duckar och de som står på ömse sidor om den som duckar vänder sig mot varandra och säger den andre personens namn.

Den som hinner säga den andres namn först vinner duellen och den andre personen är utslagen ur leken.
Är de lika snabba blir det oavgjort och ingen åker ut.

Om personen som sheriffen pekar mot glömmer att ducka åker den deltagaren ur.

Tillslut blir det bara en person kvar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Alla gubbar spring!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.00/21

Beskrivning
Alla deltagare samlas i ett bo. En person utses till fasttagare. Fasttagaren ropar "Alla gubbar spring!"
Då lämnar alla boet och alla får springa fritt inom lekområdet. När som helst får fasttagaren ropa "STOPP!".

Då ska alla omedelbart stanna och stå alldeles blixtstilla. Om fasttagaren ser någon röra sig får den personen jagas. Fasttagaren måste hinna fånga personen innan denne hinner tillbaka till boet.

Om fasttagaren lyckas fånga personen blir den fångade ny fasttagare.

Alla de övriga deltagarna får gå tillbaka till boet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Höken kommer

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.57/14

Beskrivning
En deltagare leder de övriga längs en stig någonstans där det finns platser att gömma sig på, en skog är nog att föredra. Ledaren tittar framåt och kan när som helst ropa "Höken kommer!" eller blåsa en gång en visselpipa och räkna högt till tio. Då måste de övriga deltagarna fort gömma sig. När ledaren räknat till tio vänder denne sig om och ropar namnet på alla som syns. De som blir uppropade får komma fram medan resten sitter gömda, tills ledaren vänder sig om och säger fritt fram. Då fortsätter man gå fram på rad igen tills ledaren ropar höken kommer.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Buffa boll

Material
  • Bollar
Kategori
Betyg 4.27/31

Beskrivning
I denna lek gäller det att driva en boll framåt, men inte med fötterna som i fotboll utan bara med hjälp av huvudet.
Deltagarna ställer upp sig längs en startlinje och ska när startskottet går, krypande, knuffa en boll med huvudet en sträcka, runda ett rundningsmärke och ta sig tillbaka till startlinjen igen.

Denna kan med fördel göras som en stafett! Prova med bollar i olika storlekar.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Trollen och jätten

Material
  • Olika saker att lägga på jätten
Kategori
Betyg 3.70/10

Beskrivning
En deltagare utses att vara jätten. De övriga troll. Jätten är jättetrött(!) och lägger sig för att sova på golvet. Trollen står tysta i en ring runtom. När jätten somnat (blundar) och inte ser något, smyger trollen fram och lägger saker på honom som kläder, filtar, kuddar men de får vara försiktiga för plötsligt kan jätten vakna med ett vrål och försöker fånga trollen. Det troll som blir fångat först får vara jätte i nästa runda.

Detta är en lek som absolut passar utomhus och gärna i en skog där troll och jättar ju trivs bäst. Då kan trollen lägga små pinnar eller löv på jätten.

En variant är att det troll som blir fångat också blir en jätte så att jättarna blir fler och fler (men det är första jätten som bestämmer när det är dags att vakna).
Läs eller lämna kommentarer (1)

Stapel kubb

Material
  • Kubbspel
Kategori
Betyg 4.18/67

Beskrivning
Vid familjeevenemang brukar vi spela kubb. Vid ett tillfälle var vi lite korta på femkampsgrenar och vi gjorde en "stapel-lek".

Alla ingående delar i ett kubbspel får användas. Staplas under en begränsad tid och stapeln ska kunna stå still i tex 30 sek. Högst stapel vinner!

Enkelt och roligt, även för gammelfarbror den fd konstruktören!
Bidrag från:
Anna
Läs eller lämna kommentarer (1)

Parfotboll

Material
  • Snöre
  • Fotboll
Kategori
Betyg 4.19/80

Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!

Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Vargen och fåraherden

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.00/22

Beskrivning
En deltagare utses till fåraherde, en annan får vara vargen, övriga är fårflocken. Vargen placerar sig mitt på lekplanen, fåren och fåraherden ställer sig samlade på en sida.

Leken börjar med att vargen ropar "Driv ut dina får!", då måste fårflocken ta sig över lekplanen till säkerhet på andra sidan. Vargen ska försöka fånga så många får den kan medan fåraherden får lov att försöka förhindra vargen från att göra detta så gott det går (utan att ta i för mycket!) Vargen får förstås inte lov att ta fåraherden.

De får som vargen lyckades fånga blir också vargar och fåren som klarade sig över till säkerhet får inte vila särskilt länge utan så fort fåraherden återsamlat sin flock är det dags för vargen att ropa "Driv ut dina får!"

Om man vill kan vargen tvingas stå still och räkna till tre eller något om fåraherden lyckas kulla den och på så vis köpa lite extra tid för fåren att klara sig över till säkerhet.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Pin It on Pinterest