« Tillbaka till listan
svårt för mindre. Denna lek uppskattas mycket av äldre, i min klass, jag går i 9, är den populär, vi spelar den typ varje gympalektion!
Tillsammans bygger man upp en bana av gympasalens redskap - redskapen ska fungera som skydd. Ungefär halva gympasalen brukar räcka. Gruppen delas in i 2 lag.
Sedan skall man ha ett jämnt antal mjuka bollar, lika många till båda lagen.
På start signalen gäller det att så snabbt som möjligt få tag på en boll och kasta på motståndarna. Redskapen som banan är byggd av skall användas som skydd mot bollarna. Blir man träffad i huvudet gills det ej, annars går man och sätter sig vid sidan av planen. När ett lag har
vunnit, d.v.s brännt ut alla motståndare, kör man om igen!
« Tillbaka till listan
Annons
Paintball
Material
- Mjuka bollar
- Blandade gymnastikredskap
- Lagband
Beskrivning
Lättast att spela med ungdomar, klass 5-9 kanske då det kan varasvårt för mindre. Denna lek uppskattas mycket av äldre, i min klass, jag går i 9, är den populär, vi spelar den typ varje gympalektion!
Tillsammans bygger man upp en bana av gympasalens redskap - redskapen ska fungera som skydd. Ungefär halva gympasalen brukar räcka. Gruppen delas in i 2 lag.
Sedan skall man ha ett jämnt antal mjuka bollar, lika många till båda lagen.
På start signalen gäller det att så snabbt som möjligt få tag på en boll och kasta på motståndarna. Redskapen som banan är byggd av skall användas som skydd mot bollarna. Blir man träffad i huvudet gills det ej, annars går man och sätter sig vid sidan av planen. När ett lag har
vunnit, d.v.s brännt ut alla motståndare, kör man om igen!
Tips: Ett bra tillägg från Carin Thornberg:
När jag kör denna leken med mina elever åk 3-5 så får man ett band om man blir bränd i stället för att åka ut. Laget som har minst antal band när man slutar har vunnit. Detta gör att alla eleverna får vara med hela tiden och ingen behöver känna sig utanför eller vara overksam.
Ett annat tillägg från Carina Forsgren:
När vi leker denna lek så har lagen en boll var i sin färg. De får endast bränna motståndarlaget med sin boll. Det blir lite mera rörelse i leken då.
Ett tredje från Niklas:
Jag har andra aktiviteter för dom som blir brända. Exempelvis så kan de som blir brända göra: 10 upphopp eller 10 armhävningar eller 10 situps osv. och sen ta del av aktiviteten igen. En väldigt bra aktivitet om man är ute efter fart och fläkt.
Ett fjärde från Moroten:
Ett tillägg man kan göra är att låta en eller två i varje lag vara medicinmän som genom att nudda en bränd spelare i sitt egna lag sätter denna person i spel igen. Det förutsätter också att man lägger sig där man blir bränd. Då blir det mer strategi och mina klasser älskar det!
Jag undrar om medicinmannen kan bli träffad och isåfall är ute? //micke
När jag kör denna leken med mina elever åk 3-5 så får man ett band om man blir bränd i stället för att åka ut. Laget som har minst antal band när man slutar har vunnit. Detta gör att alla eleverna får vara med hela tiden och ingen behöver känna sig utanför eller vara overksam.
Ett annat tillägg från Carina Forsgren:
När vi leker denna lek så har lagen en boll var i sin färg. De får endast bränna motståndarlaget med sin boll. Det blir lite mera rörelse i leken då.
Ett tredje från Niklas:
Jag har andra aktiviteter för dom som blir brända. Exempelvis så kan de som blir brända göra: 10 upphopp eller 10 armhävningar eller 10 situps osv. och sen ta del av aktiviteten igen. En väldigt bra aktivitet om man är ute efter fart och fläkt.
Ett fjärde från Moroten:
Ett tillägg man kan göra är att låta en eller två i varje lag vara medicinmän som genom att nudda en bränd spelare i sitt egna lag sätter denna person i spel igen. Det förutsätter också att man lägger sig där man blir bränd. Då blir det mer strategi och mina klasser älskar det!
Jag undrar om medicinmannen kan bli träffad och isåfall är ute? //micke
Tillagd: 2008-02-12
Bidrag från: Emma
Bidrag från: Emma
Annons
« Tillbaka till listan
