Lekfulla konstverk och friskis
Jag har efter några förändringar i arbetslaget fått äran att hålla igång bildundervisningen i klassen. Idag var det så första tillfället. Det var ett tag sedan sist så jag visste inte riktigt vad som skulle kunna passa. Men det fanns en rolig övning jag såg på en DVD en gång.
Man tar ett vanligt tomt vitt A4 papper, sätter pennan mitt på pappret och ritar lite slumpmässiga virvlar, kladdikludd tror jag den väldigt tekniska termen var vi använde. Man kan gärna blunda och rita sitt kladdikludd. Sedan tar man en stund och bara tittar på vad man ritat och försöker hitta någon intressant form som kan likna något. Man kan förstås rotera på pappret så kanske något framträder.
När jag visade en virvel framme på tavlan så såg alla olika saker. Någon tyckte att virvlarna liknade en katt, någon sa snögubbe, troll med svans, en fågel och så vidare. Jag jämförde övningen med att det var som om man gick en molnig dag och försökte se om molnen liknade något.
När man hittar något på sitt papper fyller man i de linjerna man vill ha, tar bort eller lägger till linjer och detaljer som behövs och färglägger. Resultatet blir oftast mycket bra. Eleverna var helt uppslukade av denna enkla övning och deras bilder blev helfestliga. En rolig övning för fantasin som tar bort mycket av prestationsångesten många kan känna för bild.
På gymnastiken denna veckan har vi friskis och svettis pass tack vare en förälder som erbjöd sig instruera. Vi tackar! Intressant, roligt och svettigt tyckte alla!