Blandat
Sök bland lekarna
Några blandade lekar till blandade tillfällen.
216 lekar hittades.
Dragleken
Material
- Rep
- Föremål att sträcka sig efter
Beskrivning
Ett rep som är några meter långt knyts till en ögla. Tre till fyra personer tar tag med en hand i repet så man står med jämnt avstånd från varandra. En bit bakom varje deltagare ligger en sak, en flaska, boll eller liknande. På startsignal gäller det för deltagarna att försöka nå sitt föremål genom att dra med sig repet och de andra deltagarna.Den som når sitt föremål först vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Vad gör du?
Material
- Inget
Beskrivning
Deltargarna står i en ring. En person får börja leken genom att under tystnad göra en rörelse, t.ex låtsas skotta snö. Personen till vänster frågar "Vad gör du?".Personen som gör rörelsen svarar inte det han just visar utan något helt annat, som t.ex "Jag hoppar hopprep!" (Trots att det är snöskottning).
Den som frågade får då låtsas hoppa hopprepp och personen som nu står till vänster frågar i sin tur "Vad gör du?". Den som låtsas hoppa rep kan då t.ex. svara "Jag målar en tavla" vilket leder till att frågaren får låtsas måla en tavla. Så fortsätter man med att personen till vänster hela tiden frågar "Vad gör du?" tills alla fått sin tur!
Om man vill kan den som visar rörelsen få ställa sig i mitten av ringen, som på en scen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
A och B leken
Material
- Lemoncurry
Beskrivning
Deltagarna delas in i lag A och lag B och lag B vinner.Läs eller lämna kommentarer (8)
Sura gubben
Material
- Gymnastikredskap
- Ärtpåsare eller lagband
Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led längs en startlinje vid ena kortsidan av gymnastiksalen.Vid andra kortsidan får en deltagare stå vänd från de övriga och blunda. Den personen är sura gubben (eller tanten).
Mellan lagen och sura gubben fylls gymnastiksalen med olika saker att gömma sig bakom. Plintar, mattor och så vidare. Framme vid sura gubben sprider man ut ärtpåsar eller lekband.
När ledaren säger "Sura gubben 1-2-3" ska de första i varje lagled börja springa fram och försöka ta en ärtpåse i taget.
När ledaren räknat till 3 får sura gubben vända sig om. Då måste de som springer gömma sig bakom något så att de inte blir sedda.
Om sura gubben ser någon säger han den personens namn. Då måste den personen gå tillbaka till sitt lag och ställa sig sist i ledet.
Om någon får tag i en ärtpåse ger det laget en poäng. Den personen får fri lejd tillbaka till sitt lag med ärtpåsen i handen och en ny löpare gör sig redo att springa mot sura gubben.
Det får bara vara en person från varje lag på banan samtidigt.
När ärtpåsarna är slut räknas lagens poäng ihop och det laget med flest ärtpåsar vinner!
Bidrag från:
Linnea Lidberg
Läs eller lämna kommentarer (3)
Hitta handen
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna ställer sig i ring omkring en deltagare. Den som står i mitten ska blunda, eller få en ögonbindel. De övriga kavlar upp ärmarna på sina tröjor och en person i ringen utses under tystnad att sträcka fram sin hand till personen i mitten. Den som blundar får ungefär en minut på sig att under tystnad känna på den framsträckta handen.När en minut har gått gäller det sedan för den som blundat att öppna ögonen och försöka känna sig fram bland deltagarnas händer tills den handen som just undersökts hittas!
De övriga kan byta platser med varandra i ringen för att göra det lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Ljudsagan
Material
- Olika saker som kan göra ljud
Beskrivning
Ledaren läser en berättelse för deltagarna. Därefter får deltagarna indelade i grupper en stund att komma på hur man på olika sätt kan sätta ljudeffekter till berättelsen med hjälp av föremål man har omkring sig.Det kan vara med hjälp av musikinstrument, prassla med papper, knacka i bord eller vad som helst som kan sätta lite stämning till historian.
Sedan läser grupperna berättelsen för varandra och gör sina ljud under tiden.
Det går förstås också att låta grupperna skriva egna sagor!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Kejsaren av Kina
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Lekledaren inleder genom att säga "Kejsaren av Kina tycker om kaffe, men inte te". Den som sitter till vänster om ledaren fortsätter med att säga något som kejsaren tycker om och inte tycker om. Man kan säga precis vad som helst.Ledaren är den ende som vet om påståendet stämmer eller inte och ger svar om det är rätt eller fel.
Det som avgör vad som är rätt, i det här exemplet, är om det finns ett "T" i ordet eller inte. Det finns ett "T" i te men inte i kaffe, alltså gillar kejsaren inte te.
Det är förståss tillåtet att använda andra bokstäver!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Stapel kubb
Material
- Kubbspel
Beskrivning
Vid familjeevenemang brukar vi spela kubb. Vid ett tillfälle var vi lite korta på femkampsgrenar och vi gjorde en "stapel-lek".Alla ingående delar i ett kubbspel får användas. Staplas under en begränsad tid och stapeln ska kunna stå still i tex 30 sek. Högst stapel vinner!
Enkelt och roligt, även för gammelfarbror den fd konstruktören!
Bidrag från:
Anna
Läs eller lämna kommentarer (1)
Tvättlinan
Material
- Sked
- Långt snöre
Beskrivning
I ena änden av en lång lina knyts en sked. Deltagarna ställer upp på ett led och den som står först håller i skeden.Leken inleds med att försteman stoppar skeden innanför tröjan via nacklinningen, låter sked med lina löpa vidare ner genom ena byxbenet och ut vid foten. Person nummer två tar den omvända vägen, sked och lina genom ena byxbenet genom tröjan och upp genom nacklinningen. Person nummer tre fortsätter neråt och så vidare tills sked och lina löpt upp och ner genom hela ledet så att alla är sammanbundna. Fungerar bra som laglek.
Skeden gör det lättare att tråckla tråden och det gäller att hela tiden hjälpa till med att mata tråd. En lek vi givetvis gjorde i scouterna, var annars (med stickigt sisalgarn förstås)
Läs eller lämna kommentarer (1)
När jag reser till Eslöv
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".
Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!
Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Min mening
Material
- Bokstavslappar eller brickor
Beskrivning
Förbered leken genom att skriva alla bokstäver i alfabetet på lappar eller använd bokstavsbrickorna i ett Alfapetspel.Varje deltagare, eller lag om man så vill, får ta fem lappar. Sedan gäller det att skapa en begriplig mening med fem ord i där bokstavslapparna bestämmer bokstäverna som orden ska börja på.
T.ex, får man upp bokstäverna B H S P M kan man få ihop Blå Hundar Skäller På Månen.
Man kan ha reglerna att bokstäverna måste användas i den ordning de dras eller att alla använder samma bokstäver. Det går förstås att använda hur många bokstäver man vill.
Leker man denna under jul/påsk eller midsommar kan meningarna handla om det.
Läs eller lämna kommentarer (2)
Sten sax påse
Material
- Inget
Beskrivning
En klassisk lek som kan vara bra vid avgörade av svåra beslut som behöver tas. Kallas även för att klunsa. Man väljer i varje omgång tyst för sig själv en av tre olika positioner, sten, sax eller påse. Dessa visas med hjälp av ena handen, sten är en knuten hand, sax visas genom att pek och långfinger sträcks fram likt en sax och påse en sträckt öppen hand som vid ett handslag.Två deltagare tävlar vända mot varandra och räknar ner från tre, (eller säger sten, sax, påse tillsammans). På tre visar de tävlande samtidigt en valfri position och poäng utdelas enligt följande ordning.
Sten slår sax (slår sönder sax)
Sax slår påse (klipper sönder påse)
Påse slår sten (sten i påse)
Om båda visar samma är omgången oavgjord. Bäst av tre omgångar brukar vara praxis!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Längdjakten
Material
- Tygband eller annat man kan hämta
Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp längs en startlinje vid ena kortsidan. Vid startlinjen har varje lag ett bo. Vid andra kortsidan läggs massor av lagband i tyg.När starten går ska samtliga springa över och hämta ett lagband var. Lagbandet springer man tillbaka med och lägger i sitt lags bo.Sedan springer man direkt iväg för att hämta ett nytt.
Så fortsätter man tills alla lagband är slut, då samlas lagen vid sina bon.
Alla i laget hjälps sedan åt med att lägga ut band vid band så långt det går från startlinjen. Laget som når längst sträcka med sina band vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tärningsspel
Material
- En tärningskopp med fem tärningar till varje deltagare
Beskrivning
Alla deltagare har varsin tärningskopp med fem tärningar i. Alla skakar samtidigt om tärningarna och vänder sin kopp upp och ner mot bordet så att ingen kan se vad tärningarna visar. Man får dock lov att kika på sina egna tärningar.Om en deltagare slagit alla sina tärningar olika får den personen slå om sitt kast.
Sedan öppnar en deltagare spelet genom att göra en gissning på hur många tärningar med en viss siffra den tror det kan finnas totalt på bordet under allas koppar. Till exempel "Jag tror det på bordet finns minst sex stycken fyror".
Nästa person i klockvis ordning har sedan två val. Antingen att syna gissningen eller höja budet.
Om personen tycker budet låter orimligt väljer denne att syna, då lyfter alla sina koppar och så räknas antalet tärningar som budet gäller, i detta fall som visar fyror. Om det, i detta exempel, finns sex eller fler tärningar som visar fyror var gissningen således rätt och den som synade hade fel.
Då får den som synade ett straffpoäng. Hade det nu funnits färre fyror (färre än sex stycken) hade den som gjorde den felaktiga uppskattningen fått straffpoängen.
Väljer personen i tur istället att höja budet måste man öka antingen värdet på tärningen eller antalet tärningar (eller både och). Så i detta exempel skulle personen i tur behöva höja till antingen minst sju stycken fyror eller t.ex. sex stycken femmor.
Fem stycken sexor är alltså ett ogiltigt bud eftersom antalet tärningar understiger utgångsbudet.
Ett bud måste också innehålla minst lika många tärningar som antalet deltagare i spelet. Så spelar fem deltagare får inget bud vara färre än fem tärningar.
Den som når ett förutbestämt antal straffpoäng är ute ur spelet.
Det är den som fick straffpoängen som ger utgångsbud i nästa omgång.
Om man vill kan ettor vara jokrar och räknas som vilken siffra som helst.
Det går att köra spelet i blindo, alltså att ingen får titta på sina tärningar, men får man kika på sina egna tärningar kan det hjälpa en att göra eller syna bud.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Kläder och tärningar
Material
- Blandade kläder
- Tärningar
Beskrivning
Alla deltagare sitter runt en hög med blandade kläder som med fördel gärna får vara lite knasiga. En person börjar leken genom att slå två stycken tärningar. Skulle båda tärningarna råka visa samma siffror ropar alla "DUBBELT!". Den som ropar sist måste ta på sig ett plagg ur högen i mitten som medspelarna väljer ut.Visar tärningarna olika händer ingenting.
Så fortsätter man att i tur och ordning få kasta tärningarna och när kläderna är slut är leken slut.
Om det är påsk kan deltagarna sakta förvandlas till påskgubbar eller gummor
Om det är svårt att avgöra vem som sa "DUBBELT!" sist kan man ju ändra på reglerna så att det är den som slår dubbelsiffror som får ta på sig ett plagg de andra bestämmer.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Plockrutan
Material
- Något att markera kvadrat med
- Olika föremål att lägga i kvadraten
Beskrivning
Skapa en ganska stor kvadrat på marken med hjälp av ett rep eller rita upp. Inuti kvadraten sprider man ut lite olika föremål. 6*6 - 8*8 kvadratmeter kan vara lagom storlek.Deltagarna gör först en uppskattning av hur många av föremålen de kan plocka åt sig utan att beträda kvadraten.
Sedan gäller det att försöka ta ut så många saker som möjligt. Det är tillåtet att ta hjälp av långa föremål som man plockat åt sig ur kvadraten men man får inte hämta hjälpmedel från någon annanstans.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Svälta räv (kortspel)
Material
- Kortlek
Beskrivning
Två deltagare sätter sig mitt emot varandra och fördelar en kortlek mellan sig så att båda spelare har lika många kort. De egna korten lägger varje spelare i en stapel framför sig med sidan nedåt.Mitt mellan spelarna läggs ett kort, förslagsvis en joker.
En spelare börjar genom att vända upp det översta kortet i sin stapel och lägga det bredvid kortet i mitten. Den andra spelaren tar sedan det översta kortet från sin stapel och lägger på den andra sidan av mittkortet. Så fortsätter man i turordning att vända upp varsin hög på ömse sida av mittkortet tills båda spelare har vänt upp ett kort av samma valör. Då gäller det att först lägga sin hand på mittkortet.
Den som placerar sin hand på mittkortet först vinner båda högarna med vända kort och lägger dem underst i sin stapel och påbörjar sedan en ny omgång.
Så fortsätter man tills en spelare har blivit av med alla sina kort. Om en spelare inte har några kort kvar att vända upp ur sin stapel fortsätter den andra att vända ur sin själv tills dess att det blir två kort med samma valör på bordet.
Om spelaren med flest kort kvar då hinner först har denne vunnit alla kort och därmed spelet!
Detta spel kan spelas med flera spelare, principen är den samma. Vara först att lägga handen på mittkortet om det ligger två kort av samma valör på bordet
Läs eller lämna kommentarer (0)
Flygtävling
Material
- Papper
Beskrivning
Deltagarna delas in i par, varje par får ett vanligt A4 papper och ska vika ett pappersflygplan utav det.Men för att göra det lite svårare ska varje deltagare först välja en av sina händer som ska vara aktiv i samarbetet med flygplansvikandet. Den andra handen får inte användas utan ska hållas bakom ryggen under hela samarbetet.
Båda i paret får välja sin bästa hand.
När alla par har ett flygplan klart är det dags att se vilket pars flygplan som flyger längst.
Varje deltagare i får i turordning tre försök på sig att från en utkastplats kasta sitt plan och där det landar efter den längsta flygturen läggs en markering ut.
Det par vars flygplan som flugit längst från utkastplatsen vinner!
Läs eller lämna kommentarer (1)
Spikduellen
Material
- Hammare
- Spik
- Trästycke
Beskrivning
En spik av lite större modell knackas fast i ett trästycke så djup att det bara precis står upprätt. Två deltagare tävlar sedan om vem som med en hammare slår sista slaget som driver ner spiken helt och hållet i trästycket.Deltagarna slår med hammaren varannan gång och får slå precis så löst eller hårt man vill.
Det går att begränsa antalet snedslag som kröker spiken för varje deltagare till två eller tre. Böjer man spiken fler gånger vinner motståndaren.
Det går absolut att vara fler tävlande än två, det gäller bara vara den som slår sista slaget på spiken!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Ballongpoäng
Material
- Ballonger
- Papper
- Penna
- Dartpil
- Rep eller bräda
Beskrivning
Leken förbereds genom att man skriver poängsiffror på små papperslappar, ca 3x3cm. Det kan vara t.ex. 2 st lappar med siffran 0 på, 4 st med 5, 2 st med 10, 2 st med 15. Vik eller rulla ihop lapparna och placera varje lapp inuti i egen ballong.Ballongerna med lappar i blåses upp och fästs på rad på ett rep eller en träskiva.
Enskilt eller i lag får deltagarna turas om att kasta pil och spräcka ballongerna och samla poänglappar. Det gäller att få så många poäng som möjligt. Så även om man spräckt flest ballonger kan det lag som fått ner färre vinna för att de fått fler poäng.
Vi brukar kika på poängen först när alla ballonger är spräckta. Då blir det spännande in i det sista!
Använder man bara en pil är risken minimal att någon blir träffad, men tänk ändå på säkerheten för deltagarna!
Bidrag från:
Christel Ekström
Läs eller lämna kommentarer (0)
Slängstatyer
Material
- Inget
Beskrivning
En deltagare utses till slängare. Slängaren tar valfri deltagare i båda händer och de två börjar att snurra runt, runt tills slängaren när som helst släpper taget och "slänger" iväg deltagaren. När deltagaren landar fryser denne fast och står helt stilla som en staty.Nu kan man fortsätta denna lek på två sätt. Antingen fortsätter slängaren att slänga resten av deltagarna tills dess att alla blivit statyer. Därefter utser slängaren vilken staty som blivit bäst. Den vinnande statyn blir ny slängare i nästa omgång.
Det andra sättet är att när första deltagaren blivit slängd och blivit en staty så ska de övriga deltagarna efterlikna hur den blev. Den som slängaren anser härmat statyn bäst blir ny slängare (eller så fortsätter samma slängare, ledaren, att kasta deltagare tills alla fått vara originalstatyn utan att nödvändigtvis avgöra vem som blivit bäst.)
Läs eller lämna kommentarer (0)
Plocka potatis (3)
Material
- Potatisar
- Ögonbindlar
Beskrivning
Inom ett avgränsat lekområde sprids en mängd potatisar ut. Alla deltagare får en ögonbindel för ögonen och ställer sig inuti kvadraten.När startsignalen går gäller det att samla åt sig så många potatisar som möjligt!
Man kan ta tiden på hur lång tid det tar för ett lag att samla in alla potatisarna eller begränsa tiden och sedan räkna hur många potatisar som hann plockas.
Det går förstås att byta ut potatisar mot tennisbollar eller liknande.
Det är kanske att föredra att alla kryper omkring istället för att går för att minimera kollisionsrisken.
Det är kanske att föredra att alla kryper omkring istället för att går för att minimera kollisionsrisken.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bröllopsnatten (tallriksleken)
Material
- Tallrik
Beskrivning
Till denna lek behövs det två deltagare som inte vet vad leken går ut på. Dessa båda tar man till ett annat rum för att förklara leken. Den enda rekvisitan är en tallrik som läggs upp och ner på golvet i rummet där åskådarna väntar.De två deltagarna får i avskildhet veta att de ska hjälpas åt att försöka vända tallriken på golvet rätt igen, men de får inte använda händerna! Annars är allt annat tillåtet.
Fast i rummet där de hela ska utspela sig berättar en annan lekledare, förutom de regler deltagarna får, också att åskådarna ska tänka sig att allt deltagarna säger kommer de också att säga på sin bröllopsnatt, något som säkert kommer leda till många skratt. Deltagarna själva vet inte varför alla skrattar så häftigt.
Sanningen är att det är näst intill omöjligt att vända på tallriken om den ligger vänd platt mot golvet. Så när deltagarna ger upp eller alla tycker synd om dem bryts leken och man berättar då för deltagarna vad åskådarna fick veta.
Endast åskådarnas fantasi sätter gränsen för hur rolig denna lek är.
Presentera gärna leken som tallriksleken för att inte avslöja förmycket!!
Det går säkert att ha flera par i aktion samtidigt!
Det går säkert att ha flera par i aktion samtidigt!
Bidrag från:
Emma Johansson
Läs eller lämna kommentarer (1)
Lappleken
Material
- Mössor eller resårgummiband
- Lappar
- Ev. spegel
Beskrivning
Detta är en samarbetsövning för läskunniga barn i vilken det behövs mössor eller resårgummiband samt lappar. Till variant 1 behövs även stora speglar.Leken förbereds genom att ledaren skriver frågor och/eller uppmaningar på lapparna. Bäst blir det om uppmaningarna har i olika färger på texten.
Variant 1 med speglar
Barnen blir indelade i grupper, ca 5 i varje grupp. Varje barn får en lapp satt i mössan/resårbandet med ett spegelvänt ord som tillsammans bildar en fråga. Sedan ska de i gruppen bilda rätt fråga genom att laget framför en spegel ställer sig i rätt ordning. Barnen får inte prata med varandra. Sen kan man byta så barnen får en ny fråga.
Exempel på fråga: "Hur många dagar har Mars?" eller "Vilken färg har frökens tröja?"
Variant 2 utan speglar
Samma grupper. Man ger barnen en ny lapp i pannan med ett ord som tillsammans bildar en uppmaning. Utan att prata ska barnen ställa sig rätt ordning visa ledaren och sedan utföra uppmaningen. Efter de gjort uppmaningen kan man fråga någon i gruppen vad som står på allas lappar inkl ens egen, fortfarande får de inte prata. Exempel på uppmaning: "Kryp sakta till ett fotbollsmål". Eller "Klättra upp i en ribbstol"
Variant 2 svårare
Dela slumpvis ut uppmaningslapparna till alla barnen. De olika uppmaningarna ska ha olika färger på texten. Nu ska barnen dels hitta sitt lag och dels ställa sig i rätt ordning samt att göra uppmaningen. Fortfarande utan att prata. Så man måste hjälpa kompisarna hitta rätt lag och hoppas att nån hjälper en själv för att kunna börja på utmaningen.
Bidrag från:
Paula Roslund
Läs eller lämna kommentarer (1)
Pastaleken
Material
- Pennepasta
- Spagetti
Beskrivning
Deltagarna sitter vid ett bord. Alla har 5-7 penne pasta framför sig placerade så att kortändarna är vända mot deltagaren. Alla har även ett långt spagettistrå var som hålls fast med munnen. Med händerna bakom ryggen ska alla sedan på en startsignal så snabbt som möjligt trä penne pasta bitarna över spagettin.Den som först samlat upp alla sina penne på spagettin har vunnit!