Gympasal
Sök bland lekarna
Lekar som passar bara att använda i gympasalen. De går givetvis att leka på andra ställen med.
226 lekar hittades.
Cowboys och hästar
Material
- Inget
Beskrivning
Två personer får vara Cowboys och resten är hästar. Cowboysarna har vars en hage längs med kortsidorna av gymnastiksalen och mellan hagarna springer hästarna på prärien.Cowboysarna ska fånga hästar (som i vanlig tagen) och leda dem in till hagen. Det är bara tillåtet att fånga en häst åt gången.
När det inte finns fler hästar på prärien räknar varje cowboy hur många som fångats.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Springråttorna
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra lika stora grupper. Grupperna är "Spring-råttor", "Dans-råttor", "Smyg-råttor" samt "Gå-råttor". Varje grupp samlas i vars ett hörn av gymnastiksalen.En deltagare får bli katt och lägger sig mitt på golvet för att "sova". Ledaren har en trumma eller något annat rytminstrument. Med instrumentet bestämmer man vilken av rått-grupperna som ska vara aktivt.
T.ex genom att trumma i galopptakt vet "springråttorna" att det är de som ska springa runt katten. Trummas det taktfast är det "gåråttornas" tur, drar man med handflatan mot trumskinnet så det blir ett viskande ljud smyger "smygråttorna" fram ur sitt hörn. När ledaren markerar med ett enda hårt slag på trumman vaknar katten!
Då måste alla råttorna snabbt ta sig tillbaka till sitt hörn utan att fångas! Den som blir fångad får bli ny katt i nästa runda. Eller så låter man alla som blir fångade bli katter.
Läs eller lämna kommentarer (2)
Tunneltagen
Material
- Inget
Beskrivning
Fungerar som vanlig tagen fast samma jägare tar hela tiden och de som blir tagna ställer sig bredbent och blir befriade när en kamrat kryper mellan benen.En annan variant är att man istället ska hoppa bock för att befria.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Ambulanstagen
Material
- Inget
Beskrivning
När någon blir tagen lägger denne sig ner på golvet. För att bli räddad krävs det att fyra kamrater bär en till "Sjukhuset" som gärna får vara en mjuk matta. Två tar tag i armarna och två i benen, ingen av räddarna får bli tagna sålänge de bär på en "skadad". Med äldre deltagare räcker det kanske med två bärare.Läs eller lämna kommentarer (0)
Hela havet stormar
Material
- Inget
Beskrivning
En lek som kräver tillgång till musik. På golvet i gymnastiksalen läggs ett lagom antal rockringar så att lekens alla deltagare utan bekymmer kan få plats i någon. En person kan utses som tagare. När musiken spelar rör man sig fritt över golvet, när musiken slutar gäller det att hitta en ledig plats i någon rockring. Personen som tar kan föröka ta de som inte hittat plats.Samma typ av lek kan göras med stolar/pallar. Antalet stolar är en mindre än antal deltagare. När musiken stannar ska man sätta sig på en tom stol. Blir man utan är man utslagen. Efter varje gång minskas antalet stolar med en tills det bara är en person kvar som har sittplats.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Fiskarna i havet
Material
- Inget
Beskrivning
I varje hörn på gymnastiksalen har fyra fisksorter vars ett bo. I mitten lurkar den farliga hajen. Och när lekledaren säger tex "Laxarna!" gäller det för alla laxar att springa ur sitt bo ut i gymnastiksalen och sedan återvända tillbaka utan att bli fångade av hajen. Lyckas däremot hajen fånga en lax så blir även denna en haj! Lekledaren kan också säga "Fiskstim!!!" då ska alla fiskar lämna sina bon.Läs eller lämna kommentarer (1)
Hund och katt
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag, hundar och katter. Gymnastiksalen delas mitt av i två zoner, hundarna samlas längs mittlinjen på ena sidan och katterna på den andra. När lekledaren säger "-Hund!" gäller det för hundarna att kulla katterna innan de hinner nå sitt bo vid sin kortsida av salen och tvärt om när ledaren säger "-Katt!". Testa med liggande, sittande start osv.Läs eller lämna kommentarer (0)
Kinesiska muren
Material
- Inget
Beskrivning
Gymnastik salen delas på mitten med hjälp av bänkar eller tunna gymnastikmattor. Detta bildar den kinesiska muren. På ena sidan samlas deltagarna för att förberda sig att storma över muren för att nå fram till skatten. En skatt som utgörs av mycket värdefulla ärtpåsar eller lekband och ligger längst ner på motsatta kortsidan. Detta hade varit mycket enkelt om det inte vore för de två vakter som placerats bakom muren för att vakta dyrbarheterna.När startskottet går gäller det för skattplundrarna att ta sig över muren, förbi vakterna för att hämta en skatt. Vakterna får inte röra sig från muren utan måste försöka fånga de personer som passerar över. Blir man tagen över går man till att bli vakt. Vinner gör den som har flest skatter när leken är slut.
Läs eller lämna kommentarer (3)
Svansjakt
Material
- Inget
Beskrivning
Alla lekens deltagare får vars ett tygband, snöre eller något annat som kan användas som svans. Tygbandet fästs i byxorna så att det sitter fast men ändå lätt kan ryckas loss. Sen gäller det att ge sig ut och fånga in så många av de andras svansar man kan utan att ens egen svans blir ryckt. Lekledaren kan dela ut nya svansar till de som blivit av med sin så långt det är möjligt. När alla svansar är slut räknar man fångsten, flest vinner.På en jujutsu uppvärmning körde vi denna leken men med våra bälten som svansar. Blev man av med sin bältes svans fick man först genast tillbaka sin svans men sedan göra 10 armhävningar eller situps innan man fick stoppa tillbaka sin svans och ge sig in i leken igen. En rolig uppvärmning.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Stentagen
Material
- Inget
Beskrivning
Alla utom två ligger hopkurade som stenar. En jagar och den som blir jagad kan rädda sig genom att hoppa över en "sten" och sen byta plats med denna. Den reser sig upp och blir ny jagare. Skulle någon bli tagen blir det ombytta roller.Läs eller lämna kommentarer (0)
Skattjakts tagen
Material
- Inget
Beskrivning
Gymnastiksalen delas in i två halvor. Deltagarna i två lag. I ändan av varje planhalva lägger man ut minst en rockring med ärtpåsar i som utgör lagets skattkammare. En madrass på varje sida som ska vara fängelse.Det gäller för deltagarna att ge sig över på motståndarnas planhalva utan att bli tagna, stjäla deras ärtpåseskatter och lägga i sin egen skattkammare. Man får endast ta en ärtpåse åt gången. Så länge man rör sig på sin egen planhalva kan man inte bli tagen. Men väl på motståndarnas sida får man akta sig. Skulle man bli tagen där leds man till fängelset av den som tog en. Där får man stanna tills någon i laget klarar sig fram till fängelset, tar en i handen och leder dig över till säker mark igen. Då får man vara med som vanligt. När ena lagets skattkammare är tom eller alla sitter i finkan är leken över. Eventuellt kan man också köra på tid om lagen tävlar för defensivt.
När man leker denna lek på ett begränsat område eller med yngre deltagare kan det vara bra att ha lite extra regler. Man kan tex. inte bli tagen om man har antingen en skatt eller lagkompis från finkan i handen. Med äldre deltagare och större utrymme behöver man kanske inte eskortera sina fångar över till egen planhalva etc etc. Omständigheterna avgör.
Utmärkt utelek med pinnar som skatter.
När jag introducerade denna leken för en grupp yngre barn fick de första gångerna bara springa fram och tillbaka mellan varandras skattkammare och flytta skatter under ca 3-4 minuter. Så räknade vi vilket lag som varit flitigast innan vi började med tagare. Då fick de en lagom inkörning av lekens grundprincip. Dessutom blev det en bra uppvärmning!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Slalom tunnelbollstafett
Material
- Boll
Beskrivning
I vanlig tunnelbollstafett står deltagarna på led med benen brett isär och bollen rullas längs golvet mellan fötterna. Den som står sist i ledet samlar upp bollen, springer och ställer sig först och rullar bollen igen.I denna variant samlar siste man upp bollen, men istället för att springa förbi alla i ledet så måste man springa slalom, sicksack mellan sina lagkompisar innan han ställer sig först igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Tunnelbollstafett med skutt
Material
- Inget
Beskrivning
Precis som i vanlig tunnelbollstafett står deltagarna på led med benen brett isär och bollen rullas längs golvet mellan fötterna. Den som står sist i ledet samlar upp bollen, springer och ställer sig först och rullar bollen igen.I den här varianten så händer dock följande. När sisteman samlat upp bollen, lägger övriga lagkompisar sig raklånga på magen så att sisteman får skutta över alla för att kunna ställa sig först. När han är först i ledet reser övriga sig upp och ställer sig med fötterna brett isär igen.
Så fortsätter man tills den som stod först åter är först i ledet igen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Pomperipossa
Material
- Filt
- Käpp
Beskrivning
Alla deltagare rör sig fritt över golvet. En person är häxan Pomperipossa med sin käpp och mantel (filt). När Pomperipossa dunkar med käppen i golvet förvandlas alla till stenar. Det vill säga, alla kurar ihop sig på golvet som stenar och blundar.Pomperipossa lägger sin mantel över en deltagare så att denna inte syns alls. Sedan dunkar Pomperipossa igen med sin käpp i golvet. Då vaknar alla och ställer sig upp, utom personen under mantlen. Det gäller för de övriga deltagarna att komma på vem det är som ligger under mantlen.
En kul variant är att man inte säger namnet på den personen som ligger där, utan säger goda egenskaper som personen har. Sedan säger alla namnet på den som ligger under mantlen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Röra leken
Material
- Inget
Beskrivning
Ledaren säger till deltagarna att "Röra trä!". Då ska alla lägga handen på något av trä. Om ledaren säger "Röra sten" måste alla nudda vid något av sten "Röra rött!" = något rött osv.Läs eller lämna kommentarer (0)
Familjen Olsson
Material
- Saga
- Stolar
Beskrivning
Börja med att skriva ihop en liten saga om en familj med olika karaktärer som ska ut på äventyr. Det kan vara mamma, pappa, storebror, lillasyster, mormor, morfar, farmor, farfar, hunden, katten och så vidare. Se till att karaktärerna nämns ofta bara! De kan vara på väg till stranden, zoo eller något annat spännande.Dela sedan in deltagarna i lag så att alla i laget kan få en karaktär. En är mamman i familjen och en är pappan hela vägen ner till hund och katt. Lagen sitter på stolar i led brevid varandra i ordning, från mamma till katt.
Ledaren börjar sedan läsa sagan om familjen. "Det var en gång en PAPPA..." När ordet pappa läses upp ska papporna i alla lagen snabbt springa ett varv runt sitt lag och ställa sig på sin plats igen. Den som kommer först till sin plats vinner ett poäng till sitt lag. Sedan fortsätter ledaren att läsa sagan tills en av karaktärerna nämns igen som då också ska springa runt sitt lag.
För extra kaos kan man lägga in meningen "hela familjen" då ska ALLA springa!
Förslag på saga för sju personer, (tack till Pia)
Familjen går på cirkus (uppdaterad)
Det var en helt vanlig söndag. PAPPA satt och läste tidningen. MAMMA var i köket tillsammans med KALLE och lagade mat eftersom det var hennes tur då PAPPA lagat maten dagen innan med LISA och MAMMA hade redan hunnit läsa tidningen undertiden PAPPA rensat fisken MAMMA fångat. HUNDEN låg på golvet och slöade och drömde om alla godsaker FARMOR och FARFAR brukade bjuda på. Då kom BARNEN in och ropade:
"Det är cirkus i stan, kan vi inte gå dit?" sa LISA.
"Nej", sa PAPPA.
"Jo, det kan vi väl få?", sa KALLE.
"De har stora HUNDAR och elefanter som uppträder", sa MAMMA.
"Åh! Det kan vi väl?" bad KALLE och LISA.
"Vi kan ta FARMOR OCH FARFAR med oss", sa MAMMA.
"Okej då, vi åker väl", sa PAPPA.
"Oh, jaa!" ropade BARNEN och HUNDEN skällde och viftade på svansen.
De var ju inte varje dag som FAMILJEN gick på cirkus.
När FAMILJEN ätit färdigt gick de till FARMOR och FARFAR och frågade om de ville följa med på cirkus.
"Ja, de vill vi gärna", sa FARFAR.
"Så trevligt! Finns det några elefanter där?", frågade FARMOR.
"Flera stycken. HUNDAR också" svarde PAPPA.
Så traskade hela FAMILJEN till cirkusen. FARFAR och FARMOR bjöd hela FAMILJEN. KALLE tyckte att det skulle bli jättekul och det tyckte MAMMA och PAPPA och LISA med.
Det blev verkligen en lyckad eftermiddag på cirkusen och när alla kommit hem bjöd MAMMA på saft och HUNDEN fick ett gott ben av PAPPA. Hela FAMILJEN tyckte att det hade varit en riktigt rolig dag.
En saga till:
Familjen på utflykt,
Det var en gång en pojke som hette PER. Han hade en lillasyster som hette LISA. PER och LISA bodde i ett hus i staden med sin MAMMA som var lärare och sin PAPPA som var skomakare. Deras bästa vän bästa vän var en liten hund som hette TIM.
I våningen ovanför bodde MORMOR och MORFAR.
En dag beslöt HELA FAMILJEN att de skulle åka till stranden och bada. Då vill jag ha med min simdyna sa LISA, javisst sa MAMMA så kan du träna på att simma. PER, ropade PAPPA, vi kan ju ta med fotbollen så kan vi spela fotboll med MORFAR.
Jag tar med en bra bok sa MORMOR. MORMOR tyckte inte om att spela boll men det gjorde MORFAR gärna. Vid dörren satt HUNDEN TIM och viftade vilt med svansen för han förstod att HELA FAMILJEN var på väg ut.
När vi kommer till stranden vill jag ha glass, sa LISA. Jag med sa PER. Nåja, det tror jag nog HELA FAMILJEN vill ha sa PAPPA. Vi kan ju ta min bil sa MORFAR, den är störst. Där kan HELA FAMILJEN få plats. Det var en bra idé sa MAMMA, MORMOR och PAPPA höll med. Får TIM också plats? frågade PER Jadå, svarade MORFAR. Vilken tur sa LISA. Ja, sa MAMMA, det blir ju roligast om HELA FAMILJEN kan följa med!
Läs eller lämna kommentarer (6)
Tysta tåget
Material
- Inget
Beskrivning
Efter en gympalektion med mycket fart i kan det vara skönt att varva ner med en lugn aktivititet.Alla deltagarna lägger sig med magen mot golvet och blundar. Där får de ligga en stund och koppla av, kanske lyssna på lite lugn musik. Efter en stund går ledaren tyst fram till en person och väcker denna genom att knacka personen på axeln. Deltagaren får krypa mellan fötterna på ledaren, ställer sig bakom och lägger händerna på ledarens axlar eller rygg. Båda smyger tyst vidare till ännu en deltagare som man väcker, även denna person får krypa mellan benen på de två i tåget och hakar på sist, dessa tre väcker ännu en osv. Till sist så har alla krypt genom bentunnlen och man kan tåga ut tyst i samlad trupp ur gympasalen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Basket 21
Material
- Basketboll
- Basketkorg
Beskrivning
I denna lek spelar man minst två personer med basketboll och en basketkorg. En börjar med att försöka göra mål från straffkastlinjen.Gör man mål direkt på första försöket får man två poäng. Om man hinner fånga bollen igen innan den studsar i marken får man chans på ett bonuskast. Gör man mål på det också får man ett bonuspoäng, alltså tre poäng totalt den omgången.
Sedan är det nästa persons tur. Det gäller att komma först till 21 poäng. Om man missar första kastet får man ändå kasta bonuskastet om man lyckas fånga bollen innan den nuddar marken igen. Man måste avsluta på exakt 21 poäng, så om man redan har tjugo kan man ej gå ut på en tvåpoängare.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Budkavlen
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna delas upp i lika stora lag. En ur varje lag utses till startare och dessa ställer upp sig längs en startlinje. De övriga lagmedlemmarna ställer upp sig med c:a 100 meters mellanrum längs en slinga, som vid en stafett i en friidrottstävling. Innan starten går får startarna en mening uppläst för sig. Det kan vara olika meningar för de olika lagen.Sedan gäller det att minnas den när man startat löper man bort till tvåan och talar om meningen för denne som i sin tur löper vidare till nästa.
Det lag som efter målgång återger meningen bäst har vunnit! Det går givetvis att göra denna övning med bara ett lag.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Häxi
Material
- Kvastar
Beskrivning
Varning! Den här leken tänkte jag ut nu så den är inte testad än. Men den borde gå att genomföra. Deltagarna delas upp i lag. Varje lag får en kvast var. Lagen ställer upp på led längs en startlinje. De två första personerna i varje lag ställer sig gränsle över kvasten och håller i den som om de skulle flyga iväg. På signal springer de en utstakad bana och tillbaka till start. När de är framme hoppar personen längst fram av och personen bakom kliver ett steg fram på kvasten och nästa person ur ledet hoppar på kvasten och så springer de iväg. Så fortsätter man tills alla löpt banan två gånger. Det lag som flugit runt snabbast vinner. Om någon genomför leken tala gärna om för mig hur det gickKommentar; fick ett mail från Anna på Tallskolan i Häljarp. De hade kört Häxi leken och tyckt att den varit rolig. Så den fungerar bevisligen! Kul när en "skrivbordsprodukt" fungerar i praktiken.
Läs eller lämna kommentarer (4)
Konboll 2
Material
- Inget
Beskrivning
I denna variant av konboll är reglerna i princip de samma som i version ett. Deltagarna delas upp i två lag. Man spelar med en mjukboll. Det är inte tillåtet att springa med bollen utan den måste passas fram. Varje lag har vars en gympabänk som mål, placeringen är som i ishockey, målen står så att det går att springa bakom dem. På bänkarna har varje lag 5 koner uppställda med jämnt mellanrum. Det gäller att pricka ner motståndarnas koner, lyckas man med det får man ställa den prickade konen på sin egen bänk. När ett lag har alla koner på sin bänk är matchen slut, om man inte väljer att köra på tid. Det är inte tillåtet att hoppa över bänkarna utan de måste rundas om man ska till andra sidan. Man får inte heller hålla fast konerna.Läs eller lämna kommentarer (0)
Fotbollskubb
Material
- Inget
Beskrivning
Fotbollskubb spelas som vanlig kubb men istället för träklossar används 5 fotbollar och varje spelare/lag har 10 koner. Sedan behövs som vanligt en kung i mitten, det kan också vara en särskild kon.Reglerna utgår från vanliga kubbregler. Man ska pricka ner alla motståndarens koner och avsluta med att pricka kungen. Fast man skjuter iväg bollen med fötterna som i fotboll istället för att använda händerna som i kubb.
Man måste ha vält ner alla koner innan kungen prickas.
Om ena laget har prickat ner alla koner och ska pricka kungen så kan det ena laget också göra det. Det blir en jätterolig kamp!
Om ena laget har prickat ner alla koner och ska pricka kungen så kan det ena laget också göra det. Det blir en jätterolig kamp!
Bidrag från:
Agnes Sjöberg
Läs eller lämna kommentarer (0)
Plocka potatis
Material
- Rockringar
- Ärtpåsar
Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lagen ställer upp på led längs en startlinje och framför varje lag ligger 3 rockringar i rad med en ärtpåse i varje. Längst bort har varje lag en låda.När starten går ska första man i varje lag springa fram till första rockringen, plocka upp ärtpåsen där för att där efter springa ner och släppa den i lagets låda. Sedan hämta ärtpåsen i den andra rockringen och lägga den i lådan för att till sist ta den sista ärtpåsen till lådan.
När alla ärtpåsar är plockade ställer man sig sist i ledet. Nästa person ska då göra omvänt, hämta ärtpåsarna, en i taget och lägga tillbaka i rockringarna.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bänkbollstagen
Material
- Gymnastikbänkar
- Mjukboll
Beskrivning
Med hjälp av liggande gymnastikbänkar byggs en lagom stor kvadrat. Alla deltagare utom en ställer sig inuti kvadraten. Den som inte står i kvadraten är jägare och har en mjukboll. Bollen ska jägaren låta rulla fram och tillbaka över golvet i kvadraten och det gäller för deltagarna att undvika att bli träffade. Blir man träffad eller råkar kliva utanför kvadraten hjälper man till som jägare.Bollen måste hållas rullande i rörelse hela tiden av jägarna och det är bara rullande träffar som räknas. Bollen får alltså inte stannas, plockas upp och kastas eller studsas.
Jägarna får se till att sprida ut sig med jämna mellanrum längs utsidan efterhand som de blir tagna så att alla får chansen att vara delaktiga.
Den som är sist kvar i kvadraten vinner och får börja nästa omgång som jägare.
Har man inte tillräckligt många bänkar för att bygga en lagom kvadrat kan man förstås markera området på annat vis.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Zon tagen
Material
- Lekband
Beskrivning
Gymnastiksalen delas i tre områden (eller fler!). Gränserna mellan områdena måste vara tydliga, antingen kan man använda linjer i golvet eller lägga ut hopprep.När man befinner sig i ett visst område är det bara tillåtet att röra sig på ett visst sätt. Befinner man sig inom ett område får man springa som vanligt, i nästa är det bara tillåtet att hoppa på ett ben och i det sista får man bara krypa fram. Det är fritt att röra sig fram och tillbaka över gränserna men så fort man passerar en gräns måste man röra sig så som området bestämer.
En deltagare får börja som jägare och får ett lekband om sig, sedan är reglerna som i vanlig tagen. Den som blivit tagen får ta över lekbandet och bli ny tagare.
Även den som jagar måste givetvis röra sig på det sättet som området avgör!
Det går bra att komma på andra sätt att röra sig på. Kanske ett baklängesområde? Eller ett grodhoppsområde?