Alla lekar
Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekar
560 lekar hittades.
Släppkäpp
Material
- En käpp
Beskrivning
Två personer står mittemot varandra med den egna högerfotens utsida mot den andres. De håller i varsin ände av en käpp som är ungefär 30 cm lång.Nu gäller det att, utan att flytta högerfoten, få den andra personen ur balans eller att släppa käppen. Vänster fot får man röra hur man vill.
Detta är en gammal lek som man tror har anor sedan vikingatiden.
Bidrag från:
Micke Björklund
Läs eller lämna kommentarer (1)
Stapel kubb
Material
- Kubbspel
Beskrivning
Vid familjeevenemang brukar vi spela kubb. Vid ett tillfälle var vi lite korta på femkampsgrenar och vi gjorde en "stapel-lek".Alla ingående delar i ett kubbspel får användas. Staplas under en begränsad tid och stapeln ska kunna stå still i tex 30 sek. Högst stapel vinner!
Enkelt och roligt, även för gammelfarbror den fd konstruktören!
Bidrag från:
Anna
Läs eller lämna kommentarer (1)
Parfotboll
Material
- Snöre
- Fotboll
Beskrivning
Dela in deltagarna i två lag. I varje lag ställer sig sedan lagmedlemmarna två och två i par. I varje par binder de två spelarna fast den enes högerben mot kompisens vänsterben. Sedan möts lagen i en fotbollsmatch!Kräver ett gott samarbete samt ett jämt deltagarantal.
Läs eller lämna kommentarer (3)
Vargen och fåraherden
Material
- Inget
Beskrivning
En deltagare utses till fåraherde, en annan får vara vargen, övriga är fårflocken. Vargen placerar sig mitt på lekplanen, fåren och fåraherden ställer sig samlade på en sida.Leken börjar med att vargen ropar "Driv ut dina får!", då måste fårflocken ta sig över lekplanen till säkerhet på andra sidan. Vargen ska försöka fånga så många får den kan medan fåraherden får lov att försöka förhindra vargen från att göra detta så gott det går (utan att ta i för mycket!) Vargen får förstås inte lov att ta fåraherden.
De får som vargen lyckades fånga blir också vargar och fåren som klarade sig över till säkerhet får inte vila särskilt länge utan så fort fåraherden återsamlat sin flock är det dags för vargen att ropa "Driv ut dina får!"
Om man vill kan vargen tvingas stå still och räkna till tre eller något om fåraherden lyckas kulla den och på så vis köpa lite extra tid för fåren att klara sig över till säkerhet.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Kulrännan
Material
- Delade rörstumpar
- Kulor
- Behållare
Beskrivning
Förbered övningen genom att kapa till ett antal rörstumpar i plast till en längd av ca 30-50 cm. Dela sedan rörstumparna på längden så att de blir likt stuprännor. Denna aktivitet kan göras både som ren samarbetsövning eller tävling.Dela sedan ut rörstumparna till deltagarna som ska vara med och låt dem ställa upp sig bakom en startlinje. Vid startlinjen ställs en burk med vanliga kulor. Kulorna ska förflyttas till en behållare några meter bort från startlinjen på följande vis.
Deltagarna ska med hjälp av de delade rören bilda en lång ränna som kulorna kan rulla i. Deltagarna ställer sig på rad i riktning mot behållaren, en deltagare placerar en kula på sin rörbit och låter kulan rulla försiktigt över till en lagkompis rör som låter den rulla vidare till nästas och så vidare tills kulan kan placeras i målbehållaren.
Man får inte förflytta sig själv när man har kulan i sitt rör så för att öka svårigheten kan man placera målbehållaren längre från startlinjen än vad deltagarnas rör räcker så att när kulan rullat av en deltagares rör måste denne snabbt förflytta sig till slutet av raden för att kunna ta emot kulan igen.
När kulan rullat ner i målbehållaren snabbar sig laget tillbaka till startlinjen och börjar transportera en ny kula.
Så kan man fortsätta antingen tills kulorna tar slut eller på tid. Det lag med flest kulor i sin behållare vinner!
Det är givetvis förbjudet att röra vid en kula som är i rörelse eller håller på att ramla av! Trillar kula av rännan får laget börja om från början!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Vad har jag?
Material
- En bild till varje deltagare
Beskrivning
Klipp ut bilder på olika saker, gärna inom ett visst tema som verktyg, flaggor, fordon eller liknande. Bilderna ska sedan fästas på deltagarnas ryggar, det går med hjälp av t.ex klädnypor. Deltagarna får absolut inte veta vilken bild de själva har.Det gäller sedan för var och en att försöka lista ut vad det är man har på sin egen bild genom att ställa ja och nej frågor till de övriga.
Denna övning går t.ex bra att göra på en språklektion och man får då endast kommunicera på språket man håller på att lära sig. Eller slöjdlektion med verktygsbilder.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Känna gissa hämta
Material
- Tillgång till saker att hämta
Beskrivning
Alla deltagare står eller sitter tätt tillsammans i en ring, en person får lämna ringen en kort stund för att hämta ett litet valfritt föremål från närområdet som inte får visas för de övriga.Föremålet skickas sedan runt i ringen bakom ryggarna så ingen ser vad det är utan det gäller att känna sig fram till en gissning på vad det kan vara.
Den som känner på föremålet får samtidigt beskriva i ord hur det känns och sedan gissa till den som hämtade saken vad det kan vara. Är gissningen rätt vinner man äran att få hämta ett nytt föremål.
Fungerar såväl ute i skogen som inne i samlingen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tvättlinan
Material
- Sked
- Långt snöre
Beskrivning
I ena änden av en lång lina knyts en sked. Deltagarna ställer upp på ett led och den som står först håller i skeden.Leken inleds med att försteman stoppar skeden innanför tröjan via nacklinningen, låter sked med lina löpa vidare ner genom ena byxbenet och ut vid foten. Person nummer två tar den omvända vägen, sked och lina genom ena byxbenet genom tröjan och upp genom nacklinningen. Person nummer tre fortsätter neråt och så vidare tills sked och lina löpt upp och ner genom hela ledet så att alla är sammanbundna. Fungerar bra som laglek.
Skeden gör det lättare att tråckla tråden och det gäller att hela tiden hjälpa till med att mata tråd. En lek vi givetvis gjorde i scouterna, var annars (med stickigt sisalgarn förstås)
Läs eller lämna kommentarer (1)
Tärningsstafett 2
Material
- Tärningar
Beskrivning
Dela upp deltagarna i två lag. Placera lagen bakom en startlinje, kon eller dylikt vid ena kortsidan. Vid andra kortsidan placeras en sexsidig tärning till varje lag.På startsignalen löper första deltagaren i varje lag till andra sidan och slår tärningen. Slås 4,5 eller 6 så stannar man kvar på tärningssidan och nästa deltagare från ledet får springa fram och slå tärningen. Men får man 1,2 eller 3 springer man tillbaka och ställer sig sist i ledet och så får nästa deltagare i tur springa till tärningen.
Det lag som först får över alla i laget till tärningssidan vinner!
Jag har kört denna stafett med barn i åldrarna 6-9, men den fungerar säkert med äldre barn också!
Man kan naturligtvis variera vilka slag på tärningen som avgör om man får stanna, beroende på hur många barn som deltar eller hur mycket tid man har till förfogande!
Man kan naturligtvis variera vilka slag på tärningen som avgör om man får stanna, beroende på hur många barn som deltar eller hur mycket tid man har till förfogande!
Bidrag från:
Max
Läs eller lämna kommentarer (0)
Flaggan 2
Material
- Koner
- Lagband eller västar
Beskrivning
Denna variant av flaggan är i princip den samma som den första med den skillnaden att istället för att använda flaggor har man fyra stycken koner som samtliga måste förflyttas till och vara placerade på den egna planhalvan för vinst. En lek elevrådet organiserade på vår fadderdag på skolan.Deltagarna delas in i två lika stora lag. Lagen väljer varsin planhalva av ett rektangulärt fält, likt en fotbollsplan. Längst ner nära vardera kortsida placeras två koner med några meters mellanrum, det är dem man tävlar om, d.v.s flaggorna.
Nära ett av hörnen på varje planhalva ska lagens fängelse placeras, dit leds tillfångatagna motståndare. Man kan bara bli tillfångatagen på motståndarnas planhalva men är säker från att bli tagen på sin egen halva.
Mellan planhalvorna kan man, om så önskas, ha en smal remsa på några meter som är ingenmansland, där kan ingen bli tagen. Det ger leken lite extra krydda eftersom man får passa sin rygg innan man ger sig in på farlig mark också.
Bakom motståndarlagets kortsida har lagen en fredad zon, ett bo, dit man kan ta sig för att i säkerhet kunna planera anfall och fritagningar från två håll. Annars blir det lätt att spelet blir stillastående vid gränslinjen mellan planhalvorna.
Lagen börjar leken från sin egen planhalva och spelarna ska försöka ta sig fram till konerna på motståndarnas sida och förflytta dem till sin egen.
Lyckas man snappa upp en kon men blir tagen på motståndarnas planhalva läggs konen på marken och får ligga kvar där tills någon annan lagmedlem lyckas plocka upp den igen. Konen får inte flyttas tillbaka av det lag på vars planhalva konen ligger utan får bara flyttas av motståndarlaget. Så en kon kan flyttas närmare och närmare gränslinjen i etapper.
Blir man tagen på sin egen planhalva med en kon lämnas den över till motståndaren som får försöka springa tillbaka med den till sin egen sida.
Lyckas man ta över en kon i säkerhet försöker man placera den så långt ner på sin planhalva som möjligt, snarast. Man kan också markera speciella platser där konerna måste sättas.
Så fort ett lag har alla koner under kontroll på sin egen planhalva har de vunnit.
Motståndare som blivit tillfångatagna måste ledas till fängelset. Man blir befriad av att en lagkamrat tar en hand i hand över till den egna sidan, så länge man går hand i hand kan man inte bli tagen.
Det går förstås att skippa delen med att man måste leda befriade över till egna sidan om situationen tillåter.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bergatrolletsskatt
Material
- Skatter
- Ögonbindel
Beskrivning
En deltagare får vara bergatrollet och får sitta inuti ett markerat område. Runt omkring bergatrollet inom området sprids skatten ut. Den kan bestå av ärtpåsar om man är i gympasalen eller om man är ute i skogen så börjar leken med att alla hjälps åt att samla en mängd kottar, pinnar eller stenar.Eftersom bergatroll lever i mörka grottor har de svårt med synen, alltså sätts också en ögonbindel på trollstackarn.
Övriga deltagare ställer sig ett par meter ifrån trollet och ska försöka obemärkt stjäla skatter genom att smyga sig fram till cirkeln och ta en skatt sedan återvända till sin utgångspunkt och samla skatter där.
Trollet måste sitta kvar på sin plats men får skydda sin skatt genom att försöka röra vid de som stjäler den. Om man blir nuddad av trollet är man ute ur leken!
Leken håller på tills trollets skatter är slut, eller alla är tagna eller under en förutbestämd tid.
Den som har lyckats samla flest skatter vinner och får vara troll i nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Fem prickar
Material
- Fotboll
- Fotbollsmål
Beskrivning
I denna leken gäller det att undvika bli den som släpper in fem straffsparkar först. För varje straff man släpper in som målvakt får man en prick (poäng). Poäng är inte bra här för när man fått sin femte prick är man ute ur leken.Alla deltagare, förutom en som börjar som målvakt, ställer upp på led bakom straffpunkten. Första personen i ledet inleder genom att försöka skjuta en straffspark i mål bakom målvakten.
Lyckas straffläggaren göra mål får denne ställa sig sist i ledet och målvakten får en prick.
Misslyckas straffen, alltså om målvakten räddar bollen, eller om bollen går utanför mål, får den som lade straffen bli målvakt och den som stod i målet får ställa sig sist i straffsparkskön.
Om man släppt in fem straffar åker man ut och den som är sist kvar vinner.
Detta var en mycket populär rastlek när jag gick i skolan. Vi hade tilläggsreglen att om en målvakt hade fyra prickar var straffläggaren tvungen att skjuta med fel fot, dvs vänster fot ifall det var en högerskytt.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Räknestafett
Material
- Tärningar
- Saker att hämta
- Ev. lådor att samla saker i
Beskrivning
Deltagarna delas in i lag som ställer sig på led längs en startlinje. Försteman i varje lag led har en tärning som slås på en startsignal. Några meter framför lagen finns en låda full med någonting att hämta, t.ex. kottar eller liknande.Personen som slog tärningen ska springa fram till lådan och hämta så många kottar till sitt lag som tärningen visar och sedan ställa sig sist i ledet. Nästa person i ledet får då slå tärningen och göra samma sak och så vidare tills det inte finns fler kottar i lådan.
Då räknar lagen ihop hur många kottar man fått ihop totalt. Det lag med flest kottar vinner förstås stafetten!
Beroende på var man leker kan man börja med att alla hjälps åt att samla ihop saker som kan läggas i hämtlådan. Det behöver givetvis inte vara kottar utan kan vara vad som helst. Kastanjer, stenar, pinnar eller annat.
Vid ett tillfälle gjorde jag denna stafett på lekplatsens hinderbana vilket gjorde utmaningen lite svårare.
Läs eller lämna kommentarer (0)
När jag reser till Eslöv
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sitter i ring och en person inleder leken genom att säga:"När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba". Bastuba kan bytas ut mot något annat valfritt. Nästa person i tur fortsätter genom att säga t.ex "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste".
Personen därefter "När jag reser till Eslöv packar jag med en bastuba och en tandborste och ett par byxor".
Alltså, man måste upprepa precis vad som sagts i rätt ordning och sedan lägga till en egen grej. Den som glömmer bort sig är ute ur leken och så fortsätter man tills dess att det bara finns en deltagare kvar som vinner!
Eslöv kan bytas ut mot något annat resmål.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Rita gissa sjung
Material
- Lappar med sånger
- Pennor
- Papper eller whiteboardtavla
Beskrivning
Deltagarna delas in i lag, en person väljs ut från varje lag och får läsa en lapp från ledaren. På lappen står det skrivet en titel på en känd sång.Då gäller det för dem att under tystnad rita ledtrådar på papper eller tavla som gör att lagkompisarna kan gissa vilken sång som stod på lappen. När de tror sig veta vilken sång det är sjunger laget den.
Det lag som först kan gissa vilken sången är får ett poäng. Sedan väljs en ny ritare ut från varje lag.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Min mening
Material
- Bokstavslappar eller brickor
Beskrivning
Förbered leken genom att skriva alla bokstäver i alfabetet på lappar eller använd bokstavsbrickorna i ett Alfapetspel.Varje deltagare, eller lag om man så vill, får ta fem lappar. Sedan gäller det att skapa en begriplig mening med fem ord i där bokstavslapparna bestämmer bokstäverna som orden ska börja på.
T.ex, får man upp bokstäverna B H S P M kan man få ihop Blå Hundar Skäller På Månen.
Man kan ha reglerna att bokstäverna måste användas i den ordning de dras eller att alla använder samma bokstäver. Det går förstås att använda hur många bokstäver man vill.
Leker man denna under jul/påsk eller midsommar kan meningarna handla om det.
Läs eller lämna kommentarer (2)
Sten sax påse
Material
- Inget
Beskrivning
En klassisk lek som kan vara bra vid avgörade av svåra beslut som behöver tas. Kallas även för att klunsa. Man väljer i varje omgång tyst för sig själv en av tre olika positioner, sten, sax eller påse. Dessa visas med hjälp av ena handen, sten är en knuten hand, sax visas genom att pek och långfinger sträcks fram likt en sax och påse en sträckt öppen hand som vid ett handslag.Två deltagare tävlar vända mot varandra och räknar ner från tre, (eller säger sten, sax, påse tillsammans). På tre visar de tävlande samtidigt en valfri position och poäng utdelas enligt följande ordning.
Sten slår sax (slår sönder sax)
Sax slår påse (klipper sönder påse)
Påse slår sten (sten i påse)
Om båda visar samma är omgången oavgjord. Bäst av tre omgångar brukar vara praxis!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Passningsstafetten
Material
- En boll till varje lag
Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp på led. Den som är först i ledet har en boll och står vänd mot sitt lag, en till två meter bort.Stafetten inleds med att försteman kastar bollen till den som är nummer två som genast passar tillbaka och sätter sig ner på golvet.
Sedan passar försteman i tur och ordning till nästa och nästa i sitt lag och får tillbaka bollen tills alla i ledet sitter ner. Då får den som är nummer två i laget ta över passnings positionen, alla i laget reser sig upp igen och den som började passa ställer sig nu sist i ledet. Så fortsätter man tills dess att alla är tillbaka i sina startpositioner.
Laget som är först klart vinner!
Den som passar bollen står kvar på samma plats framför sitt lagled hela tiden.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Bollsistan
Material
- Mjukboll
- Bon
Beskrivning
Alla deltagare ställer sig i ett bo förutom en person som börjar som tagare. Den som tar har en mjukboll.Är man utomhus och leker kan träd, stenar eller vad annat man nu kan finna vara bon, så länge det är tydligt var man är säker. Är man i en gympasal går det att lägga ut rockringar på golvet.
Leken börjar med att tagaren ropar att "alla måste ut!", då ska alla lämna sina bo och försöka hitta ett nytt. Deltagare som inte är i ett bo kan tagaren försöka träffa med bollen. Den som blir träffad blir då också tagare. Är det flera som tar får de passa bollen mellan sig.
Om den som började som tagare tycker att för många deltagare gömmer sig i bo går det bra att ropa att "alla måste ut" igen!
Bollsistan blir den deltagare som är sist kvar och kan börja som tagare i nästa omgång.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Längdjakten
Material
- Tygband eller annat man kan hämta
Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag som ställer upp längs en startlinje vid ena kortsidan. Vid startlinjen har varje lag ett bo. Vid andra kortsidan läggs massor av lagband i tyg.När starten går ska samtliga springa över och hämta ett lagband var. Lagbandet springer man tillbaka med och lägger i sitt lags bo.Sedan springer man direkt iväg för att hämta ett nytt.
Så fortsätter man tills alla lagband är slut, då samlas lagen vid sina bon.
Alla i laget hjälps sedan åt med att lägga ut band vid band så långt det går från startlinjen. Laget som når längst sträcka med sina band vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Konprickboll 2
Material
- Koner
- Mjukbollar
Beskrivning
Deltagarna delas in i två lika stora lag som ställer upp sig längs varsin kortsida. Bakom baslinjen på en tennisbana är lagom.Varje deltagare får varsin mjukboll. Längs mittlinjen placeras 10 koner, dessa ska deltagarna försöka pricka så att de välter. Den som prickar en kon åt sitt lag får hämta den välta konen. Varje kon är värd en poäng.
Man kan sätta ut en bonus kon i annan färg som är värd fem poäng.
Varje lag får utse en eller två personer som får röra sig ute planen för att samla in bollar till sitt lag. De får dock inte röra konerna.
När alla koner blivit insamlade, eller efter utsatt tid räknas poängen ihop. Det lag med flest poäng vinner!
Bidrag från:
Johannes
Läs eller lämna kommentarer (0)
Gravida ormen
Material
- Mjukbollar
Beskrivning
Deltagarna delas in i grupper om fyra personer. Grupperna bildar led som ställer upp längs en startlinje.Varje grupp får tre mjukbollar. Mjukbollarna ska klämmas mellan lagmedlemmarna i ledet och ska stanna kvar där (mellan rygg och mage) utan att någon använder händerna, så det gäller att stå tätt!
Leden ska sedan vid startsignal röra sig framåt en bana eller en sträcka utan att tappa bollarna. Skulle någon boll ramla i golvet eller händer användas måste den som stod först ställa sig sist innan ledet får fortsätta!
Ledet som kommer först i mål vinner ära och berömmelse.
Mjukbollarna kan bytas ut mot ballonger eller annat!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Namntagen
Material
- Inget
Beskrivning
En av deltagarna utses till tagare. Övriga sprider ut sig över lekområdet för att bli jagade. Blir man tagen står man helt stilla och väntar på att någon annan än tagaren rör vid en (skakar hand eller liknande). Men man måste kunna säga namnet på den som man hälsar på för att bli fri!Läs eller lämna kommentarer (0)
Bläckfisken
Material
- Inget
Beskrivning
Ett barn börjar leken som bläckfisk och sitter på knä mitt i ett avgränsat lekområde. De övriga får röra sig fritt inom lekområdet och ska försöka komma sånära bläckfisken som möjligt utan att bli tagna.
Blir man tagen så väljer man mellan att bli bläckfisk eller sjögräs.
Väljer barnet bläckfisk så sätter det sig intill den befintliga bläckfisken och hjälper till att ta därifrån. På så vis växer sig bläckfisken större och större.
Väljer man att vara sjögräs sätter man sig var som helst inom lekområdet och tar därifrån. De som sedan blir fångade av sjögräs får också välja vad de vill vara.
Så fortsätter man tills det bara finns en kvar som då vunnit och börjar som
bläckfisk i nästa omgång.
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (1)
Murboll
Material
- Plintar
- Bänkar
- Gymnastikmattor
- Mjukbollar
Beskrivning
Leken förbereds med att man delar av gymnastiksalen genom att bygga en mur längs mittlinjen bestående utav t.ex. gymnastikmattor, plintar, bockar och bänkar.Längst ner på varje planhalva nära, i linje med kortlinjen ställs en bänk med tre koner på som motståndarna under spelets gång ska försöka pricka ner.
Deltagarna delas in i två lag som tar varsin planhalva i besittning och varje lag får fem mjukbollar att börja med. Man kan dela ut fler bollar ifall spelet blir för stillastående.
Deltagarna får endast röra sig på sin egen planhalva under leken.
Vid sidan av planen har varje lag en avbytarbänk.
Spelets mål är att vinna antingen genom att pricka ner alla motståndarnas koner eller bränna ut alla motståndare från planen genom att träffa dem med en boll. Huvud och händer är fria.
De som blivit träffade av en boll sätter sig omgående på lagets avbytarbänk.
Men deltagare som sitter på bänken får i turordning som de blivit brända komma in i spelet igen ifall en motståndare blivit bränd.
Ett tips är att man i muren har ett avsnitt som är byggt likt ett hästhoppningshinder med två gymnastikbänkar placerade som ett X. Så blir det en lägre sektion av muren.
Om deltagarna står förnära sina bänkar för att skydda konerna kan man lägga tunna gympamattor framför som man inte får gå på.
Bidrag från:
Martina