Alla lekar
Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekar
560 lekar hittades.
Magboll
Material
- Mjukboll
Beskrivning
Magboll går till som en vanlig tagen lek med den skillnaden att den som tar har en boll. Tagaren fångar de övriga deltagarna genom att placera bollen mot deras magar. Det är inte tillåtet att kasta bollen, då gills inte bränningen utan bollen måste hållas i händerna hela tiden.Man kan undvika att bli tagen om man ställer sig mage mot mage tätt intill en annan deltagare. Då går det ju inte att komma åt med bollen!
Om man får bollen mot sin mage blir man ny tagare.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Korsa floden
Material
- Rockringar
Beskrivning
Till den här leken behövs det ett antal rockringar eller liknande. Hur många är svårt att säga, det beror på hur svår man vill göra utmaningen och hur många som är med och leker. Man får prova sig fram. Utmaningen är att förflytta gruppen från en punkt till en annan men man får bara trampa i rockringarna.För att göra leken lite mer spännande kan man låtsas att vi måste korsa en flod i djungeln. Floden är full av både hajar och krokodiler, kanske till och med några pirayor och en och annan guldfisk simmar runt i den. Rockringarna är flottar och två hopprep kan fungera som strandkanter.
Deltagarna ställer upp sig på led vid det ena hopprepet. Den som står först håller i rockringarna och när leken sätter igång läggs ringarna ner i "floden" i linje mot den andra strandkanten. Efterhand som ringarna läggs ner kliver laget ut i dem. Det gäller att kliva försiktigt för man vill ju inte hamna i floden!
Det ska inte finnas så många ringar med i leken att klara sig över floden direkt, utan när alla rockringarna lagts ut får laget tränga ihop sig så att man kan lyfta den sista rockringen och skicka fram den i ledet så att den kan läggas först. Då kan laget förflytta sig ett snäpp fram så att man kan
lyfta ännu en rockring och så vidare tills man kommit fram till andra strandkanten.
När alla lagmedlemmar är lyckligt över på andra sidan floden och alla rockringsflottar är insamlade är leken över!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Av och på
Material
- Filt eller matta
Beskrivning
Denna leken börjar med att alla deltagare står runt om en matta eller en filt. Om det är många deltagare kan man använda flera mattor.Ledaren säger antingen "Hoppa på" eller "Hoppa av".
Då gäller det förstås att göra som ledaren säger, men man måste lyssna. För ibland kan ledaren säga "Hoppa på" mattan när alla redan står på den. De som gör fel och hoppar av är ute ur leken.
Går också att göra på andra redskap, som gymnastikbänkar t.ex.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Gissa vikten
Material
- Badrumsvåg
Beskrivning
Till denna leken behöver man en våg, modell badrumsvåg. Lekledaren säger en vikt, t.ex 20 kg. Deltagarna ska då antingen enskilt eller i lag försöka hitta en sten som väger så mycket. Den som kommer närmast rätt vikt vinner.Läs eller lämna kommentarer (0)
TV tagen
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna leker tagen som vanligt, en person är jägare. Man kan skydda sig från att bli tagen genom att snabbt sätta sig ner och säga namnet på ett TV program om jägaren är nära. Då kan man inte bli tagen.Man kan lägga till reglen att man bara får säga ett visst program en gång per omgång för att göra det lite svårare att skydda sig.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Väggen
Material
- Fotboll
- Vägg
Beskrivning
Deltagarna skjuter i turordning en fotboll mot en vägg. Man får lov att röra bollen max tre gånger under sin tur innan den måste träffa väggen annars är man ute ur leken. Man får inte flytta bollen med händerna.Personen som inleder en omgång skjuter första skottet från en startpunkt några meter från väggen. Därefter gäller det att använda sina tre bollkontakter från det läge där bollen befinner sig.
Den som är sist kvar vinner förstås. En mycket populär lek när jag gick i skolan!
Läs eller lämna kommentarer (1)
Pacman
Material
- Lagband till tagaren
Beskrivning
I denna leken är det endast tillåtet att röra sig längs linjerna på golvet i gympasalen. Så det är en fördel om det finns många linjer!En eller två personer utses till tagare. De ska jaga de övriga längs linjerna och när de lyckas kulla någon sätter den tagne sig rakt ner på linjen och blir då en vägspärr.
En vägspärr innebär att ingen förutom de som tar får passera det stället. Alltså är det fullt möjligt att bli instängd på en linje mellan två vägspärrar och bara kan invänta att bli tagen så det gäller att röra sig smart! Den som blir kvar sist blir ny tagare nästa runda.
Man måste hålla sig till linjerna annars blir man självtagen.
Tips är att man bara får gå snabbt, inte springa. Då är dessutom risken mindre att man trampar utanför linjerna.
Läs eller lämna kommentarer (2)
Ambassaden
Material
- Ärtpåsar
- Gymnastikmattor
- Plintar
- Mjukbollar
Beskrivning
Ambassaden fungerar lite som Spökboll/Gränsbrännboll med den skillnaden att man kan befria lagkompisar som blivit brända.Deltagarna delas in i två lag. Spelplanen delas på mitten med hjälp av bänkar. Lagen väljer varsin planhalva. Längst ner på varje planhalva lägger man ut 2 tunna gymnastikmattor i linje med kortlinjen. Vid kortsidan av en matta ska det stå en plint.
Precis som i gränsbrännboll spelar man med en mjukboll, dessutom ska det finnas 10 ärtpåsar med i spelet. Varje lag får börja med 5 ärtpåsar.
Det gäller att bränna ut motståndarna genom att träffa dem med mjukbollen. Endast direkt träff gills. Huvudet är skyddat. Regler för om man får skydda sig med händerna med kan man komma överrens om.
Den första som blir bränd i laget går över till motståndarnas sida och ställer sig på plinten. De som blir brända därefter ställer sig på mattorna i turordning.
För att befria någon kan lagen använda sina ärtpåsar för att försöka passa den som står på plinten. Lyckas personen på plinten fånga en ärtpåse får denne fri lejd till sitt lags planhalva igen. Ärtpåsen tar man med sig i handen som "pass".
Den som står i tur i ledet på mattan kliver då upp på pallplinten.
Det är inte tillåtet för någon motståndare att kliva på ambassadens område (mattan). Ärtpåsar som inte fångas av personen på plintetn tillfaller motståndarlaget.
Hur många ärtpåsar som är med i spelet eller ambassadens utformning kan anpassas. Det går även att använda tennisbollar eller liknande istället för ärtpåsar.
TÄNK PÅ ATT kasta ärtpåsarna/tennisbollarna med omdöme. De är endast till för att befria lagkamrater med! Genom att placera plinten nära en långsida kan man nog minimera risken för att någon råkar bli träffad.
Läs eller lämna kommentarer (5)
Lag längdhopp
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Alla lag startar från en gemensam startlinje. En person från varje lag hoppar så långt det går, stillastående från startlinjen.Från där första hoppare landar ställer sig nästa lagmedlem och hoppar så långt det går och så vidare. När alla lag fått hoppa lika många gånger kontrollerar man vem som har det längsta laghoppet!
Man kan också se vilket lag som behövde minst antal hopp för att klara av ett bestämt avstånd eller vilka som når fram snabbast.
Läs eller lämna kommentarer (0)
King Out
Material
- Tennisboll
Beskrivning
Man börjar genom att rita upp en kvadrat som är ungefär 4x4 meter stor. Kvadraten delas sedan in i fyra lika stora rutor. Som rutor på ett schackspel. Det går lätt att rita med krita på asfalt bra men många skolgårdar har ofta sådana rutor färdigmålade.Rutorna har namnen Kung, Dam, Knekt och Tjänare (slav). Målet är komma till Kungarutan och försvara platsen. Det går till såhär.
Fyra personer spelar åt gången, en person i varje ruta. Man spelar lättast med en tennisboll. I första omgången hamnar man slumpmässigt i någon ruta.
Om man är fler än fyra som spelar står övriga på led och väntar på att en plats ska bli ledig.
Den som står i Kungarutan inleder genom att slå bollen med öppen hand (eller studsa den) i någon annan spelares ruta. När bollen studsat i rutan slår personen i rutan bollen vidare med öppen hand till någon annans ruta osv.
Bollen måste studsa en gång i spelarens ruta innan den slås vidare. Den får inte studsas i egen ruta eller studsa mer än en gång. Bollen får inte heller rulla.
Om inte bollen returneras rätt är man ute. Då sker följande. Om man står i Damrutan flyttar man ner till Slavrutan och Knekten tar över Damrutan.
Är man fler än fyra får man ställa sig utanför planen sist i ledet och den som står först i ledet går in på Slavrutan.
Detta är den variant jag spelade i skolan på min tid. Det finns många varianter så det är viktigt att man är överrens om hur högt bollen måste studsas för att det ska vara giltigt.
Visa King-Out planer har en liten cirkel i mitten som fungerar som serveruta. Om bollen studsar i den under spel får vem som helst slå den.
Denna lek kallas four square eller king's corner på engelska.
Läs eller lämna kommentarer (9)
Hela havet stormar i par
Material
- Stolar
- Snöre
- Musik
Beskrivning
Precis som i vanliga hela havet stormar har man två led med stolar som står rygg mot rygg, en stol färre än vad det är deltagare i leken.Precis som vanligt går deltagarna i cirkel runt stolarna när man spelar musik på en cd spelare, precis som vanligt ska alla sätta sig på en stol när musiken stannar.
Skillnaden i parvarianten är att man blir ihopsatt två och två med ett snöre eller liknande. Så det blir en samarbetsövning också! Den ene sätter sig på stolen och partnen i knät när musiken stannas.
Bidrag från:
Maria Tatu Robertson
Läs eller lämna kommentarer (1)
Tandem-skidåkning
Material
- Brädor
- Spik
- Snöre
Beskrivning
Förberedelserna till denna lek kräver en viss grad av händighet. Det behövs minst ett par långa skidor tillverkade av två vanliga brädor som nog bör vara åtminstone 1,5 - 2 meter långa. På varje skida ska det fästas enkla bindningar så många att 4-5 personer kan ta sig fram på dem.En bindning ordnar man lättast genom att slå spik på ömse sidor av brädan, på den smala sidan och sedan binder ett snöre mellan dem, över brädan, så att man kan placera en fot mellan bräda och snöre.
Om man räknar med fyra personer per lag ska det alltså finnas 4 bindningar med jämna mellanrum på varje skida.
Laget ställer sedan sig på skidorna och ska ta sig runt på en bana. Det räcker oftast med att ta sig framåt ett par meter, runda en kona och tillbaka till start. Men man kan vara hur kreativ som helst med hinder att ta sig runt och över! Det krävs stor samarbetsförmåga för att lyckas bra.
Skidornas exakta utformning beror helt på hur många deltagare som ska vara med i varje lag och hur stora eller gamla de är. Vill man att flera lag ska tävla samtidigt får man förståss se till att det finns skidor till alla lagen.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Kasta över plan
Material
- Tennisboll
Beskrivning
Två lag spelar på en fotbollsplan med en tennisboll. För att få poäng ska tennisbollen kastas in i motståndarnas mål. Men man får bara röra sig inom och kasta bollen från eget straffområde. Man turas om inom laget att få kasta bollen.Alla i laget är målvakter och står uppställda mellan stolparna längs mållinjen under spelets gång.
Enda gången någon får röra sig utanför det egna straffområdet är om någon i laget lyckas fånga en lyra på ett kast från en motståndare.
Är det en tvåhandslyra får kastaren gå fram till planens mittpunkt och kasta mot motståndarnas mål.
Är det en enhandslyra får kastaren ställa sig på straffpunkten, 9 meter från motståndarmålet.
Detta var en mycket populär lek när jag gick i mellanstadiet (för lite över 20 år sedan, huu) och jag minns att vi använde våra jackor som extra försvar och skydd när någon kastade mot vårt mål från straffpunkten.
Läs eller lämna kommentarer (3)
Parbrännboll med galopp
Material
- Boll
- Koner
- Kläder
Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag. Precis som i vanlig brännboll finns det ett utelag och ett innelag samt en brännbollsplan av fyra koner som står i kvadrat.Men i denna variant spelar man med en fotboll eller en mjukboll. Till detta behövs också ett hopprep samt något eller några klädesplagg.
Bollen, hopprepet och kläderna läggs tillsammans på utslagsplatsen strax utanför kvadraten där också innelaget ställer upp sig på ett led.
Utelaget ställer sig ute på spelplanen.
De två första i innelagsledet kliver fram till utslagsplatsen. En av dem plockar upp bollen och kastar den ut över planen. När bollen är kastad tar han snabbt på sig kläderna som ligger på marken, lägger hopprepet om sin lagkompis, som tyglar på en häst (under armarna, bakom nacken) sedan rusar de iväg runt banan i full galopp likt ryttare och häst.
Undertiden hämtar utelaget upp bollen, ställer sig i en cirkel och ska sedan passa runt bollen med händerna i högt tempo klockvis till alla i ringen. Laget räknar passningarna högt tillsammans.
När hästen och ryttaren från innelaget sprungit hela varvet och passerar den sista konen ropar de STOPP! Då måste utelaget sluta passa och räkna.
Kläderna, hopprepet och bollen läggs tillbaka vid utslagsplatsen och nästa två från innelaget kliver fram och gör samma sak.
Skillnaden är att om utelaget lyckades med 35 passningar så fortsätter de att räkna från 36 så att laget hela tiden på så vis samlar på sig fler passningspoäng.
När alla i innelaget fått kasta bollen en gång byter lagen platser.
Utelaget kan stå redo i en cirkel på plan direkt från början så blir de mycket effektivare. De som står närmast där bollen hamnar kan hämta den och springa tillbaka till cirkeln.
Man kan också låta ryttaren sätta kläderna på hästen istället för sig själv om så önskas.
Bollen kan förstås också passas med fötterna som i fotboll.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Sommarboll
Material
- Fotboll
- Tennisboll
- Slagträ
- Frisbee
- Koner
- Brännplatta
- Tidtagare
- Poängblock
Beskrivning
I denna brännbollsvariant får deltagarna fler alternativ än bara använda slagträ och tennisboll.Förutom att skjuta iväg bollen med slagträdet som vanligt finns även möjlighet att välja mellan att sparka iväg en fotboll eller att kasta en frisbee.
Men i övrigt är reglerna de samma som i vanlig brännboll. Det behövs ett utelag och ett innelag.
Utelaget sprider ut sig över spelplanen som markeras med fyra koner i kvadrat. En person är brännare och ställer sig på en brännplatta.
Innelaget ställer sig på led utanför spelplanen och den som är först i ledet får välja att från utslagsplatsen avlossa en tennisboll, fotboll eller frisbee över utelaget och sedan springa runt konerna ett varv innan utelaget passat till sin brännare som då ropar "Bränd!".
Utelaget får ett poäng för varje motståndare som befinner sig mellan två koner då brännaren ropar "Bränd!".
De får även poäng om de lyckas fånga en boll eller frisbee i flykten, alltså innan de nuddar mark.
Innelaget får ett poäng för varje spelare som tagit sig runt spelplanens alla fyra koner.
Fyra poäng om en spelare gör det på sitt eget utslag.
Denna variant på brännboll har vi med stor framgång spelat på fritids i åldersblandade lag i spridningen från förskoleklass till tredjeklassare.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Konbollsstafett
Material
- Plint eller bänk till varje lag
- Koner
- Mjukbollar
Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Varje lag behöver en plint eller en bänk med 4 koner på. I linje, en bit från plinten och från varandra läggs först en rockring, sedan en kona och sedan en kona till.Varje lag ska ha en mjukboll.
Lagen ställer upp på led vid sidan om sin plint. Personen som står tvåa håller bollen. Den som står först börjar springa i slalom om konerna, fram och tillbaka och stannar i rockringen. Då passar lagkompisen bollen till personen i rockringen som sedan har ett kast på sig att försöka pricka ner en kona från plinten.
När bollen blivit kastad får den som passade bollen börja springa slalomvarvet. Undertiden hämtar den som försökte pricka konorna bollen, ger den till nästa person i ledet och ställer sig sist.
Så fortsätter man tills ett lag prickat ner alla koner!
Bidrag från:
Melissa
Läs eller lämna kommentarer (1)
Roddtävling
Material
- Bräda eller kvastskaft
Beskrivning
Den här leken ska likna en roddtävling. I en roddbåt sitter styrmannen längst bak i roddbåten och tittar framåt i färdriktningen. Roddarna sitter med ryggen mot färdriktningen framför styrmannen.Istället för en båt använder man i leken en lång bräda eller ett kvastskaft.
Lagen ställer upp längs en startlinje och gränslar sina brädor, styrmannen står som sagt längst bak och tittar fram, resten av laget har styrman framför sig vända åt andra hållet.
På startsignal ska lagen ta sig runt en bana, förslagsvis runda en kon och tillbaka. Det gäller verkligen för styrmannen att se till att tempot är lagom och att laget styr rätt. Det är svårt nog att gå baklänges själv, att göra det i grupp gör det inte lättare!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Dubbeljägarboll
Material
- Lagvästar
- Mjukbollar
Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag, t.ex röda och blå laget. Lagen får västar eller lagband så att man tydligt kan se vem som är med i vilket lag. Lagen har också en mjukboll i lagets färg.Lagen kan börja från varsin sida av gymnastiksalen.
Reglerna är som i vanlig jägarboll, det gäller att pricka motståndarna med sitt lags boll. De som blir träffade åker ut, endast direktträff gills dock ej huvud träffar.
Det lag som först bränt ut alla motståndare vinner.
Man får inte springa med bollen, den måste passas inom laget. Om man är ensam kvar i sitt lag får man lov att springa med boll. Man får ej heller avsiktligt slå bort motståndarnas boll.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Färg och form
Material
- Papper
- Pennor
Beskrivning
Innan leken börjar får varje deltagare två papperslappar. På den ena skriver man en valfri färg och på den andra lappen ett föremål. Lapparna samlas in och sorteras i två olika högar. En för färglapparna och en annan för föremålslapparna.Sedan delas deltagarna in i två lag. En person ur varje lag drar sedan en lapp ur varje hög. Sen gäller det för lagen att snabbast hitta ett föremål i den färg som stod på de båda lapparna. Det lag som hinner först får ett poäng!
Det går förstås också att hitta ett föremål som stod på föremåls lappen och någon annan sak i den färg som stod på den andra lappen.
Bidrag från:
Helena
Läs eller lämna kommentarer (0)
Rättstavning
Material
- Papper
- Penna
- Ord
Beskrivning
Deltagarna delas in i lika stora lag. Varje lag får papperslappar med en bokstav på, så många att varje lagmedlem kan få en bokstavslapp att fästa på magen och en på ryggen. Det måste vara samma bokstäver till alla lag. Lagen ställs sedan upp på linje vända mot lekledaren.Om det är fem personer i varje lag säger lekledaren ett ord med fem bokstäver i. Då gäller det för lagen att snabbast stava det ordet med bokstäverna de har på sig genom att ställa sig i rätt ordning och vända den bokstaven mot lekledaren som behövs.
Det lag som stavat ordet rätt först får ett poäng.
Förbered ord och bokstavslappar i förväg. Det går att dela ut dubletter med de vanligaste bokstäverna så att varje lag har t.ex två A:n. Men det går givetvis inte att sätta båda A:na på samma person!
En tanke som just slog mig är att man kanske kan ha en blank lapp, så kan man använda fyra bokstavsord i en femmannatävling.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Spökbollsfyran
Material
- Gymnastikbänkar
- 4 st mjukbollar
Beskrivning
Minst fyra bänkar ställs i kors mitt i gymnastiksalen så att golvet delas in i fyra lika stora rutor.Deltagarna delas in i fyra lag som ställer sig i varsin ruta.
Man spelar med upp till fyra mjukbollar. Varje lag kan börja med varsin boll.
Det gäller att bränna motståndarna genom att träffa dem med bollarna. Direkt träff är det enda som gills, inga huvudträffar.
Om man blir träffad av en boll måste man springa ett varv runt hela salen tillbaka till sin ruta, då är man med i spelet igen.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Undulaten
Material
- Inget
Beskrivning
Alla sjunger med i den klassiska sången "Jag är en liten undulat" och gör följande rörelser till."Jag är en liten undulat" (flaxa med armarna)
"som får så dåligt med mat" (klappa handen över magen)
"för de jag bor hos" (rita ett hus i luften med pekfingrarna)
"för de jag bor hos" (rita hus igen)
"de är så snåla" (gnugga pekfinger och tumme mot varandra)
"De ger mig sill varenda dag" (tryck händerna mot varandra och låt dem röra sig som en fisk)
"men det vill jag inte ha" (skaka på huvudet)
"jag tycker bättre, jag tycker bättre" (nicka)
"om Coca-cola" (drick ur låtsas glas)
"och glass!" (ät låtsasglass)
Sjung den en gång som vanligt med rörelser, sjung därefter på följande vis:
Som en väldigt liten undulat - tyst, med små rörelser.
En väldigt stor - stora överdrivna rörelser.
Dansundulat - Dansanta, mjuka rörelser.
Polisundulat - Stela rörelser.
Raketundulat - Sjung SNABBT.
Sömningundulat - Sjung långsamt, trötta rörelser.
Monsterundulat - Farliga röster och rörelser.
Robotundulat - Sjung enformigt med mekaniska rörelser.
Rockundulat - Sjung rockigt!
Knasundulat - Sjung som vanligt men gör rörelserna i fel ordning.
Jag har haft med denna under mina sångsamlingar i över 15 år och den har ALLTID gjort succe och varit den populäraste sången, alla kategorier.
När vi sjunger om den sömniga undulaten brukar jag även byta ut sista raden till "jag tycker bättre om att sova."
Läs eller lämna kommentarer (0)
Akrobaterna
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Ledaren säger sedan t.ex "Åtta fötter, tre händer!". Då ska lagen ställa sig så att de har åtta fötter i marken och tre händer i luften. Säger ledaren "Fyra fötter och fem händer" gäller alltså fyra fötter i marken och fem händer upp i luften. Det blir svårare ju färre fötter man får använda!Man kan kanske även utöka med en mage och två ändor mot marken?
Läs eller lämna kommentarer (2)
Fotleken
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare står i en ring. En person startar leken genom att flytta sin ena fot och placera den så att den nuddar vid en fot på personen till vänster.Den fot som nuddades flyttar person två i sin tur mot en av fötterna på personen till vänster om honom.
Den foten man stöder på (inte förflyttar mot en motståndare) får inte lyftas ur läge, men det är tillåtet att snurra på den. Så fortsätter man ringen runt.
Helst ska man försöka se till att motståndarna hamnar i så omöjliga positioner som möjligt. För om man ramlar omkull eller nuddar marken med någon kroppsdel är man ute. Målet är att bli sist kvar.
Det gäller givetvis samtidigt att inte försätta sig själv i svårigheter.
Det är tillåtet att luta sig mot de som är med i leken, men man får inte stödja sig mot väggar eller annat.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Jipp jipp
Material
- Inget
Beskrivning
Förbered leken genom att markera ett lekområde som är ca 10-20 meter långt och ca 8-10 m brett. Lekområdet ska vara delat i två lika stora planhalvor med en tydlig mittlinje och deltagarna delas in i två lag. Lagen ställer sig på varsin planhalva.Ett lag får börja och en person ur det laget utses till tagare som skall rusa in på motståndarlagets planhalva och försöka kulla så många som möjligt och sedan ta sig tillbaka till sin egen planhalva igen. Problemet är att så fort tagaren kliver över mittlinjen till motståndarna måste denne hela tiden säga "Jipp-jipp-jipp-jipp!". Det är inte tillåtet att ta ett nytt andetag eller sluta säga "Jipp-jipp".
Alla som blir tagna blir medlemmar i det andra laget. Om tagaren slutar säga "Jipp-jipp" på motståndarnas sida blir denne istället medlem i motståndarlaget. Alla som blivit tagna innan det händer går ändå över till motståndarlaget.
Det andra laget ska förstås undvika att bli tagna men får lov att hålla kvar tagaren om de kan tills denne inte klarar säga "Jipp-jipp".
När tagaren klarat sig tillbaka till sin egen planhalva igen eller blivit tagen själv är det andra lagets tur att utse en ny tagare.
De som kliver utanför lekområdet blir självtagna.
Det lag som har alla deltagare på sin sida har vunnit.
Det går att göra en "last man standing" variant av denna, det vill säga att alla som blivit tagna är ute ur leken.