Alla lekar
Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekar
560 lekar hittades.
Bommen kommer!
Material
- Inget
Beskrivning
Gymnastiksalens väggar ges båtnamnen för, akter, styrbord och babord.Deltagarna samlas mitt i salen. Lekledaren använder ord som:
"För" (alla springer mot båtens för),
"Akter" (alla springer mot aktern),
"Styrbord" (till höger),
"Barbord" (alla till vänster),
"Kapten kommer" (alla ställer sig i givakt),
"Bommen kommer" (alla kastar sig till golvet för att undvika bli träffad av båtens bom).
Om man vill så kan den som sist blir färdig få sätta sig sidan om och vänta till nästa omgång.
Lägg gärna till egna uppgifter, som "Alla man till årorona!", då kan man sätta sig ner och låtsas ro.
Läs eller lämna kommentarer (7)
Välta kon
Material
- Koner (ju fler desto bättre!)
Beskrivning
En perfekt uppvärmningslek! Ett antal små plastkoner sprids ut i salen. Hälften står upprätt, hälften ligger ner. Deltagarna delas in i två lag. När startsignalen går ska ena laget på utsatt tid välta ner så många koner de hinner, andra laget reser upp så många de hinner. När slutsignalen blåses räknas antalet stående och liggande koner. Nästa runda byter lagen uppgift. Det är inte tillåtet att vakta eller sparka omkull koner!Läs eller lämna kommentarer (4)
Land och hav
Material
- Gymnastikmattor
- Bänkar
Beskrivning
Gymnastiksalen förvandlas i denna lek till en båt. Mattor läggs ut på golvet och blir båtens kajuta, ribbstolarna är masten och några bänkar får vara roddbåtar. Ledaren ropar "Kajuta!" då måste alla sätta sig på mattan, "Mast!" då klättrar alla upp i ribbstolarna, spanar och ropar "Skepp o'hoj!". Säger ledaren "Rodd!" sätter alla sig på bänkarna och låtsas ro. Det går givetvis att lägga till ytterligare saker som t.ex "Kapten kommer!" då ställer alla sig i givakt.När vi lekte denna lek på en gymnastiktimme ville barnen ha med "Man överbord!" då skulle alla göra bröstsim på golvet.
Läs eller lämna kommentarer (1)
Stampa orm
Material
- Hopprep
Beskrivning
I denna lek kan man arbeta två och två. En person håller ett hopprep i ena änden och skakar det så att repet ringlar sig som en orm på marken. Den andre ska då försöka att sätta en fot på hopprepet och hålla det still. När det lyckas byter man uppgift.En variant är att några deltagare, t.ex hälften, har ett hopprep och de andra jagar valfri "orm". Lyckas man fånga en orm tar man över som skötare.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Alla kungenssöner/döttrar
Material
- Blandade gymnastikredskap
- Ärtpåsar eller lagband
Beskrivning
Här gäller det att smyga sig fram utan att bli upptäckt och ta en skatt ur kungens skattkista! Väldigt poppis.I en gymnastiksal förbereds leken genom att en skatt av ärtpåsar eller lekband läggs längs ena kortsidan. Mot väggen ställs en låg pallplint på vilken kungen ska stå och vaka över sin skatt. Massor av gymnastikmaterial, som plintar, mattor etc, ställs ut i resten av salen på ett sätt som gör att man kan gömma sig bakom dessa. En av deltagarna utses till kung och ställer sig på pallplinten mot väggen vid skatterna. Övriga är kungens söner och döttrar, de ställer sig längs motsatt kortsida.
Leken börjar genom att kungen ställer sig med ryggen mot deltagarna, blundar och räknar HÖGT och lagom långsamt till 3. Under tiden springer övriga så långt de hinner och vågar mot skatten. Så fort kungen räknat till tre öppnar han ögonen och vänder sig om. Då måste sönerna och döttrarna hunnit gömma sig bakom något. Alla som kungen kan se säger han namnet på och var de gömmer sig, t.ex "Adam bakom plinten!". Då måste Adam gå tillbaka till kortsidan och börja om.
När man oupptäckt lyckats ta sig ända fram till skatterna tar man EN skatt och får fri lejd tillbaka till start sidan. Vinner gör den som, när alla skatter är slut, har flest.
Läs eller lämna kommentarer (2)
Tåget är femton minuter försent
Material
- Inget
Beskrivning
Kan lekas såväl i gymnastiksal som ute. En deltagare är konduktören och står vid ena kortsidan. Resten ställer sig längs motsatt kortsida. Konduktören står med ryggen mot deltagarna och säger högt: "Tåget är femton minuter försenat - STOPP!". Så länge konduktören säger sin replik får deltagarna springa mot honom. Men, när konduktören sagt "STOPP!" vänder han sig snabbt om, då måste alla stå blickstilla. Alla som konduktören ser röra på sig minsta lilla säger han namnet på. Då måste denne bege sig tillbaka till startpunkten. Målet är att klara sig ända fram till konduktören och nudda vid honom. Då blir den som lyckas med det ny konduktör!Leken har även kallats "Rött ljus - Grönt ljus".
Läs eller lämna kommentarer (5)
Streck ruschen
Material
- Inget
Beskrivning
Dra tre streck på en grusplan eller med krita på asfalten. (Ungefär så här | | |). Strecken ska ha några meters mellanrum. Varje streck har ett namn.Första strecket kan vara "Djur" andra "Platser" tredje "Kändisar". Alla deltagare ställer sig
längs samma streck när leken ska börja. Lekledaren säger sedan t.ex "Tiger!" då gäller det för alla att springa och ställa sig
på "Djur-strecket". Den som är sist blir utslagen. Så fortsätter man tills det bara är en kvar och denna får vara ledare nästa runda.
Det är förståss OK att göra fler streck men det kan vara svårt att hålla reda på alla om man har många.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Långnäsa
Material
- Pinne
Beskrivning
Här är en lek som vi lekte ofta på skolgården på 80-talet i Luleå när snön hade tinat bort.Redskap: 1 rak pinne ca 20 cm lång. En större grusad plan, t.ex. en fotbollsplan eller en skolgård. Det går även på asfalt med krita men blir rätt stökigt.
Antal deltagare: minst 2 men helst fler.
Så här går det till:
Varje person ställer sig ca 2-3 meter från varandra och ritar en ring ca 1 meter i diameter i gruset runt sig själva. Ringarna ska vara lika stora.
Ena deltagaren börjar med att försöka kasta pinnen (attackera) så den landar inne i en av de andra deltagarnas ringar (mark). Stannar pinnen då den landat helt utanför den andres mark misslyckas attacken. Lyckas attacken, en del av pinnen blir kvar innanför marken, så blir den som har marken av med den bit den inte står på (längs med pinnens riktning).
Om pinnen landar mellan benen får markägaren välja sida.
Om markägaren med hjälp av sina ben lyckas förhindra attacken genom att sparka iväg pinnen innan den har landat så för denne rita en långnäsa ca 40 cm bred från där den står eller sitt närmaste markområde fram och runt pinnen. Området som den markägaren nu har är mycket större men samtidigt mycket svårare att försvara från nya attacker.
Det är den som blev attackerad senast som i sin tur ska attackera sina medspelares marker (ringar och långnäsor) därnäst. Om en person förlorar så mycket mark att den bara har kvar tillräckligt för att ställa ned sina fötter har den åkt ut.
Bidrag från:
Erik Edlund
Läs eller lämna kommentarer (2)
Följa John
Material
- Inget
Beskrivning
En person är John de övriga deltagarna står bakom honom i ett led. John ska förflytta sig runt på olika sätt och de som följer efter måste göra exakt precis som John. Enkel men rolig lek!Läs eller lämna kommentarer (1)
Dunkgömme
Material
- Inget
Beskrivning
Den ultimata kurragömmaleken!En person står vid en stolpe (ex en flaggstång eller ett träd) och räknar till 100. Övriga deltagare springer och gömmer sig väl. När letaren räknat klart säger han 100 högt och tydligt så alla kan höra och börjar sökandet.
När letaren ser/hittar tex Kalle som gömt sig rusar båda till stolpen och försöker slå handen mot den först. Hinner letaren först säger han "Dunk för Kalle 1, 2, 3!". Då är Kalle ute ur leken. Hinner Kalle först säger han "Dunk för mig 1, 2, 3!" då har han klarat sig.
Den som blivit dunkad först av letaren blir ny letare nästa runda. MEN, skulle den som är sist kvar hinna före letaren till stolpen kan han, om han vill, säga "Dunk för hela rasket 1, 2, 3!" Då får letaren leta även nästa runda.
Läs eller lämna kommentarer (4)
Land och rike
Material
- Inget
Beskrivning
En ganska stor cirkel ritas i sanden.Cirkeln delas in i lika många och stora tårtbitar som det finns deltagare i leken. Tårtbitarna blir deltagarnas länder. Man bestämmer vad ens land ska heta och ställer sig mitt i sitt tårtbits-rike.
Den som ska inleda leken tar en lagom stor pinne i handen och ska kasta in den i någons rike. Samtidigt som pinnen kastas säger man "Jag invaderar Legoland!" (eller vad landet nu heter). Alla utom den som fått pinnen inkastad i sitt rike springer ut ur cirkeln så långt man hinner. Den som fått pinnen i sitt land plockar snabbt upp den från marken och skriker "STOPP!!!" då måste de som springer stanna omedelbart och stå alldeles stilla.
För nu ska den som blivit invaderad försöka träffa någon av löparna med pinnen. Därför är det viktigt att pinnen inte är för stor eller för tung eller att man kastar för hårt. Lyckas man med att träffa någon med pinnen får man ta en bit av dennes rike genom att rita om gränsen så långt man når med pinnen.
Den gamla gränsen suddas ut. Sedan återgår alla till sina länder och den som blivit invaderad fortsätter leken genom att invadera någon annan.
Skulle man däremot missa när man kastar pinnen får istället den man siktade mot ta en del av ens rike med hjälp av pinnen.
Läs eller lämna kommentarer (25)
Röda och vita rosen
Material
- Inget
Beskrivning
Denna lek som bl.a finns med i boken Mästerdetektiven Kalle Blomkvist, lekte vi ofta när jag gick i skolan.Deltagarna delar upp sig i två lag. Ett lag är röda rosen och det andra är vita rosen. Det behövs en sak som ska gömmas, t.ex en fin sten eller något liknande.
Ett lag, t.ex vita, får börja med att gömma saken på ett listigt ställe. Alla i laget måste veta precis var den är gömd. Motståndarlaget, röda rosen, står samlat någonstans utom synhåll och väntar medans saken blir gömd. När vita laget är klara ropar de på röda laget som nu ska hitta saken.
För att kunna hitta den lättare kan de fånga en medlem i vita laget. När de fångat någon måste denna personen ge en ledtråd till var saken är gömd. När röda laget fått en ledtråd måste de släppa fången fri. När röda rosen lyckas hitta saken är det deras tur att gömma och bli jagade.
Vi lekte dock en annan variant, att när man tar fast en från det andra laget så skall den ge 3 ledtrådar till var föremålet finns gömt, men endast 1 av ledtrådarna skall vara sann. På detta sätt blir det lite svårare att hitta föremålet och man kan lura det andra laget att söka på helt fel ställe. (Tillägg från Ida i Finland, tack!)
Läs eller lämna kommentarer (2)
Karusellen
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sitter på stolar i en ring utom en person som står i mitten. Alla i leken får ett nummer, även den som står i mitten.Vi säger att det är tolv deltagare som då alltså numreras från 1-12.
Leken börjar med att personen i mitten säger två nummer, t.ex 4 och 7. Då ska personerna 4 och 7 ställa sig upp, gå in mot mitten och skaka hand.
Sedan ska de sätta sig på en stol igen. Men det är inte så lätt! För medan de skakar hand kan personen som stod i mitten sätta sig på en av de nu lediga stolarna.
Samtidigt får den som sitter och har en ledig stol till höger om sig hoppa över till den! Så får de sittande fortsätta att byta till en ledig stol på höger sida runt, runt som
en karusell i full fart. Det gör det extra svårt för de i mitten som inte har någon stol att sätta sig ner.
När någon av dem tillslut lyckas sätta sig på en ledig stol får den som är utan stol säga två nya nummer!
Helfestlig, fartig lek där alla är aktiva.
Läs eller lämna kommentarer (2)
Sagan
Material
- Inget
Beskrivning
En småmysig aktivitet som passar bra om man sitter i en ring. Ledaren börjar berätta första meningen i en saga. T.ex "Det var en gång enliten flicka som hette Lisen.". Sedan får nästa person i ringen lägga till en mening och sedan nästa osv. Antingen slutar man
när man kommit tillbaka till ledaren eller fortsätter så länge det behövs för att ge sagan ett bra slut!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tuggummi
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare utom en lägger sig raklånga på golvet i en ring. Huvudena mot mitten och fötterna utåt. Alla i ringen håller grannen på varje sida i handen allt vad de kan.För personen som inte ligger ner ska nu försöka dra loss folk från ringen (dra i benen). De i ringen hjälps åt att kämpa emot som ett segt tuggummi. Om någon tappar taget
får denne resa sig upp och så lagar personerna som ligger kvar snabbt ringen igen. De som blir utdragna kan antingen hjälpa till att dra loss eller sätta sig vid sidan och
heja på de andra. Var försiktiga när ni drar, begränsa gärna tiden och hur hårt man får dra i varje person.
Läs eller lämna kommentarer (2)
Alla som...
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sitter i en ring. Ledaren säger en mening i stil med "Alla som har röda byxor!" Då ska alla i ringen som harröda byxor ställa sig upp och springa ett varv runt ringen!
En väldigt bra lek att använda om man vill förflytta barn/elever till andra rum i viss ordning!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Stackars lilla kissen
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sätter eller ställer sig i en ring förutom en som är i mitten.Han som är i mitten är en katt som ska krypa fram till någon i ringen och mjaua tre seriösa mjau.
Personen som katten gått fram till ska då säga medlidande Stackars lilla kissen tre gånger.
Om personen skrattar när han säger det får han gå till mitten och vara kissen.
Bidrag från:
Ellen Fasth
Läs eller lämna kommentarer (0)
Namnlek med ballong
Material
- Ballong
Beskrivning
Alla deltagarna står i en ring. En står mitt i ringen med en ballong. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn och samtidigt kastar upp ballongen i luften och stiger in i ringen. Personen som blev uppropad rusar fram och slår upp ballongen i luften igen innan den landar på marken och säger någon annans namn. Så fortsätter man tills man inte orkar längre!Går givetvis även att utföras med en vanlig boll, då gäller det att vara snabb!
Läs eller lämna kommentarer (3)
Vem är min vän?
Material
- Inget
Beskrivning
En av deltagarna får gå ut ur rummet. De övriga utser någon som får vara "vännen". Deltagaren som fick gå ut kallas in igen och får fråga någon "Vem är min vän?". Den som svarar säger då något som beskriver "vännen" t.ex. "Din vän har en grön tröja" eller "Din vän tycker om bilar". Sedan fortsätter personen att fråga deltagarna tills denne fått tillräckligt många ledtrådar och kan avslöja "vännen". Då får "vännen" gå ut och en ny vän utses.Läs eller lämna kommentarer (1)
Flirtlek
Material
- Stolar
Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten och är vaksam på vad de övriga gör. För sitter man ner ska man försiktigt söka någon av de andra sittandes uppmärksamhet och snabbt försöka byta plats med denne utan att personen i mitten hinner märka något.Man får blinka till varandra eller göra något annat tecken för att visa att man vill byta plats. Det gäller för personen i mitten att vara vaken och försöka stjäla någons plats medan de byter stolar.
Försök att byta stolar ofta så blir det fart i leken!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Namnlek med tidning
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagarna utom en sitter i en ring på stolar. Personen utan stol står i mitten med en hoprullad tidning i handen. Leken börjar med att personen i mitten säger någon av de övriga deltagarnas namn högt.Den personen som blir uppropad måste snabbt säga namnet på någon annan i ringen innan personen i mitten hinner slå honom på knäna med tidningen. Den som hör sitt namn ropas upp måste i sin tur ropa namnet på någon annan i ringen osv, är man inte tillräckligt snabb och blir slagen på knäna får man ta över tidningen och ställa sig i mitten.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Icke smile
Material
- Inget
Beskrivning
Alla ställer sig i en ring och tar varann i hand. Sen ska alla börja springa runt och säga "ABC, 123, icke smile, icke le. Icke vise tänderne" Sedan stannar alla. (Tips, det bästa är att stanna bredbent).Nu ska en person börja med att flytta sin ena fot till kompisen brevids utan att lyfta foten från marken. Kompisen drar sin ena fot till nästa fot och så går det vidare. Tillslut kan man stå hur som helst. Och gissa vad man skrattar!
Den som ramlar eller ger upp först förlorar ända tills det finns två kvar och dom är segrarna.
Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)
Klappklappleken
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna sitter runt ett bord. Alla lägger händerna på bordet enligt följande. Handflatan ska vara neråt och kompisen till vänster ska sin arm över din vänstra arm och kompisen till höger ska ha sin arm under din höger arm. Så inte ens egna händer ligger brevid varann.En person börjar klappa en gång på bordet och så snabbt som möjligt ska kompisen brevid klappa sin hand och så går det runt i ordning medsols. Om någon vill byta håll klappar den två gånger i bordet. Då kan det bli problem vem av kompisarna brevid som ska klappa. Allt ska gå väldigt snabbt och den som inte hinner klappa eller klappar fel åker ut.
Variant
Man kan ge deltagarna en chans att göra fel. Klappar man fel en gång så får man dra ur den handen som klappade fel ur leken. Då deltar man fortfarande med sin andra hand. Men skulle man klappa fel igen har man inga händer kvar på bordet och får vänta till nästa runda. I denna version av leken har händerna alltid "sin egen plats" på bordet. Så man byter inte positioner när deltagare åker ut. Kul, enkel, koncentrations krävande lek!Bidrag från:
Familjen Kero
Läs eller lämna kommentarer (0)
Hitta prylarna
Material
- Inget
Beskrivning
Två lag mot varandra som väljer ut varsin deltagare som får ta på sig ögonbindel. Resten av lagen ställer sig sen i ring runt om dem och lekledaren kastar ut prylarna (vi brukar har legobitar) på marken. Sedan ska personerna med ögonbindel försöka hitta prylarna i lagets färg med hjälp utav sina lagkamrater som får försöka vägleda utan att röra. Det laget som hunnit hitta alla prylarna av rätt färg vinner.Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)
Trollskatten
Material
- Trollskatt