Alla lekar
Sök bland lekarna
Alla Lekarkivets lekar
560 lekar hittades.
Ut och handla
Material
- Inget
Beskrivning
Gymnastiksalens hörn är nu affärer. I ett hörn finns blomsteraffären, i ett annat fiskaffär, järnaffär och kanske en mataffär i det sista. Deltagarna börjar från mitten av salen. Lekledaren säger en sak som man kan handla i någon av affärerna och det gäller för deltagarna att snabbast möjligt ta sig till rätt butik.Läs eller lämna kommentarer (4)
Namnduell
Material
- Filt
Beskrivning
Deltagarna delas i två lag som sätter sig på led på vars en sida bakom ett skynke, tex en sliten filt eller lakan. En person från vardera laget väljs tyst ut och ställer sig mitt emot varandra på endera sidan av skynket. När skynket faller gäller det att snabbast identifiera personen som står framför en genom att högt säga dess namn. Den som är snabbast vinner över sin motståndare till sitt lag.Läs eller lämna kommentarer (3)
Balanskamp
Material
- Inget
Beskrivning
Två kombattanter ställer sig framför varandra med fötterna ihop och handflatorna fram uppe vid brösthöjd. Sen gäller det att försöka bryta sin motståndares balans genom att knuffa på hans handflator eller finta genom att flyta händerna....Läs eller lämna kommentarer (1)
Hitta ljudtvillingen!
Material
- Ögonbindlar till alla
Beskrivning
Deltagarna parar ihop sig två och två. Båda ska ha ögonbindel (om man inte kan lita på att alla blundar hela tiden) samt bestämma ett ljud som dom kan känna igen varandra med. Exempelvis ett djur läte. När paren har bestämt sina ljud sprider alla ut sig över hela golvet. På given signal gäller det för tvillingarna att åter hitta varandra igen genom att söka sig till den person som gör parets ljud.Läs eller lämna kommentarer (1)
Tornet
Material
- Spannar
Beskrivning
Deltagarna står hand i hand i en ring. Mitt i ringen står ett torn av spannar. 3-4 spannar högt brukar räcka. När startskottet går gäller det att få någon, vem som helst utom en själv, att välta tornet genom att kämpa och dra allt man bara orkar. Den som välter tornet eller släpper taget får vila till nästa runda.Läs eller lämna kommentarer (0)
Evolutionsleken
Material
- Inget
Beskrivning
En duell lek där striderna avgörs med hjälp av "sten sax påse".Alla deltagarna börjar som ynkliga kycklingar, hoppar omkring på huk och piper. När man stöter ihop med en annan kyckling gör man sten, sax, påse för att avgöra vem som går upp till nästa nivå. Vinnaren i duellen "utvecklas" till en höna och flaxar omkring med armarna och låter som höna [b'waaak, b'waaaak].
När två hönor stöter ihop blir det en ny duell där vinnaren "utvecklas" till en "super tocke". Tocken hoppar vilt omkring och galer "Kuckelikuuu!". När två tockar möts upprepas duellmomentet och vinnaren där uppnår det slutgiltiga stadiet. Denne står still, stolt som en romersk hjältestaty och inväntar de övriga.
Ett tips från Annakarin är att lägga till ett Ägg stadium från början så får man ett utvecklingssteg till!
Läs eller lämna kommentarer (6)
Lära känna frågor
Material
- Frågor
- Penna
- Papper
Beskrivning
10 ja/nej frågor konstrueras. Alla besvarar dem med ja/nej utan att visa sina svar för någon annan. Svaren samlas in, och man räknar ut hur många som svarat ja resp. nej på varje fråga i procent; tex 26% svarade ja på fråga 1 etc...Sedan är det dags att dela in folket i lag och låta lagen i tur och ordning gissa vad de tror; hur många som svarat ja på fråga 1? etc. Det lag som hamnar närmast rätt svar får poäng. Det lag som får flest poäng vinner!
En kul lek som gör att man lär känna varandra beroende på hurdana frågor man ställer. En rolig fråga är "Tycker du att du är snyggare än genomsnittet av dem som är här ikväll?". Variera med "intelligentare".
Bidrag från:
Anja Morell
Läs eller lämna kommentarer (8)
Visseltävling
Material
- Torra kex!
Beskrivning
Ge varje deltagare 3-4 kex. På din signal stoppar man i kexen i munnen och tuggar söder dem. Det är den enkla biten. Nu kommer den svåra.Den som först lyckas vissla en melodi vinner. Det låter enkelt, man är jättesvårt då man har munnen full av kexsmulor! För att göra det riktigt svårt kan man i förväg bestämma vilken låt alla ska vissla. Vinnare blir den som först lyckas vissla melodin ordentligt.
Tänk på allergirisker i alla lekar med mat!
Läs eller lämna kommentarer (4)
Sätta svans på gris
Material
- Större papper
- Ögonbindel
- Häftstift
Beskrivning
Man ritar en gris (eller något annat roligt djur) på ett stort papper, som man sätter upp i lagom höjd på väggen. Sedan sätter man en bindel för ögonen på en person åt gången och ger denne en svans med häftstift på. Sen gäller det att gå fram och sätta fast svansen på grisen, där man tror att den ska vara. Man kan också, om man vill göra det svårare, snurra personen ett par varv innan han/hon får försöka leta sig fram till rätt ställe.Det går givetvis att använda alla olika sorters djur!
Läs eller lämna kommentarer (1)
Gör si, gör så
Material
- Inget
Beskrivning
När en ledare säger "Gör så" och utför en rörelse ska övriga följa hans exempel. Men om ledaren gör en rörelse och säger "Gör si" istället ska man inte härma efter. Kräver lite mer uppmärksamhet än Simon säger.Läs eller lämna kommentarer (5)
Ballongkram
Material
- Ballonger
Beskrivning
Krama sönder en ballong - kan det vara svårt? Jodå, pröva och se! Börja med att dela in sällskapet i par. Ge varje par en ballong (likadana ballonger åt alla paren!). Blås upp din egen ballong som måttstock, och gå runt och kolla att alla paren har blåst upp sina ballonger ungefär lika mycket. Nu gäller det för varje par att på given signal placera ballongen mellan sig och sedan krama sönder ballongen. Vi lovar: Det är svårare än du tror!Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)
Ballongskattjakt
Material
- Ballonger
- Skatter
- Snöre
Beskrivning
Blås upp så många ballonger Du orkar. Be någon hjälpa till. Ju fler ballonger desto roligare blir det. Peta in en sak i en av ballongerna t ex en bit godis, en nyckel eller något annat. Släpp ut alla ballongerna på golvet. Sedan är det bara att försöka hitta skatten genom att trampa sönder ballongerna. Ett alternativ är att knyta ett snöre runt en uppblåst ballong och sedan fästa den runt ankeln därefter ska man försöka trampa sönder varandras ballonger.Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)
Blindbock - En ny version
Material
- Plastmuggar
- Ögonbindel
- Stol
Beskrivning
5 st plastmuggar1 st ögonbindel
1 st stol
Börja med att placera ut plast muggarna efter varandra med ca. 1 meters mellanrum. Sen ställer Du stolen ca 1 meter bakom sista muggen, därefter ber Du 1 "tävlande" att memorera banan innan Du sätter för ögonbindeln, Sen ber du den "tävlande" att gå slalom genom muggarna och till sist sätta sig på stolen. Alla övriga får hjälpa till att med sina röster styra den "tävlande" genom banan. Du ber den "tävlande" starta och går samtidigt före och plockar bort både muggar och stol. Sen kan alla övriga fest deltagare njuta av det spektakel som utspelar sig.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)
Bokstavslek
Material
- Inget
Beskrivning
En lek som passar bra i väntan på efterrätten till exempel. Bestäm vem som börjar. Den personen säger en bokstav. Sedan ska personen bredvid lägga till en bokstav, och man fortsätter på det viset tills någon inte kan undvika att bilda ett färdigt ord.Det är viktigt att hela tiden hålla sig till riktiga ord. Om den förste säger A, så kan nästa säga P, men den tredje ska alltså inte säga A, eftersom ordet Apa då bildas. Lämpligare då att säga E (som ju t ex kan vara början på ordet Apel). Fjärde man kan alltså inte säga Z för att slippa säga Apel. Däremot kan han säga t exempel R, och ha ordet Aperetif i tankarna.
Bildar man ett ord eller inte kan komma på en lämplig bokstav så får man en varning. Efter två varningar åker man ut. Övriga fortstätter till vinnaren korats.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)
Farfars byxor
Material
- Inget
Beskrivning
Alla sätter sig i en ring, en person sitter i mitten och ser någon i ringen djupt i ögonen och frågar allvarligt;- Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?
Svaret på alla frågor som ställs i den här leken är FARFARS BYXOR och man får inte skratta när man säger det! Skulle du ändå inte kunna låta bli, är du ute ur leken för den här omgången. Den som kan hålla sig för skratt längst och blir sist kvar får fråga de andra i nästa omgång om t ex vad de åt till middag igår, vad deras hus liknar, vad mamma ska få i julklapp, vad de har hängt i granen. Det är tillåtet att göra konstiga grimaser och liknande hyss för att få den som ska svara svara att börja skratta!
Vill man skruva till det ännu mer kan man använda sig av farfars långkalsonger istället! (Eller mormors)
Denna lek havererade nästan på egen hand ett helt mellanmål vid ett tillfälle
Denna lek havererade nästan på egen hand ett helt mellanmål vid ett tillfälle
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)
Flaskröjning
Material
- Inget
Beskrivning
Du behöver ca 15 tomflaskor, en mössa och godis.Ett barn i taget får mössan på huvudet, väl nerdragen över ögonen. Ställ ut alla flaskor huller om buller på ett stort golv. Välj gärna ett avlångt golv så att banan blir så lång som möjligt. Stoppa t ex en klubba i varje flaska.
Nu ska barnet med mössan ta sig igenom banan utan att välta flaskorna. När barnet tagit sig igenom hela banan får han eller hon klubborna i de flaskor som fortfarande står upp.
Nu är det nästa barns tur. Flytta flaskorna när barnet har fått ner mössan över ögonen. Fyll på med klubbor. En rolig extragrej kan vara att ta bort ALLA flaskorna. Kul att se hur barnet lyfter på fötterna och går så försiktigt som möjligt för att inte välta flaskorna.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)
Fyra man i soffan
Material
- Stolar
- Papper
- Penna
Beskrivning
Udda antal deltagare, minst nio. Skriv deltagarnas namn på varsin lapp som viks ihop.Placera stolar i ring två och två, en stol mer än antalet deltagare. Fyra av stolarna placeras ihop och bildar "soffan".
Deltagarna delas upp i två lag. Ena laget har en deltagare mer det andra. T ex pojkar mot flickor. (Det måste på något sätt framgå vilket lag man tillhör.)
Deltagarna sätter sig på stolarna. På varannan stol från ena laget, och på varannan från det andra.
Varje deltagare får en hopvikt namnlapp som bara han själv får läsa.
Den som sitter vid en tom stol börjar. (I "soffan" räknas stolarna höra ihop två och två.)
Han ropar ett namn. Den som har namnet på sin lapp kommer och sätter sig på den tomma stolen. Dessa två byter nu lappar med varandra.
Den som nu sitter vid en tom stol ropar ett nytt namn etc. När man hållit på en stund kan man räkna ut vilka namn de som sitter i "soffan" har på sina lappar och på så sätt kalla ut motståndarna och i stället försöka få in sina egna.
Det lag vinner som lyckas placera fyra av sina deltagare samtidigt i "soffan".
OBS! Deltagarna får inte ropa det namn som står på deras egen lapp. Samma namn får inte heller ropas två gånger i följd!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (6)
Hönsepip
Material
- Inget
Beskrivning
Man sitter i en ring. En person ställer sig i mitten med förbundna ögon, och går sedan och sätter sig i någons knä. Där ska han säga "Hönsepip för mig". Personen vars knä han sitter i ska då säga "pip". Detta i vilket tonläge som helst. Kan personen med förbundna ögon säga vem som pep, blir det den som pep som får stå i mitten. Gissar han fel knuffar personen vars knä han sitter i ut honom i ringen. Sedan är det dags för en nytt knä och ett nytt "pip"!Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)
Känselleken
Material
- Skålar eller grytor
- Saker att känna på
- Ögonbindel
Beskrivning
Du behöver t ex kokta makaroner, kokt spagetti, tomatsoppa, potatismos, kall gröt ... + en hink med vatten och en ögonbindel.Placera maten i olika skålar eller grytor. Sätt dem och hinken med vatten i ett rum. Bind för ögonen på den första personen och för in henne/honom i rummet. Led personen till första skålen eller grytan och tala om att "nu ska du få känna på en komocka" (=potatismos) eller "fluglarver" (=kokta makaroner) etc.
Du skriver upp vad personen tror att det egentligen är. Avsluta med att personen får tvätta händerna i vattnet.
När nästa person kommer in och får bindel för ögonen kan den förra personen vara publik. Det blir roligare ju större publiken är - och äckligare! Vinner gör förstås den som gissat rätt på flest grytor.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)
Köksbordspingis
Material
- Pingisboll
- Bord
Beskrivning
Placera två lag på var sin långsida om ett köksbord. Antal deltagare beror på hur stort det rektangulära bordet är.Varje deltagare har sin mun vid kanten av bordet. Avspark sker när någon släpper ner en pingisboll på mitten. Då gäller det att blåsa bollen åt motståndarnas håll. Det lag som lyckas få ner bollen på golvet på motståndarsidan vinner första ronden.
Om bollen åker ut på kortsidan sker ett nytt nedsläpp.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)
Levande charader
Material
- Papper
- Pennor
- Burk
Beskrivning
Börja med att dela upp er i två lag. Sätt er lagvis en stund och skriv lappar med förslag på vad era motståndare ska försöka illustrera för varandra. Det kan vara enkla budskap typ "Jultomten fastnar i skorstenen" eller budskap av det svårare slaget, typ "En utfattig student lämnar in en lotto-rad, vinner en miljon och bjuder hela släkten till Barbados".Sedan lägger lagen lapparna i en burk och byter burk med varandra. Första man drar en lapp, läser budskapet och börjar försöka föreställa, illustrera budskapet. Inga ord! Bara rörelser, gester, miner etc. Försök dela upp budskapet i flera delar och illustrera en del i taget. Det ger lagkamraterna en bättre chans att så småningom greppa helheten. Personen "på scenen" får naturligtvis ge positiva tecken när lagkamraterna efterhand kommer in på rätt spår.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)
Mumieleken
Material
- Toarullar!
Beskrivning
Dela upp barnen två och två. Ge varje lag en toalettrulle. Nu gäller det för lagen att den ena lagkamraten snurrar in den andra i toalettpappret så att han liknar en mumie. Det lag vinner som först täckt in hela kompisen med papper och då använt hela rullen.Kanske inte den mest miljövänliga leken. Men pappret behöver ju inte var obrukbart efter leken, det finns säkert mycket som måste städas efter ett kalas!
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (4)
Mäster kallar
Material
- Inget
Beskrivning
Alla deltagare sätter sig på varsin stol i en ring.En väljs till Mäster. Den som sitter till vänster om Mäster får nummer ett. (Det är lärling nummer ett). Nästa får nummer två osv. Alla klappar sedan händerna i takt. Först på knäna, sedan ihop och sist med knutna händer och utsträckta tummar bakåt på båda sidorna om huvudet. Sedan om igen likadant hela tiden i samma rytm.
Sedan säger mäster: "Mäster kallar Ett!" (eller någon annan av lärlingarna) Han måste säga "Mäster" när han slår på knäna, "kallar" när han klappar ihop händerna och "Ett" när han slår tummarna bakåt. Utan att bryta rytmen fortsätter "Ett" att säga: "Ett till Fem". Fem säger: "Fem till Mäster" etc. Man fortsätter så till någon faller ur rytmen, säger ett nummer som inte finns eller om Mäster säger "Mäster till Fem" i stället för "Mäster kallar Fem".
OBS! Mäster använder alltid ordet: "kallar" och de övriga ordet: "till".
När någon gör fel flyttar han till sista platsen på Mästers högra sida och får det sista numret eftersom han nu är den sämste lärlingen. Alla som satt till vänster om honom flyttar ett steg åt höger och får nu ett lägre nummer. T ex Fem blir nu Fyra osv.
Om Mäster gör fel får han flytta till sista plats och Ett blir nu Mäster.
Vill man göra det lite svårare så kan man säga att man aldrig får kalla på den till höger eller till vänster om sig själv.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)
Paketleken
Material
- Kartonger
- Presentpapper
- Saxar
- Tejp
- Snöre
Beskrivning
Man delar upp sig i par. Alla förses med en kartong, presentpapper, sax, tejp och snöre. Sedan ska paren hålla varandra om midjan med den ena armen. Tillsammans har man då två armar att slå in paketet med.Ta tiden. Det par som behövde kortast tid vinner.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)
Politiker
Material
- Piprensare eller liknande
Beskrivning
Dela ut en piprensare (eller säkerhetsnål eller något annat som man lätt och synligt kan sätta fast på kläderna) till alla i sällskapet.När alla anlänt eller satt sig vid bordet, äskar du tystnad och håller ungefär följande lilla tal:
"Som ni alla vet har politiker ju svårt för att ge raka besked, och ikväll ska ni få chansen att förbereda er inför en politisk karriär. Man vet ju aldrig var man kommer att hamna i livet! Därför är från och med nu två ord FÖRBJUDNA, nämligen orden JA och NEJ. Ni övertar motståndarens piprensare så snart han eller hon till er yttrar någotdera av de förbjudna orden. Tävlingen går ut på att samla ihop så många piprensare som möjligt.
Omskrivningar som "Självklart", "Sällan", "Det tål att tänkas på", "Absolut inte" och så vidare är godkända, men i samma ögonblick som antingen JA eller NEJ slinker ur en person har denna förlorat en av sina piprensare. Skulle du själv bli av med dina eller dina piprensare får du använda orden igen - men så snart du erövrat en ny piprensare måste du vakta din tunga igen! Klockan X kommer den bäste politikern, dvs den som erövrat flest piprensare, förklaras som vinnare och ett pris kommer att överräckas!"
Bidrag från:
Lars Fröjmark