Mindre lektionstid + mer rast = bättre?
Även om det låter motsägelsefullt så kan mindre tid i klassrum i kombination med mer tid till lek och rast leda till bättre undervisning för barn. Så säger Debbie Reah, dekan på Harris College of Nursing and Health Sciences.
Längre tid som ägnas till att arbeta med uppgifter är inte nödvändigtvis, om ens alls, en självklar väg till bättre resultat.
Barn är byggda för att röra på sig och ostrukturerad lek utomhus fungerar som en återställningsknapp. Leken blir inte bara en paus utan stillar rörelsebehovet och skapar möjlighet för kunskapen som lärts i klassrummet att komma till praktisk nytta.
Flera studier påvisar om och om igen vikten av lek i barns fysiska och psykiska utveckling.
“Our research intervention, the LiiNk Project (Let’s Inspire Innovation ‘N Kids), launched last year in two Texas private schools. It showed that adding extra recess can improve student discipline, focus and academic success without increasing the length of the school day or taking time away from classroom activities.”