Utomhuspedagogik och uppstart
Sista dagen av förberedelser inför skolstarten är nu avklarad. Det har varit en nyttig och ovärderlig vecka som kommer vara verksamheten i sin helhet till stor nytta i längden. Visst, även om det kan bli lite rörigt emellanåt med vikarier i den löpande verksamheten så har vi ordinarie fått möjlighet att ganska ostört få lägga pusslet med möblering, planering, utskick, introduktion av nya kollegor och vidareutbildning.
Vidareutbildningen idag bestod i att några kollegor generöst delade med sig av sina erfarenheter från sin utomhuspedagogiksutbildning. Vi skulle gjort detta tidigare i veckan men ett vansinnigt attackregn spolierade de planerna, det finns således för dåligt väder även med kläder, little did we know…
Vi delades in i fyra grupper som fick gå till varsin station. Min grupp började med en lek väldigt lik burken och bowling fast det hade fästs en krok i snörena istället för resårband och vi skulle lyfta fyra träklossar med öglor. Efter ett försök att lyfta en kloss upp på en uppochner vänd back fick alla utom en sedan ta på sig ögonbindlar medans den som fortfarande kunde se fick dirigera oss övriga. Intressant övning i kommunikation!
Därefter roterade vi till en annan station där var och en fick en lapp med bild på fäst på ryggen med tvättklämma. Sedan fick vi gå runt och ställa ja och nej frågor till varandra för att komma fram till vad bilden föreställde. Vi fick lite vägledning först om vilket tema bilderna höll sig inom. Sedan diskuterade vi hur övningen kunde anpassas till olika ämnesområden.
På samma station gjorde vi också en övning där vi blev indelade i två lag (genom att plocka olikfärgade legobitar ur en tygpåse) och fick ett par rörstumpar delade på längden, likt stuprännor, på vilka vi skulle rulla kulor. Vi fick en rörstump mindre än vi var deltagare i lagen och skulle från en startlinje förflytta kulan till en låda.
Givetvis räckte inte rören hela vägen till lådan utan vi fick förflytta oss efterhand som kulan rörde på sig för att forma en ränna. Eftersom en person i laget saknade rörbit fick vi också lämna över rör till varandra för att alla skulle vara delaktiga. Kul(!) samarbetsövning som givetvis tände tävlingsinstinkten i kollegiet.
På tredje stationen fick vi lappar med uppdrag på, på min första stod det ”Hämta fem blommor och en femtedel ska vara rosa”. Hittade bara gula blommor men väl en bit genomskinlig rosa plast som färgade blomman rosa om man tittade på den genom plasten. Klarade man ett uppdrag fick man ta en ny lapp, hämta så och så många löv, eller pinnar och så vidare. Sedan fick vi redovisa för varandra. En avslutande övning var att göra en passare av två pinnar och ett snöre och diskutera cirklar, radie, diameter etc. Naturmatte med praktiska inslag.
På sista stationen fick vi en bit snöre som vi kunde markera en kvadratmeter på marken och försöka spåna fram olika övningar man kan göra från den utgångspunkten. Naturruta, lekar, bildövningar och så vidare. Sedan var det åter tillbaka till det hårda förberedelsearbetet.
Men på vägen tillbaka tillskolan halkade jag in i en mycket djup diskussion med en kollega som berörde ett av terminens tema för hela skolan, genus.
Han hade reflekterat över varför Astrid Lindgrens Emil fick förmaningar och repressalier efter sina hyss och Pippi Långstrumps rackartyg hyllades allmänt. Det kändes lite orättvist att Emil åker i spjället och Pippi får en kappsäck full med pengar.
Nåväl, arbetet går framåt och vi känner oss redo att möta eleverna på måndag. Det blir mycket lekar på schemat i början. Att välja rätt nivå på namnlekar och aktiviteter i början av förskoleklass och etta kan vara svårt. Grundregeln är att hålla det enkelt, det är lätt hänt att övningarna blir lite för utmanande för osäkra nybörjare. Men några som står på listan är hejarklacken, farbror Lejon med flera.
Vi får se hur det går!
Har fortfarande lite svårt att smälta oblyga stölder av andra hemsidors (t.ex. denna) hela innehåll för att starta upp egna sidor. Återkommer nog lite mer djuplodande kring detta inom kort…