Laglekar

Sök bland lekarna
Lekar som utförs i lag! Inte så många stafetter här men mycket annat kul
97 lekar hittades.

Köksbordspingis

Material
  • Pingisboll
  • Bord
Kategori
Betyg 3.89/49

Beskrivning
Placera två lag på var sin långsida om ett köksbord. Antal deltagare beror på hur stort det rektangulära bordet är.

Varje deltagare har sin mun vid kanten av bordet. Avspark sker när någon släpper ner en pingisboll på mitten. Då gäller det att blåsa bollen åt motståndarnas håll. Det lag som lyckas få ner bollen på golvet på motståndarsidan vinner första ronden.

Om bollen åker ut på kortsidan sker ett nytt nedsläpp.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (3)

Levande charader

Material
  • Papper
  • Pennor
  • Burk
Kategori
Betyg 4.12/129

Beskrivning
Börja med att dela upp er i två lag. Sätt er lagvis en stund och skriv lappar med förslag på vad era motståndare ska försöka illustrera för varandra. Det kan vara enkla budskap typ "Jultomten fastnar i skorstenen" eller budskap av det svårare slaget, typ "En utfattig student lämnar in en lotto-rad, vinner en miljon och bjuder hela släkten till Barbados".

Sedan lägger lagen lapparna i en burk och byter burk med varandra. Första man drar en lapp, läser budskapet och börjar försöka föreställa, illustrera budskapet. Inga ord! Bara rörelser, gester, miner etc. Försök dela upp budskapet i flera delar och illustrera en del i taget. Det ger lagkamraterna en bättre chans att så småningom greppa helheten. Personen "på scenen" får naturligtvis ge positiva tecken när lagkamraterna efterhand kommer in på rätt spår.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (0)

Vattenballonger

Material
  • Hinkar
  • Vattenballonger
  • Vatten
Kategori
Betyg 3.81/163

Beskrivning
Du behöver några hinkar fyllda med vatten (en per lag), och fyllda vattenballonger.

Dela in deltagarna i lag. Ställ de vattenfyllda hinkarna på var sin stol, ca fem meter från lagen. I hinkarna placerar man sedan de (väl-)fyllda vattenballongerna. Ytterligare fem meter bort står en tom hink.

Det gäller nu för deltagarna att springa fram till första hinken och med händerna på ryggen ta upp en ballong med munnen, och bära den på detta sätt bort till den tomma hinken. Man får inte bära ballongen i knuten.

När en deltagare placerat en ballong i hinken ger han/hon klartecken till nästa deltagare att starta. Råkar man bita sönder en ballong är det bara att börja om med en ny.

Det kan vara bra att ha en "domare" vid varje hink så att ingen fuskar och bär ballongen i knuten. Det lag som först flyttat alla sina ballonger till den tomma hinken vinner. Har man inte hinkar så det räcker till två per lag, så kan man ha vattenballongerna i olika färger för att hålla isär de olika lagen.
Bidrag från:
Lars Fröjmark
Läs eller lämna kommentarer (1)

Trashockey

Material
  • Pallar
  • Tygtrasa
  • Kvastar
Kategori
Betyg 4.41/15

Beskrivning
Två lag, en domare, en slätt större golvyta, 4 pallar, en tygtrasa, två kvastar eller moppar av något slag med långa skaft. Bygg två mål av pallarna på kortsidorna av spelplanen. Placera en kvast framför varje mål, trasan läggs mitt på planen. Lagen ställer upp bakom sina mål och varje deltagare i lagen ges ett nummer. Säger domaren "Nummer 1!" ska de ettorna i varje lag rusa fram, plocka upp kvasten och försöka göra mål i motståndarnas mål med trasan. Säger domaren "Nummer 3!" ska treorna göra likaledes. All förning av trasan ska ske med kvasten.

Målen kan också utgöras av en pall per lag där det gäller att placera trasan under motståndarnas pall.

Min favoritlek på scouterna alla kategorier.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Fyra bilder

Material
  • Bilder
Kategori
Betyg 3.85/264

Beskrivning
Skriv ut lite olika clip-art bilder på skrivaren. Sätt ihop bilderna i grupper om fyra och låt deltagarna kombinera minst två av bilderna till en sång. En sol + en blomma kan bli "Idas sommarvisa".
Svårare än så är det inte att ha lite "Så ska det låta".

Jag brukar göra det lite lättare ibland genom att sätta upp flera bilder och låta eleverna välja en bild att komma på en sång till, fungerar lika bra, särskilt med yngre.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Gissa låten

Material
  • Musikspelare med hörlurar
  • Bra musik!
Kategori
Betyg 4.10/76

Beskrivning
Lekledaren har en MP3/CD-spelare eller freestyle med olika låtar inspelade på. Det måste finnas hörlurar till. Deltagarna delas upp i lag. Ett lag skickar fram en person som får ta hörlurarna på sig. Ledaren spelar upp en låt och deltagaren då ska nynna låten för sina lagkamrater som ska gissa vilken låt det är! Ett poäng för rätt gissning. Vet inte laget vilken låt det är får de andra lagen gissa. Ha gärna följdfrågor för bonuspoäng! Tänk på att inte spela låtarna med för hög volym så att alla kan höra!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Bokstavs meloditävling

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.03/113

Beskrivning
Deltagarna delas in i lag. Lekledaren säger en bokstav och lagen ska då snabbt sjunga en låt som börjar på den bokstaven. Det kan även gå bra med endast refrängen. Det är märkligt hur bra våra gamla barnvisor sitter fast i minnet kommer man på!

Ett poäng för varje låt. Utöka gärna med bonusfrågor!

Ett tips från Åsa är att ge 2 poäng till en viss kategori sånger. T ex julsånger, sommarsånger, scoutsånger, etc, beroende på säsong/sammanhang.


Läs eller lämna kommentarer (1)

Gladiatorboll

Material
  • Gymnastikbänkar
  • Plintar
  • Mjuka bollar
  • Ärtpåsar
  • Tidtagare
Kategori
Betyg 4.01/84

Beskrivning
Börja med att placera två bänkar brevid varandra vid kortsidan av gympasalen. Sätt sedan ut två plintar längst med långsidan, i mitten av
gympasalen (En plint på varje sida av salen). Tänk på att inte placera plintarna för nära väggarna för barnen ska kunna springa både mellan plintarna som på utsidan.
Kasta sedan ut många ärtpåsar vid den kortsida av hallen där bänkarna inte står. Sen slänger man ut så många mjukbollar man känner för (jag använder rätt många).

Dela in barnen i två lag.

Ena laget (utmanarna) ställer sig i två led bakom bänkarna vid korsidan av hallen. Deras uppgift är att personerna först i leden ska springa från ena kortsidan till den andra för att hämta en ärtpåse och ta med sig den utan
att bli träffad av "Gladiatorernas" bollar. Blir man träffad så lämnar man tillbaka ärtpåsen, om man har någon och ställer sig sist i det led man just lämnat. Nästa person får inte börja springa förrän den som redan springer har kommit tillbaka bakom bänken.

Det andra laget (Gladiatorerna) ska ha en personen på varje plint som har i uppgift att kasta bollar på de utmanare som försöker ta sig förbi för att
hämta en ärtpåse. Eftersom det bara är en person åt gången på plintarna så har de andra Gladiatorerna i uppgift att hämta bollar åt de som sitter på plintarna.
Byt Gladiator som sitter på plinten ganska ofta, jag brukar blåsa i pipan efter 30 sekunder, då hoppar de på plintarna snabbt ner och någon ny hoppar upp, men leken stannar inte för att Gladiatorerna byter plats på plinten så det gäller att byta snabbt.

Efter ca 5 minuter så byter lagen plats så att Utmanarna blir Gladiatorer och vice versa. Det lag som fick flest ärtpåsar vann.

Man kan göra en hel del ändringar på den här leken om man vill t.ex så kan barnen få vara fri på händerna för att kunna skydda sig, man kan ställa ut skydd att gömma sig bakom m.m.
Bidrag från:
Mikael Fredriksson
Läs eller lämna kommentarer (2)

Gladiatorerna

Material
  • Sköldar av kartong
  • Gymnastikredskap till bana och skydd
  • Mjukboll
  • Hopprep
  • Mjukmatta
Kategori
Betyg 3.46/33

Beskrivning
Gör en sköld av kartong (jag klippte ut och klistrade två kartongbitar på varandra). Gör gärna fler på en gång, för de går så småningom sönder. I mitten av skölden klippte jag ut ett hål med handtag.

Sedan bygger man en bana att springa runt gympasalen. Fram med plintar och olika slags hinder, men bygg också skydd för de som springer (t.ex. plintar med matta lutande emot).

Ett innelag och ett utelag.
Det gäller för GLADIATORN att kasta ut bollen och sen försöka ta sig runt banan utan att innelaget, som tar mjukbollen, hinner bränna honom/henne. För dem gäller det alltså att passa runt bollen tills man får läge att kasta på gladiatorn som använder skölden som skydd och de andra grejer som är utsatta som skydd.
Jag brukar markera i mitten på salen ett område med hopprep där man inte får gå över om man är utelag (förutom när man måste hämta bollen), där måste utelaget annars stå innanför och kasta.

För varje gång gladiatorn blir bränd får utelaget en poäng, men man fortsätter springa ända tills man går i mål (där brukar jag ha en stor mjukmatta där man får kasta sig). Sen räknar man poängen. Varvning - utan att blir bränd - ger två poäng, t.ex.

Kanske låter krångligt, men det är det inte!
Tänk er bara som en vanlig brännbollsbana med hinder och skydd (av redskapen) och en mjukboll + hopprep att markera med.Man kan naturligtvis köra utan sköld. Jag brukar göra så att en gladiator kastar ut bollen, sen springer två samtidigt - med varsin sköld.

Hoppas ni förstår!
Bidrag från:
Pelle
Läs eller lämna kommentarer (0)

Gympa bingo

Material
  • Blandade gymnastikredskap
  • Bingobrickor
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.90/30

Beskrivning
Grundprincipen här är vanligt bingospel. Ledaren förbereder bingobrickor till deltagarna enligt klassisk modell. Sedan riggas gymnastiksalen med massor av olika övningar, allt från skjuta basket, studsa boll, gå balans, hoppa på ett ben, ju fler övningar desto roligare! Stället där en övning är markeras med en vanlig kon. Under konen ligger ett papper med en beskrivning av vad det är för övning (tex studsa basketboll tio gånger) samt ett bingo nummer.

Deltagarna kan med fördel delas in i grupper, varje grupp får en bingobricka och en penna. Grupperna ställer sig vid en övning och väntar på start. När signalen lyder lyfter dom på konen, kollar vad dom ska göra, gör övningen och kryssar numret på sin bingobricka.

Ibland kanske dom kommer till en övning vars nummer inte finns på just deras bricka men då MÅSTE de ändå göra hela övningen! Inget fusk!

När en grupp fått en full bingorad ropar dom BINGO! Sen fortsätter man med två bingorader (lodrät - vågrät) och tillsist helbricka. Urkul!
Läs eller lämna kommentarer (3)

Välta kon

Material
  • Koner (ju fler desto bättre!)
Kategori
Betyg 3.86/99

Beskrivning
En perfekt uppvärmningslek! Ett antal små plastkoner sprids ut i salen. Hälften står upprätt, hälften ligger ner. Deltagarna delas in i två lag. När startsignalen går ska ena laget på utsatt tid välta ner så många koner de hinner, andra laget reser upp så många de hinner. När slutsignalen blåses räknas antalet stående och liggande koner. Nästa runda byter lagen uppgift. Det är inte tillåtet att vakta eller sparka omkull koner!
Läs eller lämna kommentarer (4)

Röda och vita rosen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/123

Beskrivning
Denna lek som bl.a finns med i boken Mästerdetektiven Kalle Blomkvist, lekte vi ofta när jag gick i skolan.

Deltagarna delar upp sig i två lag. Ett lag är röda rosen och det andra är vita rosen. Det behövs en sak som ska gömmas, t.ex en fin sten eller något liknande.

Ett lag, t.ex vita, får börja med att gömma saken på ett listigt ställe. Alla i laget måste veta precis var den är gömd. Motståndarlaget, röda rosen, står samlat någonstans utom synhåll och väntar medans saken blir gömd. När vita laget är klara ropar de på röda laget som nu ska hitta saken.

För att kunna hitta den lättare kan de fånga en medlem i vita laget. När de fångat någon måste denna personen ge en ledtråd till var saken är gömd. När röda laget fått en ledtråd måste de släppa fången fri. När röda rosen lyckas hitta saken är det deras tur att gömma och bli jagade.

Vi lekte dock en annan variant, att när man tar fast en från det andra laget så skall den ge 3 ledtrådar till var föremålet finns gömt, men endast 1 av ledtrådarna skall vara sann. På detta sätt blir det lite svårare att hitta föremålet och man kan lura det andra laget att söka på helt fel ställe. (Tillägg från Ida i Finland, tack!)

Läs eller lämna kommentarer (2)

Hitta prylarna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.34/27

Beskrivning
Två lag mot varandra som väljer ut varsin deltagare som får ta på sig ögonbindel. Resten av lagen ställer sig sen i ring runt om dem och lekledaren kastar ut prylarna (vi brukar har legobitar) på marken. Sedan ska personerna med ögonbindel försöka hitta prylarna i lagets färg med hjälp utav sina lagkamrater som får försöka vägleda utan att röra. Det laget som hunnit hitta alla prylarna av rätt färg vinner.
Bidrag från:
Ulrika Malmgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Boll trekamp!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.03/29

Beskrivning
En lek för dem som har svårt att bestämma sig för vad de vill göra!

Deltagarna delas upp i två lag och börjar spela basket, när det blir mål byter man snabbt till att spela fotboll och när det blir mål där spelar man innebandy. Sedan går man på basketen igen när det blivit mål i bandyn.

Allting måste vara förberett och stå färdigt så att man kan byta snabbt så fort det blivit mål.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Färg och familj

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.80/86

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra grupper. För att kunna se vem som tillhör var får varje deltagare ett lekband med en för sin grupp gemensam färg t.ex. rött, grönt, gult eller blått.
Det viktigaste är att grupperna är exakt lika stora. Går det inte att få deltagarna jämnt delade i fyra grupper får man kanske dela i tre grupper, men fyra grupper är ganska bra.

Man sätter igång leken genom att spela en CD skiva med glad musik. Så länge musiken spelar ska deltagarna röra sig fritt över lekområdet. Så fort musiken stängs av säger ledaren antingen "Färg!" eller "Familj!".

Om det är "Färg" ska alla deltagarna samlas i sina färg grupper. Om det är "Familj!" ska man samla ihop en familj på fyra personer från vars en färg.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Organisation!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.51/30

Beskrivning
Här gäller det att ordna sitt lags deltagare på led efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.

För ökad svårighet ska man göra det under tystnad!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Organisationstävling

Material
  • Uppdragslista
  • Protokoll
  • Pennor
Kategori
Betyg 3.99/28

Beskrivning
Tävlingsledningen sammanställer ett papper med en massa, massa uppdrag på. Varje uppdrag är värt olika poäng beroende på dess svårighetsgrad.

Se här för ett exempel.

Deltagarna delas in i lag och varje lag får ett uppdragspapper samtidigt som startskottet går.

På en förutbestämd tid ska lagen klara av så många uppdrag de hinner och redovisa dessa för tävlingsledningen efterhand som de blir klara. Ledningen avgör huruvida uppdraget är korrekt slutfört och om det är värt full poäng.

Om uppdraget är godkänt noteras det av ledningen. Det kan vara bra att ledningen själva har separata poänglistor för varje lag för att undvika eventuellt fusk.

När tiden är slut räknas lagens poäng ut och ett vinnarlag koras. Ha gärna fler uppdrag än vad som är möjligt att klara under den utsatta så lagen får planera sitt arbete noga!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spindelnätet

Material
  • Rep
Kategori
Betyg 4.34/37

Beskrivning
Ett långt rep, eller band, binds kors och tvärs likt ett stort spindelnät mellan t.ex två träd.
Öppningarna i nätet måste vara så stora att en deltagare kan ta sig genom det.

Deltagarna ska antingen enskilt eller lagvis ta sig genom spindelnätet utan att nudda vid det. För gör man det har man ju väckt spindlen!

Vill man göra leken svårare i lagtävling får en öppning i nätet endast användas av en enskild deltagare. Då blir det viktigt med en väl uttänkt taktik!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Balans hinderbana

Material
  • Något att balansera på
Kategori
Betyg 3.55/11

Beskrivning
En bana med olika balanshinder prepareras i förväg. Det kan t.ex vara olika långa och breda brädor på olika höjder. Ett lag får gå igenom banan och se hur många som klarar sig i mål utan att nudda mark. Eller se hur långt man klarar individuellt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ungerskt flaggspel

Material
  • Pannband
  • 2 flaggor
Kategori
Betyg 4.23/25

Beskrivning
Denna lek utförs med fördel i ett skogsparti. Deltagarna delas upp i två lag, rött och blått. Varje deltagare har ett pannband med ett fyrsiffrigt tal på. Pannbanden kan t.ex vara gjorda av breda tygremsor eller papper fäst på snöre. Det fyrsiffriga talet måste synas mycket väl på avstånd och vara skrivet i lagets färg. Siffran måste även vara unik för varje deltagare.
Lagen har också vars en flagga.

Innan leken börjar får lagen tid att gömma sin flagga inom det avgränsade lekområdet. Målet är att hitta motståndarnas flagga och föra den till en särskild plats, som en bas eller någon annan fast punkt. Men man måste vara försiktig. För om en motståndare ser och högt säger ens fyrsiffriga nummer är man ute ur leken! Läser man själv någon annans nummer är den motståndaren ute. Det är inte tillåtet att gömma sitt nummer under något. Tänk på att låta deltagarna byta nummer med varandra mellan omgångarna så att det inte går att lära sig någons nummer utantill!

Denna lek fick jag tips om av en ungersk kollega som brukade göra denna på sommarläger, därav namnet Ungerskt flaggspel. Den blev mycket uppskattad även av våra fritidsbarn! (skolår 3-4)

Leken kallas även "Nummerkrig" i original.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Ultimate

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.08/26

Beskrivning
Som handboll fast med freesbee. Deltagarna delas upp i två lag. Storleken på spelplan kan variera beroende på hur många deltagare som är med, men en fotbollsplan är ganska lagom.

I Ultimate finns ingen kroppskontakt, tacklingar och knuffar är således förbjudna.

Det är inte tillåtet att rycka freesbeen ur händerna på en motståndare, då blir det frikast.

Det är inte heller tillåtet att springa eller gå med freesbeen om man har den utan den måste passas mellan lagmedlemmarna.

Freesbeen får inte nudda vid marken, om den gör det, t.ex efter en misslyckad passning, får motståndarlaget frikast från den plats där freesbeen landat.

Man får försvåra passningar genom att ställa sig ivägen och vifta med händerna framför den som har freesbeen, så länge det inte blir någon kroppskontakt.

Poäng får man om man lyckas passa freesbeen till en lagkompis som står inom målområdet. Målområdet för laget är en remsa utav planen längs motståndarnas kortsida. Målområdet måste vara väl markerat.

Ett lag får börja spelet genom ett utkast från sitt eget målområde, motståndarlaget gör sitt bästa för att försvåra och bryta passningar. Bryter man en passning vänder spelet bara. När det blir mål startas spelet igen med ett utkast från målområdet. Spela två halvlekar med sidbyte.

Läs eller lämna kommentarer (0)

Vildmarksbandy

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.65/17

Beskrivning
Innebandy fast utomhus! Deltagarna delas upp i två lag. Varje deltagare får själv konstruera sin bandyklubba av naturmaterial som finns i området. Även spelplanen och målburar kan byggas av deltagarna innan match.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Flaggspel

Material
  • Flaggor
  • Lagband
  • Ev något att markera ut spelområdet med
Kategori
Betyg 3.82/96

Beskrivning
Även kallad capture the flag eller catch the flag.

Två lag, två flaggor en rektangulär lekyta delad i två lika stora planhalvor med ett 2 meter rett "ingenmansland" mellan planhalvorna.
Storleken på "ingenmanslandet" varierar efter storleken på lekytan.

Varje planhalva har en bas i bortre änden där lagets flagga placeras, samt ett fängelse väl utmärkerat en bit ifrån basen. Målet är att ta motståndarnas flagga ur deras bas, springa över till sin egen bas och nudda sin egen flagga med motståndarnas.
Enkelt? Nja, det finns några hinder på vägen.

På sin egen planhalva och i "ingenmansland" är man säker (såvida man inte bär fiendeflaggan). Blir man tagen på motståndarnas sida blir man placerad i deras fängelse. Den som fångar en motståndare måste följa denna hela vägen till fängelset.

Bär man på motståndarnas flagga och blir tagen släpps flaggan rakt ner på marken, motståndaren som fångat en måste låta flaggan ligga och ta fången till fängelse. Man får INTE föra både flagga och fånge. Flaggan måste laget bära tillbaka till egen bas innan den kan stjälas av motståndarna igen. Här kan man ändra regeln om det tar för lång tid för laget att flytta sin flagga. Antingen tar man bort regeln eller sätter en tidsbegränsning för hur länge flaggan får ligga.

Även om man har hunnit över till egen planhalva med fiende flaggan kan man fortfarande bli tagen av motståndare. Fångas man då på egen planhalva släpper man flaggan till marken och följer med till finkan. DEN SOM FÅNGAT FLAGGBÄRAREN PÅ MOTSTÅNDARNAS PLANHALVA ÄR FREDAD OCH KAN INTE BLI TAGEN SÅ LÄNGE HAN HÅLLER I FÅNGEN.
Eventuellt kan den som fångade flaggbäraren bara få tillbaka flaggan att lägga tillbaka i egen bas igen.

Även om motståndarnas flagga ligger bara en meter utanför ens egen bas måste flaggan först bäras hem till sin bas innan den kan stjälas igen.

Istället för att försöka stjäla flaggan kan man befria fångade lagkompisar. Det gör man genom att rusa till motståndarnas fängelse utan att bli tagen, ta tag i en lagkamrat och föra denna hela vägen över till egen sida. När man eskorterar en fd fånge genom fiendeland kan man inte bli tagen. Det samma gäller om man bär sin egen flagga från motståndarnas sida till egen bas. Då kan man INTE bli fångad.

Lyckas man stjäla flaggan ur fiende basen, springa orörd hela vägen till egen bas och nudda lagets flagga med fiendens vinner laget rundan och får ett poäng. Alla fånga släpps fria, flaggorna placeras tillbaka till sina baser och en ny runda tar sin början! Urkul lek!

Reglerna här gäller för spel på en mindre yta. På större ytor justeras reglerna aningen. Man behöver inte följa fångar ur fängelset, flaggan kan bäras av flera spelare etc. Omständigheterna får avgöra regler!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Servitörstafett

Material
  • Brickor
  • Glas
  • Tallrikar och liknande
Kategori
Betyg 3.85/29

Beskrivning
Denna lek är inspirerad av en tävling som faktiskt finns "på riktigt" för serveringspersonal men fungerar alldeles utmärkt som lek!

På en bricka ställs t.ex slagtåliga glas (gärna med vatten i), tallrikar, bestick eller dylikt. Varje lag har vars en bricka. När startskottet går ska varje deltagare gå en utstakad bana utan att tappa eller spilla något, lämna över till en lagkamrat som går samma sträcka tills alla i laget har gått rundan minst en gång. Först klara vinner naturligtvis.

Denna går givetvis att göra som enskild lek inte bara laglek. Man kan också göra så att deltagarna måste transportera vatten på detta vis till ett kärl som måste fyllas. Det lag som först fyllt kärlet har vunnit. Då gäller det att se hur mycket man vågar lasta på en bricka utan att den ska bli för svår att springa med!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Dr Chicago

Material
  • Mjukbollar
Kategori
Betyg 3.85/37

Beskrivning
Dr. Chicago är en bra lek som fungerar bäst för mellanstadiet och uppåt. Leken innehåller en del tänk så den kan nog vara rolig ändå upp till högstadiet....
Man delar upp planen i två delar mha bänkar längs mittlinjen. Ett lag på var sin sida som skall kulla det andra laget mha ett valfritt antal mjukbollar. Blir man träffad sätter man sig ned. För att få va med igen måste man bli "behandlad" av Dr. Chicago, detta sker genom att Dr. Chicago lägger handen på den skadeskjutnes huvud och han får va med igen. Så långt är allt väldigt enkelt.

Innan man börjar har lagen, utan att det andra laget fått reda på vem, utsett varsin Dr. Chicago. Dr. Chicagos hemliga identitet är nyckeln i leken o denna skall hållas hemlig under hela lekens gång. Det gäller därför att flera i laget går runt och "behandlar" patienterna och dessa inte visar vem, som är den riktiga Dr. Chicago genom att stiga upp vid rätt tillfälle. Samtidigt gäller det självklart att skydda Dr. Chicago, blir han/hon träffad kan ingen behandlas och laget kommer till slut att besegras. Laget sista uppgift blir naturligtvis att fundera på vem som är Dr. Chicago i det andra laget.

Det är efter spelets slut den stora finalen kommer, att lista ut vem som är Dr. Chicago i det andra laget, ofta är detta klurigare än man kan tro om lagen gjort ett bra arbete med att dölja dennes identitet. Olika poäng kan delas ut för dels vinst i själva spelet, dels att lista ut vem som är Dr. Chicago. Detta beror på vilken nivå/ålder det är på klassen. Tips är att ge många poäng för "tankedelen"....
Spelet har många djup och olika strategier för att dölja Dr. Chicagos identitet, inte helt fel att diskuteras dessa efter avslutad omgång.
Bidrag från:
Anders Hedman
Läs eller lämna kommentarer (3)

Pin It on Pinterest