Utelekar
Sök bland lekarna
Leka kan man göra över allt, men allra bäst är nog utomhus
210 lekar hittades.
Varulven
Material
- Inget
Beskrivning
Denna lek använder jag som uppvärmningslek.Deltagarna ställer sig längs ena kortsidan och en person blir varulven. Först springer alla tillsammans mot andra kortsidan, varulven springer då med de övriga som "vanlig".
Alla måste röra vid väggen på andra kortsidan och ska då springa tillbaka till andra sidan igen. För så fort varulven rör vid väggen förvandlas den och börjar jaga de övriga som måste rusa tillbaka till första kortsidan igen och är säkra först när de rört vid väggen. Varulven blir vanlig igen och man joggar till andra kortsidan.
Man kan välja att antingen de som blir tagna får gå och ställa sig vid sidan (då får man utöka med antalet varulvar efter hand). Alternativt blir de som blir tagna också varulvar.
Körde denna första gången med min åk 3 förra veckan och den var mycket uppskattad!
Bidrag från:
Martin Svensson
Läs eller lämna kommentarer (2)
Si makarone
Material
- Inget
Beskrivning
Deltagarna står i ring hand i hand. Men på så vis att allas handflator ska vara vända uppåt i följande ordning. Den som står till vänster om mig lägger sin hand i min. Jag lägger min hand i grannens till höger.När leken sätter igång ska alla säga följande ramsa i kör:
Si makaroni,
maroste maroste,
deo deo,
si si si.
Deo deo,
si si si.
En,
Två,
TRE!
En valfri person i ringen börjar leken genom att klappa sin högra hand tvärs över i handen på grannen till vänster som sedan klappar vidare till nästa och så vidare runt i ringen.
En klapp på varje ord i ramsan i takt, förutom på "si si si".
Då klappar samma person i ordningen tre gånger i följd i samma hand.
När ramsan kommer till sista ordet "TRE" kan omgången avslutas på olika sätt.
Antingen åker personen som får klappen på "TRE" ut direkt.
Eller så måste den sista klappen träffa i handen, om personen som ska få klappen hinner dra undan handen klarar denne sig och den som missade åker ut istället.
Så fortsätter leken tills det bara är två personer kvar.
De två som är kvar ställer sig axelvända med handfattning som i armbrytning.
Foten som är närmast motståndaren placeras precis jämte varandra utsida mot utsida.
Sedan sägs ramsan en sista gång och på "TRE" gäller det att få motståndaren att lyfta någon av sina fötter genom att dra eller lura denne ur balans. Den som lyfter/flyttar en fot förlorar!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Klunsakampen
Material
- Rockringar
Beskrivning
Två lag delas upp och ställer sig på led parallellt med varandra med några meters avstånd. För mellan förste man i lagleden läggs en båge (halvcirkel) av c:a 20 rockringar ut.När startsignalen går hoppar försteman från varje lagled jämfotahopp genom rockringsbågen tills man möter en motståndare. Då stannar båda i varsin rockring och spelar en "sten sax påse" (klunsa) kamp. Den som förlorar måste lämna sin rockring och ställa sig sist i sitt lagled.
Samtidigt lämnar en lagmedlem från det förlorande laget sitt led och börjar hoppa jämfota genom rockringsbågen. Men den som vann klunsakampen har också fått möjlighet att hoppa vidare så långt denne hinner när förlorande motståndare fick lämna sin rockring och kan vinna lite mark. Tills man möter en motståndare igen och en ny klunsakamp inleds. Det lag som hinner hoppa genom hela rockringsbågen tills rockringarna tar slut vinner!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Gagaboll
Material
- Boll
- Rink
Beskrivning
I gagaboll gäller det att vara den som är sist kvar på spelplanen efter att prickat ut de övriga deltagarna genom att träffa dem med en mjuk boll. Lite som gränsbrännboll men individuell.Gagaboll spelas oftast på en plan med åttasidig 70 centimeter hög sarg. Varje del i sargen är mellan 1,5-2 meter lång.
Alla deltagare börjar matchen på plan med en hand på sargen. En match inleds med att lekledaren släpper in en boll på plan. Då får deltagarna röra sig fritt inom spelområdet.
Det går att slänga in en ytterligare boll för att få upp tempot och det blir för stillastående.
I spelet får boll endast slås med händerna, inte hållas fast eller sparkas. Då åker spelaren själv ut.
En träff gills endast om den är nedanför midja alternativt knähöjd. Det spelare som blir träffad är ute ur matchen.
Det går att tidsbestämma matcher också.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Rita gissa med fötter
Material
- Ordlappar
- Ritpapper
- Pennor eller penslar och färg.
Beskrivning
Denna lek fungerar som vanlig rita och gissa. En mängd lappar med olika ord som ganska enkelt kan ritas förbereds.Deltagarna delas upp i lag, eller par.
En person ur laget drar en lapp och läser ordet som står på.
Denne ska sedan rita ordet på papper och övriga i laget ska gissa vilket det är.
Skillnaden i denna version är att pennan eller penseln hålls med tårna medan man ritar.
Pensel och flaskfärg kan med fördel användas.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Krocketstafett
Material
- Krocketspel med klubbor
- klot och portar
Beskrivning
Denna lek kräver ett krocketspel.Leken förbereds genom att krocketportarna fördelas jämnt över antalet deltagande lag. Eller antalet spelare om leken utförs individuellt. Portarna sätts i raka banor från en gemensam startlinje så att varje lag får en rad med portar framför sig från startlinjen. Längst ner på varje bana sätts en rundningspinne.
Lagen ställer sedan upp vid startlinjen med vars ett klot och klubba. När startsignalen går ska klotet slås genom lagets portar, runt rundningspinnen och tillbaka genom portarna igen över startlinjen.
Laget som lyckas korsa startlinjen först vinner!
Lagmedlemmarna slår klotet med en förutbestämd turordning eller varannan gång om det är par.
Det går såklart att göra mer avancerade banor, eller låta lagen krocka bort de andra lagens klot och så vidare för att göra det mer spännande.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Ärtpåsegömma
Material
- Ärtpåsar
- Koner
Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp på led bakom en startlinje.På en yta framför lagen placeras ett flertal koner ut.
Under vissa koner göms en ärtpåse. Eller under alla om man vill.
På given startsignal löper första deltagaren från varje led iväg och lyfter på en kon. Om det finns en ärtpåse därunder tas denna tillbaka till laget och ger ett poäng. Om det är tomt återvänder man tomhänt.
Konerna placeras tillbaka så som de stod och de som sprungit växlar med nästa deltagare i sitt led som gör samma sak.
Iväg, lyft på en kon och ta med ärtpåse tillbaka till sitt lag om det finns.
Så fortsätter leken tills alla ärtpåsar är inhämtade. Då räknas ärtpåsarna och det lag med flest ärtpåsar vinner leken.
Om leken drar ut på tiden går det att säga åt deltagarna att låta konerna ligga ner istället för att ställas upp så går det att se vilka som inte har en ärtpåse under sig.
Leken kan göras svårare eller enklare genom att variera hur många koner och ärtpåsar det finns med.
Det går att lägga fler ärtpåsar än en under några koner som en bonus, eller andra överraskningar.
Om ärtpåsarna har olika färg kan lagen tilldelas olika färger och bara få hämta de ärtpåsar med den färg som laget har. Då kan det till exempel gälla att vara det lag som får hem sina ärtpåsar först.
Läs eller lämna kommentarer (0)
Tomtesmyg
Material
- Inget
Beskrivning
En deltagare börjar som tomten. Övriga ställer upp längs en linje cirka 10-15 meter från tomten. Avståndet kan anpassas efter behov så att det blir lagom långt.Tomten står med ryggen vänd mot de övriga.
Tomten säger sedan högt till dem som står längs linjen hur många steg och på vilket sätt de ska förflytta sig. Till exempel, 10 älgkliv!
Då tar deltagarna 10 långa kliv i riktning mot tomten och stannar där.
Samtidigt som tomten sagt sin instruktion räknar denne också till 10 högt. Så länge tomten räknar får deltagarna röra sig, men när tomten ropat 10! vänder denne sig om snabbt. Då måste deltagarna stanna och stå helt blickstilla.
Om tomten ser en rörelse från någon måste den deltagaren bege sig tillbaka till startlinjen och börja om.
Men om ingen rörelse kan märkas vänder tomten ryggen mot deltagarna igen och säger en ny instruktion.
När någon lyckas nå fram till tomten obemärkt och lägger sin hand på tomtens rygg blir denne ny tomte i nästa omgång!
Exempel på olika steg kan vara:
Tomtesteg: sätt ena fotens häl mot den andra fotens tår
Myrsteg: små korta myrsteg
Kaninkliv: korta jämfotaskutt
Människosteg: vanliga steg
Jättesteg: långa kliv utan hopp
Luciasteg: eleganta Luciasteg
Trollsteg: Gå på tå eller hälar
Varianterna kan vara oändliga!
Läs eller lämna kommentarer (0)
Hjul tagen
Material
- Snö
Beskrivning
Om det är mycket snö utomhus och spring i benen går det att leka tagen i snön på detta vis.Alla deltagarna hjälps först åt att trampa upp en stor cirkel i snön. Från cirkeln trampas sedan även gångar med jämna mellanrum rakt in mot ett nav i mitten så att det liknar ett stort cykelhjul.
Sedan leker alla tagen i snöhjulet. Det är såklart bara tillåtet att springa i de upptrampade gångarna.
En börjar att jaga, när den kullat någon annan deltagare blir det den som jagar.
Leken avslutas bäst med varm choklad. En riktig (h)jul lek!
Läs eller lämna kommentarer (1)
Tre i rad stafett
Material
- 9 rockringar
- 6 ärtpåsar i två färger
Beskrivning
Deltagarna delas in i två lag som ställer upp på led bakom en startlinje.Varje lag får tre ärtpåsar i en lagfärg som läggs vid startlinjen.
Några meter ifrån startlinjen placeras de nio rockringarna i en kvadratform med tre rockringar i tre rader under varandra så att de bildar en stor tre i rad spelplan.
Målet är att som i ett parti tre i rad, placera sitt lags ärtpåsar i en sammanhängande rad av tre på spelplanen. Antingen på längden, tvären eller diagonalt.
På given startsignal plockar första person ur varje lagled upp en ärtpåse i sitt lags färg och rusar mot rockringarna och släpper ärtpåsen inuti en valfri tom rockring.
Om det redan ligger en ärtpåse i en rockring är den upptagen och en annan ring måste väljas, så det gäller att vara först!
När ärtpåsen placerats i en ring återvänder deltagaren snabbt till sitt lag igen och växlar med nästa lagkompis i ledet med en high-five handklapp.
Deltagare två tar också med sig en ärtpåse och placerar den i en tom ring, återvänder till lagledet och växlar med nästa deltagare som tar med sig den sista ärtpåsen och lägger den i en tom rockring.
Så länge inget lag fått tre ärtpåsar i rad fortsätter partiet. Nästa deltagare springer efter växlingen till spelplanen utan ärtpåse, men ska då istället välja att flytta en av lagets ärtpåsar ur en rockring till en annan tom rockring. Ärtpåsen måste byta rockring och får inte läggas tillbaka i samma.
När flytten är gjord återvänder deltagaren till sitt lag och växlar till nästa deltagare som väljer att flytta en annan av lagets ärtpåsar.
Så fortsätter leken tills ett lag lyckats få tre i rad och vinner partiet!