Tagen

Sök bland lekarna
Pjätt, datt eller kull! Oavsett vad man kallar det gäller det att springa snabbt.
113 lekar hittades.

Lets dance-datten

Material
  • Musikspelare
Kategori
Betyg 3.58/19

Beskrivning
Man markerar upp ett område (dansgolvet) och utser en eller två dattare. Blir man dattad så går man till dansgolvet och håller fram händerna. Man blir befriad om nån kommer och dansar med en i minst 10 sekunder. Val av dans är valfritt men man måste hålla i varandra.
Bidrag från:
Petter Wållgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Idol-datten

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.33/29

Beskrivning
En variant på "Let's dance-datten". Blir man dattad så går man till scenen och tar en mic och mimar till musiken. Man blir räddad då de fyra jury medlemmarna är samlade framför en.
Bidrag från:
Petter Wållgren
Läs eller lämna kommentarer (0)

Här kommer vi!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.37/39

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Leker man i en gymnastiksal får ena laget ställa upp sig på ena sidan längs mittlinjen medan andra går till kortändan på andra sidan för att komma ur hörhåll.

För de ska, utan att motståndarlaget hör, bestämma sig för ett yrke som lätt går att dramatisera med rörelser, tex brandman. När alla i laget är överens om ett yrke ställer de sig armkrok på en linje och marscherar mot mittlinjen och ropar "Här kommer vi! Här kommer vi!" tills motståndarlaget ropar "HALT!", "Vilka är ni?!". Då stannar de omedelbart och visar med rörelser vilket yrke
de valt. Motståndarlaget ska försöka gissa vad de ska föreställa. När de gissat rätt får de jaga motståndarna mot deras kortsida och försöka fånga så många
de kan. De som blir fångade blir nu nya medlemmar i det laget istället.

Nästa runda får laget som gissade välja yrke. Så fortsätter man tills alla är medlemmar i samma lag och alla har vunnit!
Läs eller lämna kommentarer (1)

Piraternas land

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.28/74

Beskrivning
Piraternas Land är egentligen 4 länder med ett lag i varje. Dela upp planen i 4 bitar.

Lagmedlemmarna får varsin färg i form av två lekband som de stoppar i byxornas båda sidor. Varje land har en skattkista och ett fängelse. Dessa symboliseras exempelvis av rockringar.

I skattkistan finns en ärtpåse av varje färg och du ska samla på din egen färg. Har man fått alla fyra påsar i sin egen färg har man vunnit.

Blir man av med ett band i fiendeland åker man i fängelse och lämnar tillbaka skatten (om man nu hade en i handen). I fängelset får du tillbaka ditt/dina band och väntar på att bli befriad.

Detta görs genom att någon i ditt lag tar tag i dig innan motståndarna lyckas rycka av bandet. Man får bara rycka band av någon som inkräktar i ditt eget land.

Tänk på att befria så inte alla dina kompisar hamnar i fängelsehålan.
Bidrag från:
Henrik Gustafsson
Läs eller lämna kommentarer (5)

Fiskenätet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.52/19

Beskrivning
En i gruppen är "fiskenätet". Denna person börjar jaga de andra som är fiskar.
När tagaren har tagit en person så håller de varandra i handen. Då börjar de jaga tillsammans, hand i hand.

Varje gång en fisk har blivit fångad av fiskenätet, tar man den som är ytterst på fiskenätet i handen.

så varje gång någon blivit fångad så blir fiskenätet större.

Det är inte hela nätet som kan ta fiskarna. Det är bara de som är ytterst, alltså som inte håller någon i handen på ena sidan.

Den som är sist kvar av fiskarna är den fisken som klarade sig från nätet!
Bidrag från:
Anna Persson
Läs eller lämna kommentarer (1)

Cowboys och hästar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.64/17

Beskrivning
Två personer får vara Cowboys och resten är hästar. Cowboysarna har vars en hage längs med kortsidorna av gymnastiksalen och mellan hagarna springer hästarna på prärien.

Cowboysarna ska fånga hästar (som i vanlig tagen) och leda dem in till hagen. Det är bara tillåtet att fånga en häst åt gången.

När det inte finns fler hästar på prärien räknar varje cowboy hur många som fångats.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Spindeln

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.91/12

Beskrivning
Planen kan vara basketplanens storlek eller badmintonplan. Lite beroende på hur många elever/deltagare man har. Kortändorna är start och mål. Alla står bakom en kortända.

Spindeln, utse en av deltagarna, skall nu "datta" sina kompisar och får hela tiden springa och röra sig.

Vid startsignal står spindeln alltid i mitten.

Läraren/domaren ger signal för start. Alla skall nu ta sig från start till mål utan att bli "dattad". Blir man det måste man stanna och stå still. Man får inte lyfta på fötterna men man har en träffvidd som motsvarar armarnas bredd.

Det innebär att de som blivit tagna nu också kan "datta". Skillnaden är att spindeln får röra sig hela tiden men det får inte de som blivit "dattade" göra. Det blir som ett spindelnät som de kvarvarande skall ta sig igenom. Siste man/kvinna som är kvar kan lämpligen bli ny spindel om man vill köra flera gånger.

Vill man göra denna lek lite svårare tar man till en mjukboll som man ska "datta" med istället.
Bidrag från:
Karin Sörquist
Läs eller lämna kommentarer (1)

Springråttorna

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.32/95

Beskrivning
Deltagarna delas in i fyra lika stora grupper. Grupperna är "Spring-råttor", "Dans-råttor", "Smyg-råttor" samt "Gå-råttor". Varje grupp samlas i vars ett hörn av gymnastiksalen.

En deltagare får bli katt och lägger sig mitt på golvet för att "sova". Ledaren har en trumma eller något annat rytminstrument. Med instrumentet bestämmer man vilken av rått-grupperna som ska vara aktivt.

T.ex genom att trumma i galopptakt vet "springråttorna" att det är de som ska springa runt katten. Trummas det taktfast är det "gåråttornas" tur, drar man med handflatan mot trumskinnet så det blir ett viskande ljud smyger "smygråttorna" fram ur sitt hörn. När ledaren markerar med ett enda hårt slag på trumman vaknar katten!

Då måste alla råttorna snabbt ta sig tillbaka till sitt hörn utan att fångas! Den som blir fångad får bli ny katt i nästa runda. Eller så låter man alla som blir fångade bli katter.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Var är vargen?

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.47/24

Beskrivning
En deltagare utses till "Herde", en deltagare utses till "Varg". Men Herden får inte veta vem det blir. Övriga deltagare är herdens lamm och sprider ut sig. Vargen springer med mitt bland flocken.

För det är så här, att listiga Vargen har klätt ut sig och ser ut precis som de andra lammen!! (Hjälp!) Nu gäller det för Herden att ta reda på vem som är Vargen.

Herden fångar in ett lamm och frågar "Är du vargen?". Svarar lammet "Nej!" frågar herden om vad Vargen har på sig. T.ex "Har Vargen röda byxor?" eller "Har Vargen randig tröja?". Tror Herden sig veta av lammets svar vem som är varg måste Vargen fångas snabbt!

Annars fortsätter Herden att fånga och fråga så många lamm som behövs. Kanske Herden har tur och fångar Vargen utan att veta om det, då måste vargen svara "Ja!"
Läs eller lämna kommentarer (0)

Knutgubbe

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.47/15

Beskrivning
För att leka knutgubbe behöver man vara några stycken, minst tre, men det kan bli lite torftigt. Faktiskt blir det nästan roligare ju fler man är. Vidare behöver man ett fristående hus av lämplig storlek (villa, sommarstuga etc) och en räfsa eller liknande redskap med skaft. En vimpel på ett kvastskaft kan också funka bra. En av deltagarna utses till knutgubbe. Denne ska sedan gå runt huset, och hållla kvasten, räfsan eller vad det nu är framför sig. Närsomhelst får knutgubben vända från medurs till moturs och tvärtom. Det gäller nu för övriga deltagare att hålla sig undan. Den som blir upptäckt av knutgubben får förstås ta över denna roll. Observera att det är absolut förbjudet för knutgubben att springa, och om det finns fönster i huset så är det inte tillåtet att spana genom dessa för att se vad som försigggår på andra sidan huset.
Bidrag från:
Mats Henning
Läs eller lämna kommentarer (2)

Rörelsetagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.18/11

Beskrivning
En variant på vanlig tafatt. En deltagare utses som brukligt till tagare. Övriga sprider ut sig över planen.

När någon blivit kullad visar tagaren en rörelse som den tagne ska fortsätta med tills dess att en kamrat befriar honom genom att komma fram och upprepa samma rörelse.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Tunneltagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.94/17

Beskrivning
Fungerar som vanlig tagen fast samma jägare tar hela tiden och de som blir tagna ställer sig bredbent och blir befriade när en kamrat kryper mellan benen.
En annan variant är att man istället ska hoppa bock för att befria.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Ambulanstagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.91/11

Beskrivning
När någon blir tagen lägger denne sig ner på golvet. För att bli räddad krävs det att fyra kamrater bär en till "Sjukhuset" som gärna får vara en mjuk matta. Två tar tag i armarna och två i benen, ingen av räddarna får bli tagna sålänge de bär på en "skadad". Med äldre deltagare räcker det kanske med två bärare.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hela havet stormar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.47/26

Beskrivning
En lek som kräver tillgång till musik. På golvet i gymnastiksalen läggs ett lagom antal rockringar så att lekens alla deltagare utan bekymmer kan få plats i någon. En person kan utses som tagare. När musiken spelar rör man sig fritt över golvet, när musiken slutar gäller det att hitta en ledig plats i någon rockring. Personen som tar kan föröka ta de som inte hittat plats.

Samma typ av lek kan göras med stolar/pallar. Antalet stolar är en mindre än antal deltagare. När musiken stannar ska man sätta sig på en tom stol. Blir man utan är man utslagen. Efter varje gång minskas antalet stolar med en tills det bara är en person kvar som har sittplats.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Fiskarna i havet

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.88/24

Beskrivning
I varje hörn på gymnastiksalen har fyra fisksorter vars ett bo. I mitten lurkar den farliga hajen. Och när lekledaren säger tex "Laxarna!" gäller det för alla laxar att springa ur sitt bo ut i gymnastiksalen och sedan återvända tillbaka utan att bli fångade av hajen. Lyckas däremot hajen fånga en lax så blir även denna en haj! Lekledaren kan också säga "Fiskstim!!!" då ska alla fiskar lämna sina bon.
Läs eller lämna kommentarer (1)

Katten och råttan

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.90/31

Beskrivning
Alla deltagre utom två ställer sig i en ring hand ihand. Av de två utses en till katt och den andra till råtta. När leken startar börjar råttan inne i ringen och katten utanför. Sedan gäller det givetvis för katten att få tag i råttan, deltagarna i ringen kan ömsom hjälpa eller stjälpa jagarna genom att höja och sänka sina händer för att därigenom öppna en passage genom ringen. Lyckas katten med sitt uppdrag blir katten råtta och en person ny blir katt.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Hund och katt

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.83/11

Beskrivning
Deltagarna delas upp i två lag, hundar och katter. Gymnastiksalen delas mitt av i två zoner, hundarna samlas längs mittlinjen på ena sidan och katterna på den andra. När lekledaren säger "-Hund!" gäller det för hundarna att kulla katterna innan de hinner nå sitt bo vid sin kortsida av salen och tvärt om när ledaren säger "-Katt!". Testa med liggande, sittande start osv.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Tidningstagen

Material
  • Tidning
Kategori
Betyg 3.89/18

Beskrivning
Deltagarna delas in två och två som ska hålla ihop exempelvis med armkrok. Ett par får en tidning med vilken de ska försöka kulla något annat par med. De som blir kullade får tidningen och blir nya tagare. Om något par släpper taget om varandra blir de självtagna.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Kinesiska muren

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.30/148

Beskrivning
Gymnastik salen delas på mitten med hjälp av bänkar eller tunna gymnastikmattor. Detta bildar den kinesiska muren. På ena sidan samlas deltagarna för att förberda sig att storma över muren för att nå fram till skatten. En skatt som utgörs av mycket värdefulla ärtpåsar eller lekband och ligger längst ner på motsatta kortsidan. Detta hade varit mycket enkelt om det inte vore för de två vakter som placerats bakom muren för att vakta dyrbarheterna.

När startskottet går gäller det för skattplundrarna att ta sig över muren, förbi vakterna för att hämta en skatt. Vakterna får inte röra sig från muren utan måste försöka fånga de personer som passerar över. Blir man tagen över går man till att bli vakt. Vinner gör den som har flest skatter när leken är slut.
Läs eller lämna kommentarer (3)

Sunnanvind och nordanvind

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.43/14

Beskrivning
En utses till sunnanvind och en annan till nordanvind. Alla som blir tagna av nordanvinden fryser till is och kan bara bli befriade av att sunnanvind kommer och tinar upp dem. Fungerar bra med flera sunnanvind och nordanvindar!
Läs eller lämna kommentarer (0)

Svansjakt

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.55/20

Beskrivning
Alla lekens deltagare får vars ett tygband, snöre eller något annat som kan användas som svans. Tygbandet fästs i byxorna så att det sitter fast men ändå lätt kan ryckas loss. Sen gäller det att ge sig ut och fånga in så många av de andras svansar man kan utan att ens egen svans blir ryckt. Lekledaren kan dela ut nya svansar till de som blivit av med sin så långt det är möjligt. När alla svansar är slut räknar man fångsten, flest vinner.

På en jujutsu uppvärmning körde vi denna leken men med våra bälten som svansar. Blev man av med sin bältes svans fick man först genast tillbaka sin svans men sedan göra 10 armhävningar eller situps innan man fick stoppa tillbaka sin svans och ge sig in i leken igen. En rolig uppvärmning.

Läs eller lämna kommentarer (1)

Sista paret ut!

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 3.34/27

Beskrivning
Deltagarna ställer sig på led efter varandra två och två, hand i hand. En tagare står framför ledet och ropar: "Sista paret ut!". Då rusar det sista paret fram på vars en sida om ledet och försöker få tag i varandra igen innan någon av dem blir fångade. Lyckas tagaren fånga en ur paret blidar han ett nytt par med denna och den som blir över får bli ny tagare. Det nybildade paret ställer sig först i ledet och leken börjar om.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Pepparkaksgubbar

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 4.31/20

Beskrivning
Deltagarna delar upp sig två och två i armkrok och ställer sig i en ring. Ett par får börja jaga/bli jagad. Den jagade kan ställa sig i armkrok med ett par. Om man krokar fast sig hos den vänstra parten måste den högra ge sig av och vice versa.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Stentagen

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.84/12

Beskrivning
Alla utom två ligger hopkurade som stenar. En jagar och den som blir jagad kan rädda sig genom att hoppa över en "sten" och sen byta plats med denna. Den reser sig upp och blir ny jagare. Skulle någon bli tagen blir det ombytta roller.
Läs eller lämna kommentarer (0)

Farbror Lejon

Material
  • Inget
Kategori
Betyg 2.89/57

Beskrivning
Farbror Lejon står några meter ifrån de övriga deltagarna med ryggen mot dem. Deltagarna frågar "Hur mycket är klockan farbror Lejon?". Om herr Lejon tex väljer att svara att klockan är tre går man tre steg närmare honom, svarar han fem tar man således fem steg. Så fortsätter farbror Lejon tills han tycker att han har alla tillräckligt nära sig. Då, istället för att ge ett klockslag på frågan vänder sig farbror Lejon om och säger att det är "LUNCHDAGS!!!" och försöker kulla sina kamrater som rusar tillbaka till utgångspunkten. Alla som blir tagna blir lejon. Leken fortsätter tills dess att alla blivit Lejon.
Läs eller lämna kommentarer (2)

Pin It on Pinterest