Gröna lekområden bra för utveckling

En studie utförd i Barcelona visade att barn som vuxit upp i områden med större grönytor hade större volym av grå/vit substans i delar av hjärnan som kopplas till kognitiva förmågor, rapporterar Forskning & framsteg. Barnen fick även utföra olika tester av arbetsminne och uppmärksamhet.

Andra studier som utförts har visat att barn på skolor med gröna rastytor också hade bättre arbetsminne och uppmärksamhet. Det är ju intressant att uppmärksamma när Sveriges skolgårdar nu ska kartläggas. Städernas förtätning krymper lekytor vilket uppenbarligen kan vara direkt skadligt för barns utveckling. Men antagligen också för oss vuxna då forskarna i Barcelonastudien kopplade samman resultaten med biofili-hypotesen om att vi människor ju har utvecklats i naturmiljö och därför frodas bäst i denna.

Utmanande skolgårdar verkar överlag vara en mycket positiv grej!

Mikael Andersson

Webmaster på Lekarkivet och lärare i fritidshem, IKT driven äventyrspedagog på Maria Parkskolan

Mikael Andersson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest